Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 september 2009, 15:32   #1
goebezig
Burger
 
Geregistreerd: 29 juli 2009
Berichten: 139
Standaard Onzin als verkeersveiligheid.

Verkeersveiligheid in België: Boetes uitschrijven...

En dan nog meestal aan het publiek die net niet de probleemgroep vormt. Wat zijn de overgrote snelheidsboetes die worden uitgeschreven? Die van 50-70€ voor mensen die 5-10 km/u teveel rijden. Tja dat maakt echt wel het verschil in de verkeersveiligheid he mannen? Nu kunnen we zeker op een 90% vermindering van de verkeersdoden rekenen want al die mensen die 80 reden waar ze 70 mochten hebben nu wel hun lesje geleerd hoor! En erna gaan we razzia doen op dronkenschap achter het stuur. We gaan van middernacht tot 2u op het rond punt gaan kamperen en al die mensen die 3-4 consumpties ophebben een lekkere boete van 200-400€ geven voor dronkenschap achter het stuur... op die manier vermijden we al die lastigaards die om 4-5u 's morgens schijtezat naar huis rijden, en al die junkies die volledig stram staan van de coke/speed/xtc want die mannen kunne raar uit de hoek komen, en zat zijn ze niet dusja.

En weet je wat er ook belangrijk is voor de verkeersveiligheid?

Parkeren...

Het is ENORM belangrijk voor de verkeersveiligheid dat jij precies 10cm van de goot staat en OP GEEN ENKELE PLAATS met je band de witte lijn raakt. (ja ik heb hier al boetes voor gekregen, nee ik overdrijf niet) Het is ook enorm belangrijk dat je blauwe kaart altijd ligt en je altijd geld in de meter steekt, zelfs al ben je maar 5-10 minuten weg. Correct en betalend parkeren is zelf ZO belangrijk voor de verkeersveiligheid dat we nu onafhankelijke firma's hebben die parkeerboetes mogen uitschrijven. Stel je es voor dat de overheid een dergelijke regeling zou hebben voor onbenulligheden zoals de straten van de stad 's nachts veilig te houden? Dat zou maar te absurd zijn...

Laat ons nu gewoon zeggen waar het op neer komt. De verkeersveiligheid is een punt die nauw aan het hart van de Belgische politici ligt... zolang het niet teveel kost, en liefst nog een beetje opbrengt.
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 15:37   #2
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

de politieke kaste in dit land is simpelweg incompetent. Dit uit zich niet enkel op dit vlak maar op alle beleidsvlakken.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 15:44   #3
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
de politieke kaste in dit land is simpelweg incompetent. Dit uit zich niet enkel op dit vlak maar op alle beleidsvlakken.
Daar kan ik het alleen maar eens mee zijn.
De reden is simpel. Er zijn massa's mensen aangetrokken in overheidsdienst en die kosten alleen maar geld, zonder eigenlijk iets op te brengen.
Stilaan gaat die hele meute op (uiteraard vervroegd) pensioen en dat kan de staatskas niet trekken.
Dus moet er alweer op de kap van de écht werkende burger geld gevonden worden.
Dat uit zich bijvoorbeeld in belastingen die kant nog wal raken.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 16:10   #4
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
Verkeersveiligheid in België: Boetes uitschrijven...

En dan nog meestal aan het publiek die net niet de probleemgroep vormt. Wat zijn de overgrote snelheidsboetes die worden uitgeschreven? Die van 50-70€ voor mensen die 5-10 km/u teveel rijden. Tja dat maakt echt wel het verschil in de verkeersveiligheid he mannen? Nu kunnen we zeker op een 90% vermindering van de verkeersdoden rekenen want al die mensen die 80 reden waar ze 70 mochten hebben nu wel hun lesje geleerd hoor! En erna gaan we razzia doen op dronkenschap achter het stuur. We gaan van middernacht tot 2u op het rond punt gaan kamperen en al die mensen die 3-4 consumpties ophebben een lekkere boete van 200-400€ geven voor dronkenschap achter het stuur... op die manier vermijden we al die lastigaards die om 4-5u 's morgens schijtezat naar huis rijden, en al die junkies die volledig stram staan van de coke/speed/xtc want die mannen kunne raar uit de hoek komen, en zat zijn ze niet dusja.

