Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2004, 22:31   #1
Bloxbuster
Banneling

Bloxbuster's schermafbeelding

Standaard

Veel meer meldingen kindermishandeling

BRUSSEL - Het aantal meldingen van kindermishandeling aan de Vlaamse vertrouwenscentra is in tien jaar gestegen van 2.605 in 1992 naar 6.037 in 2002. Kinderarts Johan Marchand schat dat het aantal meldingen de komende jaren zal blijven stijgen. ,,Op basis van buitenlands onderzoek zouden er in België jaarlijks 40.000 �* 50.000 kinderen mishandeld worden.''

OVER een periode van tien jaar is het aantal meldingen van kindermishandeling in Vlaanderen constant gestegen; het gaat om meer dan een verdubbeling. Dat schrijft de Artsenkrant. Het gaat om lichamelijke mishandeling en verwaarlozing (28,7 procent), [size=6]seksueel misbruik (23 procent)[/size] en emotionele verwaarlozing en mishandeling (17,7 procent). In de rest van de gevallen gaat het om situaties waarin het risico op mishandeling groot is.

In bijna de helft van de gevallen is het iemand uit de onmiddellijke omgeving die de mishandeling meldt, vaak de moeder. In één op de zes gevallen wordt de mishandeling gemeld door de huisarts, even vaak is het iemand uit de schoolomgeving, vooral de Centra voor Leerlingenbegeleiding. ,,Eén op zes door het onderwijs is weinig, maar het aantal stijgt wel'', zegt kinder- en jeugdpsychiater Annik Lampo. ,,Veel scholen hebben nu zogenaamde 'stappenplannen' ontwikkeld. Die dienen als leidraad voor de leerkracht.''

Die toename geldt wel in absolute cijfers, maar procentueel gezien blijft hun aandeel hetzelfde. Mensen uit het onderwijs kampen met hetzelfde probleem als huisartsen.

,,Het is niet makkelijk om mensen moreel te beoordelen, wat je impliciet doet als je de toestand meldt'', zegt Marchand, verantwoordelijke van een vertrouwenscentrum. ,,De meldingsbereidheid van huisartsen is verbeterd, maar men heeft schrik om het beroepsgeheim te schenden. Vaak willen ze wachten op een duidelijk bewijs en dan gaat kostbare tijd verloren.''

Volgens Marchand zal het aantal meldingen de volgende jaren nog stijgen. Niet omdat er meer mishandeling voorkomt, maar omdat een aantal sectoren gesensibiliseerd is om ze te melden. ,,Uit buitenlands onderzoek blijkt dat tussen de 2,5 en 5 procent van de kinderen mishandeld wordt, of 40.000 �* 50.000 kinderen.''

Door het toegenomen aantal meldingen en omdat de vragen steeds ingewikkelder zijn, is de werkdruk van de vertrouwenscentra sterk gestegen. ,,In de toekomst moet de overheid uit haar schelp komen'', meent Marchand. ,,Ofwel worden we gereduceerd tot doorgeefluik van klachten, ofwel gaan we de problematiek degelijk aanpakken. Maar dan moeten we een stuk diagnostiek doen en hulpverlening opzetten en dat vraagt meer middelen.''

(ig)

16/04/2004

En die blokkers willen migranten de les spellen
Bloxbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 22:32   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wat stompzinnig, kaiser.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 22:42   #3
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Vlaamsch menschen? Wat zijn dat?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 22:45   #4
Jozef Ostyn

Standaard

Zeg Patriot, ik ben het weeral met u eens. Dat wordt zorgwekkend!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 22:51   #5
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Kaiser,

99,9% van de ouders houden mateloos veel van hun kinderen.

Die 'emotionele verwaarlozing', die l'ichamelijke mishandeling' komt vooral voor op de school.

Het is dus nogal kras dat juist die scholen als verklikkers gaan optreden.

Ik vind dat die verdomde évolués, die pseudo-intellectuelen, die ons onderwijskorps bevolken, best eens de hand in eigen boezem mogen steken. De procureurs zouden die bevolkingsgroep eens mogen aanpakken.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 23:00   #6
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Kaiser,

Die 'emotionele verwaarlozing', die l'ichamelijke mishandeling' komt vooral voor op de school.

