Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De Q wil ernstig informatizeren in de gezondheidssektor
De Q heeft gelijk. 1 100,00%
De Q heeft ongelijk. 0 0%
En ik weet iets beter te zeggen in mijn post. 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 1. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2010, 09:21   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Q-beleid: administratieve vereenvoudiging en tegenwerking

(je mag twee antwoorden aanstippen in de bevraging, als dat niet leuk is ...)

Als ik iets lees over politiekers die administratieve vereenvoudiging nastreven, dan krijg ik al het maagzuur.
Want ik vind dit toch zo vanzelfsprekend. Daar moet volgens mij niet over gezeverd worden, dan moet bestendig nagestreefd worden ...

Nu las ik in de standaard dat Q zijn oog heeft laten vallen op de afgrijselijke papierberg in de gezondheidssektor.

En één ding treft mij daarbij: de briefjes waarmee je terugtrekt van de ziekenkas.
Wat kan er nu op tegen zijn, en waarom is het tien jaar geleden al niet volledig geruisloos ingevoerd, dat de arts de nodige gegevens elektronisch invult, mailt naar het ziekenfonds, zodat die laatste een overschrijving kan doen naar de rekening van de pasiënt (tenzij die laatste geen rekening wil meedelen, dan kan hij/zij nog altijd de verplaatsing maken als hij/zij daar tijd voor heeft, om de sentjes op te gaan halen).

Maar neen dus.
De Q wil wel; maar de ziekenkassen niet.

Waai ????

Maar mijn bezorgdheid is daarnaast: waarom kan de Q dat niet gewoon doordrukken ? Hebben wij nu een overheid, een uitvoerdende macht gekontroleerd door de wetgevende macht, om zoiets administratiefs niet binnen twee weken te beslissen, en binnen twee maanden in uitvoering te brengen ?

Kennen forummers nog zo van die kafka-dinges ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...1&subsection=3

titel: Van Quickenborne schaft doktersbriefjes af

kern-alinea
Citaat:
Dan is er nog het getuigschrift met het kleefbriefje, dat de patiënt eerst naar zijn ziekenfonds moet sturen alvorens die het geld terugstort op zijn rekening. ‘Ook deze omslachtige papiermolen kan perfect vervangen worden door een eenvoudige elektronische procedure', zegt de minister. Maar dit punt zal nog wat voeten in de aarde hebben, aangezien de ziekenfondsen niet staan te springen voor een afschaffing van het bestaande systeem. ‘Ik roep artsen en ziekenfondsen op om hierover het debat aan te gaan', zegt Van Quickenborne.

paar andere alinea's:

Citaat:
* vrijdag 29 januari 2010
*
* Auteur: (ems)

BRUSSEL - Wie bij de dokter langsgaat, zal binnenkort niet meer buiten komen met een stapel papiertjes.
Jaarlijks komen er 60 miljoen getuigschriften en 26 miljoen voorschriften in omloop, om nog maar te zwijgen van alle ziektebriefjes. Die papiermolen wil de minister van Vereenvoudiging, Vincent Van Quickenborne (Open VLD), een halt toeroepen: ‘Volledige elektronisering van de gezondheidszorg betekent een besparing van 1,5 miljard euro.'

Het Kafka-plan voor de gezondheidszorg bevat vijf punten. Tegen eind 2011 moet het elektronisch doktersvoorschrift een feit zijn. De apotheker zal het voorschrift gewoon uit de databank van e-Health kunnen oproepen.

Ook een uniform elektronisch ziektebriefje kan er volgens Van Quickenborne snel komen. ‘De administratieve diensten van e-Health, het platform dat de elektronisering van de gezondheidszorg ondersteunt, maken van dit punt een prioriteit. Er komt één standaarddocument dat de arts elektronisch naar de werkgever kan doorsturen.'

Dan is er nog het getuigschrift met het kleefbriefje, dat de patiënt eerst naar zijn ziekenfonds moet sturen alvorens die het geld terugstort op zijn rekening. ‘Ook deze omslachtige papiermolen kan perfect vervangen worden door een eenvoudige elektronische procedure', zegt de minister. Maar dit punt zal nog wat voeten in de aarde hebben, aangezien de ziekenfondsen niet staan te springen voor een afschaffing van het bestaande systeem. ‘Ik roep artsen en ziekenfondsen op om hierover het debat aan te gaan', zegt Van Quickenborne.

Ook zal de sis-kaart uit onze portefeuilles verdwijnen, en geïntegreerd worden in de elektronische identiteitskaart. Nieuwe toepassingen voor de elektronische identiteitskaart zijn voor ‘heel binnenkort' en daarom kan de afschaffing van de sis-kaart ‘heel snel' gaan.

Tot slot wil Van Quickenborne komaf maken met de omslachtige procedure voor het aanvragen van geneesmiddelen waar een akkoord van het ziekenfonds nodig is voor het wordt terugbetaald. Het gaat om dure medicijnen voor specifieke aandoeningen.

Vandaag moet een dokter een aanvraag opstellen aan het ziekenfonds, waarna het weken kan duren vooraleer die toelating er komt. In de praktijk leveren de apotheken het geneesmiddel onmiddellijk af, waarna een papieren rompslomp volgt. ‘Door een elektronische procedure kan het ziekenfonds in real time het akkoord geven als er geen bijkomende vragen zijn. De patiënt kan rechtstreeks naar de apotheek, die het akkoord kan raadplegen via de elektronische identiteitskaart van de patiënt.' Dit moet tegen midden 2011 een feit worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 januari 2010 om 09:25.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be