![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Namens sp.a wens ik mijn medeleven te betuigen met alle getroffen werknemers van Opel en hun families.Behalve met de 2.600 direct getroffenen leef ik ook mee met de vele duizenden werknemers die bij de toeleveranciers van Opel voor hun job vrezen.
Solidariteit, meer dan ooitMet de bekendmaking van de intentie tot sluiting en het collectief ontslag vandaag op de Ondernemingsraad komt een einde aan een lange periode van onzekerheid. Helaas breken er daardoor voor velen nieuwe, zwarte tijden aan. Een stevig sociaal plan kan de pil misschien vergulden, maar brengt de verloren jobs niet terug. Donderdag 21 januari 2010 is dan ook een gitzwarte dag in de sociaal-economische geschiedenis van ons land. Ik wens uitdrukkelijk de vakbonden van Opel te bedanken. Maandenlang kozen zij voor een strategie van overleg en matiging. Jammer genoeg is deze redelijke houding niet gehonoreerd door het management van GM en Opel. Ook vandaag weer tonen de vakbonden zich uiterst verantwoordelijk. Ze zullen alles in het werk stellen om een mogelijke overnemer te vinden voor Opel Antwerpen om een finale sluiting vooralsnog af te wenden. sp.a zal, ook vanuit de Vlaamse regering, die inspanningen ten volle steunen en roept het management van GM op om hetzelfde te doen. Indien die zoektocht toch niets oplevert, engageren we ons voor een stevig sociaal plan om de zware gevolgen van de sluiting enigszins te verlichten. Ik betreur tegelijk dat het management doof is gebleven voor de vele initiatieven en concrete voorstellen die de Vlaamse regering in het verleden al heeft gedaan om de overlevingskansen van Opel Antwerpen te vergroten. Zo is de directie nooit ingegaan op een onderzoek dat de regering liet uitvoeren en waaruit de levensvatbaarheid van Opel Antwerpen bleek. Het sterkt ons ook vandaag nog in het vermoeden dat er voor de sluiting onvoldoende economische argumenten zijn. We zullen nu samen met de vakbonden de laatste kans grijpen. We hopen dat het management hetzelfde doet. Ik wens ook mijn solidariteit te betuigen met alle werknemers die elders in het land het slachtoffer worden van wilde herstructureringen. Ik denk dan in het bijzonder aan de werknemers van InBev. Het dreigende verlies van 263 jobs is in geen enkel opzicht te vergoelijken. Dit heeft niets te maken met de crisis, alles met het winstbejag van een door onethische hoge premies en bonussen aangedreven managementcultuur. Het antwoord van de InBev-directie met het uitzonderlijke instrument van een lock out is onaanvaardbaar. sp.a wil dat het stakingsrecht gevrijwaard blijft en zal niet tolereren dat de crisis gebruikt wordt als alibi om ons sociaal model uit te hollen. Caroline Gennez Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
mogen wij hieruit afleiden dat de sp.a eindelijk zal ophouden met het steunen van het economisch dictatoriaat van multinationals en ervoor zal zorgen dat wagens van GM buiten belgië blijven terwijl wij ons eigen autootje maken?
Of mag dat weer niet vanuit het liberale europa?
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
|
Och mevrouw Gennez, als sociaal-democratische partij is uw SP.a mee verantwoordelijk voor wat daar gebeurt. Hou toch eens op met dat gezever. Uw partij heeft het neoliberalisme omarmd, hou uw krokodillentranen bij, ja?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
Hoe hypocriet kan die partij nog worden?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Banneling
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
|
De mening van de linkervleugel sp.a rood , van mij mag Erik De Bruyn de teugels in handen krijgen.
Persbericht Opel woensdag, 20 januari 2010 23:17 | Persbericht 20 januari 2010 De directie van Opel heeft gefaald. Tijd voor een nationalisatie van de fabriek De actie van de Opel-arbeiders verdient onze volle steun. De werknemers van Opel hebben zo lang als het maar mogelijk was ‘verantwoordelijkheidszin’ getoond. Het is echter de directie van Opel die een manifest gebrek aan verantwoordelijkheidszin aan de dag legt. Zij kan aan de Antwerpse fabriek –en bij uitbreiding de Europese fabrieken – geen toekomst bieden. Zij brengt geen innovatie. Zij respecteert de sociale spelregels niet. Zij tracht het beste in de mens, de solidariteit, te breken. Zij weigert bovendien de wagens te bouwen die de wereld nodig heeft, namelijk milieuvriendelijke wagens. De strijd om Opel Antwerpen gaat over meer dan het redden van jobs alleen. De strijd gaat ook over de vraag welke economie we willen, en over het op een maatschappelijk verantwoorde manier aanwenden van technologische innovatie. Hij heeft ook de industriële toekomst van België en Vlaanderen tot inzet. Het is daarom niet enkel een strijd van de arbeiders van Opel alleen, maar van ons allemaal, en verdient daarom een breed sociaal en politiek front. De auto-industrie is in de afgelopen honderd jaar een belangrijke motor geweest van zowel tewerkstelling als van technologische innovatie. Dat zal de komende decennia zo blijven. Het tijdperk van de fossiele brandstoffen loopt ten einde. We staan voor een industrieel-technologische revolutie. Het kan niet de bedoeling zijn dat België zich in die context een belangrijke troef, namelijk een uitstekend gelegen ultraproductief en flexibel assemblageplatform, uit handen laat slaan. Opel Antwerpen is geen steenkoolmijn maar een wissel op de industriële toekomst van België. Alleen daarom al is het sluiten van de fabriek geen optie. Daarom is het nu tijd voor een kordaat overheidsingrijpen: de Vlaamse regering moet de fabriek overnemen en heroriënteren naar een ecologische en duurzame autoproduktie. Zonder Opel als het moet. De Vlaamse en Belgische belastingbetalers hebben de fabriek in Antwerpen al dubbel en dik betaald door de overheidssteun die de afgelopen decennia naar het bedrijf ging. Het is onze fabriek! SP.a Rood steunt voluit de acties van de vakbonden (afsluiten parking, opbouwen oorlogsbuit, morgen misschien de volledige staking en bezetting). Samen met de blokkades van de vestigingen van Inbev tonen zij dat de mensen niet meer lijdzaam willen toezien hoe zij worden afgeslacht. SP.a Rood verwacht van de SP.a dat ze nu voluit gaat voor het behoud van Opel Antwerpen en dat ze de strijd van de arbeiders van Opel politiek vertolkt. Van SP.a parlementsleden verwachten we nu dat ze het rechtse taboe rond overheidsinmenging aan de kaak stellen. Het zijn niet de socialisten die Opel Antwerpen in gevaar brengen met ideologische dogma’s. De rechterzijde doet dat wel: door vast te houden aan het dogma dat alleen maar de private sector auto’s kan, mag en zal bouwen, en dat overheidsgeld –ons belastinggeld – alleen maar een rol kan spelen in het lokken van private investeerders. Het lot van Opel Antwerpen dreigt daardoor te worden beslecht in de hoofdkwartieren van buitenlandse multinationals. Overheidsinmenging is er in de Verenigde Staten en Duitsland op massale schaal. General Motors in de VS en Opel in Duitsland werden de facto genationaliseerd. Anders was er van GM nu al geen sprake meer geweest. De vraag is dus niet of overheidsinmenging in de auto-industrie te verantwoorden is. Ze is een feit, en ze is noodzakelijk. De vraag is welke doelen ze moet dienen: het redden van private aandeelhoudersbelangen of een sociale en ecologische auto-industrie? De private sector heeft sedert de lancering van de T-Ford in 1908 honderd jaar de kans gekregen om die uit te bouwen en is daar niet in geslaagd. SP.a Rood brengt morgenochtend 21 januari een solidariteitsbezoek aan Opel Antwerpen. Erik De Bruyn Woordvoerder SP.a Rood |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
|
ik snap echt niet wat dhr. De Bruyn in die liberale partij te zoeken heeft?
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Banneling
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
|
|
|
|
|