Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2009, 13:03   #1
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard Btw-verlaging in de Horeca en het algemeen belang

De btw-verlaging voor de horecabedrijven is niets minder dan een algemene steunverlening vanwege de overheid aan zogenaamde onrendabele bedrijven. Afgezien van het feit dat ook de méér dan rendabele bedrijven (die er ook in deze sector zijn) van deze ‘steunmaatregel’ zullen genieten, kan men zich afvragen of, zoals bij de banksector, men hier ook, het ‘algemeen belang’ kan inroepen.

Toen de vraag voor het verlagen van de btw in de horecasector in de media kwam, luidde het dat een verlaging van de btw naar 6%, de prijzen in de horeca zou doen dalen en bijgevolg het horecabezoek en de omzet zou stijgen. Daardoor zouden heel wat in moeilijkheden verzeilde bedrijven in die sector terug wat ‘ademruimte’ krijgen. Zowel uitbater als klant zou er dus beter bij worden. Daarin lag dus het ‘algemeen belang, wat een btw-verlaging zou kunnen verantwoorden.

Blijkt nu dat het in hoofdzaak toch zou gaan om een verhoging van de ‘te krappe’ winstmarge, en dat bijgevolg er hoogstens van een ‘lichte’ prijsverlaging sprake kan zijn. Het ‘algemeen belang’ is dus niet echt meer ‘algemeen.’ Behalve de horeca kunnen nog andere‘middenstandsectoren’ zoals de landbouw, tuinbouw en fruitteelt, dikwijls met meer recht, aanspraak maken op overheidsteun, vooral omdat hun niet- rentabiliteit meestal niet, zoals in de horeca, te wijten is aan ondoordachte risicovolle investeringen, maar aan ‘het algemeen belang’ waardoor hun markt prijzen dikwijls onder de productieprijs dalen.

Hoe dan ook, BTW is een Belasting op de Toegevoegde Waarde. Zij wordt niet door de producent of handelaar betaald, maar integraal door de consument (klant)en door de verkoper of uitbater aan de overheid (gemeenschap) doorgestort. Indien die belasting verlaagd wordt, dient die vermindering dan ook volledig verrekend te worden in de totale verkoopsprijs, en dus uitsluitend ten goede van de klant te komen. Indien bvb de 15% btw-verlaging maar voor 5% prijsverlaging zou zorgen, zou dit in feiten een prijsverhoging van 10% inhouden. Dat die verhoging niet door de door de klant zelf, maar door de gemeenschap (wij allen) betaald wordt, doet niets af aan deze vaststelling.

Van ‘algemeen belang’ is hier dus helemaal geen sprake!
Oud 23 juni 2009, 14:25   #2
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Nu om eerlijk te zijn, moesten de prijzen met 12% zakken dan zouden wij alleszins een paar keer per maand méér op restaurant gaan. Maar vermoedelijk zal dit het zwartwerken niet verminderen en de prijzen zullen ook niet dalen. De restaurant uitbaters zijn vooral geïnteresseerd in de snelle winst en dan zal zo'n btw verlaging wel een gouden geschenk zijn.

Maar ergens is het toch wel zo dat voeding een van de basisbehoeften is van de mens en als ik mij niet vergis zou daar sowieso maar 6% op BTW mogen zijn.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 14:28   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Voeding is een basisbehoefte maar die voeding laten verwerken in een restaurant is dat niet. De horeca is de grootste foeffelindustrie die er in Belgie te vinden is en daarvoor zouden ze beloond worden met een belastingsvermindering van 500 miljoen euro op een moment de begroting diep in het rood zit. En dat ze dat aan de klanten zullen verrekenen gelooft toch niemand?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2009, 16:59   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Van ‘algemeen belang’ is hier dus helemaal geen sprake!
De vraag is gewoon of met een BTW-verlaging het aantal consumenten het verlies aan overheidsinkomsten kan compenseren. Dat er geen algemeen algemeen belang is, is een nogal voorbarige uitspraak.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2009, 17:48   #5
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De vraag is gewoon of met een BTW-verlaging het aantal consumenten het verlies aan overheidsinkomsten kan compenseren. Dat er geen algemeen algemeen belang is, is een nogal voorbarige uitspraak.
Tja, mijn beste Rudy, het is juist mijn stelling dat een btw-verlaging niet in het algemeen belang is, juist omdat het bijzonder twijfelachtig is dat de 'maatschappelijke investering' (derving van gemeenschapsinkomsten) en de daardoor entuele ondersteuning van 'verlieslatende bedrijven' iedereen ten goede komt.

Bovendien gaat het hier om een verlaging van belasting die de verbruiker betaalt, en zou die verlaging per definitie niet de handelaar, maar alleen de verbruiker ten goede mogen komen
Oud 24 juni 2009, 18:28   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Tja, mijn beste Rudy, het is juist mijn stelling dat een btw-verlaging niet in het algemeen belang is, juist omdat het bijzonder twijfelachtig is dat de 'maatschappelijke investering' (derving van gemeenschapsinkomsten) en de daardoor entuele ondersteuning van 'verlieslatende bedrijven' iedereen ten goede komt.

Bovendien gaat het hier om een verlaging van belasting die de verbruiker betaalt, en zou die verlaging per definitie niet de handelaar, maar alleen de verbruiker ten goede mogen komen
Juist Renaat. Ben je ondertussen al eens gaan wandelen op een mooie zonnige avond als vandaag midden in de week ? Dan heb ik het nog niet over de weekends. De indruk die ik niet heb is dat er veel bespaard wordt op horecabezoek, crisis of niet, of het nu over restaurants gaat of tavernes; Wat het cafébezoek betreft merk ik dat er meer dure en speciaalbieren worden gedronken in plaats van 'werkmenspinten'.
Is mijn indruk verkeerd?
Wat ik bedoel is dat de nood nog niet hoog is om de btw te verlagen.
Oud 24 juni 2009, 18:50   #7
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist Renaat. Ben je ondertussen al eens gaan wandelen op een mooie zonnige avond als vandaag midden in de week ? Dan heb ik het nog niet over de weekends. De indruk die ik niet heb is dat er veel bespaard wordt op horecabezoek, crisis of niet, of het nu over restaurants gaat of tavernes; Wat het cafébezoek betreft merk ik dat er meer dure en speciaalbieren worden gedronken in plaats van 'werkmenspinten'.
Is mijn indruk verkeerd?
Wat ik bedoel is dat de nood nog niet hoog is om de btw te verlagen.
Misschien omdat werkmensen zelfs geen 'gewone' pinten meer kunnen betalen en ze aldus ook niet meer te zien zijn in horecazaken ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2009, 19:01   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Misschien omdat werkmensen zelfs geen 'gewone' pinten meer kunnen betalen en ze aldus ook niet meer te zien zijn in horecazaken ?
Bedoel je dat de niet-werkmens ondertussen meer beroep doet op de horeca ? Het is maar een vraag hoor.

Laatst gewijzigd door Rudy : 24 juni 2009 om 19:01.
Oud 24 juni 2009, 20:03   #9
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bedoel je dat de niet-werkmens ondertussen meer beroep doet op de horeca ? Het is maar een vraag hoor.
Nee, ze vallen gewoonweg meer op.
Oud 24 juni 2009, 20:22   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Nee, ze vallen gewoonweg meer op.
Sorry, ben niet zeker dat dit de realiteit is. Sorry hoor.
Oud 24 juni 2009, 20:44   #11
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sorry, ben niet zeker dat dit de realiteit is. Sorry hoor.
Praat eens met een cafebaas.
Da's een ervaringsdeskundige.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be