Ik vind dat die verdomde évolués, die pseudo-intellectuelen, die ons onderwijskorps bevolken, best eens de hand in eigen boezem mogen steken. De procureurs zouden die bevolkingsgroep eens mogen aanpakken.
Idioot
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 23:04   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Je zou bijna zeggen dat we tot hetzelfde volk behoren!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 23:16   #8
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:
Kaiser,

Idioot
Bedankt voor je naamkaartje.

en verder:
Oud 16 april 2004, 23:19   #9
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Kaiser, dat is weer echt jouw niveau... uithalen naar de Blokkers met behulp van een artikel over kindermishandeling. In jouw ogen heiligt het doel blijkbaar alle middelen, he?

Gisteren, je verkneukelen over verkeersdoden. Vandaag, misbruikte kinderen misbruiken.

Weerzinwekkend.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 23:47   #10
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Idioot

en verder:
denk na; observeer
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 17 april 2004, 00:17   #11
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
8O Je zou bijna zeggen dat we tot hetzelfde volk behoren! :wink: :lol:
U bedoelt het Vlaamse volk natuurlijk.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 10:49   #12
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

en verder:
denk na; observeer
Ik ben een senior met opgroeiende kleinkinderen. Aangezien ik uit een onderwijzersgezin kom, kan ik vier generaties van het korps vergelijken.

Ik kan niet anders dan vaststellen dat steeds meer onderwijskrachten hun gebrek aan intelligentie en persoonlijkheid compenseren door arrogantie en zelfs regelrechte terreur. Deze richten ze dan op bepaalde kinderen, die hen een gemakkelijk slachtoffer lijken.
Ik heb mijn vader nooit een leerling weten slagen. Hij had een dermate hoge graad van natuurlijk gezag, dat hij alom gerespecteerd was, ook in de klas.
Dat is totaal verdwenen. Sinds een job in het onderwijs een bijverdienste is geworden, zien we steeds meer terreur, pesterijen, ja fysiek geweld, ook en vooral van de kant van de leerkrachten.

Sorry man, maar het is een onontkoombare vaststelling.
Het is overigens een Europees fenomeen. Honderden keren heb ik in Duitsland horen klagen: 'wieder ein Lehrer!'.
Het is zowat het meest verachte beroep geworden.
Tijd dus om drastisch in te grijpen.
Oud 17 april 2004, 11:00   #13
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

denk na; observeer
Ik ben een senior met opgroeiende kleinkinderen. Aangezien ik uit een onderwijzersgezin kom, kan ik vier generaties van het korps vergelijken.

Ik kan niet anders dan vaststellen dat steeds meer onderwijskrachten hun gebrek aan intelligentie en persoonlijkheid compenseren door arrogantie en zelfs regelrechte terreur. Deze richten ze dan op bepaalde kinderen, die hen een gemakkelijk slachtoffer lijken.
Ik heb mijn vader nooit een leerling weten slagen. Hij had een dermate hoge graad van natuurlijk gezag, dat hij alom gerespecteerd was, ook in de klas.
Dat is totaal verdwenen. Sinds een job in het onderwijs een bijverdienste is geworden, zien we steeds meer terreur, pesterijen, ja fysiek geweld, ook en vooral van de kant van de leerkrachten.

Het is overigens een Europees fenomeen. Honderden keren heb ik in Duitsland horen klagen: 'wieder ein Lehrer!'.
Het is zowat het meest verachte beroep geworden.
Tijd dus om drastisch in te grijpen.
"We don't need no education". Ooit de clip gezien ??

OOk vroeger waren er veel leerkrachten "who would hurt the Children anyway they could". Dit is van alle tijden. Terreur, fysiek geweld ??? Met de regel op de vingers tikken omdat men links schreef ipv rechts komt NU waarschijnlijk niet meer voor, maar mijn broer heeft het nog meegemaakt begin jaren tachtig. De leerkrachten zijn niet de schuldigen, maar wel de overheid met haar horde pedagogen en hun "kindvriendelijke aanpak".

