Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 23 april 2004, 13:00   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Veroordeling Vlaams-Blok-vzw's
Organisatie: Nova Civitas vzw
Verstuurd door: Karl Drabbe
E-post: [email protected]
Internet: http://www.novacivitas.org
Telefoon: 0496164147
Telefax:
Datum: 23-04-2004

Het arrest van het Hof van Beroep van Gent omtrent de Blok-vzw’s is een bedreiging voor de democratie


Nova Civitas heeft met grote bezorgdheid kennis genomen van de veroordeling door het Hof van Beroep van Gent van de drie vzw’s die voor het Vlaams Blok werken.

Als klassiek-liberale denktank is Nova Civitas gekant tegen elke beperking van vrije meningsuiting. Nova Civitas beschouwt zowel de wet ter bestrijding van het racisme als de wet op het negationisme als inbreuken op de vrijheid van meningsuiting en de basis voor de ontwikkeling van een gedachtenpolitie, zoals we in totalitaire regimes hebben gekend. Nova Civitas betreurt het bestaan van deze wetgeving en het feit dat de hogere rechtbanken, nochtans de behoeders van onze grondwettelijke rechten en vrijheden, deze wetten niet ongrondwettelijk hebben verklaard.
Voor alle duidelijkheid wil Nova Civitas herhalen dat het racistische, xenofobe en negationistische opnies verwerpelijk vindt, zeker in een multi-etnische samenleving waar het intgratieproces nog in volle wording is.

Nova Civitas is er zich van bewust dat in onze rechtstaat de rechter de wetten moet toepassen, zeker nadat deze wetten door het Arbitragehof als niet strijdig met de grondwet werden bevonden.

Nova Civitas had evenwel van de rechterlijke macht verhoopt dat zij, via interpretatie, zoveel mogelijk de vrijheidsbeperkende draagwijdte van bovenvermelde wetgeving zou beperken. Dit was trouwens ook het geval met het vonnis en arrest van respectievelijk de rechtbank van eerste aanleg en het hof van beroep van Brussel, waarin de ten laste gelegde feiten als een politiek misdrijf werden beschouwd. Door het arrest van het hof van Cassatie werd het begrip politiek misdrijf, nochtans door de grondwet voorzien, weggeïnterpreteerd waardoor een vervolging ten gronde van de Vlaams-Blok-vzw’s mogelijk werd. Voor zover men zicht heeft op de motivering van het arrest van het hof van beroep van Gent, overweegt de indruk dat het hof de wet niet minimaal maar maximaal heeft geïnterpreteerd en daardoor een precedent heeft geschapen dat een verregaande gedachtenpolitie mogelijk maakt.

De gevolgen van dit arrest zullen over de gehele lijn negatief zijn.

· In de eerste plaats zal bij een groot gedeelte van de publieke opinie de indruk gewekt zijn dat de rechterlijke macht niet politiek neutraal handelt maar meewerkt aan een strategie om een politieke concurrent te elimineren.
· Het arrest zal ongetwijfeld veel Vlaamse burgers ertoe bewegen om om oneigenlijke redenen voor het Vlaams Blok te stemmen. Vele Vlaamse burgers, die het programma van het Blok niet genegen zijn, zullen geneigd zijn om voor deze partij te stemmen als protest tegen deze poging tot gerechtelijke liquidatie van deze partij. Dit zal deze partij nog groter maken, waardoor een Antwerps scenario in Vlaanderen dreigt.
· Tengevolge van dit arrest kan het Vlaams Blok gedeeltelijk ook financieel getroffen worden. Omwille van het uiten van politiek niet-correcte meningen kan men bijgevolg de facto geliquideerd worden als politieke partij. Immers, aangezien partijen hoofdzakelijk zijn aangewezen op overheidsfinanciering, komt het ontnemen van deze overheidsfinanciering neer op een feitelijk monddood maken van een partij. Daardoor komt de weg open voor een DDR-isering van ons land, waarbij alleen regimevriendelijke prartijen aan het politieke spel kunnen deelnemen. Nova Civitas wijst erop dat een democratie een gezagslegitimerende functie heeft. Slechts een overheid, die door haar burgers vrijelijk werd verkozen, kan met recht gehoorzaamheid van zijn burgers eisen. Door de sluipende DDR-isering van België, die met dit arrest is ingezet, zullen de burgers steeds minder geneigd zijn zich aan de wetgeving te onderwerpen, wat het perspectief opent op een autoritair regime.

