Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2010, 13:24   #1
rikus
Lokaal Raadslid

rikus's schermafbeelding

Standaard Kamer plotseling kritisch na verdubbelen ‘555’

Kamer plotseling kritisch na verdubbelen ‘555’
Dit artikel komt voor in dossier: Aardbeving Haïti

Geplaatst: 05 februari 2010 09:31

van onze redactie politiek

DEN HAAG - Twee weken na de nationale televisieactie voor Haïti, toonde de Tweede Kamer zich donderdag plotseling kritisch over de verdubbelingsactie van het kabinet.

Minister Bert Koenders zegde in aanloop naar de actiedag toe al het geld te verdubbelen dat tot en met 21 januari op giro 555 zou worden gestort. In totaal was dat een bedrag van ruim 41 miljoen euro. De giften lopen sindsdien gestaag door, en er staat nu al meer dan honderd miljoen op de rekening van de Samenwerkende Hulporganisaties. Hiervan wordt dus niets meer verdubbeld.

Geert Wilders samen met minister André Rouvoet (links) en minister Bert Koenders (midden) in het telefoonteam tijdens de TV-actie voor de slachtoffers van de aardbeving op Haiti. |foto ANP/Marcel Antonisse

Belastinggeld
CDA-Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier vond de 41 miljoen ,,een erg groot bedrag''. ,,Wordt het een gewoonte dat de minister bedragen gaat verdubbelen?'', vroeg ze. ,,Hoe maakt hij het onderscheid: is een volgende ramp minder erg, en verdubbelt hij dan niet?'' Ook SP vroeg zich dat af: ,,Wie bepaalt welke ramp erger is?''
VVD en D66 stuit het vooral tegen de borst dat ook diverse plaatselijke en provinciale overheden grote giften hebben gedaan aan giro 555. Belastinggeld dus, dat vervolgens van ander belastinggeld wordt verdubbeld. ,,Je loopt het gevaar dat mensen daardoor denken: er wordt al namens mij gegeven, ik hoef dat zelf niet meer te doen'', zei VVD-Kamerlid Han ten Broeke. Hij wilde een garantie van Koenders dat hij in het vervolg giften van lagere overheden niet meer verdubbelt, maar alleen particuliere giften. ,,Daar is het systeem voor bedoeld.''

Simpel houden

Koenders noemde dit ,,ondoenlijk''. Iedereen kan storten op giro 555, ook overheden en bedrijven. Ik heb het juist simpel willen houden: al het geld dat voor een bepaald tijdstip zou worden gedoneerd, verdubbel ik. Punt.''
Het verdubbelen van giften - eerder deed Koenders dit bij de nationale actie voor de gevolgen van de tsunami, en bij diverse Radio 3FM-acties voor het Rode Kruis - wordt geen gewoonte, bezwoer hij. ,,In dit geval heb ik tot verdubbeling besloten vanwege het specifieke karakter van de ramp, de omvang ervan en de signalen die ik opving uit de Nederlandse samenleving.''
bron:

rikus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be