Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2004, 21:14   #1
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Wie gaat er hier over het openbaar vervoer? En dan nog wel in Brussel - mag de hoofdstad hier ook meedoen?

Ik heb nl. een paar opmerkingen over het openbaar stadsvervoer.

Wanneer men drie boetes oploopt voor niet-betalen, dan krijgt men een strafregister, en geen certificaat van goed gedrag en zeden meer, dus men loopt het risico zelfs geen werk meer te vinden wanneer men geen busticketje koopt.

Zo streng zijn ze wel, daar bij de MIVB/STIB.

Ik als gewone reiziger maak echter af en toe dingen mee die niet mooi meer zijn, namelijk onzettend lomp gedrag vanwege chauffeurs (behalve dat ze vaak absurd te laat zijn, of minstens nooit op tijd, of met een volle bus tijdens het spitsuur lekker bellen op de gsm)...

In september nam ik de bus tot aan de Naamse Poort. Enkele haltes voordien stapte een oud wijffie - met stok - in, die vroeg naar een bepaalde halte en bleef "lekker veilig" dichtbij de chauffeur staan. Toen de bus de halte naderde zei de chauffeur dat tegen het wijffie. Ze snelde naar de deur, maar de bus... reed verder! Ja, u moet maar op het knopje duwen! De chauffeur, en zijn kameraad die naast hem stond, waren zich aan 't bescheuren van de pret.

Enkele maanden terug stapte er een gore zatlap de bus op. Een ietsje donkerharige man van middelbare leeftijd, keurig met pak aan en een zeer nette uitstraling, kreeg walgelijke nazipraat over zich heen: Ze zouden u allen moeten afmaken, weg met jullie... De man zat zichtbaar vernederd te lijden in stilte. De chauffeur, die lachte zich een breuk.

Vandaag. Ik stond aan een tramhalte. Paasmaandag, lekker rustig op straat, weinig trams. Ha, ik was blij, ik stond er helemaal alleen, en de tram kwam eraan. Ik ging alvast staan waar de tram zou stoppen, keek de chauffeur aan, deed even een (nutteloos?) stoptekentje en de tram... reed door!

Laatst zat ik op de tram, en een businessman kwam, zwaar beschonken, duidelijk terug van een reisje. Hij begon te tieren tegen de chauffeur, en had er pret in. Hij zei dingen als: "Jij valt nog mee, je rijdt goed, stopt wanneer het moet, rijdt door wanneer je mag... maar die collega's van je, die lijken stuk voor stuk op Bin Laden!".

Ik heb eindelijk eens gelachen.

- Vraagje aan de politicus die over dit OV gaat: hebben die chauffeurs het nu écht zo slecht dat ze dit soort respectloos gedrag gaan vertonen (alsook een nood aan religieus extremisme waarvan de uiterlijke tekenen iedereen opvalt)? Wordt het niet eens tijd hier iets aan te doen (ik weet ook niet hoe) ?
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 16:28   #2
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zoiets nog niet meegemaakt in Brussel. Maar mss kom ik niet genoeg in Brussel (een keer per maand, gemiddeld), of neem ik niet de goede verbindingen.
Niettemin kan ik maar een ding zeggen: dien klacht in. Zowel bij de vervoersmaatschappij zelf, als bij een onafhankelijke ombudsdienst, als dat mogelijk is.
Dit is niet zomaar een politiek probleem, maar ook een probleem voor het bedrijf zelf. Geef hen dus zeker ook een kans om het op te lossen.
http://www.stib.irisnet.be/NL/61200N.htm is een directe link naar een klachtenformulier op de MIVB-site.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 16:52   #3
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik heb zoiets nog niet meegemaakt in Brussel. Maar mss kom ik niet genoeg in Brussel (een keer per maand, gemiddeld), of neem ik niet de goede verbindingen.
Niettemin kan ik maar een ding zeggen: dien klacht in. Zowel bij de vervoersmaatschappij zelf, als bij een onafhankelijke ombudsdienst, als dat mogelijk is.
Dit is niet zomaar een politiek probleem, maar ook een probleem voor het bedrijf zelf. Geef hen dus zeker ook een kans om het op te lossen.
http://www.stib.irisnet.be/NL/61200N.htm is een directe link naar een klachtenformulier op de MIVB-site.
Dank je groentje, dat heb ik gedeeltelijk al gedaan; op mijn klacht (via hun website) kreeg ik serieus antwoord, dat moet ik ze nageven. Er is dus wel een 'dienst' voor.

Ik hoop dat het er in Gent of elders beter aan toegaat in het openbare verkeer.

Groet,

Polly
Oud 17 april 2004, 17:46   #4
groentje
Minister-President

Standaard

Ik zei het maar, omdat ik grijs haar krijg van mensen, die klagen over het Openbaar vervoer, maar dat dan niet melden. Ze kunnen er ook alleen maar iets aan doen, als ze er iets van weten, natuurlijk...
Een klachtenlijn zou wel duidelijker mogen aangeduid zijn op de site.
Oud 20 april 2004, 02:30   #5
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

In Brussel zou men eigenlijk eerst en vooral eens een inspanning kunnen doen om de mensen ook in het Nederlands te kunnen helpen.
Oud 20 april 2004, 07:38   #6
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
In Brussel zou men eigenlijk eerst en vooral eens een inspanning kunnen doen om de mensen ook in het Nederlands te kunnen helpen.
Ik heb wél al (onmiskenbare) belgen de tram op zien stappen en automatisch "salamaleikum" mompelen tegen de chauffeur...

De belg past zich anders prima aan, Herman!
Oud 20 april 2004, 16:06   #7
groentje
Minister-President

Standaard

Hoeveel mensen beginnen onmiddelijk in het Frans als ze de buschauffeur aanspreken? Ik probeer er op te letten, maar ook ik durf dat principe wel eens vergeten.
Om eerlijk te zijn, ik ben het nog niet tegengekomen, dat iemand in Brussel de buschauffeur groette tout court, laat staan in het Arabisch. Ik zou zeggen, een grote verbetering, als je het mij vraagt.
Ik leid eruit af, dat de chauffeur een Noord-Afrikaan is (waarschijnlijk). Positief toch, dat die mens werkt, en niet leeft op de kosten van onze sociale zekerheid? Soit, dat is off topic.
Oud 20 april 2004, 17:29   #8
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik leid eruit af, dat de chauffeur een Noord-Afrikaan is (waarschijnlijk). Positief toch, dat die mens werkt, en niet leeft op de kosten van onze sociale zekerheid? Soit, dat is off topic.
En, hoeveel deel van het loon van een tramchauffeur is betaald met belastingsgeld?
Oud 20 april 2004, 18:29   #9
groentje
Minister-President

Standaard

Hoeveel mensen houden nu meer over van hun nettoloon, omdat zij een goedkoper OV-ticket kunnen kopen om naar hun werk te gaan? Hoeveel mensen kunnen hierdoor eens niet al te duur eens weg gaan? Hoeveel zou het kosten als al die mensen die nu, aangetrokken door het lage tarief, het openbaar vervoer nemen ipv hun auto, hun auto opnieuw gaan gebruiken?
Het is een beleidskeuze om het openbaar vervoer te subsidiëren, om vooral sociale, maar ook ecologische redenen. Ik vind het positief, dat de overheid ervoor zorgt, dat mensen niet vereenzamen, omdat ze niet meer wegkunnen van huis, omdat ze niet met de auto kunnen, dat ze zo kunnen gaan solliciteren, gaan werken, en dat onze steden leefbaarder worden, omdat er minder auto's over rijden.
Nu ja, als een overheid wil dat er meer trams, bussen en treinen rijden, mag er ook wel wat belastingsgeld tegenover staan. Of niet? Moet openbaar vervoer ook zelfbedruipend zijn? In Japan zijn de meeste vervoersbedrijven winstgevend zonder subsidies, maar zij hebben wel de zeer winstgevende vastgoedmarkt in en rond stations vaak ook nog in hun portefeuille zitten, om de wegen te mogen berijden moet je ook heel wat geld betalen, kortom, je zit met een heel andere situatie dan in Europa. In de VS is er amper OV die naam waardig, op enkele uitzonderingen na, en zijn ook de steden aan de auto aangepast. In Europa heeft men een andere optie gekozen...
Oud 20 april 2004, 19:23   #10
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
En, hoeveel deel van het loon van een tramchauffeur is betaald met belastingsgeld?
als ik me niet vergis ongeveer 93%
Oud 20 april 2004, 20:07   #11
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

als ik me niet vergis ongeveer 93%
En ze verdienen 7% meer als een werkeloze zeker?

[size=1]Voor de miereneukers: Ik weet dat 7% niet genoeg is om het gelijk te maken omdat 93% uw basis moet zijn in dat geval, ge moet mij geen wiskunde uitleggen[/size]
Oud 20 april 2004, 20:22   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Misschien 8% TomB. Maar tja, het echte geld qua loonkost moet je niet gaan zoeken bij de bestuurders of de monteurs.
Wie zit er allemaal in de raab van bestuur van de MIVB?(of de lijn?)
Oud 20 april 2004, 20:57   #13
groentje
Minister-President

Standaard

Ondanks het feit dat directeurs en bestuurders vaak schandalig veel worden betaald, zal het niet daar aan liggen, vrees ik. Een tiental vette loonbriefjes zijn niet in verhouding met de totale loonkost. Dus veel meer dan een tiental extra buschauffeurs zal je er niet mee kunnen aannemen, als je de directeursweddes naar beneden trekt. Hoe spijtig ook.
Oud 20 april 2004, 21:10   #14
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zo dolblij dat ik in Limburg woon.

Wel, mensen, geachte klanten van het openbaar vervoer: ik heb goed nieuws! De chauffeurs op De Lijn-limburg zijn WEL vriendelijke mensen!!

Ik reis al 5 jaar dagelijks met De Lijn-Limburg, en ik heb nog maar 1 onbeleefde chauffeur ontmoet. De man had (toevallig?) een Antwerps accent.

Als ik de bus opstapt hier, heb ik 50% kans dat ze mij SPONTAAN groeten. Als je de bus afstapt, en je zwaait als teken van dank: indien de chauffeur het gezien heeft, heb je 95% kans dat hij terugzwaait. Als ik informatie vraag aan de chauffeur, krijg ik altijd antwoord. Als ik een aansluiting dreig te missen door een eventuele vertraging, wordt deze voor mij opgeroepen om te wachten op mij. Ik heb zelfs afgelopen zondag nog meegemaakt dat ik een uur moest wachten op een bus, toen een andere lijn voorbij kwam die daar normaal niet mocht stoppen (sneldienst), heeft deze speciaal voor mij gestopt en mij opgepikt. Simpelweg uit pure klantvriendelijkheid.

En ik merk het echt. Mijn vriendin zit in Antwerpen op kot, en de vriendelijkheid van de chauffeurs is effectief dag en nacht verschil. Leve De Lijn-Limburg!!
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 21:19   #15
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ondanks het feit dat directeurs en bestuurders vaak schandalig veel worden betaald, zal het niet daar aan liggen, vrees ik. Een tiental vette loonbriefjes zijn niet in verhouding met de totale loonkost. Dus veel meer dan een tiental extra buschauffeurs zal je er niet mee kunnen aannemen, als je de directeursweddes naar beneden trekt. Hoe spijtig ook.
De directrice van De Lijn verdient, als ik mij niet vergis, ongeveer 5x zoveel als een chauffeur van de lijn. Waarvan uiteraard het grootste deel nog naar belastingen gaat.

De situatie van de MIVB ken ik niet.
Oud 20 april 2004, 21:34   #16
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Ik ben zo dolblij dat ik in Limburg woon.

Wel, mensen, geachte klanten van het openbaar vervoer: ik heb goed nieuws! De chauffeurs op De Lijn-limburg zijn WEL vriendelijke mensen!!

Ik reis al 5 jaar dagelijks met De Lijn-Limburg, en ik heb nog maar 1 onbeleefde chauffeur ontmoet. De man had (toevallig?) een Antwerps accent.

Als ik de bus opstapt hier, heb ik 50% kans dat ze mij SPONTAAN groeten. Als je de bus afstapt, en je zwaait als teken van dank: indien de chauffeur het gezien heeft, heb je 95% kans dat hij terugzwaait. Als ik informatie vraag aan de chauffeur, krijg ik altijd antwoord. Als ik een aansluiting dreig te missen door een eventuele vertraging, wordt deze voor mij opgeroepen om te wachten op mij. Ik heb zelfs afgelopen zondag nog meegemaakt dat ik een uur moest wachten op een bus, toen een andere lijn voorbij kwam die daar normaal niet mocht stoppen (sneldienst), heeft deze speciaal voor mij gestopt en mij opgepikt. Simpelweg uit pure klantvriendelijkheid.

En ik merk het echt. Mijn vriendin zit in Antwerpen op kot, en de vriendelijkheid van de chauffeurs is effectief dag en nacht verschil. Leve De Lijn-Limburg!!
Ja blauwe schat, dat is d tol van het harde leven in de Grootstad... maar ik vind dat Brussel dringend les zou moeten krijgen in grootstedelijkheid. New York en Tel Aviv zijn bv qua levendigheid veel grootser, en de bevolking klaagt er voortdurend over onvriendelijkheid, maar die hebben Brussel dan nog niet gezien!

Het gebeurt me ook vaak dat ik van tram op bus moet jumpen, en dan bij de halte ziet iedereen die bus (de enige, want er is daar maar één halte) nét wegrijden, maar de tram of buschauffeur doen er niks aan om de mensen hun verbinding te laten halen...

Zo, dit wordt nog één van de boeiendste topics als dat zo doorgaat!
Oud 20 april 2004, 22:43   #17
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je de bus afstapt, en je zwaait als teken van dank: indien de chauffeur het gezien heeft, heb je 95% kans dat hij terugzwaait.
Met alle respect maar wat mij betreft hoeft dat niet hoor.
Nu is de situatie die u beschrijft nog volkomen onhinderlijk voor andere mensen, maar het past wat mij betreft in het rijtje thuis van mensen die naar de supermarkt of de kapper gaan om een praatje te maken.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 22:50   #18
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Als je de bus afstapt, en je zwaait als teken van dank: indien de chauffeur het gezien heeft, heb je 95% kans dat hij terugzwaait.
Nu is de situatie die u beschrijft nog volkomen onhinderlijk voor andere mensen, maar het past wat mij betreft in het rijtje thuis van mensen die naar de supermarkt of de kapper gaan om een praatje te maken.
Waar in veel gevallen niks mis mee is. In Malawi is het trouwens omgekeerd. Daar willen de winkeliers altijd met u praten. Als je iets koopt vragen ze een onmogelijke prijs "mais discutable". Dan babbel je over het weer, het land waar je woont, je familie, je vrienden... en uiteindelijk betaal je bijna niks (een honderdste van de volledig onnozele oorspronkelijke prijs), want eigenlijk wou de verkoper gewoon babbelen.
Enfin, ik betaal graag 5 euro meer aan mijne kapper waar ik altijd een goed gesprek mee heb dan aan een stille kapper die niks zegt.
Oud 20 april 2004, 23:08   #19
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Ik heb het over het feit dat de chauffeur terugwuift, niet dat de klanten wuiven. En dus vooral over het feit dat hij TERUGwuift. Ik eis geenzins dat hij spontaan zelf begint te wuiven. Idem als ik een bus opstap. 50% van de chauffeurs zeggen dan spontaan goedendag tegen mij. Dit is uiteraard geen eis, maar het is wel aangenaam en brengt de sfeer ten goede.

Ik vind het effectief een vorm van onvriendelijkheid om NIET terug te wuiven.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 03:20   #20
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Enfin, ik betaal graag 5 euro meer aan mijne kapper waar ik altijd een goed gesprek mee heb dan aan een stille kapper die niks zegt.
Uw goed recht, maar laat mij dat toch een beetje onnozel vinden. Als ik naar de kapper ga, is dat omdat ik mijn haar wens te laten kappen. Om een praatje te maken, heb ik vrienden.

Citaat:
Ik vind het effectief een vorm van onvriendelijkheid om NIET terug te wuiven.
Dat klopt, ik stelde echter nergens dat ik niet terug zou zwaaien of niet beleefd zou antwoorden wanneer zo iemand mij zou begroeten.
Dat van die mensen die naar de supermarkt gaan, is meer een jeugdtrauma (veel naar de supermarkt gaan doe ik immers niet meer) dat er even uit moest.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be