Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2009, 15:29   #1
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard Stiefouder meer rechten? Dit is een discussie waard

OK, de reden waarom ik hier over begin, is omdat het een interessant gegeven is waar ik zelf nog geen mening over heb gevormd. En ik wil er één vormen, dus graag input.

Het gaat over dit artikel:http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=DH2D6T00

In het kort: Open VLD vindt dat stiefouders mee rechten moeten krijgen over het kind van hun partner.

Aan de ene kant heb ik iets van: Yep, als de nieuwe ouder instaat voor de opvoeding, dan moet hij ook iets te zeggen hebben. Aan de andere kant bestaat de mogelijkheid dat de nieuwe partners samenspannen tegen de echte ouder. Het zal er weer allemaal van af hangen hoe de situatie in elk geval ervoor staat.

Maar over het basis idee valt wel iets te zeggen denk ik. positief of negatief.
Oud 30 juli 2009, 15:44   #2
giserke
Banneling

Standaard

Heu het kan aan mij liggen hoor, maar als 1 van de twee ouders een stiefvader of moeder is, en je moet als natuurlijke ouder je rechten laten gelden tov uw partner, is er dan niets ernstigs aan de hand met uw rellatie of tussen de relatie stiefouder/ stiefkind? in dat geval denk ik is het beter dat de stiefouder met zijn fikken van zijn stiefkinderen blijft. (figuurlijk gezien hé )

Ik zie het nut niet in om stiefouders meer rechten te geven.
Die zijn er al: adoptie/ pleegouderschap.

Laatst gewijzigd door giserke : 30 juli 2009 om 15:47.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:13   #3
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
OK, de reden waarom ik hier over begin, is omdat het een interessant gegeven is waar ik zelf nog geen mening over heb gevormd. En ik wil er één vormen, dus graag input.
Ik wil niet vervelend doen, maar dit is enkel een interessant gegeven inzoverre het de omzet in de juridische markt verhoogd. Alles wat met echtscheidingen te maken heeft genereert enorme marges voor de advocatuur, en elke hervorming is er steevast op gericht nieuwe 'rechten' te creeeren, omdat er een exponentieel verband bestaat tussen het aantal gecreerde rechten en de juridische omzet. U begrijpt dat ik geen enkel respekt voor dit soort mensen heb, maar bon het is het gevolg van het verbod van advocaten om commerciele reclame te maken.

Voor het overige wens ik u veel geluk als u ooit kinderen hebt, en na een echtscheiding uw ex dan om de twee jaar iemand anders leert kennen, en er met elk van deze 'stiefouders' een juridische procedure loopt omdat elk van deze stiefknapen jouw kinderen ergens anders wil inschrijven in school, en dat terwijl deze procedures gelijktijdig lopen. Misschien bent U dan ook opnieuw als gesetteld in een nieuwe relatie of twee, waarbij elk van deze relaties zichzelf een bezoekrecht zullen vragen (gewoon een verdere logische stap om het marktaandeel van de advocatuur te verhogen in deze materie).

Het 'belang van de kinderen' telt enkel inzoverre het de rechter de mogelijkheid geeft jou je hoederecht te ontnemen omdat hij stiknijdig is op het salaris dat jij verdient. Vergeet intussen de psychologen niet, zeker in een markt waarvan verwacht wordt dat die kwantitatief dreigt af te nemen met de veroudering van de bevolking.

Intussen is het wachten op een initiatief dat relatievorming bij jongeren in school als verplicht vak oplegt, en een objectief van een minister die zegt het aantal echtscheidingen te zullen verminderen. Maar gelet op het aantal advocaten in het parlement is dat ijdele hoop. Meer zijn zij geinteresseerd in de vraag hoe het komt dat bemiddelaars tot hun grote nijd een stuk van de koek naar zich toehalen, hetgeen gepareerd wordt door het 'versoepelen' van de echtscheiding waardoor bemiddeling aan belang inboet en een stuk van de markt terug verschuift naar degenen die menen recht te hebben op jouw geld. Succes!
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:24   #4
kameleon
Minister

Standaard

Ik heb vrienden die in hun jeugd een stiefvader of stiefmoeder gehad hebben. Het klinkt of het klikt niet. En indien het niet klikt geeft dat enorme spanningen voor het kind. Moeder moet kiezen voor haar zoon/dochter of haar nieuwe vent. Als de nieuwe vent dan ook nog eens baas begint te spelen over zoon/dochter....er zijn er die van huis weggelopen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 17:39   #5
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik vind vooral dat het de rechten aantast van de andere biologische ouder. Moeder en stiefvader kunnen op die manier doen wat ze willen met het kind zonder rekening te moeten houden met de biologische vader. Bv qua inschrijven in welke school ed.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 20:56   #6
giserke
Banneling

Standaard

Een stiefvader die in een gezin met kinderen komt moet zijn plaats kennen.
Dit is niet deze van vader.

Laatst gewijzigd door giserke : 30 juli 2009 om 20:57.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 21:03   #7
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Toen mijn vader het aftrapte zei mijn moeder altijd: "zolang mijn laatste kind het huis niet uit is komt er geen andere vent in huis."
Het brave mens heeft woord gehouden, wij hadden geen last van een bemoeizieke stiefvader.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 22:51   #8
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een stiefvader die in een gezin met kinderen komt moet zijn plaats kennen.
Dit is niet deze van vader.
En wat als de echte vader sterft voor de kleine geboren is en de moeder hertrouwd als de kleine 6 maanden is?
Oud 30 juli 2009, 23:04   #9
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

De stiefouder moet er alles aan doen om in de smaak te vallen bij de kinderen.
Het moet natuurlijk wel van 2 kanten komen. Ik zou het nooit aanvaard hebben dat een stiefouder over mij komt beslissen.

Deze maatregel zal enkel meer ruzies en twisten veroorzaken.
Het is zowat olie op het vuur gooien.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 23:24   #10
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
En wat als de echte vader sterft voor de kleine geboren is en de moeder hertrouwd als de kleine 6 maanden is?
Dat is wééral een heel ander gegeven mijn beste.....

Of er dan een stiefvader zeggenschap heeft over de kleine of niet doet niets meer ter zake voor de biologische vader,aangezien die dan toch al gewassen,gestreken én opgevouwen is....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be