![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Erik De Bruyn (sp.a rood) (30 maart t.e.m. 5 april) Enkele jaren geleden verlieten een aantal Vlaamse socialisten hun partij omdat de partij en haar leiding naar hun mening meer dan eens aan de ideologische grondslagen raakte. Een aantal van de ontevredenen koos ervoor om de partij van binnenuit te veranderen en stichtten de beweging sp.a rood waarvan Erik De Bruyn de kopman is. Is hij de luis in de pels van de sp.a? Of is zijn beweging een de aanzet tot een toekomstige vernieuwing? Vast staat dat hij de partij meer dan eens op haar grondvesten deed daveren en dat sp.a rood meer dan ooit aandacht en aanhangers wint. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
|
![]() Erik,
bij een van de laatste plenaire zittingen in het vlaams parlement kregen we een onwaarschijnlijk staaltje van commedia dell arte of onwaarschijnlijke naïeviteit , beide zijn erg. De heren Sannen (SPA-fractieleider) en De Cock (Spirit) vroegen de minister hoe het toch komt dat zoveel startende leerkrachten stoppen, 1/3 binnen de 5 jaar. De schijnheilige minister , die verdomd goed weet wat er aan de hand is, antwoordde voor de bühne dat hij het niet wist maar de VLOR (vlaamse onderwijsraad) de opdracht gaf dit te onderzoeken maar uiteraard na de kiezing. Het verhaal is eenvoudig, 2 SPA-excellenties en Marleen VDP , hebben het onderwijs kapothervormd, leerkrachten beseffen dat ze voor een loopbaan "mission" impossible/burn out staan, mits wereldvreemde/pamper/onrealistische/onhaalbare decreten, allemaal goedgekeurd door Sannen. Ronduit hilarisch werd het verhaal toen de heren zich machteloos afvroegen of het een kwestie is van verloning, daar waar loonvoorwaarden(op uitzondering van technici/informatici/economen )en verlofregeling goed tot uitstekend zijn. Het illustreerde pijnlijk de wereldvreemdheid van de leden van de onderwijscommissie, die niet beseffen wat het probleem is en het denken met geld recht te trekken. Pijnlijk, pijnlijk,... Het onderwijs gaat kapot aan de intrede van een armada aan specialisten, externen, managers, pedagagogen, psychologen, kwaliteitszorgers, kabinetards,.... Deze mensen hebben volgende zaken gemeen: ze geven geen les, zijn peperduur, hebben containers papier nodig van de leerkrachten om te bewijzen dat hun job nodig is, gezien hun kost dient het reguliere onderwijs in te snoeren, .....maar erger: deze laag schrijven hun job in decreten in en hebbben zich handig gepositioneerd tussen leerveld en onderwijscommissie zodat deze "wereldvreemde" besluiten nemen, die op het veld niet "kunnen" waargemaakt worden. Wat een leerkracht allemaal moet kunnen is met geen pen te beschrijven, als dit zo doorgaat zulllen de studies leerkracht langer moeten gaan duren dan die van arts. Laatst gewijzigd door boerenverstand : 1 april 2009 om 09:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 103
|
![]() Ik ben het volkomen eens wat de malaise in het onderwijs betreft. Maar op dit vlak geldt wat in zeer veel openbare diensten geldt: men wil ze hervormen zonder kennis van zaken. Die kennis van zaken zit op de werkvloer, bij de mensen die het dagdagelijks moeten waar maken. Maar de redenen waarom men de hervormingen uitbesteedt aan ‘gespecialiseerde studiebureau’s’ is omdat het uitgangspunt niet is: een beter onderwijs of een betere openbare dienstverlening, maar wel méér doen met minder mensen, de staat ontvetten, de overheid competitiever maken en openbare dienstverlening – ook het onderwijs - ondergeschikt maken aan de ‘ratrace’. Ik ben daarom voor een samenlevingsvorm waar er veel meer inspraak is van de mensen op de werkvloer, zowel in de private bedrijven als in de openbare sector, zelfbeheerde bedrijven zeg maar. Daar zit heel wat kennis en motivatie verscholen. Natuurlijk moet dat zelfbeheer zich inpassen in maatschappelijk bepaalde doelstellingen. Maar het operationele aspect kan je doorgaans aan de mensen overlaten die het werk dagdagelijks moeten uitvoeren. Bovendien is zelfbeheer een goedkopere en efficiëntere vorm van besturen dan externe aansturing of aansturing van bovenaf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
|
![]() Erik,
ik werk graag met voorbeeldjes. Deze wil ik u toch niet onthouden, ze is geen 2 weken oud bij een niet nader genoemde hogeschool. De SAR (studenten advies raad) heeft van het departementshoofd geëist dat er gewoon "les" gegeven wordt . Ze hadden geen zin in het 788 projectwerk. Het algehele pedagogische mantra "enkel competenties , geen kennis aanleren" zonder nuances sloopt het hoger onderwijs. Het ex cathedra les geven klinkt in de oren van pedagogen , inspectie, kwaliteitszorgers....als "vies" , out of date, geen toegvoegde waarde,.....binnen 20 jaar komen we er wel achter dat dit misschien geen te beste keuze was. Ondertussen werden aan de genoemde hogeschool het lesgevend personeel meer dan gehalveerd maar explodeerde de administratieve omkadering. Enige jaren geleden werd aan een hogeschool in Leeuwarden gestaakt om les te krijgen, dat wij in Vlaanderen dit sloopverhaal ongenuanceerd hebben overgenomen op zo'n korte tijd is schrikbarend. Laatst gewijzigd door boerenverstand : 1 april 2009 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 103
|
![]() Ik wou net zeggen: dat is toch het nederlands model dat men hier binnenhaalt? Terwijl dat net zijn falen bewezen heeft? Maar het zal op korte termijn naar het bedrijfsleven meer opbrengen zeker, en minder kosten? Op de lange termijn zie ik dat inderdaad niet goed aflopen.
Laatst gewijzigd door Erik De Bruyn : 1 april 2009 om 11:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
|
![]() Bedankt Boerke voor het opstarten van dit onderwerp, dan moet ik het zelf niet doen.
In Vlaanderen stopt ruim een kwart van de nieuwbakken leerkrachten basisonderwijs en iets meer dan een derde van de leraren in het secundair binnen een periode van vijf jaar. In Brussel lopen die cijfers veel hoger op, blijkt nu. Maar liefst 58,5 procent van de onderwijzers in de lagere school en 56 procent van de leerkrachten in het secundair geven er tijdens de eerste vijf jaar de brui aan. De problemen in het onderwijs zijn alleen gekend door de leerkrachten die er dagelijks mee te maken hebben: - geen materiaal, geen boeken, geen uitrusting, geen geld, desorganisatie op grote schaal, - agressie, vooral in het beroepsonderwijs, de kranten staan er dagelijks vol van - drugs, wapenbezit en illegale wapenverkoop aan de schoolpoorten - geen mogelijkheden om lln die op het slechte pad zijn te bestraffen, geen plaats in de opvangcentra - onbekwame directeurs, geen fatsoenlijke opleiding voor directeurs maar politieke benoemingen - waarom is er geen neutrale ombudsdienst voor leerkrachten? - er wordt nergens zo erg gepest en gemobd als in het onderwijs - de preventiediensten zijn aangesteld en betaald door dezelfde zuilen als het schoolnet zelf, meestal zitten de preventieadviseurs in dezelfde gebouwen als de ziekenkas of vakbond - geen inspraak van leerkrachten bij de aanstelling van de directeur - een minister die niet met onderwijs bezig is en er niets van kent - er is wel een orde- en tuchtregelement maar het wordt pervers toegepast - klachten van ouders worden soms door de directies zelf geschreven - een raad van beroep die een schertsvertoning is - de kamer en college van beroep die nog niet functioneren - kleurvakbonden die zich niks aantrekken van de abominabele werkomstandigheden in sommige scholen - postjesjagers bij de top van de vakbonden en directies - onderwijsvakbonden die vol zitten met directeurs en algemeen directeurs - enz, enz Laatst gewijzigd door Akira : 5 april 2009 om 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
|
![]() Neutron,
uw opgesomde lijst is deprimerend. Ik wil hier nog aan toevoegen dat wij in het volwassenenonderwijs naar de eerste directeurs gaan, die nooit les hebben gegeven maar wel...... een cursus onderwijskunde/management met vrucht hebben gevolgd. Rond de aanstelling van directeurs is de toestand ook hallucinant. Voorbeeldje in onze leraarskamer: -ik vraag iets rond de vreemde aanstelling van een dame -directeur secundair; ze is directeur omdat de directeur van de scholengroep dient herkozen te worden , dit door stemming onder de directeurs van dezelfde scholengroep -ik vraag aan een collega hogeschool rond de vervanging van de algemeen directeur en merk op of dat dit misschien iets is voor een betrokken departementshoofd. Antwoord, helaas, maar die heeft niet genoeg politieke steun..... beste Erik, even iets anders, rond de werksomstandigheden. Vandaag was het weeral prijs: de muzikale opvoeding is onvoldoende aldus de inspectie leerkrachten hebben schrik van het nieuws: -onvoldoende frans, de leerkracht heeft een probleem -onvoldoende kennis nederlands, de leerkracht heeft een probleem -een beurscrash, dit moet in de eindtermen -ongezonde voeding , een probleem -normen en waarden in de samenleving, een probleem -wij constateren dat de leerlingen te weinig ondernemer zijn, een probleem -.....probleem -....leerkracht Wij vinden het bijzonder onderwijs te duur en zetten "lichtere" types mee in het regulier onderwijs, eigenlijk willen wij dat de leerkrachten elk talent van een leerling ontdekt en stimuleert......... zorg ervoor dat uw leerlingen uw les als "leuk" ervaart anders hebt u een probleem. een leerling niet geslaagd dan hebt u een probleem. Hier komt een boze ouder want..... hier komt de directeur ; ik wil papier hier komt de inspectie ; ik wil papier hier komt de veiligheid ; ik wil procedures hier komt de interne kwaliteitszorg ; kunt u dat bewijzen hier komt de externe kwaliteitszorg ; kunt u dit aantonen hier komt CLB : wat is uw opvolging , hebt u dat op papier met data Wat hebt u aan bijscholing gedaan, hebt u een afschrift ? Hoe positioneert u zich binnen het sociaal weefsel van de school, hebt u een rapport .... blub blub blub...... Wie wil er leerkracht worden ? - Laatst gewijzigd door boerenverstand : 1 april 2009 om 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
|
![]() beste,
neutr-on kan u nog honderden voorbeelden geven van mobbing door de directies ik geef er één op een lagere school zijn alle leerkrachten al 10, 20, 30 jaar zonder problemen aan het werk tot er een nieuwe directeur komt, plots kunnen ze niks meer goed doen; heel het jaar door waren er spanningen en een slechte werksfeer resultaat: alle leerkrachten kegen een overplaatsing, soms tot 30 km verder naar een andere school de directeur kon blijven het schooljaar daarop hadden ze 60 % minder leerlingen Laatst gewijzigd door Akira : 5 april 2009 om 22:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom is zelfbeheer goedkoper en efficiënter dan externe besturing of aansturing van bovenaf? Wat versta je onder zelfbeheer en wat versta je onder externe besturing? Citaat:
Citaat:
Je vindt het dus een goed idee om bijvoorbeeld leerkrachten daar extra mee te belasten? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
|
![]() Citaat:
Wij hebben zopas een "uitdagend" "moedig" decreet volwassenenonderwijs onder de kiezen gekregen: -de prestaties worden met 20% opgedreven , uiteraard zonder opslag -van de gekende 1 euro voor één lesuur mag ik minder dan 10% gebruiken voor het lesgebeuren: pc's, boeken, handschriften, software,....de andere 90% gaat naar pampersolidariteit, de inrichtende macht, het secretariaat, de veiligheid,......maar de cursisten klagen wel dat ze er niets op vooruit zijn gegaan -bij de huidige "rationalisatienormen" dienen we binnen de 4 jaar 1/3 meer cursisten te hebben voor zelfde aantal leerkrachtenuren, onmogelijk Waarom dit laatste ? evenwel komt er een super-managers-structuur , het consortium, met peperdure directeur, secretaresse, omkadering,.....en uiteraard pakken papier nodig evenwel komt er een kenniscentrum met directeur, secretaresse , omkadering.....en pakken papier, input van de leerkrachten wegens lege doos evenwel komt er interne en externe kwaliteitszorg met...... De hogeschool kreeg reeds externe kwaliteitszorg langs, een groep "specialisten", die een week neerstrijken, hotel, restaurant,....kosten ongeveer €20000 voor één doorlichting. U begrijpt, Erik, om dergelijk "feest" te betalen, dient er gesnoeid te worden in het reguliere onderwijs, heeft niks te maken met bedrijfsleven. Erik, wij gaan kapot aan omkadering met duurbetaalde niet-rendementsvolle "specialisten"/omkadering/managers, niet zelden komend uit de politieke vrienden clan van de 3 grote "democratische" partijen. Laatst gewijzigd door boerenverstand : 2 april 2009 om 06:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
|
![]() Citaat:
in het GO! bestaat er een onderzoelscel; omdat de eerste procedure partijdig, oneerlijk, zelfs corrupt was heeft men een studiebureau aangeduid om een onpartijdig reglement op te stellen, nl MÖBIUS, Waarom kan men intern geen eerlijk reglement opstellen? heeft men daar de nodige bekwaamheid niet voor in huis? er zitten anders genoeg professoren in de RAGO, of hebben ze aandelen van Möbius? Erik, kan u eens uitzoeken hoeveel het gekost heeft om die 2 blz A4 op te stellen? en het antwoord hier op de site zetten; het zal waarschijnlijk wel een astronomisch bedrag zijn. Ik denk niet dat u daar de moed voor heeft ! Zijn er hier mensen die meer informatie hebben over Möbius? Laatst gewijzigd door Akira : 5 april 2009 om 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
|
![]() Citaat:
lln krijgen nog 1000 uren les per schooljaar geweld, agressie, drugs, wapenbezit, steekpartijen en moorden ligt veel hoger dan hier het aantal lkrtn dat afhaakt is nog hoger dan hier er zijn te weinig lkrtn te vinden op sommige scholen geeft men maar 4 dagen les veel Nederlandse kinderen komen hier schoollopen onderwijsstudenten moeten al stage lopen in de praktijk er zijn lkrtn aangsteld zonder de nodige diploma's moet het hier ook zover komen? Laatst gewijzigd door Akira : 5 april 2009 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
|
![]() Citaat:
nog even doorgaan op hollandse toestanden hoger onderwijs -daar wordt amper les gegeven -2 jaar geleden werd bekend dat de hogere zeevaartschool Vlissingen honderden studenten had ingeschreven, die niet bestonden maar .....het hoger onderwijs Vlaanderen zal in de toekomst extern onderzocht worden op "kwaliteit" door het accreditatie-orgaan ,waarover reeds even hierboven sprake, en oordeelt of een opleiding nog verder kan bestaan na visitatie. Evenwel is dit een gemengd vlaams.............nederlands orgaan. Zij komen dus hier oordelen naar hun "normen" , dat belooft, en het verhaal wordt nog hallucinanter. De minister gaat hoger onderwijs subsidiëren �* rato van uitgereikte diploma's. In hun noodzaak naar middelen gaan proffen, assistenten , lectoren, docenten de cursisten "pamperen" naar eindiploma's. Dat betekent ook op termijn minderwaardige pamper-diploma's. Op een "dit kan niet waar zijn" - vraag aan de minister of dit wel de goede weg is , antwoordt deze : " wat is het probleem, de instelling wordt gecontroleerd door het vlaams-nederlands accreditieorgaan op kwaliteit !" Tja, de nivellering/pampering gaat nu van peuter tot hoger onderwijs. Dus, Erik, het hollands model wordt hier decretaal ingevoerd, als dat maar goed afloopt ? Laatst gewijzigd door boerenverstand : 2 april 2009 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |