![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() 'Opletten om kar nu niet voor het paard te spannen'Vlaams parlementslid Bart Tommelein reageert tevreden dat de VRT eindelijk zelf alarm slaat over radiozender MNM en toegeeft dat de inhoud van de zender niet strookt met de opdracht van de openbare omroep. Toch waarschuwt Tommelein om de kar niet voor het paard te spannen. "Ik hoop dat de VRT niet krampachtig gaat zoeken om een opdracht voor MNM te vinden. Als MNM niet binnen het kader van een openbare omroep past, moet men de juiste beslissing durven nemen.
Bart Tommelein zegt al enkele maanden dat het fout loopt met MNM. Het marktaandeel van de radiozender daalt en daarmee ook de reclame-inkomsten. Bovendien is MNM steeds moeilijker te onderscheiden van sommige commerciële radiozenders. Ik loof dan ook de aanpak van interim-CEO Piet van Roe die de koe bij de horens vat. Het heeft een tijdje geduurd, maar nu beseft men binnen de VRT dat het met MNM zo niet verder kan, aldus Tommelein. Toch waarschuwt Bart Tommelein om de kar niet voor het paard te spannen: “Mevrouw Waumans geeft toe dat de inhoud van MNM niet meer strookt met de opdracht van de openbare omroep. Bij de VRT stelt men nu de vraag hoe ze de radiozender kunnen omvormen tot een zender die wel binnen het kader van een openbare omroep valt." "Ik vind dit eerlijk gezegd nogal vreemd. Het lijkt me logisch dat je eerst duidelijk je opdracht definieert en op basis daarvan specifieke programma s maakt. Nu doet men het omgekeerde: men probeert de zender aan te passen en te kneden in het kader van de omroep. Ik hoop dat de VRT niet krampachtig op zoek gaat naar een opdracht voor MNM. Als de zender niet binnen het kader van een openbare omroep past, moet men de juiste beslissing durven nemen. Bart Tommelein vreest echter dat de VRT reeds vroeger MNM van de hand had moeten doen. “Door het dalende marktaandeel is ook de marktwaarde van MNM sterk gezakt. Een eventuele verkoop is nu niet meer zo gunstig. Het is logisch dat men aan MNM geen financiële kater wenst over te houden, zeker nu de VRT voor grote besparingen staat. Ik heb daar begrip voor, maar ofwel is er plaats voor MNM ofwel niet en daar moet men duidelijk naar handelen, aldus Tommelein. VOOR MEER INFORMATIE Bart Tommelein, Vlaams parlementslid Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wart is eigenlijk de opdracht vban de openbare omroep ?
Indien het gaat over het ook of bovendien maken van niet-commerciële programma's dan valt het aan populariteit verliezende MNM binnen die definitie. Indien het gaat over een breed aanbod aan media, radio en Televisie aanbieden valt MNM eveneens binnen die opdracht. Indien het gaat over "niet voor de voeten lopen van commerciële initiatieven" moeten er dringend diverse zenders gesloten worden. Wat zal het zijn VLD gesloten of open ?