![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik was al een tijdje aan't denken over het volgende:
Beschouw een simulator die van staat is om een groot aantal fysische werkelijkheden de simuleren. De technische werking van de simulator wordt hier buiten beschouwing gelaten en enkel de toepassingen ervan worden besproken. De simulator is van staat om omgevingsfactoren als weer en natuur te simuleren en materie te genereren en vervormen. Het kan bijvoorbeeld wilde dieren genereren, maar ook ervoor zorgen dat kant-en-klare voedsel steeds beschikbaar is. Neem nu een groep kinderen. Om het echt goed te doen, beginnen we bij hun geboorte, zodat ze niet beinvloed zijn door de wereld zoals wij die kennen. De simulator is van staat om baby's van voedsel te voorzien en (indien nodig) ervoor te zorgen dat de kinderen beginnen met rechtop te lopen (hierop kom ik nog terug). Nu vraag ik mij af hoe situaties met bepaalde beginvoorwaarden zich zouden ontwikkelen. Ik geef er eentje. Situatie: stel dat men een groep van 20-30 baby's in de simulator legt. De omgeving wordt vrij zacht gekozen, met enkel wat eenvoudige problemen die opgelost moeten worden om aan voedsel en dergelijke te geraken. De problemen worden uiteraard moeilijker naarmate de leeftijd van de kinderen groter wordt. Mijn eerste vraag is: zouden de kinderen rechtop beginnen lopen? En mijn tweede vraag is: zouden de kinderen een taal ontwikkelen? En indien ja, hoe zou deze taalontwikkeling verlopen? Op welke leeftijd zouden de kinderen doorhebben dat men een geluid kan gebruiken om een concept te beschrijven? Kan dit in een enkele generatie? Kunnen de kinderen later concepten definieren aan de hand van reeds bestaande concepten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Op de tweede vraag is reeds een antwoord gegeven door Steve Pinker : The Language Instinct (1994)
Op die eerste vraag zal ook wel al een antwoord zijn gevonden door sowjet-wetenschappers of Mengel of zo. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 25 februari 2009 om 16:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() denk dat uw kinders nie zo lang gaan leven
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ernstige hechtingsproblemen.
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Heb je al eens gehoord van wolfskinderen?
http://www.feralchildren.com/en/language.php Hier staat wat info over taalontwikkeling. Het is natuurlijk niet hetzelfde als jouw experiment maar komt toch dicht in de buurt. Hoewel er geen bewijs voor is, is het niettemin ook eens interessant om te bekijken: The Forbidden Experiment. http://www.feralchildren.com/en/experiment.php
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat Nyntje terecht opmerkt is dat baby's leven 1 op melk en 2 fysieke aandacht. Aanraking, geur enzo. Waarschijnlijk zit daar iets fysiologisch achter.
Er zijn effectief baby's gestorven zonder medisch aantoonbare reden die gewoonweg geen individuele affectie kregen. Ook grotere kans op ziektebeelden ongeacht de gezonde voeding.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 25 februari 2009 om 16:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() wie gaat op kinderen reageren als ze bang zijn, verdrietig zijn, zich niet lekker voelen? wie gaat hen oppakken en troosten? Wie is er om hen te leren ervaren dat ze een veilige bodem hebben om op te staan? zelfs al geef je hen voldoende eten en drinken en ruimte om te bewegen, die kinderen zijn ernstig gedepriveerd. ik vermoed dat je wel enige kennis hebt van de resultaten van deprivatieonderzoek. anders zou je daar best toch eens achter zoeken.
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb bv veel gekangeroo'd met mijn kleine kleine ukkepukkies (eerste maanden). Zijn nu zeer aanhankelijk aan papa, evenzeer als aan mama.
kangeroo-en: naakte baby op naakte borstkas laten "kruwittelen" (kruipen, knijpjes, ruiken) liefst 's morgens als je je nog niet gewassen hebt.
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Je zegt in je openingspost dat er eenvoudige problemen opgelost moeten worden om aan eten te raken.
Het lijkt mij duidelijk dat baby's dit niet kunnen, of het moest zijn dat het probleem bestaat uit "steek de artificiële tepel in je mond en zuig". Of ze rechtop gaan lopen hangt volgens mij af of er daar behoefte toe is. Zolang recht opstaan niet noodzakelijk is om bv fruit te plukken zal het niet gebeuren denk ik.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle kinderen gaan vanzelf eerst zitten en kruipen en dan staan en lopen. Nog nooit baby's gezien toch?
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wist bijvoorbeeld niet wat deprivatieonderzoek inhield. Dit was dus waarom ik deze draad had opgestart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Misschien l'enfant sauvage van François Truffaut eens opduikelen (gebaseerd op de case studies van Jean-marc Gaspard Itard uit 1800+). Bijna-documentaire uit 1970 in zwart-wit cinéma vérité stijl. Redelijk droge en klinische verfilming, maar wel vrij nauwkeurig. Enkel het 'moreel besef'-gedeelte naar het einde toe vond ik nogal geforceerd geëxperimenteer.
(alleszins beter dan dat tenenkrullend, give me another oscar-gedoe van Jodie Foster). O ja. Dit kind leefde alleen in de bossen. Het liep op handen en voeten omdat dat meer functioneel was in die omgeving. Het had ook geen echte taal, omdat er nu eenmaal niemand anders was die een behoefte tot communicatie deed ontstaan.
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Andere invalshoek, neural networks simulations
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc...10.1.1.50.5798 Laatst gewijzigd door Knipp : 26 februari 2009 om 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In 1211, Frederick II, Emperor of Germany, in an attempt to discover the natural "language of God," raised dozens of children in silence. God's preferred language never emerged; the children never spoke any language and all ultimately died in childhood (van Cleve, 1972). Perry, Childhood Experience and the Expression of Genetic Potential.
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Zo, en toen had ik weer leesvoer voor het weekend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |