Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2009, 08:03   #1
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard Het VB wil mee regeren

BRUSSEL - Vlaams Belang moet zich tegen de lokale verkiezingen van 2012 presenteren als een 'radicale beleidspartij', zegt voorzitter Bruno Valkeniers. Maar wie volgt hem?

Vlaams Belang wil opnieuw groeien en dat kan volgens voorzitter Bruno Valkeniers maar op één manier: door het midden van de maatschappij op te zoeken en de partij om te vormen tot een beleidspartij.

'De partij wil tussen dit en de lokale verkiezingen van 2012 het “cordon, als een lege huls van zich afwerpen en zich presenteren als radicale beleidspartij waarvoor inhoud en doelstellingen primeren op macht en postjes', schrijft Valkeniers in zijn visietekst, die gisteren op de redactie van Terzake terechtkwam.

Het document houdt niet minder in dan een kleine revolutie voor Vlaams Belang.

Nadat de partij bij de Vlaamse verkiezingen in juni voor de derde keer zwaar verloren had, kondigde Valkeniers een grondige evaluatie aan. De hardliners, zoals Filip Dewinter en Gerolf Annemans, pleitten ervoor om nog harder oppositie te voeren. Maar hervormingsgezinden, zoals Marie-Rose Morel, wilden nieuwe kiezers aanboren en de scherpe kantjes eraf vijlen.

In zijn visietekst die zaterdag aan de partijraad wordt voorgelegd, pleit Valkeniers voor verregaande hervormingen. Vlaams Belang moet 'een anti-establishmentpartij' blijven, maar moet tegelijk 'een radicale beleidspartij' worden die met andere spelers wil samenwerken en die niet alleen de problemen aanklaagt, maar ook met remedies komt, schrijft Valkeniers.

'We moeten beseffen dat gelijk krijgen minstens zo belangrijk is als gelijk hebben, en onze boodschap durven herschrijven (...) Een middellangetermijnvisie, die het dagjesdenken overstijgt, is hier absoluut aan de orde.'

Stijlbesef is daarbij cruciaal. 'Radicaal betekent niet dat men vervalt in nodeloos provoceren of in schuttingtaal', zegt Valkeniers. Als Vlaams Belang het centrum van het maatschappelijk debat wil opzoeken - en ook contacten met het middenveld wil aanknopen - zal dat nooit lukken 'met stigmatiserend en choquerend taalgebruik'.

Dit betekent zoveel als een openlijke desavouering van Dewinter en Annemans. Zij bekleden al twintig jaar de macht in de zweeppartij die VB volgens hen moet zijn en hebben niets te winnen bij een verbreding. Als Valkeniers genoeg medestanders vindt - en dat is nog de vraag - is hun rol uitgespeeld.

Maar ook hijzelf heeft veel te verliezen. Vorige maand nog werd zijn voorstel voor een nieuw partijbestuur, met Morel als ondervoorzitter, afgekeurd. Als de partijraad ook zijn strategische visie weglacht, is Valkeniers elk gezag kwijt

De Standaard

Buigen of barsten, de partijsofties willen vettere brokken...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 11:51   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Buigen of barsten, de partijsofties willen vettere brokken...
Ik neem aan dat je hen de weg kan tonen.....
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 12:43   #3
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik neem aan dat je hen de weg kan tonen.....
Vraagt ge dat aan iemand die nooit van de politiek heeft geprofiteerd, en nu op politiek pensioen is. En dat profitariaat altijd heeft aangeklaagd, tot grote woede van de partijbonzen ? En a propos, tot eigen schade.
Beter informeren, beste vriend.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 14:42   #4
Marlboro
Banneling

Standaard

Ik sta volledig achter fdw. Geen soft gedoe, als ze dit doen dan zijn ze net zoals de nv-a en ldd.Er zijn er zo al 2, wij moeten geen 3de softe rechtse partij worden.
Ik vrees ervoor het vlaams belang nog zal splitsen met hetgeen er nu allemaal gebeurt.
Dan mag je al helemaal de boeken toedoen,dan zijn we hier al helemaal gedoemd.
Voor ons zal het nog nipt gaan maar het zijn onze kinderen en hun kinderen die er de dupe van zullen zijn.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 14:51   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Het enige dat nu nog ontbreekt is dat Valkeniers leve Belgie roept.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 15:24   #6
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het moedig van Valkeniers dat hij zo iets probeert, maar ....

1/ het is al te laat: LDD en N-VA bezetten al het politieke spectrum tussen het centrum en het Belang, zeg maar 'gematigd Vlaams rechts';

2/ het is niet aan het Belang zelf om te bepalen wat er gebeurt met het cordon sanitaire; het zijn de anderen die het uitgevonden hebben, en ik vrees dat ze niet van gedacht zullen veranderen, welke formules, nieuwe namen of wat dan ook Valkeniers uitdenkt.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 15:54   #7
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Ik vind het moedig van Valkeniers dat hij zo iets probeert, maar ....

1/ het is al te laat: LDD en N-VA bezetten al het politieke spectrum tussen het centrum en het Belang, zeg maar 'gematigd Vlaams rechts';

2/ het is niet aan het Belang zelf om te bepalen wat er gebeurt met het cordon sanitaire; het zijn de anderen die het uitgevonden hebben, en ik vrees dat ze niet van gedacht zullen veranderen, welke formules, nieuwe namen of wat dan ook Valkeniers uitdenkt.
Vwalla!!
Dat is er bonk op!
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 16:02   #8
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Het VB voert al mee dan 30 jaar een brutale oppositie zonder resultaat.
In tegendeel zelfs!
Hoe zit het trouwens met die 3 'V' s
Vlaanderen is niet onafhankelijk
Veiligheid is er belange aan nog niet
Vreemdelingen, België is en blijft heel aantrekkelijk voor vreemdelingen.

