Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2009, 19:16   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard Niet met ons!

Minstens 3 keer hebben Somalische Piraten het gewaagd om Franse staatsburgers op een vaartuig in Internationale wateren gevangen te nemen,en minstens 3 keer hebben Franse militairen daar een eind aan gemaakt,zelfs tot in de piratennesten toe!...

Vandaag werd het ganse zaakje nog op zee "geregeld",en ja,met ook een gedode gijzelaar,maar de boodschap vanuit Parijs is perfect duidelijk.....

Op dit punt reageert Parijs heel gelijkaardig aan Moskou in gijzelingsgevallen,op een bepaald moment moet het echt gedaan zijn en zullen de MILITAIRE regels gelden,op een bepaald moment zijn de teerlingen geworpen,is het babbelen gedaan, en dan ZAL het afgelopen zijn!

Wat een verschil met de volstrekt ontoereikend "marine-akties" van al die anderen,inclusief de US Navy,met honderden personeelsleden (waartussen vermoedelijk zelfs Seals) en verschillende plezier...euh..."oorlogs"schepen,maar waarvan de officieren blijkbaar vostrekt onmachtig zijn om "de kogel" te bijten en het gespuis aan te vallen....

Frankrijk heeft niet de illusie de ganse kaperij te zullen uitroeien,maar er wordt tenminste duidelijk gemaakt dat het aanvallen van een vaartuig met de tricolore duur en vrijwel direct betaald wordt!

Laatst gewijzigd door kelt : 10 april 2009 om 19:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 19:40   #2
Sus Iratus
Banneling

Standaard

En terecht. De andere marines zouden aan de Fransen een voorbeeld moeten nemen en die piratenbootjes per omgaande naar de kelder moeten jagen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 08:47   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beelden we ons even in.....

Een reddingsboot met 4 gewapende piraten en een gevangengenomen Amerikaanse kapitein in...te ver uit de kust en net binnen gezichtsafstand van wat Amerikaanse oorlogsbodems......

...en er wordt o n d e r h a n d e l d ....

Het leven van die ene Amerikaan is dus belangrijker dan het ganse imago van de US NAVY.... Zo zwak staan "democratisch-westers" denkende(is dat eigenlijk nog "denken"?) organisaties tegenwoordig....

Op deze manier worden die Somalische kapers eenvoudigweg helden!

enne SEALS? laat me niet lachen ..."de nacht behoort aan ons"....pffff....clowns ja ...enkel goed voor een uitzending op Discovery Channel........misschien moeten de VS even vriendelijk vragen aan de Fransen om ff langs te komen?

Laatst gewijzigd door kelt : 12 april 2009 om 08:51.
Oud 12 april 2009, 10:25   #4
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Een reddingsboot met 4 gewapende piraten en een gevangengenomen Amerikaanse kapitein in...te ver uit de kust en net binnen gezichtsafstand van wat Amerikaanse oorlogsbodems......

Het leven van die ene Amerikaan is dus belangrijker dan het ganse imago van de US NAVY.... Zo zwak staan "democratisch-westers" denkende(is dat eigenlijk nog "denken"?) organisaties tegenwoordig....

enne SEALS? laat me niet lachen ..."de nacht behoort aan ons"....pffff....clowns ja ...enkel goed voor een uitzending op Discovery Channel........misschien moeten de VS even vriendelijk vragen aan de Fransen om ff langs te komen?
LOL ik denk al heel de week net hetzelfde. Respect voor de Fransen, die weten hoe je zo'n dingen oplost!
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 10:32   #5
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Mij lijkt het nogal wiedes dat een mensenleven veel belangrijker is dan het imago van uw zeemacht.

Je eigen mensen opofferen om te laten zien hoe stoer je wel bent is gewoon pervers.

