Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2009, 19:38   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard VERKEER - Wat zijn uw verzuchtingen

De huidige weersomstandigheden leggen alweer de onkunde van de gemiddelde Belg in het verkeer bloot.

Op zich is dit al erg, de maatregelen die de bevoegde ministers van verkeer heden ten dage echter treffen tarten elke logica.

Ik moet voor het werk gemiddeld 2 dagen per week 's ochtends van Brussel richting Antwerpen over de E19, tot een aantal maand geleden weinig of geen probleem, de laatste maanden echter zowat bij elke passage fille in Kontich ... omdat wanminister Van Brempt flitscamera's op de autosnelweg meent te moeten plaatsen.

De bewuste camera zorgt bij heel wat chauffeurs voor de reactie dat ze (soms lichtjes) op hun rem gaan staan. Bij iets drukker verkeer zorgt dit voor een domino effect en pakweg 25 auto's verder staat het stil.

Wanminister Van Brempt is er in haar camerafixatie er van overtuigd dat enkel camera's het aantal verkeersdoden gaat doen dalen. Wat wanminister Van Brempt echter totaal uit het oog verliest is dat haar camera's voor meer verkeersonveiligheid dan voor verkeersveiligheid zorgen, dat ook slijtage en verbruik en dus milieuvervuiling de hoogte in gaat. Kontich is niet de enige plaats waar camera's op de snelweg geplaatst zijn, ik vermoed dat in o.a.
Merelbeke, Wemmel, Sterrebeek, ... zich gelijkaardige problemen voordoen
  • STEL: U krijgt de bevoegdheid over een team van 10 gedreven mensen met wagen en tankkaart.
  • STEL: Het krijgt als taak om met deze 10 mensen om in eerste instantie files te verminderen en in tweede instantie algemeen de verkeersveiligheid te verbeteren
  • STEL: U bepaalt zelf de 5 overtredingen waar deze 10 mensen moeten op focussen en waar ze waarschuwingen en bekeuringen mogen voor uitschrijven.

Wat is uw top 5?

De mijne:
  1. Invoegen na inhaalmanoeuvers
  2. Gebruik van mistlichten bij zichtbaarheid groter dan 100 m. (zorgt bij iets drukker verkeer steeds voor het gevoel dat er geremd wordt wat files veroorzaakt)
  3. Gebruik van richtingaanwijzers
  4. Afstand houden
  5. Ongeoorloofd gebruik van de remmen
Oud 4 januari 2009, 21:47   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

feitlijk is camera op autostrades gewoon een verkapte vorm van belastingen. Er is bvb al bewezen dat op 5vaksautostrades de snelheid verlagen naar 100km/u onveilig is omdat mensen dan beginnen te telefoneren bvb... Dit gewoon om te stellen WAAR IS HET ONDERZOEK die bewijst dat op die plaats er overdreven snelheid is, en in dezelfde adem te citeren waar is het onderzoek die bewijst dat op die plaats door die overdreven snelheid er meer autoongelukken zijn... Voor zover ik weet is het enige risico dat je in de staart van de file van Aalst terechtkomt en je dus in uw ochtendlijk enthousiasme nogal dikwijls eens hard op de remmen moet na een korte sprint voorbij gent...

Uiteindelijk is dat hun argument dat verlagen van snelheid leidt tot minder ongevallen, en dit hanteren zij axiomatisch verziekt in het debat dat iedereen er dan blijkbaar maar de excessen van 'onbeleid' voor waar aanneemt' en de oplossing zoekt voor iets die een bewijs is van het falend beleid.

Laten we zeggen er zouden een paar doelstellinge moeten zijn die een minister van mobiliteit moet hanteren.

1° de allereerste doelstelling zou Mobiliteit verhogen moeten zijn.: grootste bewijs van falend beleid is de lengte van de file. Als minister van mobiliteit zou ik willen gevaleerd worden op de lengte van de file... En de evolutie van die lengte... Elke kilomter file is x miljoen tijdsverlies en elke kilomoter files is x ton CO2 en ecologische ramp.

Volgens mij is de beste oplossing voor het fileprobleem rond de Vlaamse rand, een superring rond brussel/antwerpen door een autostrade te leggen in het verlengde van Halle - Aalst -> Mechelen -> Leuven -> Wavre en Aalst -> Mechelen -> Geel -> Turnhout, zodat je een volledige ontlasting hebt van een verkeersstroom die deze wegen dan via zijn GPS bij verkeerscongestie als alternatief van de ring van Antwerpen of Brussel zal kiezen. feitelijk zit het probleem in Belgie dat onze rings als een soort centralisatie van autostrades fungeren, maar we vergeten dat we alle verkeer van Belgie verplichten over die twee rings te rijden...

2° Ecologie, zorgen dat ons milieu terug schoner wordt:
2.1 dus bvb de prijs van de brandstof of mobiliteit te verdubbelen moet de autobestuurder dwingen een wagen te kopen die 50% minder verbruikt
2.2 Een citytaks invoeren, en gratis voor hybrid of electric only
2.3 Een rekening rijden CO2 taks in voeren. zodat mobiliteit in functie van CO2 emissie getaxeerd word ipv de rijtaks en inschrijvingstaks.
2.4 Een dynamische GPS die rekening houdt met files. en een systeem die dat maximaal bedient voor alle chauffeurs
2.5 Een ecologische route/ rijstijl advies in de GPS..

3° Veiligheid van auto, en veiligheid van verkeer, veiligheid van bezit, veiligheid van de burger door traceerbaarheid en communicatie tussen auto's in te voeren.

3.1 Elke auto kan bvb zijn hoog frequente radiochip zodat iedereen op elk moment getraceerd kan worden (buitenlanders kopen een dagchip aan de grens...) . Daarmee kun je diefstal tracering, rijden zonder verzekering, rekeningrijden, citytaks invoeren, en belasten in functie van rijstijl... maar ook erdal traceren, of politiewerkvereenvoudigen...

3.2 Elke auto/vrachtwagen bvb een collision detect systeem... En communicatie tussen auto's zodat verstrooide chauffeurs inderdaad alsnog communiceren en hun auto eerst verwittigt en desnoods ingrijpt vooraleer zij vergeten in te grijpen. Zal bvb ideaal zijn bij het dodehoekprobleem.

3.3 systeem van treintje rijden waar auto's electronisch zich koppelen aan elkaar, zodat plaats op wegdek vermindert, en de efficientie verhoogt van het verkeer.

3.4 cruisecotrol met afstandsradar verplichten. zal meer doen aan het aalst in de staart van de filerijden...

Uw lijstje vind ik dus een lachtertje, want gaat dus nauwelijks iets uithalen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 21:58   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Veel van de technologie die jij opnoemt bestaat al maar is hondsduur om toe te passen in commercieel verkrijgbare voertuigen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 22:04   #4
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

...pure poenpakkerij....
Oud 4 januari 2009, 22:22   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veel van de technologie die jij opnoemt bestaat al maar is hondsduur om toe te passen in commercieel verkrijgbare voertuigen.
een beetje schalen en die dingen komen 10 keer goedkoper...
Oud 4 januari 2009, 22:52   #6
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Het invoeren van een duur vignet voor het gebruik van de autosnelweg, die echter vervalt wanneer je kan aantonen op de autosnelweg te moeten zijn voor je werk. Uiteraard zijn er gratis - of veel goedkopere - alternatieven voor wie de autosnelweg occasioneel eens gebruikt, waarbij men gebruik kan maken van een gedateerd ééndagsvignet.

Het aanmoedigen van carpoolen door het installeren van propere, voldoende grote en veilige carpoolparkings en het motiveren van werkgevers om hun personeel zoveel mogelijk de kans te geven om te carpoolen (kwa werkuren).

Het sluiten van overtollige opritten. Ik spreek nu puur voor mezelf, maar als ik occasioneel eens tussen 7u en 9u op mijn werk moet zijn, heb ik altijd prijs op de E314, het begint al in Holsbeek en soms aan de parking in Rotselaar.
Eén van de oorzaken? Dat taffelverkeer van mensen die rond Leuven wonen en de autosnelweg gebruiken om naar het volgende dorp te rijden. Sluit tijdens de piekuren de helft van de opritten van de regio Leuven. Wie van daaruit in Brussel moet zijn, moet de open oprit maar nemen of gebruik maken van het gigantische aanbod aan openbaar vervoer Leuven-Brussel.

Bij druk verkeer een automatische snelheisverlaging naar 100 km/u zodat de verkeersstroom gehandhaaft blijft. Maar ik ken de modale Belg, die veegt daar toch zijn kl*ten aan. Daarom het installeren van flitscamera's achter op portalen die de maximale snelheid aangeven. Die flitscamera's werken wel alleen maar als de snelheidsbeperking in voege is getreden, niet daarbuiten.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 22:55   #7
Dajjal
Minister

Standaard

Het valt mij op dat het steeds de mensen zijn die:
  • Geen bedrijfswagen hebben
  • niet genoeg verdienen om een auto te kopen
  • mensen die maar een klein autootje hebben
  • Lada- en Skodarijders

Die problemen hebben met "snelheidsduivels"

Pure jaloezie als je het mij vraagt.

Steek een Porsche Cayenne onder die mensen hun poep, en ze rijden ook 180 op de snelweg !
Oud 4 januari 2009, 22:56   #8
Dajjal
Minister

Standaard

Blah.

Laatst gewijzigd door Dajjal : 4 januari 2009 om 22:57.
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 22:59   #9
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Het valt mij op dat het steeds de mensen zijn die:
  • Geen bedrijfswagen hebben
  • niet genoeg verdienen om een auto te kopen
  • mensen die maar een klein autootje hebben
  • Lada- en Skodarijders

Die problemen hebben met "snelheidsduivels"

Pure jaloezie als je het mij vraagt.

Steek een Porsche Cayenne onder die mensen hun poep, en ze rijden ook 180 op de snelweg !
waarna ze een volledig gezin uitmoorden...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 23:02   #10
Dajjal
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
waarna ze een volledig gezin uitmoorden...
Huh ? WTF ?
Oud 4 januari 2009, 23:04   #11
Gforce
Banneling

Standaard

Citaat:
Huh ? WTF ?
Met hunne energieverslindende monstrueus grote wagen en die dikke bullbar ervanvoor op.
Gforce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 23:05   #12
Dajjal
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gforce Bekijk bericht
Met hunne energieverslindende monstrueus grote wagen en die dikke bullbar ervanvoor op.
Energieverslindend...daar betalen we voor,

En neen....ik heb er geen bullbar op. Da's niet aerodynamisch en zou mijn topsnelheid onder de 250 kunnen brengen
Oud 4 januari 2009, 23:09   #13
Gforce
Banneling

Standaard

Citaat:
Energieverslindend...daar betalen we voor,

En neen....ik heb er geen bullbar op. Da's niet aerodynamisch en zou mijn topsnelheid onder de 250 kunnen brengen
Allez péke, rijde gij nu echt met zo'n kar? Uw vrouw is blond en draagt scapabrol, ge hebt een zoon en dochter van 8 en 11 en uwe golden retriever schijt op uw kamerbreed tapijt zeker?

Nee echt, er zou wat mij betreft een dikke vette extra tax op die karren mogen komen dan, ze kunnen er toch tegen. Dat is pure luxe zo'n wagen, veel te veel uitstoot, neemt veel te veel plaats, veel te gevaarlijk op Belgische wegen... En moeder de vrouw kan dat niet aan zo'n wagen, daar komen accidenten van...
Oud 4 januari 2009, 23:11   #14
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Huh ? WTF ?
Zo reageren dikwijls slachtoffers van snelheidsduivels die het overleefden.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 23:14   #15
Dajjal
Minister

Standaard

Citaat:
Allez péke, rijde gij nu echt met zo'n kar? Uw vrouw is blond en draagt scapabrol, ge hebt een zoon en dochter van 8 en 11 en uwe golden retriever schijt op uw kamerbreed tapijt zeker?

Nee echt, er zou wat mij betreft een dikke vette extra tax op die karren mogen komen dan, ze kunnen er toch tegen. Dat is pure luxe zo'n wagen, veel te veel uitstoot, neemt veel te veel plaats, veel te gevaarlijk op Belgische wegen... En moeder de vrouw kan dat niet aan zo'n wagen, daar komen accidenten van...
Fout.

En ik voel toch wat afgunst ook...

Mijn vrouw is een brunette, zij draagt gewone kledij, ik heb 3 dochters, en een woef die op sterven na dood is.

We hebben gewoon tegels - makkelijker voor onze Poolse kuisvrouw.

We worden al belast voor onze wagen.

En je bent jaloers. Deugniet.
Oud 4 januari 2009, 23:17   #16
Gforce
Banneling

Standaard

Citaat:
Fout.

En ik voel toch wat afgunst ook...

Mijn vrouw is een brunette, zij draagt gewone kledij, ik heb 3 dochters, en een woef die op sterven na dood is.

We hebben gewoon tegels - makkelijker voor onze Poolse kuisvrouw.

We worden al belast voor onze wagen.

En je bent jaloers. Deugniet.
Ja, ewel ja ik geef dat graag toe sé. Ik zie die karren soms wel eens graag, als ik heel agressief ben en in de file sta ofzo zou ik ook wel zoiets willen. Maar voor het overige zou ik het niet willen parkeren, ermee op uitstap gaan naar Brugge, Brussel, Gent, Mechelen, Antwerpen...(parkingskes)....Diene nieuwe BMW batmobiel is wel lekker, maar ja...

Mag ik u toch de nieuwe a-klasse aanraden, ook een tof bakske lekkejr sjuineg! Echt gemakkelijk voituurken voor't parkeren enzo. Misschien nog iets voor uw dochters, ge kunt er toch tegen Ik heb geen Poolse kuisvrouw, ik moet het stellen met een Ghanese
Oud 5 januari 2009, 00:02   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Kijk als je taxeert moet je goeie doelstellingen formuleren, en moet je het eerlijk doen.

taxeren op bezit, is feitelijk zinloos, het bezit van een Cayenne vervuilt het milieu niet, het is precies wel aan 250 per uur over te de autostrade scheuren die het milieu vervuilt. En dan nog zelfs niet van die ene keer dat je het doet, het zou wel straf vervuilend zijn moest je elke dag van hartje limburg naar brussel city scheuren aan 160/u en 15l/100km die bvb een gedrag zou kunnen zijn die je zou moeten demotiveren...

Als je taxeert, doe je dit op dusdanige manier om een gedrag te demotiveren.
Wat is de beste manier om dit te doen ??? Gewoon verbruik taxeren...
een mens is bereid om bvb 1000euro te tanken per jaar (in dat cayenne geval bvb 2000-3000euro per jaar) Als je de brandstof verdubbelt in kostprijs, gaat die persoon automatisch manieren zoeken om zijn verbruik te doen zakken... door bvb een auto of motor te kiezen die minder verbruikt.
Of door inderdaad trager te rijden...

Dus in principe moet je geen flitspalen zetten, en moet je ook geen SUV belasting invoeren, maar gewoonweg het verbruik een CO2 taks heffen die komt in functie van de gereden kilometers. En misschien beter niet aftrekbaar van de belastingen, en netto te betalen door de gebruiker.

Dat is dan fair, ecologisch, voor iedereen gelijk, en ontwijkbaar door uw gedrag aan te passen. En netto een verbetering voor de belgische economie.
Oud 5 januari 2009, 10:35   #18
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Wat zijn jullie verzuchtingen, frustraties?

Geen eenvoudige top 5-en?

Oud 5 januari 2009, 10:49   #19
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
1° de allereerste doelstelling zou Mobiliteit verhogen moeten zijn.: grootste bewijs van falend beleid is de lengte van de file. Als minister van mobiliteit zou ik willen gevaleerd worden op de lengte van de file... En de evolutie van die lengte... Elke kilomter file is x miljoen tijdsverlies en elke kilomoter files is x ton CO2 en ecologische ramp.
De lijn vervoert steeds meer mensen, en idem voor de trein. MAar aan die groei zit ook een beperking. Men kan mobiliteit niet alleen koppelen aan de files dat is wat te eenvoudig.

Citaat:
2.1 dus bvb de prijs van de brandstof of mobiliteit te verdubbelen moet de autobestuurder dwingen een wagen te kopen die 50% minder verbruikt
Zonder in te boeten op comfort dan?

Citaat:
2.2 Een citytaks invoeren, en gratis voor hybrid of electric only
Hybride voertuigen verbruiken niet minder, dus nauwelijks minder uitstoot. Electrische voertuigen is wat anders.

Citaat:
2.3 Een rekening rijden CO2 taks in voeren. zodat mobiliteit in functie van CO2 emissie getaxeerd word ipv de rijtaks en inschrijvingstaks.
Dikke zever, men moet ook naar fijn stof kijken. Diesels stoten minder co2 uit maar hebben hoger gehalte aan fijn stof.

Citaat:
2.4 Een dynamische GPS die rekening houdt met files. en een systeem die dat maximaal bedient voor alle chauffeurs
2.5 Een ecologische route/ rijstijl advies in de GPS..

3° Veiligheid van auto, en veiligheid van verkeer, veiligheid van bezit, veiligheid van de burger door traceerbaarheid en communicatie tussen auto's in te voeren.

3.1 Elke auto kan bvb zijn hoog frequente radiochip zodat iedereen op elk moment getraceerd kan worden (buitenlanders kopen een dagchip aan de grens...) . Daarmee kun je diefstal tracering, rijden zonder verzekering, rekeningrijden, citytaks invoeren, en belasten in functie van rijstijl... maar ook erdal traceren, of politiewerkvereenvoudigen...

3.2 Elke auto/vrachtwagen bvb een collision detect systeem... En communicatie tussen auto's zodat verstrooide chauffeurs inderdaad alsnog communiceren en hun auto eerst verwittigt en desnoods ingrijpt vooraleer zij vergeten in te grijpen. Zal bvb ideaal zijn bij het dodehoekprobleem.

3.3 systeem van treintje rijden waar auto's electronisch zich koppelen aan elkaar, zodat plaats op wegdek vermindert, en de efficientie verhoogt van het verkeer.

3.4 cruisecotrol met afstandsradar verplichten. zal meer doen aan het aalst in de staart van de filerijden...

Uw lijstje vind ik dus een lachtertje, want gaat dus nauwelijks iets uithalen.
Wakker geworden in twilight zone?
Die technologie mag er dan wel zijn maar de prijs maakt het onmogelijk. Komt nog bovenop dat al deze apparaten ook co2 uitstoten tijdens hun productie proces. Zonder te spreken over de electrosmog.

Laatst gewijzigd door monza : 5 januari 2009 om 10:50.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 10:55   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk als je taxeert moet je goeie doelstellingen formuleren, en moet je het eerlijk doen.

taxeren op bezit, is feitelijk zinloos, het bezit van een Cayenne vervuilt het milieu niet, het is precies wel aan 250 per uur over te de autostrade scheuren die het milieu vervuilt. En dan nog zelfs niet van die ene keer dat je het doet, het zou wel straf vervuilend zijn moest je elke dag van hartje limburg naar brussel city scheuren aan 160/u en 15l/100km die bvb een gedrag zou kunnen zijn die je zou moeten demotiveren...

Als je taxeert, doe je dit op dusdanige manier om een gedrag te demotiveren.
Wat is de beste manier om dit te doen ??? Gewoon verbruik taxeren...
een mens is bereid om bvb 1000euro te tanken per jaar (in dat cayenne geval bvb 2000-3000euro per jaar) Als je de brandstof verdubbelt in kostprijs, gaat die persoon automatisch manieren zoeken om zijn verbruik te doen zakken... door bvb een auto of motor te kiezen die minder verbruikt.
Of door inderdaad trager te rijden...

Dus in principe moet je geen flitspalen zetten, en moet je ook geen SUV belasting invoeren, maar gewoonweg het verbruik een CO2 taks heffen die komt in functie van de gereden kilometers. En misschien beter niet aftrekbaar van de belastingen, en netto te betalen door de gebruiker.

Dat is dan fair, ecologisch, voor iedereen gelijk, en ontwijkbaar door uw gedrag aan te passen. En netto een verbetering voor de belgische economie.
Sorry hoor. Nu wil ik niet onbeschoft reageren maar uw uitleg is zuivere onzin. Het merendeel van die categorie wagens staat niet eens op naam van een natuurlijk persoon maar op naam van firma's. Deze betalen amper iets tegen de 30 % belasting en romen op dergelijke wijze nog eens de winst af.

Ons Loreke rijd wel met zijn sportwagentje " F " onder een franse nummerplaat. Niet moeilijk he. Richt een lege doos van een bedrijf op ergens in het buitenland, schijf daar dat karretje op in en crost er maar op los. Alle boetes worden naar daar gestuurd en geen kat die er wat tegen begint, allee, toch niet als ge tot een bepaalde garde behoord.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be