Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2009, 12:23   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard afschaffen van kiesplicht

Hoeveel zou de afschaffing van de kiesplicht het het politieke landschap van België beïnvloeden?

Is ons huidige systeem niet hopeloos verouderd en wordt het niet doelbewust zo in leven gehouden om de traditionele partijen meer kansen te bieden?

Welke zin heeft het om keer op keer een massa mensen naar de kiesbus te troggelen welke totaal geen politieke interesses hebben en daaruit voortvloeiend maar een stem uitbrengen op een partij uit gewoonten zonder weet te hebben van waarvoor deze eigenlijk staat?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 12:59   #2
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Het is algemeen geweten dat de "traditionele partijen" (lees de tjeeven, de sossen en de liberalen) er alles aan doen om het systeem in stand te houden vanwege het grote aantal "meelopers" die als ze moeten gaan stemmen dan toch maar voor één van de drie oude krokodillen-partijen stemmen uit gewoonte of omdat ze van niet beter weten en tja sé die stemmetjes willen ze niet naar een ander zien afvloeien.....

mochten we morgen "stemrecht" hebben dan zouden de mensen die gaan stemmen véél gemotiveerder zijn en krijg je géén blanco of stemmen die verloren gaan uit misprijzen voor het systeem maar een veel exactere uitslag en daar hebben ze schrik van natuurlijk..... dan gaan ze den boel nog méér moeten belazeren om aan de macht te kunnen blijven !

Laatst gewijzigd door ICE-MAN : 23 augustus 2009 om 13:01.
ICE-MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 13:41   #3
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
Het is algemeen geweten dat de "traditionele partijen" (lees de tjeeven, de sossen en de liberalen) er alles aan doen om het systeem in stand te houden vanwege het grote aantal "meelopers" die als ze moeten gaan stemmen dan toch maar voor één van de drie oude krokodillen-partijen stemmen uit gewoonte of omdat ze van niet beter weten en tja sé die stemmetjes willen ze niet naar een ander zien afvloeien.....

mochten we morgen "stemrecht" hebben dan zouden de mensen die gaan stemmen véél gemotiveerder zijn en krijg je géén blanco of stemmen die verloren gaan uit misprijzen voor het systeem maar een veel exactere uitslag en daar hebben ze schrik van natuurlijk..... dan gaan ze den boel nog méér moeten belazeren om aan de macht te kunnen blijven !
Uit peilingen is net gebleken dat het het Vlaams Belang is dat het felst achteruit zou gaan als de opkomstplicht wordt afgeschaft.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 13:42   #4
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Uit peilingen is net gebleken dat het het Vlaams Belang is dat het felst achteruit zou gaan als de opkomstplicht wordt afgeschaft.
ah, 't zal daarom zijn dat het nog niet is afgeschaft.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 14:16   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Ja, want ze maken er zorgen om dat het VB weer stemmen zou verliezen. Dat is toch mooi he van die andere partijen?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 20:36   #6
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht

Inderdaad, mooie samenvatting.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 20:36   #7
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Peilingen?
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:07   #8
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Ik denk idd dat er op middenlange termijn wel eens raar opgekeken zou kunnen worden. Ik denk zo bvb dat de Walen veeleer aan hun stemrecht zullen houden dan de Vlamingen.

Als je ziet wat onze voorouders moeten doen hebben om een beetje inspraak te hebben dan heb ik toch liever stemplicht.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:08   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat je inderdaad niemand moet verplichten, maar wel iedereen moet motiveren en de drempel zo laag mogelijk maken.

Dus stemrecht, en drempel verlagen tot niveau van SMSvoting.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:29   #10
Den Bal
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik denk dat je inderdaad niemand moet verplichten, maar wel iedereen moet motiveren en de drempel zo laag mogelijk maken.

Dus stemrecht, en drempel verlagen tot niveau van SMSvoting.
Een aantal mensen zullen sowieso niet gemotiveerd moeten worden en zullen uit eigen beweging gaan. Ik stel me enkel de vraag op welk een manier ga je ze motiveren. Uiteindelijk is het een stuk vrije tijd dat ze er bij inschieten. Tijd dat ze bvb met het gezin konden doorbrengen om ergens naar toe te gaan of samen een activiteit uitvoeren.

De motivering mag eveneens geen misbruik aanwakkeren. Als je bvb een som zou geven als je gaat stemmen dan kan je evengoed blanco/ongeldig-stemmers aantrekken om hun som of kado in ontvangst te komen nemen. Ik denk dat die motivering niet zo simpel is.
Oud 23 augustus 2009, 21:37   #11
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Laat de Vlaming dan maar eerst slachtoffer worden van zijn eigen futloosheid, alvorens hij zal inzien dat hij toch zal moeten opkomen en zich beter politiek moeten engageren. Ik ben zeker voor die stemrecht, veel democratischer IMO.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 21:43   #12
Den Bal
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Laat de Vlaming dan maar eerst slachtoffer worden van zijn eigen futloosheid, alvorens hij zal inzien dat hij toch zal moeten opkomen en zich beter politiek moeten engageren. Ik ben zeker voor die stemrecht, veel democratischer IMO.
Mogelijk. Maar ik zou toch niet het slachtoffer willen zijn. Als zaken hierdoor nog meer gebetoneerd wordt of zaken 30 jaar teruggeschroefd worden. Liever niet.
Oud 23 augustus 2009, 22:40   #13
Abraxas
Lokaal Raadslid

Abraxas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Mogelijk. Maar ik zou toch niet het slachtoffer willen zijn. Als zaken hierdoor nog meer gebetoneerd wordt of zaken 30 jaar teruggeschroefd worden. Liever niet.
Wat zou er gebeuren dat de zaken meer betonneerd?
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 02:16   #14
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd pleit ik voor het te laten zoals het nu is. In beide gevallen is het eindresultaat nogal ondemocratisch van aard:

- Laat de opkomstplicht bestaan => vrijheid van mensen wordt ingeperkt
- Schaf de opkomstplicht af => bijzonder magere opkomst met als gevolg dat de verkozenen nauwelijks legitiem zetelen

Pest of cholera?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 07:45   #15
smokey
Burger

Standaard

Citaat:
Ik denk idd dat er op middenlange termijn wel eens raar opgekeken zou kunnen worden. Ik denk zo bvb dat de Walen veeleer aan hun stemrecht zullen houden dan de Vlamingen.

Als je ziet wat onze voorouders moeten doen hebben om een beetje inspraak te hebben dan heb ik toch liever stemplicht.
die "inspraak" in maar schijn dus laten we het gewoon afschaffen en een koe een koe noemen
smokey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 08:03   #16
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

De stemplicht is een zinloze en onverantwoorde vrijheidsbeperking!
Oud 24 augustus 2009, 08:21   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien het aantal zetels per taalgroep vooraf vastligt, heeft zoiets uiteraard geen enkele invloed op de verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen in het federale parlement. Enkel de verhoudingen tussen de Nederlandstalige dan wel Franstalige partijen onderling kunnen er door beïnvloed worden.

Citaat:
Hebben onze voorouders gestreden voor stemrecht of stemplicht?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 08:40   #18
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Denkt u echt dat ALLES om het VB gaat in de politiek? Narcist!
Oud 24 augustus 2009, 08:55   #19
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Denkt u echt dat ALLES om het VB gaat in de politiek? Narcist!
Nochtans is de opmerking van born2bewild vrij pertinent.
Maar wsl is er een tweede kink in de kabel: ook de Waalse PS heeft er alle belang bij dat stemplicht blijft bestaan.
Oud 24 augustus 2009, 10:02   #20
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een aantal mensen zullen sowieso niet gemotiveerd moeten worden en zullen uit eigen beweging gaan. Ik stel me enkel de vraag op welk een manier ga je ze motiveren. Uiteindelijk is het een stuk vrije tijd dat ze er bij inschieten. Tijd dat ze bvb met het gezin konden doorbrengen om ergens naar toe te gaan of samen een activiteit uitvoeren.

De motivering mag eveneens geen misbruik aanwakkeren. Als je bvb een som zou geven als je gaat stemmen dan kan je evengoed blanco/ongeldig-stemmers aantrekken om hun som of kado in ontvangst te komen nemen. Ik denk dat die motivering niet zo simpel is.
die dag een autoloze dag maken. trein, tram en bus inbegrepen.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be