![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Vandaag bracht Vlaams minister van Innovatie, Ingrid Lieten, een werkbezoek aan Ford Genk. Daar kondigde zij aan dat het vijf voor twaalf is en we ons nu moeten voorbereiden op de transformatie van de economie. Een belangrijk element in deze transformatie is de invoering van de elektrische auto. Minister Lieten kondigde daarvoor de opstart aan van de eerste fase van de ‘proeftuin’ met een budget van 400.000€ ter beschikking.
Minister Lieten vertrekt vanuit de vaststelling dat we geen tijd meer mogen verliezen om de economische problemen op te lossen. In het regeerakkoord staat ook duidelijk vermeld dat men een transformatie van het Vlaams economisch weefsel wil tot stand brengen, en dit zal onder andere moeten gebeuren door een sterk en gericht innovatiebeleid. Een belangrijk element daarin is de invoering van de elektrische auto: De Vlaamse automobielindustrie heeft het de voorbije jaren immers niet onder de markt, en moet dan ook resoluut de uitdagingen aangaan die de komst van de elektrische auto stelt en zich zo verzekeren van een toekomst. De voorbije jaren bleek duidelijk dat er weinig geïnvesteerd werd in onderzoek en ontwikkeling in de assemblagebedrijven en dat bepaalde activiteiten werden uitbesteed. Dat maakt dat indien we nu investeren in innovatie bij de toeleveranciers we ook de assemblagebedrijven een perspectief kunnen bieden. Daarom vroeg minister Lieten op 1 oktober aan Flanders’ Drive om een analyse te maken van wat de Vlaamse industrie zou nodig hebben om zich voor te bereiden op de komst van de elektrische auto. Op basis van die analyse kan zij dan zo goed mogelijk steun verlenen aan de inspanningen die nodig zijn om de invoering van de elektrische auto ook in Vlaanderen een succes te maken. Flanders’ Drive werkt momenteel hard aan deze oefening en minister Lieten verwacht tegen begin 2010 een eerste voorstel. Vandaag stelt Vlaams minister van Innovatie de eerste concrete maatregel voor om de invoering van de elektrische wagen te stimuleren, namelijk de opstart van een “Proeftuin voor de elektrische auto.” “Een proeftuin is een testomgeving waarin bedrijven nieuwe technologieën kunnen testen bij een groep personen. De voornaamste doelstelling van de proeftuin is om met grootschalige praktijkproeven snel meer ervaring met elektrisch rijden op te doen. Hierdoor zal duidelijk worden wat er nodig is om van elektrisch rijden in Vlaanderen een succes te maken,” aldus minister Lieten. Met deze proeftuin wil zij nagaan hoe de invoering van de elektrische auto zo goed mogelijk zal zijn voor de mensen. Enerzijds op economisch vlak kan de elektrische wagen helpen om de activiteiten in de automobielsector te verankeren, en nieuwe economische activiteit aantrekken. Anderzijds moet de elektrische wagen ook goed zijn op maatschappelijk vlak door het verhogen van de veiligheid, verbeteren van de mobiliteitsproblemen, verhogen van de gebruiksvriendelijkheid, verminderen van de milieudruk,enz. De proeftuin zal – naast technologisch onderzoek - voornamelijk een antwoord moeten bieden op de vraag hoe we de aanvaarding en dus het gebruik van de elektrische voertuigen kunnen versnellen. Daarvoor zal de minister nagaan welke impact de elektrische auto heeft op de mobiliteit (vervoerspatronen), maar ook zal zij bekijken welke specifieke hefbomen het gebruik kunnen doen toenemen (bv. gereduceerde parkeertarieven, informatie over laadstations,…). De gebruikers staan dus duidelijk centraal en alle activiteiten in de proeftuin zullen samen met hen georganiseerd worden. De proeftuin zal eerder op kleine schaal beginnen, maar moet daarna snel doorgroeien naar een groter, langduriger initiatief met een grotere groep van gebruikers. We zullen nu eerst bepalen hoe de proeftuin er concreet moet uitzien (aantal wagens, aantal laadpalen, welke doelgroepen, hoe gaan we meten,…). Voor deze opstartfase voorzien we 400.000€ Minister Lieten vraagt het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) om in samenwerking met de universiteiten en het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), en in synergie met de ontwikkelingen van Flanders’ Drive, de coördinatie van deze proeftuin op zich te nemen. Op deze manier kunnen beide instituten elkaars kennis en expertise delen. Ingrid Lieten: “De combinatie van de analyse van Flanders’ Drive en de kennis die we opdoen uit de proeftuin, moet uitmonden in een groot plan voor de invoering van de elektrische auto. Het is nog niet te laat om ons daar nu volop voor te engageren.” Uit deze aanpak van de invoering van de elektrische auto blijkt duidelijk dat de minister verder wil gaan dan een louter horizontaal innovatiebeleid. Dus start minister Lieten Regiegroepen op die zich richten naar speerpuntgebieden. In een Regiegroep zitten innovatieleiders en –experten uit de bedrijfswereld, kenniscentra, professionele en vakorganisaties, en de overheid. Ze hebben een dubbel doel: gerichte innovatiestrategieën uitwerken, en een platform zijn voor samenwerking, aansturing en implementatie ervan. Deze aanpak heeft het voordeel van een multidisciplinaire benadering, en beperkt het risico op versnippering van de middelen. Er wordt onderzocht of de VRWI de coördinatie van de Regiegroepen op zich kan nemen. Nu is immers het moment aangebroken om een heldere, overkoepelende, lange-termijn-innovatiestrategie voor Vlaanderen te formuleren waarin zowel bestaande als eventueel nieuwe initiatieven kunnen ingebed worden. Persinfo: Robbie Scaut, woordvoerder viceminister-president Ingrid Lieten [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |