![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zopas las ik in een ander forum:
"Gisteren achtte het Blok het, voor de zoveelste keer, nodig om uit te halen naar de N-VA. “Het Vlaams Blok betreurt tenslotte dat het andermaal door de heer Bourgeois wordt buitengesloten uit het zogenaamde ‘Vlaams Front’ dat de N-VA-voorzitter wil oprichten rond deze problematiek. Net zoals het Vlaams Blok het wetsvoorstel tot splitsing, dat was opgesteld door de burgemeesters, niet mee mocht ondertekenen. Het Vlaams Blok betreurt de onbegrijpelijke benepenheid van de N-VA-voorzitter” luidde het in een persmededeling. Wij worden er zo moe van dat het Blok steeds zijn pijlen richt op een Vlaams-nationale oppositiepartij. Waarom houdt het Blok zich niet gewoon bezig met een sterke Vlaamse oppositie tegen paars? Nog vervelender is dat het Blok, in haar driftaanvallen richting N-VA, steevast de waarheid geweld aandoet. Dat het Blok het gemeenschappelijk wetsvoorstel tot splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet mee ondertekende, komt eenvoudigweg omdat de auteurs van het wetsvoorstel, met name het Halle Vilvoorde Komitee, het wetsvoorstel niet aan het Blok voorlegde. Met de vermeende “onbegrijpelijke benepenheid van de N-VA-voorzitter” heeft dit dus niets te maken. En dat weet men bij het Blok goed genoeg. Men wil de lezer en de media gewoon op het verkeerde been zetten in de hoop dat van het mengsel van halve waarheden en hele leugens wel altijd iets blijft hangen. Noël Slangen doet het ook zo. De N-VA twijfelt er niet aan dat het Blok de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde belangrijk vindt. Maar toch rijzen er enige vragen wanneer men op de webstek van de Kamer (www.dekamer.be) het verslag van de plenaire vergadering van 22 januari ’04 en de naamstemmingen bekijkt. Die dag werd er gestemd over de wetsontwerpen inzake de kieshervorming voor de Vlaamse en de Europese verkiezingen. Blijkt bijvoorbeeld dat het Blok niet tegen het regeringsontwerp m.b.t. de Europese verkiezingen stemde, terwijl dit ontwerp nochtans uitdrukkelijk het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde in ongewijzigde vorm behield (stemming 37). Samen met cdH onthield het Blok zich. En aangezien onthoudingen niet worden meegeteld, behaalde paars zo een tweederde meerderheid. Nog vreemder: op een gegeven moment diende gestemd te worden over een artikel dat de gewestraden de bevoegdheid ontneemt om de provinciale kiesbureaus aan te duiden voor hun eigen verkiezing (stemming 19). Zo wou paars de autonomie van de deelstaten terugschroeven. Deze keer stemde cdH tegen, in plaats van zich te onthouden. Maar het Blok onthield zich opnieuw, zodat paars op het nippertje toch opnieuw de benodigde tweederde meerderheid behaalde. Dankzij het Blok verloren de deelstaten dus een deel van hun autonomie. Tot slot bestond het de partij zelfs om zich te onthouden op een amendement van ondergetekende dat net de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde doorvoerde (stemming 39). Tussen haakjes: in alle voormelde gevallen stemde CD&V, net als de N-VA, wel tegen.Na de stemming verduidelijkte dhr. De Man van op het spreekgestoelte waarom het Blok de ontwerpen van de regering “niet kon steunen”. Spijtig genoeg verduidelijkte dhr. De Man niet waarom het Blok de ontwerpen van de regering dan niet wegstemde. De N-VA heeft inzake Vlaamsgezindheid dus zeker geen lessen te krijgen van het Blok. Oh ja, ook dit nog. Diezelfde dag werd ook gestemd over de invoering van de kiesdrempel. Ook nu weer stemde het Blok niet tegen, maar onthield zich (zie zelfde verslag: stemming 26). Dus ook inzake Vlaamse frontvorming heeft de N-VA van het Blok geen lessen te krijgen. Geert Bourgeois, Kamerlid, algemeen voorzitter N-VA De enige conclusie die je hieruit kunt trekken is dat ze bij het blok veel bla bla verkopen maar als het er opaan komt alles op hun beloop laten. Het veel gehoorde excuus dat het blok niks met de huidige gang van zaken te maken heeft omdat ze niet in de regering zitten mag ook direct naar de prullenmand verwezen worden." ik dacht dat hier in de "arena" te mogen werpen.... mooi voorbeeld van Vlaamse nieuwe politieke kultuur....
#2 |
Gouverneur
|
![]() Waarde ,
dit bericht is hier reeds 10 keer geplaatst door Nivea freaks , we kennen het ondertussen ![]() ![]()
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet enkel Vlaams-nationalisten hebben reeds meermaals hun wenkbrauwen gefronst bij het zogenaamde 'Vlaams Kartel' tussen N-VA en CD&V. Ook politieke tegenstanders hebben ondertussen het kunstmatige van de hele constructie door. Voorlopig laatste in de rij was Louis Michel. In een interview in 'De Nieuwe Gazet' luidt het als volgt: "Ik weet heel goed dat Leterme �*lles probeert om het goed te hebben met meneer Di Rupo en de PS. Hij is bezig zich plat te leggen voor de PS in de Franstalige pers. Dat zijn doorzichtige spelletjes." We treden Michel voor één keer bij. Het is inderdaad doorzichtig, �*l te doorzichtig.
|
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() De N-VA kan pas aan een regering deelenemen nadat 2/3 van de leden op een congres het regeerakkoord aanvaardt. "Bourgeois en zijn CD&V-kornuiten" zullen weldegelijk iets te bieden moeten heben, of het kartel zal rap gedaan zijn.
Als u denkt dat bij de N-VA geen wantrouwen heerst ten opzichte van de CD&V dan leeft u wel erg ver van de realiteit. Als de CD&V haar woord (weer) niet houdt, staat mijn beslissing vast.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik ben benieuwd met welke platbroek-uitleg de NVA zal afkomen eer het zover is. Iets in de trend van "Beter iets dan niets in de pap te brokken", "We moeten afwachten",... Gezien Yves Leterme vastberaden is om zo snel mogelijk met Di Rupo in de nest te kruipen zal het zeker gene vette zijn. |
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
replieken zijn er om misverstanden of misvattingen uit de weg te ruimen... eerlijk trachten te zijn in de politiek was steeds mijn streven... trouwens... iedereen mag zijn overtuiging hebben... en er consequent naar leven... mijn "visie" stamt uit decennia-lange observatie en denken... ook de taalkwestie... mijn moeder werd te Leuven uit de normaalschool gezet in het begin van de jaren '30 omdat ze op de speelplaats haar Limburgs dialect met dorpsgenote gesproken had... desalniettemin huwde ze met een Luikse franstalige (waardoor ons devies "sans rancune"), waarvan de vader stamde uit Scherpenheuvel-Zichem en de moeder uit Franstalig Haspengouw... en zo ging het generaties lang springen over de taalgrens... mijn oudste broer en ik deden onze studies in het Frans en mijn tweede broer en mijn zus in het Nederlands (deze laatste is de VLD senator die hier regelmatig niet tè negatief beoordeeld is) ... wij mogen dan ook zeggen dat wij, wars van alle lapidaire uitspraken, weten hoe bij ons "in het Oosten" de zaken in mekaar zitten... vandaar ook mijn voorkeur voor de Eurregio Maas-Rijn, beide Limburgen, Luik en het Rijnland... en ook de overtuiging dat die regio eerder bij ons past dan een andere artificiële schepping Vlaanderen, voor ons hier geen verbetering ten overstaan van het door de Europese grootmachten in 1830 gecreeëerde België... dat voordien een barrière diende te zijn tussen Duitsland, Frankrijk en Engeland (ten N. Nederland, ten Z. Luxemburg met aan het hoofd een Oranje agstamming en in het Midden het onherbergzame Hoge Venen-gebied), gelukkig wordt nu ook de wig gedreven in 1839 tussen beide Limburgen stilaan weggewerkt... vandaar mijn geloof in de akties van Dewaele, Gabriels en vrienden om opnieuw trein-en andere verbindingen op te zetten met NL-Limburg en het Rijnland en de vergane goede relaties met Luik te verbeteren... Vlaanderen heeft die laatste verbindingen verbroken (Sauwens met splitsing van jarenlange betaande buslijnen in De Lijn en TEC, nooit geen goede trein van Limburg naar Luik, etc... en ik blijff zeker denken dat wij Limburgers ons heil te vinden hebben in die Eurregio eerder dan in een Vlaanderen waarvan de Antwerpenaars, Vlaanderaars en veel Brabanders ons minachtend bejegenen...
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Tijd dat Bourgeois en co zich eens gaan bezinnen over hun eigen infantiel gedrag dat TEGEN het belang van de Vlamingen ingaat.
![]() |
#9 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het VB is er trouwens zelf mee begonnen, bij hun ontstaan, met kartelvorming (lees er uw officiële partijgeschiedenis maar op na). Als de CD&V haar woord niet houdt, wat te verwachten is maar daarom niet zeker, zal de N-VA de CD&V bedanken voor de zetels en het kartel opblazen. Een kartel is hier in Vlaanderen een vies woord, terwijl het zich verbinden met elkaar ter optimalisatie van de behaalde stemmenaantallen in de omzetting in het aantal zetels, in het buitenland een normale zaak is, en voor kleine partijen in Vlaanderen met de nieuwe kiesdrempel en de nog steeds niet aangepast partijfinanciering, een "must" is. Zie bv. naar uw Padaanse vriendjes van de Lega Nord, die zich in de "Casa dela Liberta" hebben verenigd met Forza Italia, Alleanza Nazionale, Partito Democratico Cristiano, Cristiani Democratici Uniti, de CCD en de Nuovo PSI (afscheuring AN onder leiding van Allessandra Mussolini). Net hetzelfde scenario aan de "linkse" zijde van het politiek spectrum. Dat wij heben gekozen voor de CD&V, en niet voor het VB, is bij het VB een doorn in het oog, omdat ze hoopten dat een unie met de N-VA hen mer "salon- en regeringsfähig" ging maken. U zou misschien beter de vraag stellen waarom de N-VA niet met het VB samen naar de verkiezingen wil trekken.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
We zullen zien wat het resultaat is van dit kartel. Het is het proberen waard, en lijkt me nog steeds een veel beter alternatief dan een kartel met het VB. De N-VA zal niet aarzelen het kartel op te blazen, als dit haar bestaanreden (meer Vlaamse autonomie) niet waarmaakt. Dat Leterme een strategisch fout maakt door in Le Soir de brokken te lijmen met de PS, terwijl hun stemmen in Vlaanderen te rapen zijn, kan niet op de kap van de N-VA worden afgeschreven. De CD&V is de ook de N-VA niet, en daar moeten wij rekening mee houden. Optimalisatie van het aantal stemmen tot het behalen van meer zetels, en dus daardoor paars te breken, is voor mij de tweede reden tot dit kartel. De CD&V staat voor een historische keuze, en ik hoop dat ze dit zelf ook inzien: de keuze voor vlaanderen. Als de Cd&V hier weer de verkeerde weg zal volgen, zal dit niet alleen het kartel opblazen, maar ook het einde van de CD&V inluiden. De CD&V heeft geen brokken te lijmen, maar integendeel, excuses te vragen voor de arrogantie van de PS, en excuses voor het wanbeheer van de Waalse en Brusselse staat en het falen van hun sociaal-economisch beleid. Waarom ontbreekt het ons toch aan assertiviteit? De reden dat de N-VA niet met VB wenst samen te gaan is duidelijk: centralisatie tov decentralisatie inclusief nationalisme tov exclusief nationalisme stapsgewijze strategie tov "alles of niets" populisme Als er over staatshervorming gesproken zal worden, dan zullen wij, met het kartel, rekenen op de stemmen van het VB.
||
![]() |
![]() |
#11 | |||||
|
![]() [quote="Philips"]
Citaat:
En men dan maar ook de dissistente Brusselse afdeling monddood heeft gemaakt? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enfin goed dat u toegeeft dat het hier niet om het Vlaams belang gaat maar enkel om het partijbelang! Citaat:
Toch deze laatste waarheid om af te sluiten : "Een der grootste verleidingen is het compromis: te denken dat uit leugen en onrecht iets goed kan voorkomen." Oskar van der Hallen |
|||||
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De enige plaats waar ik de Belgische driekleur nog kan verteren is in die oerdegelijke ouderwetse dweilen. A patriot must always be ready to defend his country against his government. ---Edward Abbey--- |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Het is goed de ware aard te zien van het Vlaams-nationalisme: ruzie en haat. De Vlaams-nationalisten gunnen elkaar het daglicht niet. Laat ze maar doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is allemaal bijgelegd. Hij zit terug in de Raad Van Bestuur. Ons ideaal staat boven persoonlijke vetes.
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Proficiat ![]() |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Inderdaad nu is er ruzie. Volgens mij zijn beide partijen hier aan schuldig, de ene zegt dit, de andere dat, wat dan weer reactie uitlokt en vice versa. En na een tijdje gaan sommige uitspraken een heel andere leven lijden dan oorspronkelijk bedoeld was. Maar Hans1, als het nodig is zullen N-VA en Vlaams Blok zij aan zij optrekken. Ze hebben samen het zelfde doel, grotendeels hetzelfde programma. Het meningsverschil draait om de uitvoering.
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |