![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik zie dat er hier op het forum heel wat "kenners" rond hangen.
In mijn gesprekken met jonge mensen, constateer ik dat ze niet echt mals zijn voor asielzoekers. Integendeel, ze zijn er zelfs keihard voor. Woorden als oprotten dat tuig, terug sturen, profiteurs, ze willen niet werken, luiaards en dergelijke zijn geen uitzondering. Geloof me vrij, de jongeren waar ik die gesprekken mee voer, zijn geen uitschot. Het zijn best wel verstandige kerels of meiden die een uitgesproken mening hebben over een aantal maatschappelijke fenomenen. Af en toe hoor ik verhalen dat een asielzoeker die ons land binnenkomt zomaar een bedrag van ongeveer 1000 € per maand zou opstrijken... Mijn vraag is de volgende: kan iemand me daar duidelijke info rond geven? Klopt het dat asielzoekers sowieso een leefloon toegestopt krijgen? Aan welke voorwaarden moeten ze voldoen? Moeten ze überhaupt aan een aantal voorwaarden voldoen? Laat ons eens praktisch zijn: Een Irakees gezin met 2 kinderen komt hier aan in België op vlucht voor het geweld in hun land... Hoe gaat dat in zijn werk? Liefst geen verwijzingen in jullie posts maar concrete antwoorden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik kan en ga u niet concreet antwoorden, maar ik wil wel effe kwijt dat ik in het algemeen tegen het principe van een leefloon ben (niet enkel in het geval van asielzoekers).
Een beter alternatief: vervang het leefloon door een (tijdelijk) gratis basispakket van goederen en diensten in natura, rechtstreeks door de OCMW's aan de 'behoeftigen' geschonken. Ik denk hierbij aan volstrekt gratis medische verzorging voor heel het gezin, volstrekt kosteloos onderwijs, kleding, basisvoedsel, huisvestiging, energie, transport, enz. Eventueel kunnen de 'rechthebbenden' dan nog elke week of maand een zakcentje verkrijgen om hen wat luxe en genot te verschaffen (bijvoorbeeld om een pintje te drinken, een GSM te kopen en een abonnement te betalen, speelgoed voor de kinderen, enz.). Maar men zou er beter mee stoppen rechtstreeks elke maand geld in de handen van deze mensen te stoppen zonder al te veel voorwaarden op te leggen of een budgetbeheer uit te tekenen. Al teveel zelf 'ondervonden' dat men het vaak 'opzuipt' of 'oprookt' i.p.v. het aan eten voor de kinderen te besteden of aan verwarming in huis. Dus liever een heel hulpsysteem opzetten in natura dan een rechtstreeks leefloon, zeker voor asielzoekers die ons land binnenkomen en zich willen settelen. Uiteraard moeten de 'rechthebbenden' actief op zoek gaan naar een baan en er voldoende moeite voor doen, evenals zich integreren en in zekere mate confirmeren aan de West-Europese culturele gewoonten. Anders kan men ze maar beter elke vorm van steun ontzeggen en hen inderdaad laten oprotten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() ... wat ik ook wel weet is dat men enkele jaren geleden (o.a. Kosovaarse en Tsjetsjeense evenals een deel West-Afrikaanse) asielzoekers heeft ondergebracht in gloednieuwe vakantieappartementen in de residentie 'Zon en Zee' te Westende, dit met alle luxe en comfort. Heb dit zelf met eigen ogen gezien, kwam toen regelmatig op de aangrenzende camping met dezelfde naam. Ook een gedeelte van Hengelhoef te Houthalen werd hiervoor voorzien (is ondertussen verleden tijd), dit allemaal door de 'links-georiënteerde' regering Verhofstadt I. Dit stootte begrijpelijkerwijze de autochtone 'kansarmen' die al jaren op een wachtlijst stonden voor een bescheidener sociale woning fameus tegen de borst.
Zulke toestanden en verhalen daarrond kenden uiteraard een snelle verspreiding in de landen van herkomst, wat er uiteraard toe leidde dat nog meer 'vluchtelingen' (???) onze richting kwamen afgezakt en er een mythe rond België ontstond als ware het een walhalla van 'melk en honing'. Zo sterk was de mythe zelfs dat vele asielzoekers geloofden dat alle Belgen in kasten van villa's woonden en niet hard hoefden te werken om dit te verkrijgen. Het was ongetwijfeld voor hen ontnuchterend wanneer ze in de stadsranden van onze grote steden ook Belgen tegen het lijf liepen die het met een krot moesten stellen of een 'grijs' sociaal appartementje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 12 januari 2009 om 01:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() OK , je wil het hier blijkbaar in het belachelijke trekken. Het valt echter niet te ontkennen dat met Verhofstadt I er een grote regularisatiegolf op gang kwam en daar hebben bepaalde bevolkingsgroepen van mee weten te profiteren. Vanaf dat moment kunnen we toch ook constateren dat de mandatarissen binnen de VLD een fameuse stap naar 'links' hebben genomen en alzo hadden vele gewone leden kritiek op de gewijzigde koers van de liberalen. Vele van de door hen uitgesproken beloften en 'harde taal' toen ze in de oppositie zaten onder de Dehaene-regeringen werden niet nagekomen en soms lieten ze zichzelfr compleet overrulen door de SP.a / PS. Het 'toppunt' was ongetwijfd de mede-geodkeuring van een deel van de politici van het migrantenstemrecht in de gemeentepolitiek, wat voor een 'koningsdrama' binnen die partij zorgde. Ook niet te verwonderen dat uit heel die situatie op termijn o.a. 'Lijst Dedecker' is voortgekomen. De liberale top sprak niet meer dezelfde taal als een deel van de basis.
Laatst gewijzigd door freespirit : 12 januari 2009 om 01:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Blijkbaar zijn er hier heel wat mensen die de mond vol hebben over de problematiek maar als ik 1 concrete vraag stel, blijven de antwoorden jammer genoeg uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Je zou op de sites van de overheid kunnen zoeken. Ik heb niet direct cijfers, maar als ik me niet vergis krijgen mensen die een asielaanvraag doen vooral materiële hulp (bed, bad, brood) en misschien een beetje 'zakgeld'.
Als hun asielaanvraag wordt afgewezen en ze blijven toch hier, dan worden ze opgejaagd wild en kunnen ze bij de eerste politiecontrole afgevoerd worden naar een gesloten centrum. Als hun asielaanvraag wordt goedgekeurd, dan neem ik aan dat ze op dezelfde rechten aanspraak kunnen maken als andere Belgen.
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor meer concrete info kan u wel eens de bilaterale overeenkomsten tussen ons land en het betreffende land opzoeken. Daar staan de voorwaarden in. En dan heb je de vele uitzonderingen voor landen zonder overeenkomsten waarschijnlijk. Complexe materie.
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn genoeg uitzonderingsmaatregelen.
Het beleid verschilt van gemeente tot gemeente waar de asielzoekers neerstrijken. En Duveltje382, niet alle asielzoekers worden gedumpt in gesloten centra.
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() De grootste strontjobs die ik ooit gedaan heb waren met asielgevondenen. En ik heb nog een pak veel goordere jobs nooit hoeven doen. Ik kan me voorstellen dat je ze daar vooral aantreft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het gaat om asielzoekers die kandidaat-vluchtelingen zijn en als echte vluchtelingen willen herkend worden in België omdat ze om allerlei redenen gevaar lopen in hun land:
Ze komen naar België en starten een asielprocedure op. Dan worden ze opgevangen in een asielcentrum, meestal en als er plaats vrij is toch, bv van het rode kruis. Vroeger ging het als volgt: een asielprocedure bestond uit twee delen en kon maanden aanslepen. Men kon financiële steun krijgen van het ocmw. Recht op een leefloon hadden ze niet, maar wel een soort vervanging voor mensen die niet-herkend zijn in België. Deze bedragen waren gelijk aan een leefloon. (Het OCMW moet normalerwijze aan iedere persoon die op Belgisch grondgebied verblijft hulp kunnen verlenen.) Als de procedure stopte en onsuccesvol was, moest men het land binnen de vijf dagen verlaten. Sinds juni 2007 is de wet veranderd en kunnen kandidaat-vluchtelingen enkel nog materiële steun krijgen en hebben daarnaast rechten en plichten die ze onmiddellijk vernemen als ze aankomen, daarnaast wordt hun ook een persoonlijke maatschappelijk werker toegewezen. De procedure mag nu maximumeen jaar duren. De eerste vier maanden verblijft men in een gesloten asielcentrum. Daarna kan men 'doorstromen naar een particuliere woning. Men zorgt ervoor dat men kan instaan voor de dagelijkse basisbehoeften. Een vriendin van me werkte er en ik hoorde soms wel verhalen van die me een beetje raar deden opkijken. Mensen die vaak ongelofelijk getraumatiseerd waren en heel veel ellende achter de rug hadden, mensen met allemaal verschillende culturen die met mekaar moesten samenleven wat niet altijd van een leien dakje liep gezien er geen gemeenschappelijke taal was ... die men dan Nederlands moest leren enerzijds, en anderzijds gebeurde het in dat opvangcentrum wel regelmatig dat men naar concerten ging van soms toch vrij bekende (internationale) artiesten. Hoe dat allemaal in zijn werk ging weet ik niet. Zoals geweten is zijn de plaatsen wel vol geweest en moest men soms mensen gewoon wegsturen... (geen onderdak, geen id-kaart dus en je mag dus ook niet werken ... -> ideale slachtoffers voor uitbuiters) Ik ga toch wat sites linken: http://www.rodekruis.be/NL/Activiteiten/Asiel/ Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers http://www.fedasil.be/ Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 12 januari 2009 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() voorheen kregen asielzoekers ook geld toegestopt , dat is gelukkig het geval niet meer
al hun onkosten worden gewoon betaald door het ocmw |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Waar halen jullie al die wijsheden vandaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() van dat zakgeld reizen ze regelmatig naar hun thuisland
sus antigoon ![]() sociale en politieke voordelen, maar van onze roots doen we geen afstand, dit zou verraad zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil, enkel nodig voor het één en ander te bekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() reisden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Hoeveel zakgeld is dat feitelijk, gewoon om een beeld te vormen?
Vind dat wel straf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Kunnen jullie mijn posts eens lezen?
![]() Tot medio 2007 kregen ze een bedrag gelijk aan het leefloon indien ze financiële hulp nodig hadden. Vanaf toen is de wet veranderd, nu krijgen ze enkel nog materiële hulp. Van zakgeld is dus geen sprake. Wel kan het zijn dat indien de opvanginstelling geen maaltijden aanbiedt via cateringbedrijven, de asielzoekers zelf moeten koken (er zijn dan keukens voorzien). Om aan eten te geraken krijgt men voedselbonnen. En er is meestal tweedehandskleding waar men spullen uit mag kiezen. Voor ontspanning en andere activiteiten wordt er ook gezorgd, dus extra zakgeld zou in principe ook niet meer nodig mogen zijn... (tenzij inderdaad om voor extra's te zorgen). |
![]() |
![]() |