![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Berxwedan is een jongen van zeven jaar. Officieel bestaat Berxwedan niet, omdat hij geen identiteitkaart krijgt van de Turkse staat. De letters “x” en “w” zijn namelijk verboden in Turkije. De reden hiervoor is: het Turkse alfabet kent geen “x” en “w”, maar de Koerdische alfabet wel.
Berxwedan woont samen met zijn ouders in Amed; de hoofdstad van Koerdistan. Al zever jaar is de vader van Berxwedan in een juridische strijd verwikkeld met de officiële instanties in Turkije om een identiteitskaart aan te maken voor zijn zoon. Maar van de officiële instanties in Turkije mag hij zijn zoon geen “Berxwedan” noemen, omdat Koerdische namen en letters verboden zijn in het land. Dit terwijl de Turkse wet officieel de vrijheid geeft aan iedere ouders om een naam te geven aan hun kinderen die zij wensen. Na zeven jaar kreeg de vader van Berxwedan de toestemming om zijn zoon “Berhudan” te noemen, omdat hier geen Koerdische letters in voorkomen. De vader accepteerde dit echter niet en nog altijd zit Berxwedan zonder identiteitskaart. en turks nederlander zijn reactie zal natuurlijk iets in de aard zijn van JULLIE HEBBEN RECHTEN EEN NAAM IS NIET BELANGRIJK, HET IS BELANGRIJKER OM NOG EEN 5000 KEBEBZAKEN TE OPENEN IN BELGIE |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Decenia's lang werden en worden de Koerden onderdrukt op een vreselijke manier. Europa moet de Koerdische kwestie op agenda zetten, en niet alleen economisch denken! Koerden wonen eeuwenlang voordat de Turken het gebied verovert hebben, en het oorspronkelijke Koerdistan hebben ingepalmd. Dat het Turkse regime barbaars is hoef ik hier niet te vertellen. Dat is wereldbekend. De oorspronkelijke bewoners van het huidige Turkije hebben tot op heden geen Koerdische onderwijs, terwijl in Belgie gastarbeiders Islam lessen, en Turkse lessen kunnen volgen, dat zelfs de Belgische staat ondersteunt en financieert, Vraag is waarom kunnen de 30 miljoen Koerden die in huidige Turkije wonen en de oorspronkelijke bewoners zijn van het land hun eigen taal niet mogen spreken, hun kinderen Koerdische namen geven, geen radio en tv uitzendingen in eigen taal volgen, is dit democratie? Turkije moet stoppen met de Koerden te terroriseren! En dat sommige ons durven vergelijken met gastarbeiders of migranten in Turkije? We hebben zelfs niet zoveel rechten als de gastarbeiders in Belgie! terwijl wij de oorspronkelijke bewoners zijn, Mensenrechten in Turkije is Zero.... JA voor een diplomatieke oplossing en NEE voor de vuile oorlog die de Turkse staat voert in Koerdistan!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat voor zowel Turkije als Europa de Koerden niet bestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik ben voor de PKK. Ik ben zelf Koerd, vele van mijn familie zitten in de bergen, omdat onze volk al honderden jaren zwaar wordt onderdrukt, Koerdische tv, radio uitzendingen, zelfs u kinderen mag je geen Koerdische namen geven, welke mens kan zonder cultuur leven! We zien in Belgie dat mensen zelfs voor een scheet Belgie willen splitsen, als we dan nadenken hoe de 20 miljoen Koerden in Turk zelfs hun kinderen geen Koerdische namen mogen geven, de Koerden leven al duizenden jaren geleden op het huidige grondgebied van Turkije. Wij zijn net als Palestijnen, Aboriginals, Indianen de oorspronkelijke bewoners, en dan ook nog ons de les spellen in ons eigen huis! We zullen ons met hand en tand verzetten tegen deze onderdrukking! Lang leve de Koerdische strijd! DISE DIS KANA KAN SENINLEYIZ OCALAN!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Buiten 2 schamele artikeltjes die niet eens vermelden wat er met ocalan gebeurd is... Nochtans is er momenteel een heuse volksopstand bezig in Turkije. En in europa hebben de koerden al tientallen kleine en grote protestacties gehouden. Maar niks daarvan in de pers. het wordt tijd dat de koerden erkend worden, anders zie ik geen ander uitweg dan meer geweld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Burger
|
![]() Dit is echt te gek voor woorden. Er heerst nog zo een haat in Turkije, en ze zijn nog volop met hun assimilatiepolitiek bezig in Turkije.
En hier vollebak op de spa stemmen he HYPOCRIET TOT EN MET, die Turken
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er moet toch een mogelijkheid bestaan om de problemen met de Turken te nivelleren. Jammer dat ze dat in 1919 niet hebben gedaan toen het karkas van het Osmaanse rijk werd geslacht en Jordanië, Irak, Libië etc. kunstmatig werden opgericht en van even kunstmatige grenzen werden voorzien.
Maar wat zijn de godsdienstige geschillen tussen de Koerden onderling? Yezidi's, Sunni's en Sjia's. Alle onderdelen voor buskruit.
![]() |
#8 |
Burger
|
![]() Koerden (de meeste toch) zijn ruimdenken op gebied van religie. Als er nu een demonstratie is of een bijeenkomst zijn er Koerdische joden, moslims (ook alevieten), atheisten, yezidi's, allemaal bij elkaar met eenzelfde doel: vrijheid en vrede voor Koerd en Koerdistan. Koerden hebben te veel meegemaakt om onderling nog eens oorlog te houden over religie. Iedereen is vrij om te geloven waarin zij willen geloven..
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik sta in deze VOL achter de Koerden! Niet opgeven mannen en zoveel mogelijk de pers proberen te halen (op een positieve manier liefst).
Als je bedenkt dat de Turken de genocide op de Armeniers zelfs niet wil erkennen! ![]() Als het een aanval op Israel of Turkije betreft staat de wereld op zijn kop, maar als het gaat over een straatarm Palestijns, Koerdisch,...kind, kraait er geen haan naar. Toch niet in de mainstream media. The Independent is zowat de enige "grote" krant die deze wantoestanden aanklaagt. Robert Fisk, die in Beiroet woont, is daar de voortrekker. In ieder geval, sterkte met jullie "strijd"!
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/...jk_van_alledag
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is te hopen dat die Turkse fascistenstaat eens serieus onderdruk wordt gezet door de EU.
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Eerwraak is binnen de moslimgemeenschap helaas nog al te populair en laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is om mensen te leren op een menswaardige manier met elkaar om te gaan. Dit kan volgens mij alleen maar door te investeren in onderwijs en te pleiten voor een minder fundamentalistische beleving van de religie. Ik weet het, het is vrij utopisch, maar een mens mag al eens dagdromen van een betere wereld nietwaar. Vooral in deze periode van het jaar.
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() Eerwraak heeft voor alle duidelijkheid niets met de islam te maken willem, dit heb ik je nog een keer gezegd. Als je dit niet snapt, jah dan ligt er iets aan jou..
Trouwens, de politieke tak van de pkk, de DTP is vollebak campagnes aan het voeren tegen eerwraak in Oost-Turkije. Hier zijn alle Koerden die wat menselijk zijn tegen! Dankuwel infowarrior! dit wil ook even zeggen: wij zijn 100 procent tegen oorlog en 101 procent voor vrede. maar op den duur moet men ook zeggen 'genoeg is genoeg'.. De PKK staat altijd open voor een dialoog, maar de turken blijven aandringen op oorlog... Lang leven vrede, lang leve Öcalan
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat nen klote vader: zijn kind recupereren voor een politiek doel.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() NEE, als dat het besluit is wat jij daaruit trekt dan snap je NIKS van de Koerdische zaak. Als jij bvb je kind niet een nederlandse naam zou mogen geven hier in belgie, vraag ik me af welke protestacties jij zou uitvoeren allemaal.. Hoop ik toch, men moet strijden voor zijn rechten. En de naam berxwedan heeft een zeer belangrijke betekenis bij de koerden: onafhankelijkheid.. Trouwens in turkije krioelt het van kinderen zonder ID kaart, wat schandalig is!
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() Ok, dan weet ik nu dat jij de ballen begrijpt over dat het niet simpelweg over een naam gaat
![]()
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij jij hier gaat uitleggen dat hij zijn kind eigenlijk 'niet' gebruikt?
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burger
|
![]() Het gaat om strijden voor je rechten. Als hij zijn kind niet berXWedan mag noemen, omdat de 'koerdische' letters X en W er in voorkomen, dan zou ik weigeren om mijn kind berhudan te noemen (zoals de turkse ambtenaar voorstelt). Ik zou tot het laatste gaan om mijn kind een Koerdische naam te geven! Het gaat natuurlijk niet alleen om de Koerdische letters, het gaat hier om een hele verbod op de culturele uiting van de Koerden.. Ik mag mijn taal niet spreken, er is geen onderwijs in mijn moedertaal op het gebied waar ALLEEN maar Koerden tot vandaag de dag hebben gewoond, Koerdische kinderen worden nog steeds door de politie doodgeschoten op gruwelijke wijze, kinderen in de gevangenis, geen koerdische liedjes mag luisteren,... wel dan begrijp ik zeer goed dat die man weigert om zijn kind de vern**kte naam 'berhudan' te geven. Hoop dat ik het wat uitgelegd gekregen heb..
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met als wapen & inzet: uw kind.
Dat vind ik degoutant. Citaat:
![]() |
![]() |