![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Jefrey Van der Straeten (SLP) (11 t.e.m. 17 mei) voorzitter van SLP Lokeren. Hij is 21 jaar en is een geboren en getogen Lokeraar. Hij studeert momenteel de master Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Gent en gaat er volgend jaar nog een master Algemene Economie bij doen. Hij voetbalt al enkele jaren bij FC Daknam en is altijd al zeer geïnteresseerd geweest in politiek en het samenleven in het algemeen. Sinds oktober 2008 is hij politiek secretaris van het nationale Dagelijks Bestuur van L², de jongeren van SLP. In die hoedanigheid zetelt hij ook in het partijbestuur van SLP. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Jeffrey, ik ben de SLP tamelijk genegen omdat ze nu (na het verdwijnen van Bertje, een conditio sine qua non voor mijn sympathie) tenminste bestaat uit een aantal politici die overduidelijk niet voor het postje kiest en bovendien een ideologie hebben die redelijk bij de mijne aansluit.
Daarom wil ik het eens hebben over jouw ambities, omdat die mij niet helemaal duidelijk zijn. Citaat:
Het afschaffen van de stemplicht: mooi in theorie, maar wat ga je doen als er op een dag werkelijk maar 20% komt stemmen? Kan je de verkiezingen als legitiem beschouwen? Citaat:
Citaat:
Uw tweede pijler, verantwoordelijkheid, komt slechts nauw aan bod en bestaat volgens mij nu al. ieder steun trekkende heeft de plicht om op zoek te gaan naar een deftige job en zich daarvoor in te spannen. Nu gebeurt dat niet, hoe gaat u die verantwoordelijkheid stimuleren? Over die gelijke kansen door anonieme sollicitatie heb ik mijn ernstige twijfels. Waarom zou een bevooroordeeld HR-manager nu bij een eerste ronde plotseling wel allochtonen doorlaten? Omdat hij hun CV/brief gelezen heeft? En voor sommige jobs is het wel strikt noodzakelijk dat een eerste selectie niet anoniem is: leger, politie, miss België... En daar nog bovenop denk ik niet dat er veel bedrijven zijn die discrimineren bij selecties. de bedrijfsleiders die ik ken nemen in ieder geval vlotjes allochtonen/oost-europeanen aan. Citaat:
En werkloosheidsgevallen wegwerken door, door de staat (en dus de burger) betaalde, kinderopvang te organiseren; dat is niet werkloosheid wegwerken. Dat is de mensen iets laten doen voor het geld dat ze ontvangen, als u daar een fulltime job van maakt, kunnen die dus niet solliciteren en een deftige job zoeken. Nu, ik ben er van overtuigd dat dat niet uw bedoeling is. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() "Hoe wil je de macht van de klassieke partijen breken? En waarom enkel de macht van de klassieke partijen? Zou het niet beter zijn om dat hele partijstelsel wat af te breken. Vind u het bijvoorbeeld democratisch dat een partij door middel van posities en kopstemmen kan bepalen wij verkozen wordt en wie niet? Vind u het logisch dat partijen een overheidsdotatie krijgen?
Het afschaffen van de stemplicht: mooi in theorie, maar wat ga je doen als er op een dag werkelijk maar 20% komt stemmen? Kan je de verkiezingen als legitiem beschouwen?" > Partijen hebben inderdaad te veel macht. Zij bepalen veel meer dan de kiezer wie in het parlement komt. Met SLP hebben we onlangs een actieplan voor meer democratie en politieke hygiëne gelanceerd. Bekijk het zeker eens: http://www.s-lp.be/actieplan-voor-he...itieke-hygi-ne). Onder meer het systeem van opvolgers willen we afschaffen. Voor het afschaffen van de stemplicht zie ik twee argumenten: 1) het van de vrije keuze: mensen kiezen om te gaan stemmen. 2) partijen gaan zichzelf beter en eenvoudiger moeten verkopen. Anders krijg je inderdaad lage opkomst, wat nooit goed kan zijn voor de democratie. Maar ik vind het verplichten aan iedereen te gaan stemmen, wat leidt tot talloze proteststemmen, nog minder democratisch. "Uw tweede pijler, verantwoordelijkheid, komt slechts nauw aan bod en bestaat volgens mij nu al. ieder steun trekkende heeft de plicht om op zoek te gaan naar een deftige job en zich daarvoor in te spannen. Nu gebeurt dat niet, hoe gaat u die verantwoordelijkheid stimuleren?" > Wij zijn voor het behouden van het volledige loon in de eerste, korte, periode van de werkloosheid. Daarna moet de werkloosheidsuitkering snel dalen, waardoor men aangezet wordt om werk te gaan zoeken. De overheid speelt hier een belangrijke, begeleidende en helpende rol. Op een bepaald moment zijn de kansen echter opgebruikt en moet er verantwoordelijkheid genomen worden. Wanneer dat niet gebeurt, moet het mogelijk zijn om de werkloze te laten terugvallen op het leefloon. Maar uiteraard is dit het laatste middel. De bedoeling van werkloosheidsuitkering is een overbruggingsperiode tussen twee jobs dekken, niet mensen betalen om thuis te zitten. Zeker in tijden van crisis steekt het de ogen van de actieven uit dat er mensen die, bijvoorbeeld in knelpuntberoepen, aan de slag kunnen, gewoon thuis zitten. "Over die gelijke kansen door anonieme sollicitatie heb ik mijn ernstige twijfels. Waarom zou een bevooroordeeld HR-manager nu bij een eerste ronde plotseling wel allochtonen doorlaten? Omdat hij hun CV/brief gelezen heeft? En voor sommige jobs is het wel strikt noodzakelijk dat een eerste selectie niet anoniem is: leger, politie, miss België... En daar nog bovenop denk ik niet dat er veel bedrijven zijn die discrimineren bij selecties. de bedrijfsleiders die ik ken nemen in ieder geval vlotjes allochtonen/oost-europeanen aan". > Ik leg het nogmaals uit. Wij willen dat de werkgever initieel enkel de CV en de motivatie te zien krijgt. Zo zal hij of zij een eerste selectie maken op basis van competentie en niet op basis van afkomst. Wanneer de gesprekken dan plaatsvinden, zal de werkgever minder makkelijk een allochtoon weigeren wanneer hij merkt dat hij of zij gewoon de beste kandida(a)t(e) is, aangezien een bedrijfsleider uiteindelijk toch vooral winst wil maken. Jij kent enkel bedrijfsleiders die vlotjes allochtonen aannemen; dan ken jij enkel correcte mensen. Ik ken er echter redelijk wat die zeggen: "geen allochtonen in mijn bedrijf. MIjn klanten willen dat niet". Of: "Ze werken traag, ze zijn altijd ziek, ze komen te laat...". "Als ik het goed begrijp bent u dus republikein? Hoe zou u zoiets praktisch in België willen implementeren" > Ik ben inderdaad republikein. Maar ik stel het liever anders: ik ben een democraat. En vanuit een democratisch oogpunt is het onaanvaarbaar dat in 2009 nog steeds een monarch, die niet verkozen is, zoveel macht heeft en bovendien een aanzienlijke som geld kost. Wat mij betreft mag het instituut monarchie dus meteen gesloopt worden. IN de plaats moet een verkozen president komen. |
![]() |
![]() |