Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2009, 20:53   #1
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard Stelling: de gewone man heeft geen probleem met België én onafh. VL

In mijn persoonlijke sfeer ben ik zowat de enige die zich deftig probeert te informeren betreffende politiek. Wat mij vaak opvalt wanneer ik over dit thema praat, is dat de mening omtrent politiek ronduit negatief is en dat "de politiekers toch allemaal zakkenvullers zijn".

Als ik het onderwerp België vs. Vlaanderen bovenhaal, kan het weinigen maar schelen wat de uitkomst is. Als België komt te verdwijnen dan is dat maar zo, een onafhankelijk Vlaanderen zien ze ooit wel komen maar het kan hun weinig boeien. Ze hebben de indruk dat alles toch boven hun hoofd geregeld wordt, en dat er toch niets te veranderen valt. Niet dat dat hun wakker houdt; het kan hun gewoon geen barst schelen.

Communautaire spanningen zijn factoren die het stemgedrag kunnen beïnvloeden. Hoe meer comm. spanningen, hoe meer deze mensen geneigd gaan zijn te gaan stemmen op partijen met sterke communautaire thema's (wat hier in het Pajottenland al jaren gaande is).

Mijn stelling: in normale omstandigheden stemt de kiezer eerder willekeurig, doch naarmate communautaire tegenstellingen zullen escaleren zal de stem van de kiezer ook meer communautair getint zijn.
Oud 10 augustus 2009, 21:10   #2
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
In mijn persoonlijke sfeer ben ik zowat de enige die zich deftig probeert te informeren betreffende politiek. Wat mij vaak opvalt wanneer ik over dit thema praat, is dat de mening omtrent politiek ronduit negatief is en dat "de politiekers toch allemaal zakkenvullers zijn".

Als ik het onderwerp België vs. Vlaanderen bovenhaal, kan het weinigen maar schelen wat de uitkomst is. Als België komt te verdwijnen dan is dat maar zo, een onafhankelijk Vlaanderen zien ze ooit wel komen maar het kan hun weinig boeien. Ze hebben de indruk dat alles toch boven hun hoofd geregeld wordt, en dat er toch niets te veranderen valt. Niet dat dat hun wakker houdt; het kan hun gewoon geen barst schelen.

Communautaire spanningen zijn factoren die het stemgedrag kunnen beïnvloeden. Hoe meer comm. spanningen, hoe meer deze mensen geneigd gaan zijn te gaan stemmen op partijen met sterke communautaire thema's (wat hier in het Pajottenland al jaren gaande is).

Mijn stelling: in normale omstandigheden stemt de kiezer eerder willekeurig, doch naarmate communautaire tegenstellingen zullen escaleren zal de stem van de kiezer ook meer communautair getint zijn.
Inderdaad, maar als je ze vraagt wie welke rit gewonnen heeft of weke ploeg buske stamp er gewonnen heeft, DAN, dan zijn ze zeergoed op de hoogte. Dat er voor een voetbalmatch een immense politiekorps voor op de been wordt gebracht wat massa’s geld kost aan de maatschappij ongeacht dat men pretendeert overal te moeten bezuinigen, daar ligt men niet van wakker, want hun voetbal moet en zal doorgaan.

Nog juist het zelfde als tijdens het Romeinse tijdperk,” Brood en spelen”. Geef ze die voetbal dan kijken ze niet naar wat wij uitrichten. En dat lukt schijnbaar nog steeds wat de gelatenheid, zoals door u omschreven, verklaart.

Laatst gewijzigd door Garry : 10 augustus 2009 om 21:14.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 21:14   #3
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

klopt, onze prof op de univ zei dat onderzoek had uitgewezen dat velen zich Belg NOCH Vlaming voelen. Men voelt zich in de eerste plaats Gentenaar, Antwerpenaar, Zwijnegemnaar enz....
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 21:37   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
klopt, onze prof op de univ zei dat onderzoek had uitgewezen dat velen zich Belg NOCH Vlaming voelen. Men voelt zich in de eerste plaats Gentenaar, Antwerpenaar, Zwijnegemnaar enz....
Zo ervaar ik dat ook.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 22:24   #5
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Inderdaad, maar als je ze vraagt wie welke rit gewonnen heeft of weke ploeg buske stamp er gewonnen heeft, DAN, dan zijn ze zeergoed op de hoogte. Dat er voor een voetbalmatch een immense politiekorps voor op de been wordt gebracht wat massa’s geld kost aan de maatschappij ongeacht dat men pretendeert overal te moeten bezuinigen, daar ligt men niet van wakker, want hun voetbal moet en zal doorgaan.