Wie zou er trouwens nog matroos willen worden als je weet dat ze je bezien als expendable.
Oud 12 april 2009, 12:02   #6
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Mij lijkt het nogal wiedes dat een mensenleven veel belangrijker is dan het imago van uw zeemacht.
Het gaat hier ook om de grotere strategische kwestie, door telkens de piraten te betalen moedig je ze net aan om hun praktijken verder te zetten, met de restricties op de marines (die na een kaping niks meer mag ondernemen) heb je omdenduur piraten die zich kapotlachen aan de aanwezigheid van oorlogsschepen. Als de beste optie losgeld is dan is dat zo, maar met de onderhandelingen nog steeds niet teneinde lijkt het me tijd te worden om misschien in te grijpen (als dat mogelijk is). Of op z'n minst kan je na de bevrijding met helikopers die gasten achterna zitten tot in Somalië en zo uw losgeld terugwinnen, zo krijg je wel ook de boodschap over denk ik.
Oud 12 april 2009, 13:09   #7
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Het gaat hier ook om de grotere strategische kwestie, door telkens de piraten te betalen moedig je ze net aan om hun praktijken verder te zetten, met de restricties op de marines (die na een kaping niks meer mag ondernemen) heb je omdenduur piraten die zich kapotlachen aan de aanwezigheid van oorlogsschepen. Als de beste optie losgeld is dan is dat zo, maar met de onderhandelingen nog steeds niet teneinde lijkt het me tijd te worden om misschien in te grijpen (als dat mogelijk is). Of op z'n minst kan je na de bevrijding met helikopers die gasten achterna zitten tot in Somalië en zo uw losgeld terugwinnen, zo krijg je wel ook de boodschap over denk ik.
Dat leek mij inderdaad nog de beste oplossing te zijn.

Nu, ik besef goed genoeg dat het hier om realpolitik gaat, de meest strategische beslissingen zijn bijna altijd de meest cynische.

Het probleem is dat als je van de piraten te bestrijden je prioriteit maakt, je enkel aan symptoombestrijding doet.
Somalië is een puinhoop, zolang de situatie daar niet verbeterd zullen er piraten blijven komen.

Laatst gewijzigd door IronChef : 12 april 2009 om 13:09.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 13:16   #8
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Wie zou er trouwens nog matroos willen worden als je weet dat ze je bezien als expendable.
Ik vraag mij af hoe dom ze de mensen houden om dat in de eerste plaats al niet te denken.
Oud 12 april 2009, 13:53   #9
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe dom ze de mensen houden om dat in de eerste plaats al niet te denken.

Dat is ook waar natuurlijk.
Oud 12 april 2009, 17:13   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je eigen mensen opofferen om te laten zien hoe stoer je wel bent is gewoon pervers.

Daar rekenen die piraten natuurlijk op......op deze houding..

Ja,piraten zijn economische opportunisten,en ondanks hun bewapening zijn de meesten helemaal geen rambo's.Ze zitten gewoon in de business die tegen de geringste investering (hun eigen tijd en hun eigen spullen,de AK47 en de RPG zijn nu normale visserij-artikelen geworden) het meeste opbrengt (de jaarinkomsten van een ganse havenstad per geslaagd maneuver).De Somalische piraten getuigen totnogtoe ook niet van die absolute wreedheid van hun Filippijnse- en Indonesische collega's enkele jaren geleden die verschillende bemanningen gewoon uitroeiden om dan het schip en de goederen te verpatsen...

Niettemin....als de "verzamelde" marines niet in staat zijn om meer te doen dan "de vlag te tonen",dan is het jammer voor het belastingsgeld van de burgers van betreffende naties.... Ik kan me niet direct een nuttelozer marine voorstellen

Ook het "afleveren" van gevangengenomen "piraten" aan buurland Kenia,zoals de Duitse marine onlangs gedaan heeft is geen oplossing.Wat gaan de Kenianen daarmee doen denkt U?

Er moet gewoon duidelijk gemaakt worden dat burgerscheepvaart en het personeel "off-limits" is voor de kleine neringdoenders aan de Somalische kust! En daarvoor mogen er eens wat spaanders vliegen

Laatst gewijzigd door kelt : 12 april 2009 om 17:15.
Oud 12 april 2009, 17:14   #11
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Een maand of 2 alle piratenbootjes kelderen.

Zal rap gedaan zijn.
Oud 12 april 2009, 17:35   #12
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar rekenen die piraten natuurlijk op......op deze houding..

Ja,piraten zijn economische opportunisten,en ondanks hun bewapening zijn de meesten helemaal geen rambo's.Ze zitten gewoon in de business die tegen de geringste investering (hun eigen tijd en hun eigen spullen,de AK47 en de RPG zijn nu normale visserij-artikelen geworden) het meeste opbrengt (de jaarinkomsten van een ganse havenstad per geslaagd maneuver).De Somalische piraten getuigen totnogtoe ook niet van die absolute wreedheid van hun Filippijnse- en Indonesische collega's enkele jaren geleden die verschillende bemanningen gewoon uitroeiden om dan het schip en de goederen te verpatsen...

Niettemin....als de "verzamelde" marines niet in staat zijn om meer te doen dan "de vlag te tonen",dan is het jammer voor het belastingsgeld van de burgers van betreffende naties.... Ik kan me niet direct een nuttelozer marine voorstellen

Ook het "afleveren" van gevangengenomen "piraten" aan buurland Kenia,zoals de Duitse marine onlangs gedaan heeft is geen oplossing.Wat gaan de Kenianen daarmee doen denkt U?

Er moet gewoon duidelijk gemaakt worden dat burgerscheepvaart en het personeel "off-limits" is voor de kleine neringdoenders aan de Somalische kust! En daarvoor mogen er eens wat spaanders vliegen
Zolang dat gij de spaander maar niet zijt zeker.
Oud 12 april 2009, 18:14   #13
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Je moet wel beseffen dat iedere keer dat er een losgeld van een paar miljoen ( euro of dollars ) betaald word, de piraten meer macht krijgen, want dat geld word voor een goed deel geïnvesteerd in betere bewapening, snellere boten en ander materiaal. Ook word dat gebruikt om officiële instanties in Somalië en buurlanden om te kopen. De moderne piraterij is ondertussen al een heuse industrie geworden in Somalië en de omliggende landen.
Anderzijds zouden would-be avonturiers en andere wereldreizigers met plezierboten moeten beginnen beseffen dat ze niet enkel hun eigen leven op het spel zetten door in die gevaarlijke zones te gaan varen, maar ook dat van de militairen die hen moeten bevrijden als ze gekidnapt worden.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 19:07   #14
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7996087.stm

"US captain released from pirates"

Door Navy SEALS geloof ik.

Party!!!

Laatst gewijzigd door Buzz : 12 april 2009 om 19:14.
Oud 12 april 2009, 19:39   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7996087.stm

"US captain released from pirates"

Door Navy SEALS geloof ik.

Party!!!
héhé...eindelijk

De dagenlange "strijd" tussen een US NAVY Destroyer en een reddingsboot,inmiddels in focus bij de ganse wereldpers, begon enigszins genant te worden waarschijnlijk....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 april 2009 om 19:40.
Oud 12 april 2009, 23:30   #16
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

You are Being Lied to About Pirates
http://latruth.com/index.php?option=...d=711&Itemid=2
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 23:47   #17
Heftruck

Standaard

Citaat:

Degoutante reactie.

't Moest maar eens gij of één van uw geliefden zijn ... Als ge dat dan nog een gerechtvaardigde reactie vindt, stel ik u voor hen dat te vertellen. Kwestie van duidelijk te maken hoe waardevol ge hun leven vindt.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 23:50   #18
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Degoutante reactie.

't Moest maar eens gij of één van uw geliefden zijn ... Als ge dat dan nog een gerechtvaardigde reactie vindt, stel ik u voor hen dat te vertellen. Kwestie van duidelijk te maken hoe waardevol ge hun leven vindt.
nu niet om ambetant te doen of zo, maar hoe zou een libertariër omgaan met Somalische piraten ?
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 23:57   #19
Heftruck

Standaard

On-topic trouwens; de enige reden waarom er legers naar ginder worden gestuurd is omdat de betrokken landen en buurlanden Ethiopië en Kenya mits de VN Somalie willen binnenvallen en inlijven. De VN wil haar dominantie weer vestigen in de regio. Rebellie wordt niet getolereerd.
Oud 13 april 2009, 00:04   #20
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
nu niet om ambetant te doen of zo, maar hoe zou een libertariër omgaan met Somalische piraten ?
Dat hangt er maar van af hoe de situatie zit.

't Is rap gedaan om iemand piraat te noemen. Het woord piraat is min of meer een synoniem geworden voor een rover maar eigenlijk is dat van hetzelfde soort propaganda als alle vreemdelingen rovers noemen. Piraten zijn mensen die een schip dat niet van hen is overnemen, iets dichter bij kaperij, en uit zelfverdedigingsmotief valt daar iets voor te zeggen.

Als wat in dat artikel van Akufen staat waar is, dat er radioactief afval gedumpt wordt voor de Somalische kust, dan is actie niet meer dan gerechtvaardigd onder het principe dat ge uzelf moogt verdedigen.

Piraterij uit roofmotieven is een andere zaak en ik heb er geen probleem mee dat daar gepast op gereageerd wordt. Het probleem is echter dat dat niet de enige motieven zijn van de legermachten die naar ginder worden gestuurd om te interveniëren.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 13 april 2009 om 00:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be