Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

Discussietools
Oud 8 januari 2009, 15:47   #1
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard Welkom in de Woestenij van de Werkelijkheid

Citaat:
Welkom in de Woestenij van de Werkelijkheid
VANDAAG IN DE STANDAARD

De werkelijkheid in Gaza is veel erger dan Israël wil laten uitschijnen, zeggen de onderzoekers van MENARG. Het conflict met Hamas moet de aandacht afleiden van interne Israëlische problemen. Bovendien wordt het voorgesteld als een propere, legitieme strijd tegen terroristen en niet als de bloedige kolonialistische en racistische oorlog die het echt is.
Gisterenmiddag zond Mads Gilbert, een Noorse dokter die werkt in het Al Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad, het volgende bericht aan zijn collega's: 'Twee uur geleden bombardeerden ze de centrale groentemarkt. 80 gewonden, 20 doden, ze kwamen allemaal hier naar Shifa. Het is de hel. We zwemmen in bloed, dood en amputaties. Veel kinderen. Zwangere vrouwen. Ik heb nooit eerder zo'n gruwel gezien. Nu horen we tanks. Zeg het voort. Roep het. DOE IETS! DOE MEER!'

Op het moment van dit schrijven heeft de Israëlische operatie Cast Lead bijna 700 levens en 3.000 gewonden geëist (Al Jazeera, 7 januari). Israël is Gaza-stad binnengevallen met tanks en in de vluchtelingenkampen Jabaliya en Shati werden twee VN-scholen, waar burgers beschutting zochten, aangevallen. Omringd door cementen muren, prikkeldraad en de zee in het westen, zijn de 1,5 miljoen inwoners van Gaza gedwongen om letterlijk ondergronds te leven in kelders en tunnels. In de woorden van Morpheus, de verzetsleider uit de filmklassieker The Matrix (1999): 'Welcome to the desert of the real.' Morpheus richt zich tot het personage Neo, die ontwaakt uit een virtuele wereld en verbijsterd het contrast ziet met de hem voorheen voorgespiegelde werkelijkheid: een desolaat landschap vol smeulende oorlogsruïnes. Ook dokter Mads Gilberts verontwaardiging ontspringt uit een dergelijke 'woestenij van de werkelijkheid'.

De Westerse media, die de toegang tot Gaza ontzegd wordt, observeren de rook die opstijgt uit de oorlogszone, terwijl aan de veilige kant van de prikkeldraad politieke spindoctors deze woestenij als een virtueel Gaza in beeld brengen. In deze gedepolitiseerde matrix voert Israël geen strijd tegen de Palestijnen, maar tegen Hamas, een irrationele terreurorganisatie waarmee niet te onderhandelen valt, een virus in de stateloze context van de Gaza-virtualiteit. Zoals VN-gezant Richard Falk opmerkt, wordt de campagne van de Israëlische staat tegen Hamas ingebed in een afleidingspolitiek. Ze vestigt de aandacht op personen, acties en situaties die weinig te maken hebben met de werkelijkheid op het terrein. Elke actie tegen het terroristische Hamas wordt als een vorm van 'wettige' zelfverdediging beschouwd. Zelfs de collateral damage is te wijten aan Hamas zelf, dat burgers zou gebruiken als levend schild voor zijn operaties. Na meer dan twee jaar quarantaine van het virus Hamas, rest vandaag slechts de klinische verwijdering ervan. Pointillistische precisiebombardementen, fosfor- en clusterbommen, en een langdurig grondoffensief moeten de Israëli's voor eens en altijd van hun Nemesis bevrijden.

In TerZake vergeleek professor Luc De Vos maandag Israëls 'moderne leger' met de opstandelingen van Hamas. Terwijl een modern leger volgens hem voortkomt uit een beschaving die niet tolereert dat er veel doden vallen, behoren de straatvechters van Hamas tot een cultuur die bereid is om veel levens op te offeren. De patiënten van onze Noorse dokter Gilbert denken waarschijnlijk anders over Israëls 'beschaafd' geweld. Een dergelijk 'botsende beschavingen'-discours maskeert concrete politieke belangen. Gaza weerspiegelt een 'permanente uitzonderingstoestand', die geweld legitimeert voor de productie en consolidatie van de dominante politieke orde. Door Hamas in het frame te duwen van 'terroristische beweging', worden haar politieke en statelijke aspiraties verhuld. Niettegenstaande deze beweging in 2006 de verkiezingen won, de grenzen van 1967 aanvaardt en meermaals bereid was te onderhandelen, ontnemen Israël en de internationale gemeenschap haar elke mogelijkheid tot verburgerlijking en normalisering. Hoewel interim-premier Tzipi Livni beweert 'niets tegen de Palestijnen te hebben', blijken op het terrein de grenzen tussen civiele en militaire doelwitten enerzijds en Palestijnen en Hamas anderzijds vaag en onafgebakend. Palestijnse statelijke infrastructuur zoals politiekantoren, scholen en ziekenhuizen, en personeel zoals agenten en administratieve bedienden worden in het terroristische vacuüm geduwd.

De virtualisering van Gaza is een verlengstuk van een dubbele wereld die in Israël zélf bestaat. Het rookgordijn tussen de vijand en de belegerde Israëlische staat schept een oase van orde en democratie die schijnbaar alleen van buitenaf door terroristische aanvallen van Hamas wordt bedreigd. De permanente uitzonderingstoestand en de bezettingspolitiek vormt een intern politiek mobilisatie-instrument, dat al sinds het ontstaan van Israël in 1948 door de heersende elites wordt aangewend om een nationale identiteit en consensus te smeden. De dichotomie tussen Palestijnen en Israëli's verhult sociaaleconomische, culturele en religieuze tegenstellingen binnen het werkelijke Israël. Sefardische joden worden vaak door hun Ashkenazi-broeders gediscrimineerd. Orthodoxe joden staan lijnrecht tegenover seculiere burgers. De kosten van de bezetting en de permanente strijd worden in de vorm van sociale besparingen op de gewone bevolking afgewenteld. Studenten en vakbonden kwamen het voorbije jaar regelmatig op straat om te protesteren tegen de bezuinigingen. Via anti-Palestijnse en anti-Arabische retoriek en politiek worden inwendige contradicties en sociaal ongenoegen in uitwendig racisme en kolonialisme gesublimeerd.

Het voorstel van Nicolas Sarkozy en de Egyptische president Hosni Mubarak, gesteund door de VS, Mahmoud Abbas (PA) en secretaris-generaal Ban ki-Moon, met de eis tot een onmiddellijk humanitair staakt-het-vuren, werd door Israël niet afgewezen. Er wordt druk onderhandeld over de specifieke eisen. Niettegenstaande Israël drie uur per dag een humanitaire corridor instelt om hulp door te laten, wordt op cynische wijze het stedelijk offensief in de Gazastrook nog uitgebreid en gaat het geweld gewoon door. Bush blijft de Israëlische oorlogspolitiek principieel steunen, terwijl de Europese Unie opnieuw een toonbeeld van politieke verdeeldheid is. De EU heeft nochtans in de Verklaring van Venetië (1980) het Palestijnse recht op zelfbeschikking erkend en betaalt al decennia lang mee in de kost van de bezetting. Ook de landen van de Arabische Liga, Jordanië en Egypte in het bijzonder, spreken met een dubbele tong; ze veroordelen het geweld, maar willen hun geopolitieke en lucratieve economische banden met de VS en Israël niet op het spel zetten. Het wordt tijd dat we, zoals Neo, voor de rode pil kiezen en uit de Matrix stappen. Onze Belgische politici en de internationale gemeenschap moeten pleiten voor een onmiddellijk staakt-het-vuren, de terugtrekking van de troepen en een einde aan de koloniale logica.

In naam van MENARG (Middle Eastern and North African Research Group van de UGent): Prof. Dr. RUDDY DOOM & Prof. Dr. CHRISTOPHER PARKER, en doctoraal onderzoekers PASCAL DEBRUYNE, MARLIES CASIER, OMAR JABARY SALAMANCA, BRECHT DE SMET, ANNEMIE VERMAELEN en KOENRAAD BOGAERT.
Eén van de beste opinie-artikels die ik over het conflict heb gelezen. Vooral de mediakritiek is zeer raak.
Oud 8 januari 2009, 16:03   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Er staat geen 1 woord in over de raketten die Hamas afvuurde op burgerdoelwitten, wat de aanleiding is van de huidige toestand in de Gazastrook. Erg objectief om de aanleiding van een heel conflict te verzwijgen. Ik kreeg haast de indruk dat ze die terroristische groepering willen afbeelden als een virtuele vijand.
Savatage is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:06   #3
kilgore
Banneling

Standaard

Ik ben o zo niet geschokt.
kilgore is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:11   #4
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er staat geen 1 woord in over de raketten die Hamas afvuurde op burgerdoelwitten, wat de aanleiding is van de huidige toestand in de Gazastrook. Erg objectief om de aanleiding van een heel conflict te verzwijgen. Ik kreeg haast de indruk dat ze die terroristische groepering willen afbeelden als een virtuele vijand.
Ik verbaas mij steeds weer als ik zie hoe weinig mensen weten (of willen weten) dat het Israel is dat als eerste het staakt het vuren tot 2 keer toe schondt.
TheHunter is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:12   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het is dan ook hersenloos kappen op Israël.
liberalist_NL is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:12   #6
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheHunter Bekijk bericht
Ik verbaas mij steeds weer als ik zie hoe weinig mensen weten (of willen weten) dat het Israel is dat als eerste het staakt het vuren tot 2 keer toe schondt.
Dus die duizenden Hamas-raketten de afgelopen jaren, dat waren allemaal UFO's?
Jozef Ostyn is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:14   #7
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dus die duizenden Hamas-raketten de afgelopen jaren, dat waren allemaal UFO's?
Een van de voorwaarden voor het staakt het vuren (als ik me niet vergis) was dat de grenzen in Gaza open zouden gaan, maar Israel hield zich niet aan die afspraak.
TheHunter is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:15   #8
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kilgore Bekijk bericht
Ik ben o zo niet geschokt.
mensen die om andere mensen ongeacht hun religie of ras geven, zijn door deze ramp in Gaza wél geschokt. Mensen tot court eigenlijk ...

Maar u bent zéér stoer hoor !
.
roodhaar is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:18   #9
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Een van de voorwaarden voor het staakt het vuren (als ik me niet vergis) was dat de grenzen in Gaza open zouden gaan, maar Israel hield zich niet aan die afspraak.
Toch wel. Elke dag reden vele tientallen kamions met hulpgoederen Gaza binnen. Er werd wel gecontroleerd om wapensmokkel tegen te gaan natuurlijk. En er mochten geen Palestijnen vrij meer Israel binnen. Maar dat was ook niet afgesproken.

U moet een beetje minder de pro-Hamaspropaganda geloven.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:19   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
mensen die om andere mensen ongeacht hun religie of ras geven, zijn door deze ramp in Gaza wél geschokt. Mensen tot court eigenlijk ...

Maar u bent zéér stoer hoor !
Er zijn op dit moment veel ergere humanitaire rampen aan de gang. U vindt deze gewoon erger omdat u een ingebouwde haat tegen Israël heeft.
liberalist_NL is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:32   #11
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Toch wel. Elke dag reden vele tientallen kamions met hulpgoederen Gaza binnen. Er werd wel gecontroleerd om wapensmokkel tegen te gaan natuurlijk. En er mochten geen Palestijnen vrij meer Israel binnen. Maar dat was ook niet afgesproken.

U moet een beetje minder de pro-Hamaspropaganda geloven.
De overeenkomst was om de grenzen open te maken en het gebied de mogelijkheid te geven zich economisch te ontwikkelen, dat verschilt veel met "hulpgoederen" in het gebied toelaten wanneer het Israel past. Geen zinnig mens zou akkoord gaan in een gevangenis te leven en afhankelijk van je vijand te zijn om te overleven.

U moet een beetje minder kolonist, zionist en imperialist zijn en alles proberen goed te praten terwijl Israel, terwijl ik dit typ, onschuldige burgers (inclusief vrouwen, kinderen en babies) aan het vermoorden is.
TheHunter is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:41   #12
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er zijn op dit moment veel ergere humanitaire rampen aan de gang. U vindt deze gewoon erger omdat u een ingebouwde haat tegen Israël heeft.
Gaan we weer kwantitatief gaan doen?
3 doden niet erg als er ergens anders 5 zijn?
(en ik ken waarschijnlijk die rampen niet allemaal, eerder dan dat ik ze onbelangrijk vind)

shame on you all.

ondertussen denken de relativisten allemaal dat de critici zoals ik volstrekt gevoelloos zijn voor de Israëlische slachtoffers zeker? Fout. Ik kijk niet naar de meeste of minste slachtoffers, maar aangezien Israel hier toch wordt voorgesteld als de "beschaafde", "machtige", "westerse", "legitieme" verwacht ik van hen doodgewoon meer dan van de Palestijnen. Maar nu zie ik enkel Hamas met een israelisch etiket en rijdend in tanks in plaats van een hoofddoek.
Het officiële "Deterrency capacity" is een opgekuist eufemisme van terrorisme (doel bereiken door angst, dreiging en geweld)
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 8 januari 2009 om 16:48.
Steben is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:44   #13
TheHunter
Burger

Standaard

CNN: Israel Broke Ceasefire First

Citaat:
OPINION: IN JUNE, Israel agreed a six-month ceasefire with Hamas. Until December 27th, no Israeli, civilian or military, was killed as a result of rocket or mortar fire from Gaza.

None. Not one. And there was very little rocket or mortar fire out of Gaza until Israel broke the ceasefire in early November.

Those key facts have been missing from most of the reporting of Israel's slaughter of nearly 300 Palestinians in Gaza, which began on December 27th.

Israel's claim that it had to act in order to protect Israeli civilians from being killed by rocket or mortar fire from Gaza is bogus.

There was another way. It was to maintain the ceasefire. From the point of view of protecting Israeli citizens, the ceasefire was a success. If the Israeli government had the protection of Israeli civilians as its first priority, it would have done its best to have the ceasefire continued indefinitely.

But it didn't. On the contrary, it broke the ceasefire by killing six Palestinians in Gaza on the night of November 4th, while the world was watching the election of Barack Obama.

As a result of this unprovoked assault by Israel, the ceasefire broke down - and rocket or mortar fire from Gaza started again. The ceasefire formally came to an end on December 19th after six months.

Under the terms of the ceasefire agreement, brokered by Egypt, in exchange for Hamas and other Palestinian groups ceasing the firing of homemade rockets and mortars out of Gaza, Israel undertook to end military operations against Gaza and its economic strangulation of Gaza.

Not only did Israel bring the ceasefire to a premature end on November 4th, it failed to live up to its obligations under it to lift its economic embargo.

Even humanitarian supplies continued to be restricted during the ceasefire. As John Ging, the Irish head of UNRWA (United Nations Relief and Works Agency) in Gaza, told The Electronic Intifada on November 25th: "There was five months of a ceasefire in the last couple of months, where the people of Gaza did not benefit; they did not have any restoration of a dignified existence. In fact at the UN, our supplies were also restricted during the period of the ceasefire, to the point where we were left in a very vulnerable and precarious position and with a few days of closure (of the international crossings) we ran out of food."

Even though there was a ceasefire, the people of Gaza continued to be collectively punished contrary to international humanitarian law, in particular, to Article 33 of the Fourth Geneva Convention.

I repeat: Israel's murderous assault on December 27th was not necessary to make its citizens safe from rocket and mortar fire from Gaza. Israel had it within its power to make an agreement with Hamas to extend the ceasefire.

All it had to do was to stick to the terms of the original ceasefire - to end military operations against Gaza and its economic strangulation of Gaza. Then Hamas would have agreed to extend the ceasefire.

David Morrison is political officer of the Ireland Palestine Solidarity Campaign
http://www.irishtimes.com/newspaper/...581467173.html
TheHunter is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:46   #14
Steben

Standaard

Inderdaad zo gaat dat daar.
Let maar op: Straks gaan de relativisten beweren dat de CNN een arabische zender is.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 8 januari 2009 om 16:47.
Steben is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:49   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Gaan we weer kwantitatief gaan doen?
3 doden niet erg als er ergens anders 5 zijn?
(en ik ken waarschijnlijk die rampen niet allemaal, eerder dan dat ik ze onbelangrijk vind)

shame on you all.

ondertussen denken de relativisten allemaal dat de critici zoals ik volstrekt gevoelloos zijn voor de Israëlische slachtoffers zeker? Fout. Ik kijk niet naar de meeste of minste slachtoffers, maar aangezien Israel hier toch wordt voorgesteld als de "beschaafde", "machtige", "westerse", "legitieme" verwacht ik van hen doodgewoon meer dan van de Palestijnen. Maar nu zie ik enkel Hamas met een israelisch etiket en rijdend in tanks in plaats van een hoofddoek.
Ik ben wel relativistisch wat dit betreft, omdat ik weiger om mij door de media te laten vertellen welke zaken ik erger moet vinden dan andere.
liberalist_NL is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:50   #16
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De overeenkomst was om de grenzen open te maken en het gebied de mogelijkheid te geven zich economisch te ontwikkelen, dat verschilt veel met "hulpgoederen" in het gebied toelaten wanneer het Israel past. Geen zinnig mens zou akkoord gaan in een gevangenis te leven en afhankelijk van je vijand te zijn om te overleven.

U moet een beetje minder kolonist, zionist en imperialist zijn en alles proberen goed te praten terwijl Israel, terwijl ik dit typ, onschuldige burgers (inclusief vrouwen, kinderen en babies) aan het vermoorden is.
Maar wat u schrijft is gewoon niet waar.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:51   #17
Jozef Ostyn

Standaard

Lees eens wat er staat. Er staat heel expliciet dat er voortdurend (maar wel in mindere mate) raketten werden afgevuurd op Israel.

"And there was very little rocket or mortar fire out of Gaza until Israel broke the ceasefire in early November."

Laatst gewijzigd door Jozef Ostyn : 8 januari 2009 om 16:52.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:52   #18
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Maar wat u schrijft is gewoon niet waar.
Ok je hebt mij met die zin overtuigd!
TheHunter is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:54   #19
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Lees eens wat er staat. Er staat heel expliciet dat er voortdurend (maar wel in mindere mate) raketten werden afgevuurd op Israel.
Lees ook dat de embargo bleef gelden, ookal was anders afgesproken en dat zelfs VN goederen geweigerd werden door Israel en dat de Palestijnen dagen aan een stuk niks te eten hadden. Denk je echt dat dat zo overeengekoen was in het verdrag?

Laatst gewijzigd door TheHunter : 8 januari 2009 om 16:54.
TheHunter is offline  
Oud 8 januari 2009, 16:55   #20
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ben wel relativistisch wat dit betreft, omdat ik weiger om mij door de media te laten vertellen welke zaken ik erger moet vinden dan andere.
Dus u verandert uw mening niet door analyse van steeds binnenstromende informatie? Ik spreek alle media tegen in hun naakte versies, maar als je ze samenlegt kan je toch wel een rode draad ontwarren.
leve de manmanman club
Steben is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be