En weet je wat er ook belangrijk is voor de verkeersveiligheid?

Parkeren...

Het is ENORM belangrijk voor de verkeersveiligheid dat jij precies 10cm van de goot staat en OP GEEN ENKELE PLAATS met je band de witte lijn raakt. (ja ik heb hier al boetes voor gekregen, nee ik overdrijf niet) Het is ook enorm belangrijk dat je blauwe kaart altijd ligt en je altijd geld in de meter steekt, zelfs al ben je maar 5-10 minuten weg. Correct en betalend parkeren is zelf ZO belangrijk voor de verkeersveiligheid dat we nu onafhankelijke firma's hebben die parkeerboetes mogen uitschrijven. Stel je es voor dat de overheid een dergelijke regeling zou hebben voor onbenulligheden zoals de straten van de stad 's nachts veilig te houden? Dat zou maar te absurd zijn...

Laat ons nu gewoon zeggen waar het op neer komt. De verkeersveiligheid is een punt die nauw aan het hart van de Belgische politici ligt... zolang het niet teveel kost, en liefst nog een beetje opbrengt.
Zeg het ze maar eens goed!
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 19:00   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

200-400 euro voor een overtreding voor dronkenschap ? Veel te weinig. Levenslang rijverbod is beter.

Mensen die dronken rijden zijn regelrechte criminelen. De overheid heeft al genoeg campagnes opgezet om de bevolking attent te maken voor het gevaar van dronken rijden, en als ge het dan nog negeert dan zoekt ge het gewoon.

Alcohol en rijden gaat niet samen. Zoekt u een bob als ge wilt zuipen eh, of word een man en sla die pint af.

PS: Plebejers....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 21:37   #6
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
200-400 euro voor een overtreding voor dronkenschap ? Veel te weinig. Levenslang rijverbod is beter.

Mensen die dronken rijden zijn regelrechte criminelen. De overheid heeft al genoeg campagnes opgezet om de bevolking attent te maken voor het gevaar van dronken rijden, en als ge het dan nog negeert dan zoekt ge het gewoon.

Alcohol en rijden gaat niet samen. Zoekt u een bob als ge wilt zuipen eh, of word een man en sla die pint af.

PS: Plebejers....
Alzo sprak Tavek, de man zonder vrees en zonder blaam.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 22:15   #7
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
Verkeersveiligheid in België: Boetes uitschrijven...
Die 500.000 PVs per jaar hebben weinig of niets te maken met verkeersveiligheid, misschien een beetje met belastingsinkomsten, maar eigenlijk vooral met het onder de knoet houden van de "burgers". Een aanzienlijk percentage van de bevolking heeft net een boete gehad, leeft onder de schrik er een te krijgen, of kent zo iemand in de familie, bij vrienden of kennissen. Een subtiele manier om de schrik voor de overheid erin te houden en het volk te onderdrukken.

Belgie heeft er gelegen bij veel Vlamingen. Reactie van het regime ? Het verdubbelen van het aantal verkeerscontroles. Geen toeval dat boetes vooral in Vlaanderen worden uitgedeeld, daar is het meest nodig.

Vraag: Wanneer zal Belgie ophouden te bestaan ?
Antwoord: Op het ogenblik dat de Vlamingen weigeren om nog langer Belgische verkeersboetes en andere (willekeurige) belastingen te betalen.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 22:22   #8
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Uit K&K :

open brief aan de flikken :

(verstuurd naar aanleiding van een PV voor 56 km/u waar maar 50 mocht)

