Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2009, 13:55   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard Een verdeeld en afhankelijk europa verliest invloed ten voordele van China en de VS

Francesco Siscischrijft in zijn artikel 'Fading Europe aids China's US ties'

Citaat:
Furthermore, China’s economy will most likely grow in the coming decades - and so will its political power. Therefore, Europe’s relative gravitas in both global affairs and American issues will proportionately decrease.

The euro is a very important currency, and it will remain so for many years. However, without a political head, it is bound to remain little more than an instrument of trade. Furthermore, the European Union is without a united foreign or defense policy, and thus collaboration on military campaigns is bound to remain negotiated by the US on a country-by-country basis, while the EU's overall might won’t massively increase. In other words, European countries' participation could grow more cumbersome and less essential in the coming decades.

Certainly, many countries will keep their niches. Germany and the northern countries will hold on to their specialization in mechanics; Britain will be one of the centers of finance and higher education; France will dictate the standard for bon ton and good wines; Italy will remain some kind of open-air amusement park with good food and good weather; and the Iberian Peninsula will continue to be the picturesque European projection of Latin America. All of these things are of keen interest but realistically out of the big game - although few will admit it, out of politeness and memory of the old might.

These trends are surely not set in stone, and they can be reversed and changed by setting in motion different trends. But to do it, Europe should develop its own unified Asia policy, set its own priorities and learn to have one voice on the euro and European defense strategy. However, there are no signs that Europe or individual European countries are realizing their incumbent marginalization - and even less showing any sign of reaction to it.

If that were to occur, the whole geopolitical game would take a very different spin. Europe is after all still the largest trading power in the world, but it is a gigantic hydra with no legs and 25 heads. Will European governments take the hint from the US-China dialogue and see that they have to move now because in five or 10 years it will be too late? It is unlikely.
Wanneer zal Europa WOII van zich afwerpen en voor zichzelf beginnen denken?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2009 om 14:03.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 15:11   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Zolang er geen enkele Europese politicus op pan-EU-niveau kan verkozen worden is het onmogelijk....

Verder moet een manier gevonden worden om de recentste "aanwinsten" (speciaal deze van aan de Zwarte Zee) weer te dumpen....het zijn molenstenen rondom onze nek...één keer een Griekenland en een Portugal ging nog net....

Laatst gewijzigd door kelt : 5 augustus 2009 om 15:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 16:16   #3
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zolang er geen enkele Europese politicus op pan-EU-niveau kan verkozen worden is het onmogelijk....
Het zou voor een aantal politieke partijen een aanbeveling zijn de verkiezing van een Europese president in de partijprogramma's op te nemen.

