![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Bart Tommelein verwacht van Minister Lieten een snel, duidelijk een eerlijk antwoord over ware toedracht ontslag Wauters. De openbare omroep beleeft woelige tijden. Volgens Vlaams Volksvertegenwoordiger Bart Tommelein is de tijd rijp om een grondige discussie te voeren over de werking, structuur en de toekomst van onze openbare omroep. Bart Tommelein “Ik zie dat in gans Europa nagedacht wordt over het belang, de taak en de invulling van openbare omroepen. Talrijke thema’s staan ter discussie. Ook in Vlaanderen wordt dit debat steeds actueler. Helaas bevindt onze openbare omroep zich in een crisis tengevolge van de gebeurtenissen van de voorbije week. Dit maakt het moeilijker om ten gronde de inhoudelijke discussie aan te gaan.
Inhoudelijk gezien is er voor Bart Tommelein voer genoeg om over te discussiëren. Tommelein: “ik wil over alle aspecten van de VRT het debat aangaan. Ik wil hier wel benadrukken dat ikzelf en mijn partij voorstander zijn van een kwaliteitsvolle openbare omroep! Wij willen de VRT absoluut niet reduceren tot louter een nieuwsstation. Meer nog, als ik zie welke sterke commerciële zenders wij hebben, dan ben ik ervan overtuigd dat dit mede te danken is aan de kwaliteit van de openbare omroep. Toch zijn er een aantal zaken die moeten worden herzien. Zo denk ik aan de zender MNM. Welke meerwaarde deze heeft vind ik niet zo duidelijk. Ook denk ik dat we eens een duidelijk keuze moeten maken of we reclame willen of niet. Als dat zo is, dan moet de VRT ook de wetten van de reclamemarkt ondergaan. Daarom stel ik ook voor de knipperlichtprocedure af te schaffen." Bart Tommelein erkent ook dat er dringend werk moet worden gemaakt om de structuren van de VRT veel efficiënter te maken. Tommelein: “De VRT moet efficiënter worden en de raad van bestuur, de directie en de Vlaamse Regering moeten dringend aan hetzelfde zeel trekken, los van elk politiek gemarchandeer. Bart Tommelein vindt dat in de eerste plaats minister Lieten haar verantwoordelijkheid moeten nemen: “minister Lieten speelt hierin een cruciale rol. Spijtig genoeg heeft zij de afgelopen week heel veel krediet en geloofwaardigheid verloren. Door het debat te weigeren in plenaire en in de Commissie nietszeggende antwoorden te geven, maar vooral door de schuld van Wauters’ ontslag in de schoenen van de raad van bestuur te schuiven heeft de minister zwaar in eigen voet geschoten. Welke raad van bestuur gaat deze minister nog vertrouwen? Minister Lieten moet daarom zo snel mogelijk één ding doen, wil ze in de toekomst nog enig gezag behouden. Dat is in alle eerlijkheid en duidelijkheid de ware toedracht achter het ontslag vertellen. Niet alleen zou ze daarmee tonen dat ze het Vlaams Parlement toch nog respecteert, ze zou de verziekte relatie met de top van de VRT kunnen herstellen. En dat is in het belang van de openbare omroep! Daar is het mij in ieder geval om te doen. VOOR MEER INFORMATIE Bart Tommelein, Vlaams parlementslid Bron: politics.be