Vilvoorde, 24 juni 2009

Wij hebben uw Proces-verbaal BR.98.LP.424963/2009-02/06/2009 vandaag goed ontvangen en danken u hiervoor.
Het is hartverwarmend om te mogen vaststellen dat er nog dappere politiebeambten bestaan die er niet voor terugdeinzen om werk te maken van een snelheids-overtreding van maar liefst 6 km/u. Op de Woluwelaan is er op elk wegvak een andere snelheidsbeperking van toepassing: nu eens 70, dan plots 50 en soms gewoon 90 km/u. Het is dan ook van het allergrootste belang om dat allemaal netjes in goede banen te leiden.
Het is vanzelfsprekend dat hierbij de hard werkende Vlaming geviseerd wordt, die zich omstreeks 16u naar een belangrijke vergadering begeeft. D�*�*r valt immers het meeste geld te rapen. Het is trouwens verwonderlijk dat er nog hard werkende Vlamingen zijn, aangezien misdaad beter loont en ongestraft blijft.
Als die een hectare grote weed-plantage begint of leeft van car- en home-jackings, heeft die immers een veel kleinere pakkans dan wanneer die zijn brood eerlijk wenst te verdienen.
De ijverige politiebeambten verdienen ook alle lof omdat ze nog een plek gevonden hebben waar er géén wegenwerken zijn en waar er om 16u nog geen eindeloze files staan aan te schuiven. Dergelijke plaatsen worden zeer zeldzaam in Vlaanderen. Knap werk dus, want in stilstaand verkeer valt niet veel te rapen...

Het spreekt vanzelf dat ik als voorbeeldige burger de achterstand op het ministerie van justitie, uitsluitend bevolkt door hardwerkende ambtenaren en magistraten, niet wens te vergroten. Ik aanvaard dan ook graag de uitnodiging om een bijkomende 50 EUR te storten in de staatskas, want die kan dat goed gebruiken. Ik heb vernomen dat vooral de inwoners van het zuiden des lands deze gulle bijdragen graag zien komen.

Wees gerust dat ik mijn rijgedrag niet zal wijzigen, zodat u mij ook in de toekomst nog gelijkaardige verzoeken kan toesturen.


Een slordige 500.000 km gereden, geen enkel ongeval veroorzaakt, elke boete voor een paar km per uur teveel, 4 tot op vandaag, is een fantastische bijdrage aan de verkeersveiligheid.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 09:43   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Alzo sprak Tavek, de man zonder vrees en zonder blaam.
Ik heb inderdaad nog niet dronken achter het stuur gezeten. En u ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 09:44   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Uit K&K :

open brief aan de flikken :

(verstuurd naar aanleiding van een PV voor 56 km/u waar maar 50 mocht)

Vilvoorde, 24 juni 2009

Wij hebben uw Proces-verbaal BR.98.LP.424963/2009-02/06/2009 vandaag goed ontvangen en danken u hiervoor.
Het is hartverwarmend om te mogen vaststellen dat er nog dappere politiebeambten bestaan die er niet voor terugdeinzen om werk te maken van een snelheids-overtreding van maar liefst 6 km/u. Op de Woluwelaan is er op elk wegvak een andere snelheidsbeperking van toepassing: nu eens 70, dan plots 50 en soms gewoon 90 km/u. Het is dan ook van het allergrootste belang om dat allemaal netjes in goede banen te leiden.
Het is vanzelfsprekend dat hierbij de hard werkende Vlaming geviseerd wordt, die zich omstreeks 16u naar een belangrijke vergadering begeeft. D�*�*r valt immers het meeste geld te rapen. Het is trouwens verwonderlijk dat er nog hard werkende Vlamingen zijn, aangezien misdaad beter loont en ongestraft blijft.
Als die een hectare grote weed-plantage begint of leeft van car- en home-jackings, heeft die immers een veel kleinere pakkans dan wanneer die zijn brood eerlijk wenst te verdienen.
De ijverige politiebeambten verdienen ook alle lof omdat ze nog een plek gevonden hebben waar er géén wegenwerken zijn en waar er om 16u nog geen eindeloze files staan aan te schuiven. Dergelijke plaatsen worden zeer zeldzaam in Vlaanderen. Knap werk dus, want in stilstaand verkeer valt niet veel te rapen...

Het spreekt vanzelf dat ik als voorbeeldige burger de achterstand op het ministerie van justitie, uitsluitend bevolkt door hardwerkende ambtenaren en magistraten, niet wens te vergroten. Ik aanvaard dan ook graag de uitnodiging om een bijkomende 50 EUR te storten in de staatskas, want die kan dat goed gebruiken. Ik heb vernomen dat vooral de inwoners van het zuiden des lands deze gulle bijdragen graag zien komen.

Wees gerust dat ik mijn rijgedrag niet zal wijzigen, zodat u mij ook in de toekomst nog gelijkaardige verzoeken kan toesturen.


Een slordige 500.000 km gereden, geen enkel ongeval veroorzaakt, elke boete voor een paar km per uur teveel, 4 tot op vandaag, is een fantastische bijdrage aan de verkeersveiligheid.
Prachtige onzin. Wetende dat de politie zowieso al een correctie van uw snelheid aftrekt EN dat uw kilometerteller naar onder is bijgesteld.

Kortom ge zijt op de teller al snel 15 km/h te snel aant rijden voor effectief een boete te krijgen voor 6 km/h te snel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 10:12   #11
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Prachtige onzin. Wetende dat de politie zowieso al een correctie van uw snelheid aftrekt EN dat uw kilometerteller naar onder is bijgesteld.

Kortom ge zijt op de teller al snel 15 km/h te snel aant rijden voor effectief een boete te krijgen voor 6 km/h te snel.
aaahhh, de Wolumelaan. Een vierbaansweg met middenberm waar de snelheidslimiet verandert van 120 naar 90 naar 70 tot 50 terug naar 90 en dan weer 70 gevolgd door... 90. Tussen 2 verkeerslichten in is er over 500 meter maar 70 km/u toegelaten. Een goei 50 meter na het 70-bord staat, goed verscholen achter een ander bord, een pracht van een flitspaal. Na het daaropvolgende verkeerslicht is de snelheid plots weer 90.

De realiteit is dat men soms meer bezig is met staren naar de kilometric dan naar de baan.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 4 september 2009 om 10:12.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 10:27   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Prachtige onzin. Wetende dat de politie zowieso al een correctie van uw snelheid aftrekt EN dat uw kilometerteller naar onder is bijgesteld.

Kortom ge zijt op de teller al snel 15 km/h te snel aant rijden voor effectief een boete te krijgen voor 6 km/h te snel.
De marge is idd 6 kmh dus 57 kmh is al genoeg voor 50 €, het kan idd zijn dat die @ lantjes 56 + 6 = 62 kmh reed, wslk zo´n 65 kmh op zijn teller en dan ?

Aan de graad van verontwaardiging te zien dacht @ lantjes dat hij daar nog 70 mocht om maar een vb te geven.

Je wordt geflitst van zodra je sneller dan toegestaan rijdt, ook al rijdt je helemaal niet te snel. (volgens omstandigheden)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
aaahhh, de Wolumelaan. Een vierbaansweg met middenberm waar de snelheidslimiet verandert van 120 naar 90 naar 70 tot 50 terug naar 90 en dan weer 70 gevolgd door... 90. Tussen 2 verkeerslichten in is er over 500 meter maar 70 km/u toegelaten. Een goei 50 meter na het 70-bord staat, goed verscholen achter een ander bord, een pracht van een flitspaal. Na het daaropvolgende verkeerslicht is de snelheid plots weer 90.
Het is idd veel beter voor de veiligheid als de bestuurders meer hun ogen richten op mede-weggebruikers en de weg, als op de (veranderende) bordjes en hun eigen snelheidsmeter.

Onaangepaste snelheidsbeperkingen aan het wegbeeld en omgeving bestaan er genoeg, juist daar kan de kassa gevuld worden...

Citaat:
http://www.wegcode.be/tolerantiemarge.htm
Wat is de tolerantiemarge?

Ingevolge een richtlijn van het College van Procureurs-generaal moet, om de verdere afhandeling van de vastgestelde overtreding te bepalen, van de gemeten snelheid de louter technische tolerantiemarge worden afgetrokken.

Deze bedraagt 6 km/u voor een gemeten snelheid tot en met 100 km/u en 6% voor een gemeten snelheid boven de 100 km/u.

Het gaat hier wel degelijk over de wettelijk maximum toegelaten marge bepaald bij K.B. 11/10/1997, en niet om de werkelijke foutmarge van de toestellen.
Gecalibreerde (digitale) flitspalen die werken met lussen in de weg (die aan kruispunten) zijn de meest nauwkeurigst men spreekt daar van < 1% afwijking; maar er zijn ook andere mobiele snelheidscamera´s die opgesteld en uitgelijnd moeten worden door "mensen", of zelfs handlasermetingen die veel minder nauwkeurig zijn, daarom bestaat die marge nog.
Andere landen hanteren soms 3 kmh/3% sommige 5/5%.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 september 2009 om 10:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 10:29   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
aaahhh, de Wolumelaan. Een vierbaansweg met middenberm waar de snelheidslimiet verandert van 120 naar 90 naar 70 tot 50 terug naar 90 en dan weer 70 gevolgd door... 90. Tussen 2 verkeerslichten in is er over 500 meter maar 70 km/u toegelaten. Een goei 50 meter na het 70-bord staat, goed verscholen achter een ander bord, een pracht van een flitspaal. Na het daaropvolgende verkeerslicht is de snelheid plots weer 90.

De realiteit is dat men soms meer bezig is met staren naar de kilometric dan naar de baan.
Die snelheidsaanpassing zal wel een goede reden hebben, ik ken de omgeving niet, helaas. In Leuven bijvoorbeeld is 50 km/h op de ring een zeer goede zaak, wetende dat er een aantal scholen langs liggen, een park en dergelijke.

Overigens is het gewoon een kwestie van opt gemak te rijden. Als ge op uw gemak rijdt, hebt ge geen problemen met snelheidsaanpassingen naar onder of naar boven. Dan ziet ge dat bord en past ge uw snelheid aan, en klaar.

Of moet ge soms niet meer op de verkeersborden letten de dag van vandaag ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 10:31   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Of moet ge soms niet meer op de verkeersborden letten de dag van vandaag ?
Enkel op de snelheidsborden blijkbaar... aan het aantal verkeersongevallen te zien...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 11:12   #15
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die snelheidsaanpassing zal wel een goede reden hebben
In an ideal world... Naif antwoord Tavek
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
, ik ken de omgeving niet, helaas. In Leuven bijvoorbeeld is 50 km/h op de ring een zeer goede zaak, wetende dat er een aantal scholen langs liggen, een park en dergelijke.
met om de 50 meter een verkeerslicht moet ge al hard uw best doen om over de 50 te geraken..;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Overigens is het gewoon een kwestie van opt gemak te rijden. Als ge op uw gemak rijdt, hebt ge geen problemen met snelheidsaanpassingen naar onder of naar boven. Dan ziet ge dat bord en past ge uw snelheid aan, en klaar.

Of moet ge soms niet meer op de verkeersborden letten de dag van vandaag ?
bos, bomen, zien

Als paddestoelen uit de grond. Tijd om ook daar eens grote kuis te houden
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 11:15   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Waarlijk een openbaring, de ongelukken te wijten aan overdreven snelheid kunnen we toeschrijven aan de onoplettendheid van deze chauffeurs omdat ze teveel aandacht moeten geven het het zien van de snelheidsborden !

Teveel borden ? Ja. Maar dan moeten we het verkeersregelement veranderen en met zones gaan werken, overal, omdat nu de snelheid moet herhaald worden na een kruising.

Beetje zoals in NL.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 11:32   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
Verkeersveiligheid in België: Boetes uitschrijven...

En dan nog meestal aan het publiek die net niet de probleemgroep vormt. Wat zijn de overgrote snelheidsboetes die worden uitgeschreven? Die van 50-70€ voor mensen die 5-10 km/u teveel rijden. Tja dat maakt echt wel het verschil in de verkeersveiligheid he mannen? Nu kunnen we zeker op een 90% vermindering van de verkeersdoden rekenen want al die mensen die 80 reden waar ze 70 mochten hebben nu wel hun lesje geleerd hoor! En erna gaan we razzia doen op dronkenschap achter het stuur. We gaan van middernacht tot 2u op het rond punt gaan kamperen en al die mensen die 3-4 consumpties ophebben een lekkere boete van 200-400€ geven voor dronkenschap achter het stuur... op die manier vermijden we al die lastigaards die om 4-5u 's morgens schijtezat naar huis rijden, en al die junkies die volledig stram staan van de coke/speed/xtc want die mannen kunne raar uit de hoek komen, en zat zijn ze niet dusja.

En weet je wat er ook belangrijk is voor de verkeersveiligheid?

Parkeren...

Het is ENORM belangrijk voor de verkeersveiligheid dat jij precies 10cm van de goot staat en OP GEEN ENKELE PLAATS met je band de witte lijn raakt. (ja ik heb hier al boetes voor gekregen, nee ik overdrijf niet) Het is ook enorm belangrijk dat je blauwe kaart altijd ligt en je altijd geld in de meter steekt, zelfs al ben je maar 5-10 minuten weg. Correct en betalend parkeren is zelf ZO belangrijk voor de verkeersveiligheid dat we nu onafhankelijke firma's hebben die parkeerboetes mogen uitschrijven. Stel je es voor dat de overheid een dergelijke regeling zou hebben voor onbenulligheden zoals de straten van de stad 's nachts veilig te houden? Dat zou maar te absurd zijn...

Laat ons nu gewoon zeggen waar het op neer komt. De verkeersveiligheid is een punt die nauw aan het hart van de Belgische politici ligt... zolang het niet teveel kost, en liefst nog een beetje opbrengt.
Laat ons eerlijk zijn.
In het verkeersreglement staat duidelijk dat je steeds en overal moet kunnen stoppen voor elke onvoorziene hindernis.
Dus ja, je mag niet sneller rijden dan dat je kan stoppen voor een vliegtuig dat vanuit de andere richting op de weg wil landen.
En wees blij, want tot in de jaren 90 stond er zelfs nog in de wet, dat je wagen moest vooraf gegaan worden door een voetganger met een rode vlag binnen de dorpen en steden.

En correct parkeren heeft heel veel te maken met veiligheid.

Die 10cm uit de goot, is namelijk om te zorgen dat jou wagen geen overstroming veroorzaakt en niet op de rioolputten hun openingen staat.
Maar tegelijk ook om te zorgen dat je auto geen hindernis word voor andere weggebruikers en hen zo in gevaar brengt.


Een voertuig kan snel veranderen in een moordwapen en daarom is dronkenschap niet toelaatbaar.

En je kan onmogelijk van de politie verlangen dat ze nog op echte gangsters jagen, ze krijgen daar immers de broodnodige wapens en bescherming niet voor van de politici en voor deze die dat toch doen, mogen ze langer aan hun bureau papierwerk invullen dan dat de crimineel opgesloten zit.

De enige eer die politie nog kan halen uit zijn werk, is verkeersovertreders pakken. De politierechtbanken werken nog vlot en zonder overdreven papierwerk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 23:49   #18
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb inderdaad nog niet dronken achter het stuur gezeten. En u ?
In mijn jonge jaren? Elke vrijdag en zaterdag.

Tja, dat was de tijd dat er geen rijbewijs was en toen het er gekomen is, geen wet tegen dronken rijden. Alleen tegen openbare dronkenschap.

Ik ben ooit eens in een gracht beland na een hevige carnavalviering. De eerste die voorbijkwam was de plaatselijke veldwachter op zijn fiets. Hij is direct in het eerste café een aantal mannen gaan optrommelen om mijn wagen uit de gracht te heffen.
Toen mijn wagen uit de gracht was vroeg de veldwachter: "woa moeda goan?"
Ik zei: "Brussel" en de veldwachter: "voarzigtig noa".
Ik ben die nacht niet naar Brussel gereden, ik heb een rustig plaatsje uitgezocht om te slapen.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 07:11   #19
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Die 500.000 PVs per jaar hebben weinig of niets te maken met verkeersveiligheid, misschien een beetje met belastingsinkomsten, maar eigenlijk vooral met het onder de knoet houden van de "burgers".
Ik zou zeggen dat het eerder een belasting op domheid is. Want elke auto heeft een snelheidsmeter...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 11:11   #20
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
In mijn jonge jaren? Elke vrijdag en zaterdag.

Tja, dat was de tijd dat er geen rijbewijs was en toen het er gekomen is, geen wet tegen dronken rijden. Alleen tegen openbare dronkenschap.

Ik ben ooit eens in een gracht beland na een hevige carnavalviering. De eerste die voorbijkwam was de plaatselijke veldwachter op zijn fiets. Hij is direct in het eerste café een aantal mannen gaan optrommelen om mijn wagen uit de gracht te heffen.
Toen mijn wagen uit de gracht was vroeg de veldwachter: "woa moeda goan?"
Ik zei: "Brussel" en de veldwachter: "voarzigtig noa".
Ik ben die nacht niet naar Brussel gereden, ik heb een rustig plaatsje uitgezocht om te slapen.
was vroeger alles beter?
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be