Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2009, 06:58   #1
Sidharta
Minister

Standaard Gehoorcapaciteit van Franstaligen

Vlamingen hebben zich altijd vergist.
Niet alleen minachting voor het Nederlands en gebrek aan motivatie is de oorzaak.
Onderzoek heeft aangetoond ,dat Franstaligen een gebrekkige gehoorcapiciteit hebben ,waardoor ze heel moeilijk Nederlands en Engels en andere talen kunnen leren.
Leterme heeft zich dus vergist, met zijn uitspraak van "een verstandsgebrek" .
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 09:05   #2
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Niet alleen minachting voor het Nederlands en gebrek aan motivatie is de oorzaak.
Onderzoek heeft aangetoond ,dat Franstaligen een gebrekkige gehoorcapiciteit hebben ,waardoor ze heel moeilijk Nederlands en Engels en andere talen kunnen leren.
Dit geldt wel voor alle Fransen hoor.
Niet alleen voor de Belgische.
Omdat het Frans en vlakke taal is met weinig toonhoogten ,hebben ze niet geleerd om hoge en lage tonen te horen en te spreken.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 10:37   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Omdat het Frans en vlakke taal is met weinig toonhoogten ,hebben ze niet geleerd om hoge en lage tonen te horen en te spreken.
Hoe zat dat dan met Louis De Funès?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 10:56   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstaligen verstaan vanwege boerkes maar twee dinges:
- kaakslagen (en daar mangelt het aan bij de politiekers tjseven, blauw-adelijken en sossen)
- klootsjotten (overreaktie, alleen door het Blok gepropageerd, vaak is het een remedie die erger is dan de kwaal, maar als de kwaal echt blijft duren ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 17:33   #5
schoffie
Vreemdeling

Standaard

Toen ik dat zag in die reportage vroeg ik me toch af of dit door de aanhangers van die theorie ook afgetoetst is t.o.v. muziek. Kunnen franstaligen dan bvb bepaalde opera's niet horen?
schoffie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 09:48   #6
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schoffie Bekijk bericht
Toen ik dat zag in die reportage vroeg ik me toch af of dit door de aanhangers van die theorie ook afgetoetst is t.o.v. muziek. Kunnen franstaligen dan bvb bepaalde opera's niet horen?
Ze horen wel ,maar zijn "anders horend"
Eigenlijk moeten kinderen in Wallonie van jongs af aan verplicht worden Nederlands en Engels te leren.
Hiermee krijgen ze kansen om op hun latere leeftijd ook talen te leren en mee te doen in deze wereld.
Het progamma liet een school zien in Brussel waar dit gebeurde, met redelijke resultaten.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 09:58   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De franstaligen spreken ook anders.

btw, ge weet toch waarom de Waalse maagden tepels hebben van wel 12 cm diameter?

Neen?

Omdat de kleine Waaltjes, vanaf ze geboren worden, reeds een bakkes hebben van 15 cm diamter.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 19:01   #8
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zing de volgende tekst op een gelijke toonhoogte : "Les excuses sont faites pour s'en servir !"

Misschien hebben de franstaligen een "lui" oor.
Oud 3 mei 2009, 19:07   #9
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Zing de volgende tekst op een gelijke toonhoogte : "Les excuses sont faites pour s'en servir !"

Misschien hebben de franstaligen een "lui" oor.
Alleen het oor?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 19:09   #10
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Ni-Ha-a.

Wij horen de nuances in het Chinees ook niet. Het Arabisch lijkt op een permanent gegorgel. Zelfs Hollanders verstaan wij soms niet met hun schuurpapier in de keel.

