Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 april 2009, 14:03   #1
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard Overbevolking een probleem of niet (telling)

Zoals gezegd in een ander thread http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=104 uit de thread http://forum.politics.be/showthread.php?t=118333even een poging om de koppen te tellen.
In de betreffende thread (en in zovele andere) wordt de vraag gesteld of de mensheid niet beter af zou zijn met een kleiner aantal dan met een groter.
Je kan daar allerlei opmerkingen en nuanceringen over maken maar dat is hier even niet de bedoeling.
Het is mijn bedoeling om na te gaan wie het grofweg eens is met de gemaakte stelling.
Dus vraag ik aan diegenen die het eens zijn met de stelling om hieronder hun instemming te uiten, kwestie van de koppen te tellen en ons af te vragen of we hiermee iets moeten gaan aanvangen of niet (meeting, drukkingsgroep, politieke partij, ...)

Diegenen die het oneens zijn hoeven niets te doen, gemakkelijker kan niet denk ik

Laatst gewijzigd door satiper : 4 april 2009 om 14:08.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 08:00   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Zoals gezegd in een ander thread http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=104 uit de thread http://forum.politics.be/showthread.php?t=118333even een poging om de koppen te tellen.
In de betreffende thread (en in zovele andere) wordt de vraag gesteld of de mensheid niet beter af zou zijn met een kleiner aantal dan met een groter.
Je kan daar allerlei opmerkingen en nuanceringen over maken maar dat is hier even niet de bedoeling.
Het is mijn bedoeling om na te gaan wie het grofweg eens is met de gemaakte stelling.
Dus vraag ik aan diegenen die het eens zijn met de stelling om hieronder hun instemming te uiten, kwestie van de koppen te tellen en ons af te vragen of we hiermee iets moeten gaan aanvangen of niet (meeting, drukkingsgroep, politieke partij, ...)

Diegenen die het oneens zijn hoeven niets te doen, gemakkelijker kan niet denk ik
Zou je dan wel de stelling een beetje exacter willen formuleren? Als de stlling is "de mensheid is niet beter af met een kleiner aantal dan met een groter" dan vraag ik mij af of hoe ik het hier eens of oneens mee te zijn...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 11:33   #3
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Zou je dan wel de stelling een beetje exacter willen formuleren? Als de stlling is "de mensheid is niet beter af met een kleiner aantal dan met een groter" dan vraag ik mij af of hoe ik het hier eens of oneens mee te zijn...
Ok zwitser, ik zal het nog iets anders formuleren.

De stelling is:

Ik ben van mening dat we met de huidige wereldbevolking (rond de 7 miljard mensen) reeds te kampen hebben met overbevolking.
Het zou bijgevolg beter zijn (voor de mensheid) dat dit aantal de eerstkomende decenia niet zou stijgen.

Laatst gewijzigd door satiper : 6 april 2009 om 11:36.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 11:34   #4
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Akkoord

Laatst gewijzigd door satiper : 6 april 2009 om 11:34.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 14:13   #5
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik ben van mening dat we met de huidige wereldbevolking (rond de 7 miljard mensen) reeds te kampen hebben met overbevolking.
Het zou bijgevolg beter zijn (voor de mensheid) dat dit aantal de eerstkomende decenia niet zou stijgen.
Niet akkoord.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 21:01   #6
Sociaal Accidentje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 6
Standaard

Beiden gelieve uw antwoord te staven.
Sociaal Accidentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 21:08   #7
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sociaal Accidentje Bekijk bericht
Beiden gelieve uw antwoord te staven.
in deze thread http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=104 ga je wel één en ander terugvinden
vg
satiper
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 21:12   #8
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ok zwitser, ik zal het nog iets anders formuleren.

De stelling is:

Ik ben van mening dat we met de huidige wereldbevolking (rond de 7 miljard mensen) reeds te kampen hebben met overbevolking.
Het zou bijgevolg beter zijn (voor de mensheid) dat dit aantal de eerstkomende decenia niet zou stijgen.
Eigenlijk zijn dat er zo'n zes miljard en een half te veel ..
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 21:17   #9
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ok zwitser, ik zal het nog iets anders formuleren.

De stelling is:

Ik ben van mening dat we met de huidige wereldbevolking (rond de 7 miljard mensen) reeds te kampen hebben met overbevolking.
Het zou bijgevolg beter zijn (voor de mensheid) dat dit aantal de eerstkomende decenia niet zou stijgen.
De wereldbevolking mag enkel stijgen indien de voorhanden zijnde materiële middelen gebruikt worden om het de wereldbevolking leefbaar te maken. Zolang zaken als dit gebeuren gaat dat dus niet: de wereld kan een bevolkingstoename wel aan, het huidige economische stelsel met zijn prioriteiten niet.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 21:48   #10
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ok zwitser, ik zal het nog iets anders formuleren.

De stelling is:

Ik ben van mening dat we met de huidige wereldbevolking (rond de 7 miljard mensen) reeds te kampen hebben met overbevolking.
Het zou bijgevolg beter zijn (voor de mensheid) dat dit aantal de eerstkomende decenia niet zou stijgen.
Ik ben het ermee eens dat er overbevolking is en dat we er iets aan moeten doen (drukkingsgroep, politiek werk,...).
De formulering kan wel nog iets preciezer: beter voor wie precies? De mensheid? Ik denk niet dat de mensheid bedreigd is, dat de mens gaat uitsterven indien de komende decennia de bevolking toeneemt. Maar ik denk wel dat voor te veel mensen er te grote problemen gaan komen indien de komende decennia de bevolking nog toeneemt, en dat het minder erg is voor de gemiddelde mens indien de bevolking zou dalen. En bovenal weet ik dat er nu reeds problemen zijn met niet-menselijke soorten die wel uitsterven, en bedreigde soorten die grotere kans hebben om uit te sterven indien de komende decennia de bevolking nog toeneemt. Ik strijd tegen overbevolking vooral vanuit die laatste bezorgdheid (en deels ook omwille van armoede in arme landen met hoge bevolkingsgroei, zoals oorlog in Rwanda,...)
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 07:35   #11
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Ik ben het ermee eens dat er overbevolking is en dat we er iets aan moeten doen (drukkingsgroep, politiek werk,...).
De formulering kan wel nog iets preciezer: beter voor wie precies? De mensheid? Ik denk niet dat de mensheid bedreigd is, dat de mens gaat uitsterven indien de komende decennia de bevolking toeneemt. Maar ik denk wel dat voor te veel mensen er te grote problemen gaan komen indien de komende decennia de bevolking nog toeneemt, en dat het minder erg is voor de gemiddelde mens indien de bevolking zou dalen. En bovenal weet ik dat er nu reeds problemen zijn met niet-menselijke soorten die wel uitsterven, en bedreigde soorten die grotere kans hebben om uit te sterven indien de komende decennia de bevolking nog toeneemt. Ik strijd tegen overbevolking vooral vanuit die laatste bezorgdheid (en deels ook omwille van armoede in arme landen met hoge bevolkingsgroei, zoals oorlog in Rwanda,...)
Volledig mee eens
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 07:29   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Mijn gedroomde manier om zelfmoord te plegen is met een totale thermonucleaire oorlog

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2009 om 07:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 07:57   #13
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
de wereld kan een bevolkingstoename wel aan, het huidige economische stelsel met zijn prioriteiten niet.
Het is juist omgekeerd. Dankzij het huidige economische stelsel is die bevolkingstoename juist mogelijk. Hadden we nog geleefd zoals in de middeleeuwen was de bevolking nooit zo groot geweest.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 11:44   #14
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Niet akkoord

Twee mensen moeten het recht blijven hebben zich zo veel of zo weinig voort te planten als ze zelf kiezen
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 19:38   #15
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is juist omgekeerd. Dankzij het huidige economische stelsel is die bevolkingstoename juist mogelijk. Hadden we nog geleefd zoals in de middeleeuwen was de bevolking nooit zo groot geweest.
ik denk dat hij bedoelt dat de prioriteiten moeten veranderen.

On topic: niet akkoord.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 07:04   #16
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Twee mensen moeten het recht blijven hebben zich zo veel of zo weinig voort te planten als ze zelf kiezen
Als konijnen dus.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 08:17   #17
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Als konijnen dus.
ja, elke 3 maanden een nest van 10 kinderen

kutopmerking
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 08:31   #18
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Akkoord met de stelling. Minder is beter.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 18:20   #19
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik ben van mening dat we met de huidige wereldbevolking (rond de 7 miljard mensen) reeds te kampen hebben met overbevolking.
Het zou bijgevolg beter zijn (voor de mensheid) dat dit aantal de eerstkomende decenia niet zou stijgen.
Ik ben akkoord dat er te veel consumenten zijn voor het huidige productiemodel, maar i.p.v. het aantal consumenten te beperken is volgens mij het beter om het productiemodel zelf aan te pakken en uitsluitend nog intelligente producten ontwerpen, gemaakt van materialen die we steeds weer kunnen teruggeven aan technische of biologische kringlopen.

Zie ook: Cradle to cradle
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 21:57   #20
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

niet akkoord.

de opbrengst per ha landbouwgrond ligt hoger dan ooit, dus we kunnen mensen genoeg voeden.
En natuur, ach, dat is een niet bestaand begrip
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be