Het is voornamelijk vanaf de jaren zestig dat het is beginnen mislopen en daar hebben niet meteen de leerkrachten schuld aan.

Ik denk bv aan

1. Scholen zijn afhankelijk van het aantal leerlingen voor uren en subsidies, wat meebrengt dat leerlingen klanten zijn geworden, en klant is koning.
2. Het steeds meer in twijfel trekken van het gezag van de leerkracht. Als de leerling niet slaagt, dan is dat niet omdat de leerling de capaciteiten niet heeft, maar wel omdat de leerkracht niet genoeg heeft geremediëerd, en het feit dat je toch remediëerde, moet op PAPIER staan. Deliberaties worden gehouden met in het achterhoofd het voortbestaan van de school ( aantal leerlingen ) en mogelijke klachten van ouders.
3. De schoolmoeheid, die nu al opduikt in de laatste jaren van het lager onderwijs.
4. Het eeuwige kinderrechtendiscours, ipv eens te spreken over plichten.
5. Worden kinderen nog wel opgevoed ? Krijgen ze nog waarden als "respect" enz mee.
6. Inderdaad, veel jonge leerkrachten durven niet meer "streng" zijn.

een voorlopige analyse
Oud 17 april 2004, 16:11   #14
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kistal
Gisteren, je verkneukelen over verkeersdoden. Vandaag, misbruikte kinderen misbruiken.

Weerzinwekkend.
Inderdaad. Gewoon ziekelijk.
Oud 17 april 2004, 16:17   #15
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Mishandeling van kinderen gebeurt het meeste in gezinnen waarbij de ouders links geïnspireerd zijn. Ze willen hun kinderen hiermee voorbereiden op een samenleving waarin tolerantie en verdraagzaamheid de voerdraad zijn.

M.a.w, resistentie opbouwen tegen onrecht.

Zielig
Oud 17 april 2004, 16:55   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds een job in het onderwijs een bijverdienste is geworden, zien we steeds meer terreur, pesterijen, ja fysiek geweld, ook en vooral van de kant van de leerkrachten.

Dat is helemaal geen "onotkoombare" (sic) vaststelling; het is gewoon larie.

In vroeger tijden mochten onderwijzers lijfstraffen uitdelen. Het werd als heel normaal geacht en onderwijzers schrokken er niet voor terug om leerlingen met de bordlat, krijtjes, bordenwissers, boeken te "bewerken". Dit alles is nu totaal uit den boze. Wie het als leraar waagt dergelijke handelingen te stellen, wordt onmiddellijk ontslagen. In de nieuwe gedragscode voor leraren (nu ja, die is ondertussen al meer dan vijftien jaar oud) dit duidelijk omschreven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 17:00   #17
12 sec. of numarx
Provinciaal Statenlid

12 sec. of numarx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Mishandeling van kinderen gebeurt het meeste in gezinnen waarbij de ouders links geïnspireerd zijn. Ze willen hun kinderen hiermee voorbereiden op een samenleving waarin tolerantie en verdraagzaamheid de voerdraad zijn.
Zielig
1.) heeft u daar wat handig cijfermateriaal bij om dit te staven?
2.) wat een bullshit.
Oud 17 april 2004, 17:51   #18
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 12 sec. of numarx
1.) heeft u daar wat handig cijfermateriaal bij om dit te staven?
Oud 17 april 2004, 17:54   #19
12 sec. of numarx
Provinciaal Statenlid

12 sec. of numarx's schermafbeelding

Standaard

Dat zijn geen cijfers, dat is een hoefdier. Probeer nog eens.
Oud 17 april 2004, 19:37   #20
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Zielig
Mishandeling van kinderen gebeurt in iedere laag van de bevolking, ongeacht afkomst of achtergrond; bazuin dus geen onwaarheden rond die enkel meer vertellen over jou dan over het betreffende onderwerp.

Kaiser; goed dat je dit onderwerp aansnijdt, alhoewel ik de link met het VB niet kan vatten. Laten we in deze context politiek en mishandeling als 2 aparte dingen beschouwen; ze staan namelijk niet in verbinding met elkaar (niet in dit geval..)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be