Nog juist het zelfde als tijdens het Romeinse tijdperk,” Brood en spelen”. Geef ze die voetbal dan kijken ze niet naar wat wij uitrichten. En dat lukt schijnbaar nog steeds wat de gelatenheid, zoals door u omschreven, verklaart.
Toen in Rome het brood te duur werd en de Spelen niet meer leuk, toen vonden de Romeinen de politiek wel de moeite.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgeroorlog_(Rome)

Als de belgische staat en in haar verlengde de vlaamse regionale en de gemeentelijke politiek niet meer aan de hoge eisen van zijn 'burgers' kan voldoen, dan zullen de vlamingen wel interesse krijgen voor de politiek.

Dus niet met vlaamse vlaggen zwaaien, kaakslagen incasseren, zielepoot spelen. De echte prijzen vragen voor ons hedendaagse brood en spelen. Stop de schuldenopbouw. Durf de rekeningen onder ogen zien.

De ballen van de vlamingen zitten in hun portemonnee ! Schop tegen hun centenzak. Dat helpt. Toen Spanje de ketters opstookten, wou men het nog verdragen maar toen de tiendepenning (ocharme 10 % belasting) geëist werd, was het kot 80 jaar te klein. Nihil novi sub soli.
Oud 10 augustus 2009, 23:33   #6
Jedd
Banneling

Standaard

in het buitenland ben ik Belg.

in België wil ik naar het buitenland.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 05:16   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eve je link aangepast, Cyrano. Er zat een foutje in.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgeroorlog_(Rome)
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 18:53   #8
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Klopt inderdaad.

Maar uiteraard, als het over communautaire thema's gaat , werkt men meestal wel eendrachtig samen als 'blok'. (Hoewel dat in Vlaanderen - HELAAS - veel minder het geval is dan in Wallonië)

Wat bedoel ik daarmee? Als het op grond afsnoepen aankomt of transfers ontvangen, staan alle Franstaligen (radicaal en gematigd) als een hecht blok (het Waals blok ) achter elkaar. In Vlaanderen kan daar maar bitter weinig tegenovergesteld worden. "laisser faire" ...
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 19:06   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Klopt inderdaad.

Maar uiteraard, als het over communautaire thema's gaat , werkt men meestal wel eendrachtig samen als 'blok'. (Hoewel dat in Vlaanderen - HELAAS - veel minder het geval is dan in Wallonië)

Wat bedoel ik daarmee? Als het op grond afsnoepen aankomt of transfers ontvangen, staan alle Franstaligen (radicaal en gematigd) als een hecht blok (het Waals blok ) achter elkaar. In Vlaanderen kan daar maar bitter weinig tegenovergesteld worden. "laisser faire" ...
Dat komt gewoon omdat Vlaanderen zwaar verdeeld is over haar toekomst. Men heeft hard core seperatisten die er zelf een eind aan willen maken, watjes seperatisten die de illusie hebben dat België vanzelf zal verdwijnen zonder hun handen vuil te maken, men heeft mosselen a la CD&V waarvan men nooit weet wat ze willen (omdat ze met het ACW zitten en Unizo), men heeft VLD en SPA'ers die op communautair vlak even duidelijk zijn als het Orakel van Delphi. Dan heb ik het nog niet over de Groenen etc.....
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 19:32   #10
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat komt gewoon omdat Vlaanderen zwaar verdeeld is over haar toekomst. Men heeft hard core seperatisten die er zelf een eind aan willen maken, watjes seperatisten die de illusie hebben dat België vanzelf zal verdwijnen zonder hun handen vuil te maken, men heeft mosselen a la CD&V waarvan men nooit weet wat ze willen (omdat ze met het ACW zitten en Unizo), men heeft VLD en SPA'ers die op communautair vlak even duidelijk zijn als het Orakel van Delphi. Dan heb ik het nog niet over de Groenen etc.....
Zit zeker grond van waarheid in.
Oud 11 augustus 2009, 21:04   #11
Thomas VDB
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Akkoord. Enja, om over Groenen en belgicisten te spreken ...

Je zou enerzijds wel denken dat langzamerhand die generatie die onvoorwaardelijk buigt voor alles wat chique is (het koningshuis dus) aan het uitsterven is... misschien is er hoop? Maar belgicisten zullen er altijd zijn.

Hoewel ik merk dat de meeste belgicisten héééél weinig over dit """"land""" weten.
Oud 11 augustus 2009, 21:14   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord. Enja, om over Groenen en belgicisten te spreken ...

Je zou enerzijds wel denken dat langzamerhand die generatie die onvoorwaardelijk buigt voor alles wat chique is (het koningshuis dus) aan het uitsterven is... misschien is er hoop? Maar belgicisten zullen er altijd zijn.

Hoewel ik merk dat de meeste belgicisten héééél weinig over dit """"land""" weten.
de meesten redeneren ook puur emotionee,l genre: "we horen toch bij elkaar", "we hebben elkaar nodig", "we zijn al zo klein" etc... etc...
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 21:27   #13
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht

U zegt het zelf. De gewone man interesseert zich geen iota aan wat Vlaams-nationalisten willen of niet willen of aan hun communautair gehakketak. Dus de Vlaams-nationalisten kunnen zeker niet spreken als waren ze 'wij Vlamingen', want 'wij-Vlamingen' interesseert het geen moer.

Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2009 om 21:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 21:52   #14
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zegt het zelf. De gewone man interesseert zich geen iota aan wat Vlaams-nationalisten willen of niet willen of aan hun communautair gehakketak. Dus de Vlaams-nationalisten kunnen zeker niet spreken als waren ze 'wij Vlamingen', want 'wij-Vlamingen' interesseert het geen moer.
Hangt er vanaf. Conflicten met Franstalige politici zullen het wij-Vlamingen gevoel wel versterken.
Oud 11 augustus 2009, 22:01   #15
Shadowke

Standaard

Citaat:
de meesten redeneren ook puur emotionee,l genre: "we horen toch bij elkaar", "we hebben elkaar nodig", "we zijn al zo klein" etc... etc...
dat gaat ook met nederland en vlaanderen.
dat is historisch, cultureel, taalkundig en staatkundig correcter dan belziek waarbij de Franse politici de franse arrogante mentaliteit/imperialisme hebben!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 22:58   #16
Thomas VDB
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat gaat ook met nederland en vlaanderen.
dat is historisch, cultureel, taalkundig en staatkundig correcter dan belziek waarbij de Franse politici de franse arrogante mentaliteit/imperialisme hebben!
Kom kom, laat ons lief zijn voor elkaar en in Belziekske blijven, we zijn al zo klein !

*leeghoofden belgicistenmodus uitgeschakeld*

Klopt klopt. Maarja, een eventuele hereniging met Nederland is toekomstmuziek. Vooraleer we daar ook maar over kunnen spreken moet eerst den Belziek opgedoekt worden.
Oud 11 augustus 2009, 23:19   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt inderdaad.

Papieren leeuw!!!
Oud 11 augustus 2009, 23:23   #18
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We waren voordien ook niet bij elkaar en we horen zoveel bij elkaar als water en vuur, niet dus!
Oud 11 augustus 2009, 23:24   #19
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom kom, laat ons lief zijn voor elkaar en in Belziekske blijven, we zijn al zo klein !

*leeghoofden belgicistenmodus uitgeschakeld*

Klopt klopt. Maarja, een eventuele hereniging met Nederland is toekomstmuziek. Vooraleer we daar ook maar over kunnen spreken moet eerst den Belziek opgedoekt worden.
EN het nederlands koningshuis, en dat ziet er nog niet voor morgen uit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be