Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Peter Reekmans (LDD) (6 t.e.m. 12 april)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Peter Reekmans (LDD) (6 t.e.m. 12 april) Oorspronkelijk actief bij de Open VLD, was zelfs ooit nationaal voorzitter van de VLD jongeren, medestander LDD van het eerste uur, nationaal partijsecretaris LDD, kopman en lijsttrekker van LDD te Vlaams Brabant, ondernemer, ...

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2009, 15:31   #1
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard coalitiepartners

Beste Peter,

uw voorzitter kondigde een tijdje geleden aan dat hij met CD&V en VLD een coalitie wou vormen en sloot het VB uit.

Nadien, heeft hij dat wel wat proberen te nuanceren, maar dat was de kern van zijn boodschap, met als belangrijkste argument dat de sossen er dan niet bij zouden zijn.

Nu vraag ik mij af wat LDD hiermee denkt te bereiken. N-VA heeft nog net aangetoond wat er te bereiken valt in een dergerlijke constellatie, waarom zou LDD beter doen?

Bovendien; is dit geen strategische blunder van formaat? Een aanzienlijk deel van de eigen achterban wordt hiermee zwaar voor de borst gestoten, maar het wordt de politieke tegenstanders ook wel heel makkelijk gemaakt.

Als de verkiezingsuitslag zo dramatisch is voor SP-A als er nu uitziet zou die partij toch niet meedoen aan een eventuele regering, wat betekent dat CD&V/VLD sowieso wel op LDD zouden zijn aangewezen.

In die context sta je veel sterker als zij moeten komen smeken, dan wat JM nu gedaan heeft. Hij heeft hen eigenlijk al de boodschap gestuurd dat LDD niet bepaald veel eisen zal stellen om in een dergerlijke coalitie te stappen.

Ten gronde dus:
- waarom zou LDD iets kunnen realiseren in zo'n coalitie?
- ondersteunt u de koers die uw voorzitter aanhoudt tov het VB? Een koers die ik op zelfde lijn zet als de N-VA, nl zogezegd zijn we wel tegen het uitsluiten van maar als het puntje bij paaltje komt doen we zelf vrolijk mee aan het demoniseren en uitsluiten van.
- Vindt u het een slimme keuze om openlijk naar een coalitie met twee hoogst onbetrouwbare partijen te hengelen?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 16:51   #2
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Ik wil Rroott bijtreden.
Was dit geen zware blunder van JMDD ?
Het linkt LDD, een fris gegeven, aan hopeloos gecompromitteerde, eigen volk eerst ,partijen.
Is dit bovendien geen misprijzen voor de verkiezing op zich , mag je niet eerst de kiezer laten spreken en dan conclusies trekken.
Als na de verkiezing blijkt dat dit de enig werkbare coalitie is ,met punten voor LLD dan heb je gezond verstand gewerkt en gehandeld.

Bovendien heb ik niet veel van nuances gelezen rond dit gegeven van JMDD.

Dus een zwaar gemiste kans , mijns insziens.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 5 april 2009 om 16:52.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 19:29   #3
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Ik wil Rroott bijtreden.
Was dit geen zware blunder van JMDD ?
Het linkt LDD, een fris gegeven, aan hopeloos gecompromitteerde, eigen volk eerst ,partijen.
Is dit bovendien geen misprijzen voor de verkiezing op zich , mag je niet eerst de kiezer laten spreken en dan conclusies trekken.
Als na de verkiezing blijkt dat dit de enig werkbare coalitie is ,met punten voor LLD dan heb je gezond verstand gewerkt en gehandeld.

Bovendien heb ik niet veel van nuances gelezen rond dit gegeven van JMDD.

Dus een zwaar gemiste kans , mijns insziens.
De enige coalitie die uitzicht biedt op Vlaamse onafhankelijkhneid is een samenwerking tussen VB,
N-VA en LDD. De rest is praat voor de vaak.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2009, 23:40   #4
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De enige coalitie die uitzicht biedt op Vlaamse onafhankelijkhneid is een samenwerking tussen VB,
N-VA en LDD. De rest is praat voor de vaak.
Ik betwist uw stelling niet, maar dat is voor LDD niet bepaald een argument. Zij zijn geen voorstander van vlaamse onafhankelijkheid (meer).

Vraag is wat voor andere voor hen belangrijke punten ze denken te realiseren met CD&V / VLD. Een ander justitiebeleid? Een verlaging van de belastingdruk en ontvetten van de staat?

I.e. volgens mij valt er ook op die vlakken niks te realiseren zolang '1 van de klassieke 3' erbij zit, maar ik wou Peter zijn mening graag eens horen.
Oud 6 april 2009, 19:04   #5
Peter Reekmans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Beste Peter,

uw voorzitter kondigde een tijdje geleden aan dat hij met CD&V en VLD een coalitie wou vormen en sloot het VB uit.

Nadien, heeft hij dat wel wat proberen te nuanceren, maar dat was de kern van zijn boodschap, met als belangrijkste argument dat de sossen er dan niet bij zouden zijn.

Nu vraag ik mij af wat LDD hiermee denkt te bereiken. N-VA heeft nog net aangetoond wat er te bereiken valt in een dergerlijke constellatie, waarom zou LDD beter doen?

Bovendien; is dit geen strategische blunder van formaat? Een aanzienlijk deel van de eigen achterban wordt hiermee zwaar voor de borst gestoten, maar het wordt de politieke tegenstanders ook wel heel makkelijk gemaakt.

Als de verkiezingsuitslag zo dramatisch is voor SP-A als er nu uitziet zou die partij toch niet meedoen aan een eventuele regering, wat betekent dat CD&V/VLD sowieso wel op LDD zouden zijn aangewezen.

In die context sta je veel sterker als zij moeten komen smeken, dan wat JM nu gedaan heeft. Hij heeft hen eigenlijk al de boodschap gestuurd dat LDD niet bepaald veel eisen zal stellen om in een dergerlijke coalitie te stappen.

Ten gronde dus:
- waarom zou LDD iets kunnen realiseren in zo'n coalitie?
- ondersteunt u de koers die uw voorzitter aanhoudt tov het VB? Een koers die ik op zelfde lijn zet als de N-VA, nl zogezegd zijn we wel tegen het uitsluiten van maar als het puntje bij paaltje komt doen we zelf vrolijk mee aan het demoniseren en uitsluiten van.
- Vindt u het een slimme keuze om openlijk naar een coalitie met twee hoogst onbetrouwbare partijen te hengelen?
alléé wat heeft Jean-Marie nu in feite verteld, heel simpel
het Vlaams Belang zal eerder zakken dan stijgen, dus samen met hen een coalitie vormen zal mathematisch heel moeilijk worden vermits de andere partijen voor een cordon rond deze partij zijn
en anderzijds vertelde Jean-Marie dat hij een coalitie met links niet ziet zitten, wat blijft er dan nog over?
met een beetje gezond verstand heb je je antwoord, maar onze tegenstanders gebruiken graag deze uitspraak van jean-marie, maar hij heeft gewoon de feiten gezegd zoals ze zijn, dat noemen ze eerlijkheid iets wat vandaag niet meer veel te vinden is in de vlaamse politiek
Peter Reekmans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 19:12   #6
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Reekmans Bekijk bericht
het Vlaams Belang zal eerder zakken dan stijgen, dus samen met hen een coalitie vormen zal mathematisch heel moeilijk worden vermits de andere partijen voor een cordon rond deze partij zijn
en anderzijds vertelde Jean-Marie dat hij een coalitie met links niet ziet zitten, wat blijft er dan nog over?
met een beetje gezond verstand heb je je antwoord, maar onze tegenstanders gebruiken graag deze uitspraak van jean-marie, maar hij heeft gewoon de feiten gezegd zoals ze zijn, dat noemen ze eerlijkheid iets wat vandaag niet meer veel te vinden is in de vlaamse politiek
Peter, alle partijen zullen zakken, behalve de LDD. Het zal eender hoe, rekenkundig moeilijk zijn. Wil JMDD misschien vermijden om in een cordon te verdwijnen ? Dat hij dat dan zegt.
Oud 6 april 2009, 19:13   #7
Peter Reekmans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Peter, alle partijen zullen zakken, behalve de LDD. Het zal eender hoe, rekenkundig moeilijk zijn. Wil JMDD misschien vermijden om in een cordon te verdwijnen ? Dat hij dat dan zegt.
en waarom zouden wij achter een cordon verdwijnen?
Oud 6 april 2009, 22:19   #8
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
en waarom zouden wij achter een cordon verdwijnen?
Omdat LLD in de weg loopt zoals het VB en de NVA. Het cordon heeft niets te maken met de ideologie van de betrokken partij maar alles met de Belgische loyaliteit en de bedreiging van de machtspositie van de traditionele partijen.
Mag ik uw mening hier over kennen ? Of wil u deze beide obstakels overwinnen in een galante buiklanding ?

PS. Geen jezuïetenantwoorden geven, n.l. antwoorden met vragen op vragen.
Oud 7 april 2009, 00:04   #9
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is een van de nuanceringen die er achteraf gemaakt werden ja. Waarschijnlijk toen hij besefte dat dit een blunder was.

Citaat:
Complete blockage; systeemkrisis die het systeem vernielt. Daarna kunnen we dan een echte democratie naar Zwitsers model invoeren. Dat is het alternatief dat ik veel zinniger vindt dan in een coalitie met VLD / CD&V gaan.

I.e. binnen het huidige systeem is de kans op meer democratie, ontvetting van de staat enz. nul komma nul.

Ik herhaal dus mijn vraag:
* wat denkt LDD buiten een paar postjes en mogelijk wat kruimels in de marge te gaan realiseren met CD&V en VLD?

* Laten we even veronderstellen dat u gelooft dat er wel veel te realiseren valt in zo'n coalitie (Ofdat u alleszins pretendeert dat te geloven ): Dan is het toch nog altijd een strategische blunder van formaat om aan CD&V en VLD de boodschap te sturen dat je met plezier zal depanneren als SP-A te zwaar verliest? Het is dan toch veel handiger om het been stijf te houden en CD&V en VLD te laten kruipen?

I.e. het verschil tussen:
'ah jullie hebben ons ineens nodig. Ok hier zijn de zaken die wij willen'
en
'Mogen we meedoen? Please? Please?'

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 7 april 2009 om 00:25.
Oud 7 april 2009, 06:50   #10
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

Standaard

Peter,
bij deze kan ik niet anders dan Rroott bijtreden.
Een zware strategische blunder, bij een goede uitslag van LDD, kan deze het verschil maken , op de wip zitten en zijn prijs ongemeen hoog opdrijven.

Wat is het alternatief voor CDV/VLD ? Een losers-tripartite, aangevuld met groen ?
Kan CVP-VLD zich niet optrekken aan een fris alternatief met LDD met een langverwachte gezond vlaams rechts-achtige politiek ?

Vergeet niet dat federaal CDV-VLD niets anders kan doen dan gaan inleveren. Zo de federale regering al overleeft (besparingen met de PS ?) kan dit niet anders dan een inleverpolitiek betekenen met Zwarte Piet voor beide partijen, een beetje lebensraum/profilering voor die twee ,vlaams , is dan broodnodig.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 7 april 2009 om 06:55.
Oud 7 april 2009, 19:36   #11
Peter Reekmans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Omdat LLD in de weg loopt zoals het VB en de NVA. Het cordon heeft niets te maken met de ideologie van de betrokken partij maar alles met de Belgische loyaliteit en de bedreiging van de machtspositie van de traditionele partijen.
Mag ik uw mening hier over kennen ? Of wil u deze beide obstakels overwinnen in een galante buiklanding ?

PS. Geen jezuïetenantwoorden geven, n.l. antwoorden met vragen op vragen.
beste cyrano
ik ben absoluut niet akkoord met uw zienswijze, want bij mijn weten zit NVA niet achter een cordon zoals u hier schrijft
het VB zit achter een cordon bij de trad partijen wegens haar programma, wij zijn tegen een cordon net zoals de NVA omdat het VB zich net graag verschuilt achter dit cordon
met ons sociaal-economisch vlaams programma zullen wij nooit achter een cordon verdwijnen, daar ben ik zeer gerust in
Oud 7 april 2009, 19:38   #12
Peter Reekmans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Dat is een van de nuanceringen die er achteraf gemaakt werden ja. Waarschijnlijk toen hij besefte dat dit een blunder was.

Complete blockage; systeemkrisis die het systeem vernielt. Daarna kunnen we dan een echte democratie naar Zwitsers model invoeren. Dat is het alternatief dat ik veel zinniger vindt dan in een coalitie met VLD / CD&V gaan.

I.e. binnen het huidige systeem is de kans op meer democratie, ontvetting van de staat enz. nul komma nul.

Ik herhaal dus mijn vraag:
* wat denkt LDD buiten een paar postjes en mogelijk wat kruimels in de marge te gaan realiseren met CD&V en VLD?

* Laten we even veronderstellen dat u gelooft dat er wel veel te realiseren valt in zo'n coalitie (Ofdat u alleszins pretendeert dat te geloven ): Dan is het toch nog altijd een strategische blunder van formaat om aan CD&V en VLD de boodschap te sturen dat je met plezier zal depanneren als SP-A te zwaar verliest? Het is dan toch veel handiger om het been stijf te houden en CD&V en VLD te laten kruipen?

I.e. het verschil tussen:
'ah jullie hebben ons ineens nodig. Ok hier zijn de zaken die wij willen'
en
'Mogen we meedoen? Please? Please?'
dit is geen nuancering van achteraf hoor, dit is al 2 jaar onze zienswijze
en bij mijn weten moet eerst de kiezer op 7 juni oordelen, wij zijn bereid beleid te voeren en zullen niet zoals het VB blijven staan roepen aan de zijlijn, compromissen sluiten willen we maar ons comprimitteren, nooit!
Oud 7 april 2009, 19:40   #13
Peter Reekmans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Peter,
bij deze kan ik niet anders dan Rroott bijtreden.
Een zware strategische blunder, bij een goede uitslag van LDD, kan deze het verschil maken , op de wip zitten en zijn prijs ongemeen hoog opdrijven.

Wat is het alternatief voor CDV/VLD ? Een losers-tripartite, aangevuld met groen ?
Kan CVP-VLD zich niet optrekken aan een fris alternatief met LDD met een langverwachte gezond vlaams rechts-achtige politiek ?

Vergeet niet dat federaal CDV-VLD niets anders kan doen dan gaan inleveren. Zo de federale regering al overleeft (besparingen met de PS ?) kan dit niet anders dan een inleverpolitiek betekenen met Zwarte Piet voor beide partijen, een beetje lebensraum/profilering voor die twee ,vlaams , is dan broodnodig.
bij een goede uitslag van LDD zal deze het verschil maken, geloof me vrij, wij willen compromissen sluiten om het beleid te wijzigen maar zullen ons nooit compromitteren!
Oud 7 april 2009, 19:42   #14
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bij een goede uitslag van LDD zal deze het verschil maken, geloof me vrij, wij willen compromissen sluiten om het beleid te wijzigen maar zullen ons nooit compromitteren!
Dat zei Leterme ook, of iets gelijkaardigs.
Oud 7 april 2009, 20:04   #15
Peter Reekmans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Dat zei Leterme ook, of iets gelijkaardigs.
nee leterme vertelde iets heel anders, dat moet ik toch niet uitleggen hoop ik, want waar was u anders de voorbije 2 jaar
Oud 7 april 2009, 20:50   #16
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
nee leterme vertelde iets heel anders, dat moet ik toch niet uitleggen hoop ik, want waar was u anders de voorbije 2 jaar
Om eerlijk te zijn zie ik weinig verschil hoor, buiten dan dat Leterme duidelijker was dan LDD. I.e. geen regering zonder splitsing BHV enz.

Wat is jullie minimum programma om aan het beleid deel te nemen? Zijn er breekpunten? Zo ja, de welke? Of is zoals bij de traditionelen alles negociabel als er maar postjes bij komen kijken? Ik heb mijn buik vol van holle slogans als 'goed bestuur' of 'compromissen zullen we sluiten maar ons compromitteren nooit'.

Ik bedoel het niet slecht en wil geloven dat LDD 'anders' zal zijn, maar ik blijf voorlopig op mijn honger zitten.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 7 april 2009 om 20:55.
Oud 7 april 2009, 21:54   #17
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dit is geen nuancering van achteraf hoor, dit is al 2 jaar onze zienswijze
en bij mijn weten moet eerst de kiezer op 7 juni oordelen, wij zijn bereid beleid te voeren en zullen niet zoals het VB blijven staan roepen aan de zijlijn, compromissen sluiten willen we maar ons comprimitteren, nooit!
Terzijde: dit is de hoofdreden waarom ik niet overweeg op LDD te stemmen. Ik word ziek van de neiging van LDD om mee het VB in het verdomhoekje te duwen. Wie een alternatief wil zijn moet zich wat mij betreft profileren tov de aan de macht zijnde partijen, mee schoppen op de al geslagen oppositiehond is voor mij het teken dat je alles behalve een reëel alternatief bent.

Voor mij - en iedereen met gezond verstand - is de situatie vrij duidelijk. Het VB is best bereid om eventueel aan beleid deel te nemen, maar - toegegeven - zij legt de lat erg hoog - ze hebben een aantal breekpunten waarop zij weinig compromissen willen sluiten.

Dat zij electoraal de vruchten plukken van deze houding ontken ik ook niet, maar ik geloof geenszins dat het VB niet het allerliefst een onafhankelijk vlaanderen zou hebben waarin in de eerste plaats vlamingen zich thuis voelen. Dat is simpelweg een absurde bewering wat mij betreft.

Ik geloof dat deze mensen in de eerste plaats gedreven worden door hun idealisme. Ik geloof niet dat iemand die dat niet heeft het volhoudt om jarenlang behandeld te worden zoals een Filip Dewinter behandeld wordt. Als het enkel om het geld gaat hou je dat niet vol.

Een Gerolf Annemans had kansen om naar een klassieke partij over te stappen (VLD) en zou ongetwijfeld een ministeriële carrière hebben kunnen uitbouwen bij die partij waarvan zowel de financiële als de 'ego' returns vele malen groter waren dan bij het VB blijven...

Het constant verdraaiien van deze werkelijkheid waar ook LDD nu aan mee doet is hoogst irriterend en ervaar ik als een belediging voor mijn intelligentie.

(En ik ben bepaald niet alleen met die mening.
Ik ken menig 'VB-stemmer' die erover dacht op LDD te stemmen, maar die door het aanschurken bij de klassieken en afzetten tegen het VB van gedacht veranderd is.

Als LDD stemmen van VB stemmers wil dan zal het zich toch moeten gaan realiseren dat er maar twee redenen zijn voor VB stemmers om op LDD te stemmen:

- de liberalere inslag
- het idee dat zij mogelijk makkelijker aan de macht gaan kunnen deelnemen.

Ik ken geen VB stemmers die overwegen op LDD te stemmen omdat zij ontevreden zijn over het VB. Schoppen op het VB heeft dus enkel een averechts effect. Het staat goed in de media en bij de klassieke partijen maar bij de kiezer niet.)

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 7 april 2009 om 22:02.
Oud 7 april 2009, 23:07   #18
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
beste cyrano
ik ben absoluut niet akkoord met uw zienswijze, want bij mijn weten zit NVA niet achter een cordon zoals u hier schrijft
het VB zit achter een cordon bij de trad partijen wegens haar programma, wij zijn tegen een cordon net zoals de NVA omdat het VB zich net graag verschuilt achter dit cordon
met ons sociaal-economisch vlaams programma zullen wij nooit achter een cordon verdwijnen, daar ben ik zeer gerust in
JMDD : Met België als het kan, zonder als het moet.
Als LDD dit consequent toepast om iets door te drukken (ik kan mij hier niets bij voorstellen. jij wel ?) dan zullen jullie merken in welke hoek jullie op gesloten worden. Net als de NVA. Lepralijders.

Het komt de belgicisten goed uit dat de linksen, met Geysels op kop, het VB in een schutskring kregen uit lijfsbehoud. De ene hand wast de andere, zij maken deel uit van het zelfde lichaam.
Oud 8 april 2009, 08:16   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
beste cyrano
Hoi Peter

We kunnen er toch niet omheen dat de N-VA tijdens de afgelopen regeringsonderhandelingen kop van jut was, dat ze vakkundig aan de kant werden geschoven in een politiek spelletje waarbij het uiteenspelen van het kartel belangrijker leek dan een goed bestuur, en dat die partij voor de Franstalige politiek niet beter is dan een of andere fascistische partij van Walenhaters.

Laten we dus eerlijk zijn, de N-VA zit in de praktijk zo goed als achter een cordon. Aan Vlaamse kant heeft men niet het excuus van het 70-puntenprogramma om het officieel te maken (en ik vermoed dat de afkeer van de N-VA onder de individuele politici niet zo algemeen is als die voor het VB), maar een coalitie met de N-VA zit er niet snel aan te komen, zeker niet als het van Wallonie afhangt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2009, 08:36   #20
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan stel ik toch maar voor dat LDD van hier tot 7 juni zwijgt over een regering met CDV/VLD , het doet zelfs denken aan voorakkoorden (zo'n verhaal gaat al snel zijn eigen leven leiden) en het enkel nog heeft over de kracht van het EIGEN programma.
Als er nog naar gevraagd wordt, eerst stem van de kiezer afwachten , rekenen , eventueel , liefst veel, LDD punten binnenhalen en dan handelen = gezond verstand.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 8 april 2009 om 08:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be