Resultaat, het VB heeft niks kunnen realiseren.

Het enige feit dat België in een slop zit, komt door de domme koppigheid van de Walen.
Daar plukt(e) het VB enkel maar de vruchten van nie meer of minder.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 16:26   #9
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou de andere partijen alleszins dwingen kleur te bekennen i.v.m. het cordon sanitaire. Als Valkeniers er werkelijk in slaagt het vuil vanonder de nagels te poetsen, verwacht ik niet dat het cordon zal standhouden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 16:29   #10
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Klopt, al valt het nog af te wachten hoe duurzaam het succes van de N-VA en LDD zal zijn. Die laatste zit al in het defensief nog voor hij goed en wel is doorgebroken, en de N-VA is electoraal sterk afhankelijk van haar boegbeeld, die ook een niet-flamingantisch publiek weet te bekoren met zijn sterke analyses over politieke ethiek.
Oud 24 november 2009, 18:42   #11
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Ik sta volledig achter fdw. Geen soft gedoe, als ze dit doen dan zijn ze net zoals de nv-a en ldd.Er zijn er zo al 2, wij moeten geen 3de softe rechtse partij worden.
Ik vrees ervoor het vlaams belang nog zal splitsen met hetgeen er nu allemaal gebeurt.
Dan mag je al helemaal de boeken toedoen,dan zijn we hier al helemaal gedoemd.
Voor ons zal het nog nipt gaan maar het zijn onze kinderen en hun kinderen die er de dupe van zullen zijn.
Splits V-B! Nu!

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 24 november 2009 om 18:43.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 18:44   #12
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Splits V-B! Nu!
Als het nie anders kan dan moet het maar zenne,pf.

FDW KOMT STRAKS IN TERZAKE.
Oud 24 november 2009, 18:46   #13
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het zou de andere partijen alleszins dwingen kleur te bekennen i.v.m. het cordon sanitaire. Als Valkeniers er werkelijk in slaagt het vuil vanonder de nagels te poetsen, verwacht ik niet dat het cordon zal standhouden.
Valkeniers heeft in het verleden al herhaaldelijk laten zien, wanneer hij daar de kans toe kreeg, dat hij het vuil niet uit de partij zet. Als Bruno Valkeniers het meent dat er voor "nazisten" geen plaats is bij het VB, mogen Roeland Raes en Luc Vermeulen dan nog binnen bij het VB?

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 24 november 2009 om 18:46.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 18:47   #14
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Splits V-B! Nu!
Daar zal het waarschijnlijk op neerkomen. In tegenstelling tot sommige commentatoren zie ik Morel nog wel bij de N-VA terugkeren. Ze is onmiskenbaar een andere, meer volwassen vrouw geworden dan toen ze De Wever de rug toekeerde. Ook Valkeniers zou die weg op kunnen gaan.
Oud 24 november 2009, 18:48   #15
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Valkeniers heeft in het verleden al herhaaldelijk laten zien, wanneer hij daar de kans toe kreeg, dat hij het vuil niet uit de partij zet. Als Bruno Valkeniers het meent dat er voor "nazisten" geen plaats is bij het VB, mogen Roeland Raes en Luc Vermeulen dan nog binnen bij het VB?
Ik ken roelandt raes;dat is geen nazi en het is echt wel geen monster zoals mensen als u altijd denken,helemaal niet.
Ik ben het trouwens ook niet eens met hetgeen deze heeft gezegd maar das zijn mening en van mij mag deze die hebben en zeggen alleen is het niet slim als je bij een partij bent aangesloten je zo'n zaken verkondigd.
Oud 24 november 2009, 18:49   #16
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat eerder met een gebrek aan almacht te maken heeft dan met Valkeniers visie op figuren als Raes. Per slot van rekening staat de clan-Dewinter nog altijd sterk in de partij. Ik zou de man dus toch enig krediet gunnen.
Oud 24 november 2009, 18:51   #17
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het N-SA ontvangt zulke "stoottroepen" met open armen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 19:08   #18
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Ik ken roelandt raes;dat is geen nazi en het is echt wel geen monster zoals mensen als u altijd denken,helemaal niet.
Ik ben het trouwens ook niet eens met hetgeen deze heeft gezegd maar das zijn mening en van mij mag deze die hebben en zeggen alleen is het niet slim als je bij een partij bent aangesloten je zo'n zaken verkondigd.
Mensen zijn geen monsters. Bij deze Raes ook niet. Hij herdenkt echter wel samen met de voorpost vrienden collaboraterus en nazi's en minimaliseert de holocaust. Bij deze is het onlogisch dat de onthaalmoeder uit de partij wordt gezet, en raes niet.
Oud 24 november 2009, 19:10   #19
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het N-SA ontvangt zulke "stoottroepen" met open armen.
Het NSA bestaat over een aantal jaar alweer niet meer.
Oud 24 november 2009, 19:11   #20
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik denk dat dat eerder met een gebrek aan almacht te maken heeft dan met Valkeniers visie op figuren als Raes. Per slot van rekening staat de clan-Dewinter nog altijd sterk in de partij. Ik zou de man dus toch enig krediet gunnen.
Een man die zegt dat hij niet schaamt voor straatgeweld, geef ik niet al te vlug krediet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be