Misschien doe ik niet genoeg inspanning na 4 talen en 3 dialecten.
Oud 3 mei 2009, 19:51   #11
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is zowel medisch als vestimentair én fysiek en dit kan daarbij ook nog wiskundig aangetoond worden, het is een aangeboren afwijking die erfelijk is en generatie na generatie erger aan het worden is.... het zit hem namelijk in de hals van de walen.... ze hebben namelijk een ernstige erfelijke medische afwijking aan de hals, beter gekend bij ons onder de wetenschappelijke naam "dikke nek" en dit in combinatie met een foute keuze op vestimentair gebied namelijk als boer een "col & cravatte" willen dragen... dan spant ge uwe dikke nek af met een te strakke "col et cravatte" hetgeen een zéér moeilijke doorstroming van het bloed naar de hersenen veroorzaakt, en gezien de actieve hersencellen al generaties na mekaar van bedenkelijk kleine aantallen zijn bij de walen en ge die geringe aanwezigheid dan ook nog eens gaat tekortdoen aan zuurstofrijk bloed ben je dus zeker dat er vitale functies verstoord gaan werken of zelfs helemaal uitvallen en het gehoor of het vermogen om een andere taal te herkennen zal daar waarschijnlijk bijzitten... wiskundig gezien echter als een vlaming miljoenen grijze cellen heeft die aktief werken en zijn waalse vriend enkel een handvol die daarenboven nog misbruikt worden, tja sé..... als ge dan én frans spreekt én uw kookplaat in uw keuken moet opzetten hebt ge alle vijrf uw aktieve hersencellen nodig (één voor te spreken en één per kookplaat) en herkent ge dus géén geluiden in andere talen nietwaar.... dan klinkt een andere taal zoals Brel ons geleerd heeft gelijk "blaffen"..... ze zullen het beneden de taalgrens dus nooit (willen) leren !
Oud 3 mei 2009, 20:44   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoe zat dat dan met Louis De Funès?
en Fernandel http://www.dailymotion.com/video/x5w...el-laccent_fun
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 20:53   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Ni-Ha-a.

Wij horen de nuances in het Chinees ook niet. Het Arabisch lijkt op een permanent gegorgel. Zelfs Hollanders verstaan wij soms niet met hun schuurpapier in de keel.

Misschien doe ik niet genoeg inspanning na 4 talen en 3 dialecten.
Het ergste is dat men hier in Vlaanderen altijd tracht die kaaskoppen te imiteren.

In Holland denken ze dat ze alles moeten verengelsen en in Vlaanderen denken ze dat ze alles moeten verhollandsen. Ik krijg rode pukkels over gans mijn lijf als ik ze op TV één bezig hoor over cereven en trem zoals die kaaskoppen altijd zeggen. Als het cereven en trem had moeten zijn dan zou men cereven en trem geschreven hebben in plaats van caravan en tram. Dat die kaaskoppen graag interessant willen doen moeten zij maar weten maar daarom moeten wij dat nog niet gaan na-apen.
Oud 3 mei 2009, 22:41   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen het oor?
Als ze dat verstaan zal er aan hun oren niet veel mankeren.

http://www.dailymotion.com/related/x...lfelicie_music

Laatst gewijzigd door Garry : 3 mei 2009 om 22:46.
Oud 3 mei 2009, 23:05   #15
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Het ergste is dat men hier in Vlaanderen altijd tracht die kaaskoppen te imiteren.

In Holland denken ze dat ze alles moeten verengelsen en in Vlaanderen denken ze dat ze alles moeten verhollandsen. Ik krijg rode pukkels over gans mijn lijf als ik ze op TV één bezig hoor over cereven en trem zoals die kaaskoppen altijd zeggen. Als het cereven en trem had moeten zijn dan zou men cereven en trem geschreven hebben in plaats van caravan en tram. Dat die kaaskoppen graag interessant willen doen moeten zij maar weten maar daarom moeten wij dat nog niet gaan na-apen.
die ellendige hollanders die over hun buro's praten. Hier in Vlaanderen zijn we beschaafd en spreken we over bureau's
Oud 4 mei 2009, 00:17   #16
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Wablieft astemblieft ?

Ik heb geen reportage gezien, uiteraard, maar eh… wat trachten ze jullie daar nu weeral wijs te maken ?