Nova Civitas eist daarom dat zo snel mogelijk een eind wordt gesteld aan alle wetgeving die de vrijheid van mening beperkt en aan alle wetten die een ongelijke behandeling van politieke partijen mogelijk maken. Racistische, negationistische en xenofobe meningen en houdingen worden het best bestreden door degelijke onderbouwde ‘contraspeech’ en voornamelijk door een bloeiende en arbeidsvriendelijke vrije markteconomie, waarin allochtonen zich economisch en vervolgens cultureel kunnen integreren.

Voor Nova Civitas

Boudewijn Bouckaert

23 april 2004


www.novacivitas.org
jan hyoens is offline  
Oud 23 april 2004, 13:50   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Boudewijn Bouckaert schrijft nog leuke dingen. Iets waar jij het in dit geval niet mee zal eens zijn, Janneke Hyoens.

Is het kartel CD&V-N-VA een goede zaak voor mensen die warm lopen voor de Vlaams-nationale zaak?
"Ja. Ten eerste vind ik het publiek dat bij de N-VA zit een verrijking voor het Vlaamse politieke landschap. N-VA'ers zijn onverdachte democraten. Het is een kleine partij waar heel veel politiek talent bij zit. Dat vloeit een beetje voort uit het feit dat de N-VA een studentenpartij is die in de universitaire wereld hoog scoort, toch in vergelijking met hun aanhang bij het totale kiezerspubliek. Het is spijtig dat de N-VA zich niet kon aansluiten bij de VLD, maar de VLD draagt daar een grotere schuld in dan de N-VA."

"Door de kiesdrempel dreigde het politieke kapitaal van N-VA verloren te gaan, maar door het kartel is nu een formule gevonden waardoor de partij opnieuw een politieke rol kan spelen. Mensen als Geert Bourgeois en Bart De Wever zijn heel waardevolle politici. Het kartel is zeer goed omdat het een dynamiek teweeg kan brengen op de Vlaamse politieke markt. CD&V-N-VA staat voor een grotere druk voor Vlaamse eisen waar een consensus over bestaat om ze te realiseren. Ik hoop dat ze hun woord houden. Dat kan er bij de andere partijen voor zorgen dat ze meegaan op dat elan, en dat punten gerealiseerd kunnen worden bij de volgende regeringsonderhandelingen."

"De keerzijde van de medaille is dat je een verdere verschraling van het politiek landschap krijgt. N-VA blijft wel een aparte fractie dankzij de nieuwe regeling in het Vlaams parlement. Ze hoeven niet tot één fractie te fusioneren. Hoe dan ook blijft er een verschil. Als je in een kartel zit, moet je altijd meer met de partner rekening houden dan wanneer het gewoon een concurrerende partij is. Het gevaar bestaat dat als het kartel de verkiezingen wint, het weer business as usual wordt in Vlaanderen. De CD&V gaat dan wellicht scheep met de SP.A, en we krijgen het politieke klimaat van voor 1999 terug. Dat was niet de hel op aarde, maar het was wel een periode van stagnatie. Elites en drukkingsgroepen sloten een pact met elkaar en regelden het beleid."
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 23 april 2004, 14:07   #3
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Boudewijn Bouckaert schrijft nog leuke dingen. Iets waar jij het in dit geval niet mee zal eens zijn, Janneke Hyoens.