Citaat:
Verder moet een manier gevonden worden om de recentste "aanwinsten" (speciaal deze van aan de Zwarte Zee) weer te dumpen....het zijn molenstenen rondom onze nek...één keer een Griekenland en een Portugal ging nog net....
Uitsluiten van bepaalde landen van toetreding tot de EU is een garantie voor misère. Deze landen zouden weinig perspectief hebben op welvaart �* l'Europe en een prooi worden voor terrorisme en criminaliteit. Het zou het creëren van Afghanistans in Europa betekenen.
Oekraïne is al een lastig geval. Er zouden afspraken met Rusland moeten worden gemaakt, zoals in Jalta, over de verdeling van invloedsfeer in Europa. Als Oekraïne halverwege blijft hangen, kunnen we nog veel jaren problemen met de energieleveranties gaande door het straatarme Oekraïne verwachten.
(In dat kader: stem VB voor een koude winter.)
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 16:05   #4
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Er bestaat geen ééngemaakte Europese publieke ruimte. Veel succes met een bondstaat in zo'n context. Maar aangezien u eerder toch al vermeld hebt dat de totstandkoming van uw federaal Europa niet democratisch dient te gebeuren, zal de houding van de bevolking u toch geen barst interesseren.
Dat een verder geïntegreerd Europa niet democratisch tot stand moet komen, is een verdraaiing van mijn woorden.
De EU vertoont democratische tekorten. Ik vermoed dat u dat met mij eens bent. Dan kan je grofweg twee wegen bewandelen:
1) Je probeert de EU democratischer te maken. Maar je probeert vooral de EU te versterken, omdat je meent dat een opdeling in kleine staatjes de Europese burgers speelbal maken van grote buiten-Europese imperia.
2) Je houdt vast aan de aloude lidstaten die misschien niet perfect, maar wel redelijk democratisch functioneren, totdat de EU minstens even democratisch functioneert als de meeste lidstaten. Je accepteert daarmee dat de burgers steeds minder zeg krijgen over belangrijke zaken als economie, klimaat, zware maffia-achtige criminaliteit, omdat die zaken zich niets aantrekken van landsgrenzen.
Bij punt 1 accepteer je dat sommige zaken minder democratisch verlopen dan gewenst. Dat is heel spijtig en moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Bij punt 2 krijg je je gewenste democratische procedures, maar dat kan nog wel tot in de eeuwigheid duren.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 15 augustus 2009 om 16:11.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 18:04   #5
Mountain Dew
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij steeds af waarom zovele proletenfans tegenwoordig zo dwepen met Europa. Europa is in dienst van de multinationals en het grootkapitaal, hey bolleeee, wakker worduuuuuhhhhhhh.....!!!!!!
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 18:53   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mountain Dew Bekijk bericht
Ik vraag mij steeds af waarom zovele proletenfans tegenwoordig zo dwepen met Europa. Europa is in dienst van de multinationals en het grootkapitaal, hey bolleeee, wakker worduuuuuhhhhhhh.....!!!!!!
Ik ben een fan van de mens, meer, ik ben een mens. En achter het 'grootkapitaal' staan ook mensen. Als die de belangen van Europa niet verdedigen mag dat geweten zijn. Geografie blijft determinerend op den lange duur.
Oud 15 augustus 2009, 19:13   #7
Mountain Dew
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben een fan van de mens, meer, ik ben een mens. En achter het 'grootkapitaal' staan ook mensen. Als die de belangen van Europa niet verdedigen mag dat geweten zijn. Geografie blijft determinerend op den lange duur.
Ik zeg u GEEN europese Reichstaat. Hey halloooooo....nog iemand wakker hier? ? ? ? ?.........Sinds de invoering van de Euro in continentaal Europa is het leven daar behoorlijk duur geworden.........Nogal een geluk dat ik hier op ons eiland met Britse ponden mag betalen....
Mountain Dew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 20:49   #8
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg u GEEN europese Reichstaat. Hey halloooooo....nog iemand wakker hier? ? ? ? ?.........Sinds de invoering van de Euro in continentaal Europa is het leven daar behoorlijk duur geworden.........Nogal een geluk dat ik hier op ons eiland met Britse ponden mag betalen....
Het gaat nochtans de laatste tijd met u Britse pond zo mogelijk nog slechter als met de Euro...
Oud 15 augustus 2009, 20:51   #9
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat een verder geïntegreerd Europa niet democratisch tot stand moet komen, is een verdraaiing van mijn woorden.
De EU vertoont democratische tekorten. Ik vermoed dat u dat met mij eens bent. Dan kan je grofweg twee wegen bewandelen:
1) Je probeert de EU democratischer te maken. Maar je probeert vooral de EU te versterken, omdat je meent dat een opdeling in kleine staatjes de Europese burgers speelbal maken van grote buiten-Europese imperia.
2) Je houdt vast aan de aloude lidstaten die misschien niet perfect, maar wel redelijk democratisch functioneren, totdat de EU minstens even democratisch functioneert als de meeste lidstaten. Je accepteert daarmee dat de burgers steeds minder zeg krijgen over belangrijke zaken als economie, klimaat, zware maffia-achtige criminaliteit, omdat die zaken zich niets aantrekken van landsgrenzen.
Bij punt 1 accepteer je dat sommige zaken minder democratisch verlopen dan gewenst. Dat is heel spijtig en moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Bij punt 2 krijg je je gewenste democratische procedures, maar dat kan nog wel tot in de eeuwigheid duren.
Punt 1 hoeft ook niet minder democratisch te zijn, mits men durft en juist dat is eerder een geval van kleine stapjes en vallen en opstaan.
Oud 16 augustus 2009, 10:12   #10
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Daar kan ik me volledig bij aansluiten, maar ik zou er nog iets aan toevoegen: het kan nog wel heel lang duren, maar het wordt hoog tijd dat ons aller geduld op raakt en we ervoor zorgen dat het van nu af aan heel kort gaat duren. Dat is echter slechts mogelijk als Europa een thema wordt waar vrijwel iedereen mee bezig is. Een manier om dat te bereiken is invoering van directe democratie: mensen aan wie vragen gesteld worden, stellen zich vragen.

Een referendum over nieuwe primaire wetgeving (Verdragen, een Grondwet) in alle lidstaten zou een eerste stap zijn.

