![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() We hebben de Euro nu bijna 1 jaar.
Hoe zien jullie de toekomst voor onze munt ? Welke landen moeten er bijkomen om nog een sterkere munt te hebben ? Zal de Dollar op de achtergrond gedrongen worden ? Olie in Euro's ? Ikzelf zal me gedragen zoals een Amerikaan. Als ik in England , Egypte of Turkije iets niet kan kopen met Euro's dan koop ik het niet.
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een stuk van 1 cent Een stuk van 5 cent Een stuk van 20 cent Een stuk van 50 cent Een briefje van 1 Euro Een briefje van 5 Euro Een briefje van 20 Euro Een briefje van 50 Euro Dat is eigenlijk alles wat we nodig hebben om gemakkelijk met cash te kunnen werken. Maar dat was waarschijnlijk niet waarnaar u vroeg? ![]() Wat de toekomst van de Euro in de wereld betreft ben ik er zeker van dat het nog slechts een kwestie van jaren is of de Euro zal de Dollar verdringen als belangrijkste munt. Gewoon omdat de Europese markt dan minstens 2 keer groter zal zijn dan de Amerikaanse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik persoonlijk vind het toch geweldig makkelijk. Als zelfstandige heb ik financiële contacten met Duitsers, Nederlanders en Turken. Dat was vroeger een stuk tijdrovender én duurder dan nu.
Ik zie het dus vooral als een vergemakkelijking van vele dingen. Om iets te zeggen over de toestand van de Euro op de internationale markt enzo, daar heb niet genoeg verstand van.
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Het is inderdaad gemakkelijk; ik werk dicht bij de Nederlandse grens, vroeger zat je met een schuif voor guldens en voor de frank, nu heb je daar geen last meer van. Wat de munten betreft mogen er inderdaad enkele afgevoerd worden!
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Ik hoop dat de Britten er binnenkort ook mee beginen.
Maar ja die gasten moeten altijd een beetje tegendraads zijn. Ze laten liever andere de kastanjes uit het vuur halen en als het dan lukt dan zijn ze daar ook . Dan kunnen ze het volgende trucje niet meer uithalen. Stel een softwarepakket komt uit in Amerika aan 100$ Als ze dit nu exporteren naar Europa gaan ze eerst naar de UK en dan doen ze 100 Dollar = 100 Pond Dan verdelen ze verder over Europa waarbij ze de wisselkoers nemen tussen de Pond en de Euro. Die "toevallig" in het nadeel is van de Euro Ik heb dat eens gehoord van een hardwareverkoper
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Duisenburg komt ons nu schoorvoetend vertellen dat er wel degelijk een inflatoir effect is geweest terwijl ze ons eerst bezwoeren dat dat helemaal niet het geval zou zijn! Ik schat de Euro-inflatie op 5 �* 6 %. Kunt ge uitrekenen hoeveel uw spaarboekje nog opbrengt! Erst ging de wereld vergaan als we niet onder 3 % bleven(Dehaene!)nu is het ineens het dubbele maar daar wordt niet meer over gesproken!Ook al opgemerkt dat het ellendig slecht gaat met onze economie? Of is dat helemaal een toeval. Geef mij de frank en de lire maar terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wees blij dat de Euro er is en dat hij sterker staat dan de Dollar. Want de olieprijs staat al boven de 30$.
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De euro is zeer handig, je gaat naar het buitenland en je kunt betalen in dezelfde munt. Pure luxe!
![]() Landen die zeker mee moeten doen zijn: Groot-Brittanië, Zweden en Denemarken. Dat is beter voor hun en voor ons. Ik denk dat de euro de dollar snel zal verdringen op de internationale markten, zeker als de VS op economisch en diplomatiek vlak gaan blijven blunderen. Ik heb zo de indruk dat de VS minder en minder als de absolute nummer 1 van de wereld moet worden beschouwd, er zijn vele tekenen van afbrokkeling. En de domme president Bush draagt zeker zijn steentje bij tot dit verval! Ooit is het machtige Romeinse rijk ook ingestort, nu de VS?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op termijn dus ook de Europese Unie?
![]() |
![]() |
#11 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Alleen nu nog het Amerikaans systeem overnemen. Daar zijn alle briefjes even groot en beginnen vanaf 1 dollar. En de muntstukken hebben in alle staten dezelfde achterzijde (of beter kop genoemd). Dat het hier verschillend is hebben we aan die Engelsen te danken, en het schoonste van al is dat zij niet mee doen, maar zich met alles moeten bemoeien. Maar ja, wat kun je van een bekrompen Engelsman verwachten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Een Belg telde voor een gulden 20 BEF neer, een Nederlander telde voor 17 BEF een gulden neer... Maar ook als je op vakantie gaat, is alles nu zoveel gemakkelijker geworden. En dan klagen ze NU dat met de invoering van de euro inflatoir is geweest! Over de langere termijn, wil ik dat eenmalig effect er gerust bijnemen! chr.wouters: Het is te merken dat je niet veel in het buitenland gaat zoals je zelf zegt: anders had je een levendigere geest gehad en had niet niet zo'n uitspraak gedaan... En: Dat het de geest levendig houdt, ok, maar dat hoeft niet ten koste van onze portefeuille te gaan! Daar zijn andere middelen genoeg voor (eens een keer naar Blokken kijken bv. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() [quote="DNB"][En dan klagen ze NU dat met de invoering van de euro inflatoir is geweest! Over de langere termijn, wil ik dat eenmalig effect er gerust bijnemen!
chr.wouters: Het is te merken dat je niet veel in het buitenland gaat zoals je zelf zegt: anders had je een levendigere geest gehad en had niet niet zo'n uitspraak gedaan... Citaat:
Waar slaat dat nu op? Mijn geest is levendig genoeg zo hoor. Jaja het Amerikaanse systeem, nu zijn we er. Globalisatie naar Amerikaans model, d�*t is de bedoeling van de Euro die +- dezelfde koers als de dollar heeft. Waarom kan Europa niet Europa blijven?rijkdom in en door diversiteitweetjewel. Weg met de hamburger en cola-cultuur!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En welke bank is begonnen met kosten aan te rekenen denk je, juist Fortis. Dit is de grootste zakkenvuller van allemaal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar je uitspraak is in nog een opzicht nietszeggend! Er is nog een verschil tussen de inflatie SINDS de euro, en de inflatie TEN GEVOLGE VAN de euro. Of m.a.w. DAT deel van de inflatie dat je aan de invoering van de euro kan toeschrijven. De rest is normale inflatie, die er anders ook geweest zou zijn. Citaat:
Een voorbeeld: Als de economie zonder de euro met 7% zou stijgen, maar met de euro slechts 5%, dan gaat het wel beter tegenover vorig jaar (namelijk 5% beter), maar zou het nog beter gegaan zijn ZONDER de euro. Jouw vraag "Gaat het beter sinds de euro" is dus niet relevant. Je moet dus enkel kijken naar de "euro-component" van de economische groei of recessie. Maar ook al heeft de euro het voorbije jaar een negatief effect gehad op de recessie, dan nog moet ik je naar mijn vorig bericht verwijzen: op de middellange termijn gaat de invloed zeker positief zijn. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() DNB
proficiat, goed gezegd, laat die Wouters nu maar voor eeuwig en altijd zwijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Vraag: heeft de Euro ons vooruitgeholpen of niet? Antwoord daar 's op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope toch niet.
De inflatie is 2* zo hoog ten opzichte van de Bf. Er is ongelofelijk veel geld uitgegeven, voor iets dat niet nodig was.Als het geen politiek geinspireerde USA optie was. "laat ons doen zoals de VS". De eenvoudige goedkope optie had geweest, vaste niet bankgevoelige wisselratio's. En een geleidelijke invoer van de Eu. Ik vraag me nog steeds af hoe de Eu politici hier dik hun zakken aan gevuld hebben.
![]() |
#20 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Voordelen : Geen schommelende wisselkoersen meer Fabrikanten en Toeristen moeten geen geld meer omwisselen. (Werk maar eens op een bureau met facturen uit NL D Fr It ...) Door het grote aantal gebruikers heeft het ook een stevige internationale waarde. (Als ik ooit naar bvb Egypte Turkye of Engeland ga dan ga ik daar niets kopen als ik niet in € kan betalen ) Door de Euro voelen de mensen zich meer verbonden met elkaar. (De europeese numerplaat zal daar ook aan bijdragen) Nadelen Mensen hebben geen waardegevoel meer Men heeft naar boven afgerond .... Misschien ken jij er nog enkele 8)
![]() |