Is het kartel CD&V-N-VA een goede zaak voor mensen die warm lopen voor de Vlaams-nationale zaak?
"Ja. Ten eerste vind ik het publiek dat bij de N-VA zit een verrijking voor het Vlaamse politieke landschap. N-VA'ers zijn onverdachte democraten. Het is een kleine partij waar heel veel politiek talent bij zit. Dat vloeit een beetje voort uit het feit dat de N-VA een studentenpartij is die in de universitaire wereld hoog scoort, toch in vergelijking met hun aanhang bij het totale kiezerspubliek. Het is spijtig dat de N-VA zich niet kon aansluiten bij de VLD, maar de VLD draagt daar een grotere schuld in dan de N-VA."

"Door de kiesdrempel dreigde het politieke kapitaal van N-VA verloren te gaan, maar door het kartel is nu een formule gevonden waardoor de partij opnieuw een politieke rol kan spelen. Mensen als Geert Bourgeois en Bart De Wever zijn heel waardevolle politici. Het kartel is zeer goed omdat het een dynamiek teweeg kan brengen op de Vlaamse politieke markt. CD&V-N-VA staat voor een grotere druk voor Vlaamse eisen waar een consensus over bestaat om ze te realiseren. Ik hoop dat ze hun woord houden. Dat kan er bij de andere partijen voor zorgen dat ze meegaan op dat elan, en dat punten gerealiseerd kunnen worden bij de volgende regeringsonderhandelingen."

"De keerzijde van de medaille is dat je een verdere verschraling van het politiek landschap krijgt. N-VA blijft wel een aparte fractie dankzij de nieuwe regeling in het Vlaams parlement. Ze hoeven niet tot één fractie te fusioneren. Hoe dan ook blijft er een verschil. Als je in een kartel zit, moet je altijd meer met de partner rekening houden dan wanneer het gewoon een concurrerende partij is. Het gevaar bestaat dat als het kartel de verkiezingen wint, het weer business as usual wordt in Vlaanderen. De CD&V gaat dan wellicht scheep met de SP.A, en we krijgen het politieke klimaat van voor 1999 terug. Dat was niet de hel op aarde, maar het was wel een periode van stagnatie. Elites en drukkingsgroepen sloten een pact met elkaar en regelden het beleid."
Tantistekke, daar bestaat al een topic over en daar heb ik al op gereageerd! Gij hebt hem trouwens geopend! 8)
jan hyoens is offline  
Oud 23 april 2004, 14:33   #4
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Bouckaert en z'n Nova Civitas clubje zijn lakeien van het systeem maar willen het enkel nog asocialer maken op sociaal-economisch vlak. Bourgeois-mannetjes die neerkijken op de sukkelaars van ons eigen volk. De meest verwerpelijke vorm van al wat zich "rechts" noemt. Het zijn zelfs één van de voornaamste tegenstanders van elke conservatief-revolutionaire benadering van mens en maatschappij. Hun ik-wil-minder-belastingen-betalen-liberalisme is beschamend voor academisch gevormde personen. Van een domme ondernemer die enkel aan z'n persoonlijke winst denkt mag men zoiets verwachten. Nu ja, Bouckaert bewijst het ten overvloede: marxisten en (rechtse) liberalen zijn familie van elkaar.
Guderian is offline  
Oud 23 april 2004, 14:58   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Tantistekke, daar bestaat al een topic over en daar heb ik al op gereageerd! Gij hebt hem trouwens geopend! 8)
Inderdaad. Ik ben blij dat je het nog weet!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 23 april 2004, 15:08   #6
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Tantistekke, daar bestaat al een topic over en daar heb ik al op gereageerd! Gij hebt hem trouwens geopend! 8)
Inderdaad. Ik ben blij dat je het nog weet!
zo selectief blind ben ik ook weer niet!
jan hyoens is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be