En dat is dus de boot die het establishment zo lang mogelijk zal afhouden... met als gevaar dat de bewustwording te plotseling komt, en de reactie van het volk er in een noodsituatie zal komen. In noodsituaties wordt soms gekozen voor remedies die erger zijn dan de kwaal. Daarom zou de huidige financiële crisis Europa tot spoed moeten aanzetten om eindelijk werk te maken van echte democratie.
Oud 16 augustus 2009, 10:35   #11
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Oostblok is bijna twintig jaar oud (in de zin van gevallen). De Sovjet-Unie is dood, en nog steeds heeft Amerika hele legers in Europa. Europa moet toch echt eens leren samen te kiezen. Dat daarbij een pan-Europese politiek komt kijken is niet meer dan logisch vind ik

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 22:37   #12
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Francesco Sisci schrijft in zijn artikel 'Fading Europe aids China's US ties'
Een bourgeois of een papegaai die "Europa" zegt, wat is het verschil?
Citaat:
Westbindung, iemand?
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2009, 22:39   #13
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Antisemiet!
Oud 16 augustus 2009, 22:43   #14
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
"Fan van de mens zijn" vind ik heel discriminerend tegenover alle andere tweevoeters. Alsof die politiek niet meetellen!
Oud 17 augustus 2009, 02:39   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
"Fan van de mens zijn" vind ik heel discriminerend tegenover alle andere tweevoeters. Alsof die politiek niet meetellen!
't is logisch dat je je identificeerd met datgene wat dicht bij jezelf ligt. Ik ben ook "fan van de aarde" zou je kunnen zeggen, en dichter bij huis "fan van het Maasland". En tussen die twee categorieën zal ik nog wel een "fan" genoemd kunnen worden. Ik ben echter geen fan van onderdrukkers, hoe dicht bij huis ze zich ook bevinden.

Algemeenheden. Ik weet.
Oud 17 augustus 2009, 02:43   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Een bourgeois of een papegaai die "Europa" zegt, wat is het verschil?
Is een bourgeois iemand die zijn ziel verkocht heeft of eerder iemand die niet veel meer bewustzijn heeft dan een papagaai?

Westbinding?...Een onafhankelijk Europa heeft noodzakerlijkerwijze 4 windstreken.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 augustus 2009 om 02:44.
Oud 2 december 2009, 15:18   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
China had believed Europe would emerge as an important global partner in the construction of a multi-polar world but has been disappointed with what it sees as lack of strength or will on the continent to take on such a role. Beijing feels this is partly due to Europe's closeness to the United States. As a result, Europe does not weigh as heavily as it perhaps should in the balance of China's foreign policy.
China sizes up EU's new face

Steeds vaker wordt duidelijk hoe het gebrek aan onafhankelijkheid van de VS Europa parten speelt in de internationale politiek. Zoals nu tijdens de EU-China top in Nanjing.
Oud 2 december 2009, 18:10   #18
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Het is een van de dingen waar ik voortdurend op hamer: EU maak je los - in alle opzichten - van de VS en vaar een onafhankelijke koers.
Van de huidige AOW'ers in de politiek hoef je zoiets niet te verwachten. Die zijn met handen en voeten gebonden aan de VS, niet in de laatste plaats omdat ze daar een economisch belang bij hebben.
Een pakket met "illogics" waarvan ik in het geheel niet begrijp wat de yanken nu trachten te manifesteren. Hun aanwezigheid kost ze alleen geld, dat ze overigens niet hebben. Dit met betrekking tot hun militaire uitgaven t.b.v.humn troepen in Europa.
Droomsprookjes over de economische power van de VS zijn te lachwekkend voor woorden. Toch vallen ze iedere dag over de tafel.

China doet het goed en heeft zich behoorlijk goed ingegraven in de schatkamer van Afrika. Wapenvluchten vanuit Sjanghai, Hong Kong etc. zijn aan de orde van de dag. Platina, goud, zilver, diamanten, uranium en andere mineralen gaan mee met de retourvlucht.
Als je hoort en ziet de krankzinnige stommiteiten die de VN op Afrika los laat - en waar toch op de een of andere manier voor betaald moet worden, dan lach je je helemaal wezenloos.

China moet z'n spullen kwijt. Target area's zijn de EU en de VS als zijnde de grootste afzetgebieden.
Het is dus heel belangrijk voor China om te weten dat de enorme millieulobby de produktie die tot voor kort in de EU plaats vond nu noodgedwongen naar het oosten laat verdwijnen. Met alle gevolgen van dien.
De EU moet nog heel wat leren.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 2 december 2009 om 18:12. Reden: aanpassing
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 20:49   #19
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Een "Europees" gevoel bestaat misschien in Vlaanderen, in Nederland is het totaal zoek. Nederland wil samenwerken met de VS, niet tegen de VS zoals de continentalen willen. Wij willen dat Europa niet, wij willen N E D E R L A N D !!!
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 20:52   #20
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Wie is dat, die geheimzinnige persoon, genaamd Europa? Ik ken hem niet hoor.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be