Ik wou hier al een gans epistel schrijven om het voorbijgestreefd fabeltje dat Franstaligen heel moeilijk talen (ook Germaanse talen) kunnen leren, te weerleggen.

Maar ach, wat baten kaars en bril…

Misschien heeft men het eerder over de Belgische Franstaligen. Het zou wel eens kunnen dat die een wat selectievere hoorcapaciteit hebben, al merk ik dat geenszins bij mijn Waalse kennissen.

Ik ben er eerder van overtuigd dat één en ander te maken heeft met de persoonlijke motivatie, en vooral met de kwaliteit van het talenonderwijs. En aan beide mangelt het duidelijk in Franstalig België.

Toch dit : veel Franstaligen kunnen heus wel beter Nederlands spreken dan een Onkelinx of een Reynders, laat staan een Di Rupo. En over Paola Ruffo di Calabria zullen we het niet eens hebben : zelfs haar Frans lijkt nergens op.

Wil dus één en ander niet als de norm aanzien : domheid en onkunde komt inderdaad ook bij sommige Franstaligen voor, maar laat dit niet een smet zijn op de hagelwitte frisheid van zij wier IQ de Schaal van Richter overstijgt.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 18:21   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
die ellendige hollanders die over hun buro's praten. Hier in Vlaanderen zijn we beschaafd en spreken we over bureau's
Van mij mag jij ook best " Schrijftafel " gebruiken hoor, ik heb daar niets tegen. Maar Bureau klinkt in ieder geval toch minder absurd dan deuï-piezetje, iets wat HUN ook dol graag doen,... laten horen dat ze een woordje Frans kennen, maar totaal niet weten hoe HUN het uit moeten spreken.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 mei 2009 om 18:21.
Oud 9 mei 2009, 15:12   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het Nederlands geen naamvallen kent heb ik niet geleerd om naamvallen te herkennen en te gebruiken, ik ben dus naamvaldoof zeg maar. Maar goed dat ik niet Engels- of Afrikaanstalig ben opgevoed, dan zou ik ook nog grotendeels vervoegingsdoof zijn. En Chinezen dan, die hebben het vast ook zwaar.
Oud 9 mei 2009, 15:15   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Wil dus één en ander niet als de norm aanzien : domheid en onkunde komt inderdaad ook bij sommige Franstaligen voor, maar laat dit niet een smet zijn op de hagelwitte frisheid van zij wier IQ de Schaal van Richter overstijgt.
Mensen met een IQ van lager dan 12?

(Oké, goed dan, theoretisch heeft de schaal van Richter geen maximum)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 mei 2009 om 15:15.
Bovenbuur is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2009, 22:05   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Wablieft astemblieft ?

Ik heb geen reportage gezien, uiteraard, maar eh… wat trachten ze jullie daar nu weeral wijs te maken ?

Ik wou hier al een gans epistel schrijven om het voorbijgestreefd fabeltje dat Franstaligen heel moeilijk talen (ook Germaanse talen) kunnen leren, te weerleggen.

Maar ach, wat baten kaars en bril…

Misschien heeft men het eerder over de Belgische Franstaligen. Het zou wel eens kunnen dat die een wat selectievere hoorcapaciteit hebben, al merk ik dat geenszins bij mijn Waalse kennissen.

Ik ben er eerder van overtuigd dat één en ander te maken heeft met de persoonlijke motivatie, en vooral met de kwaliteit van het talenonderwijs. En aan beide mangelt het duidelijk in Franstalig België.

Toch dit : veel Franstaligen kunnen heus wel beter Nederlands spreken dan een Onkelinx of een Reynders, laat staan een Di Rupo. En over Paola Ruffo di Calabria zullen we het niet eens hebben : zelfs haar Frans lijkt nergens op.

Ja, ze mogen ze niet meer buizen voor Nederlands, ze moeten ze voortaan een iets minder goed medisch attest geven.

Laatst gewijzigd door Garry : 10 mei 2009 om 22:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be