Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2002, 00:04   #1
computeringenieur
Burger
 
computeringenieur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 155
Standaard

Ik denk Istanbul. Istanbul heeft 15 miljoen inwoners,en met de rand samengeteld 20miljoen. En heeft in totaal 2103 wolkenkrabbers. En wat denken jullie hiervan?
__________________
Turkije - Türkiye - La Turquie - Turkey - die Türkei - الجمهورية التركية
computeringenieur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 00:20   #2
Musti
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 40
Standaard

Ook al zijn die er, is niet belangrijk als ze toch leeg zijn en wat heeft dat met economische vooruitgang te maken??
Oosten is arm!!
Musti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 01:08   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ja, in Istanboel kunnen ze die rustig neerzetten.

Maar ff serieus: de criteria voor een wolkenkrabber zijn nogal ruim. Volgens www.skyscrapers.com is het Hilton Hotel in Rotterdam al een wolkenkrabber. Dat gebouw is 36 meter hoog...

Het hoogste gebouw van Istanboel is dan ook 'maar' 181 meter hoog, het hoogste wolkenkrabber van Europa zou met 259 meter de Commerzbank in Frankfurt zijn (blijkbaar tellen de 368 meter hoge Fernsehturm van Berlijn en de 540 meter hoge Ostankino televisietoren van Moskou niet mee).

Overigens is (was?) er in Rotterdam een plan voor de bouw van de Parkhaventoren, die met 392 meter in een klap de hoogste wolkenkrabber van Europa moet worden en in de top 10 van de wereld zal staan.
En nu maar hopen dat Bin Laden z'n werkterrein heeft verlegd...

Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 01:56   #4
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

In België heeft men lange tijd een schrik voor wolkenkrabbers gehad, als landschapsvervuilend. Vandaar dat in Antwerpen er bijvoorbeeld maar 2 serieuze torens te zien zijn in het centrum van de stad (waaronder de "Boerentoren")
Wolkenkrabbers zijn idd geen teken van vooruitgang, leefbare steden voor mij wel.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 06:12   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het belangrijkste deel van Istanbul ligt aan de zuidkant van de Bosporus, die algemeen aanvaard is als grens tussen het werelddeel Europa en Azië.

Dus
1)Istanbul heeft misschien wel een berg Wolkenkrabbers, maar die liggen dan al zeker niet in Europa.
2) de laatste natuurramp in Turkije heeft aangetoond dat de bouwkwaliteit van de meeste van die blokkendozen die van zandtaartjes evenaard.

Oftewel ,prachtige reclame ,maar die botst af op mijn onverschilligheid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 14:12   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
In België heeft men lange tijd een schrik voor wolkenkrabbers gehad, als landschapsvervuilend. Vandaar dat in Antwerpen er bijvoorbeeld maar 2 serieuze torens te zien zijn in het centrum van de stad (waaronder de "Boerentoren")
Wolkenkrabbers zijn idd geen teken van vooruitgang, leefbare steden voor mij wel.
Ja, dat zou ik ook zeggen als Rotterdam zo'n mooie binnenstad zou hebben als Antwerpen, Gent of Brugge. En Rotterdam had ook zo'n mooie binnenstad, tot 14 mei 1940, toen de Duitsers met brandbommen het hele centrum verwoestten (800 doden, 80.000 daklozen). Er staat nog een mooi beeld van Zadkine in de stad, een mens waar het hart uit is weggerukt.

Om een indruk te geven van de gevolgen, dit is een foto van het centrum van Rotterdam na het bombardement. De enige belangrijke gebouwen die bewaard zijn gebleven, zijn het stadhuis uit 1912 en het naastgelegen hoofdpostkantoor (op de voorgrond), de Laurenskerk (links schuin daarachter) en het Witte Huis (op de achtergrond aan de Maas):
http://www.groenvanprinsterer.nl/images/rdambomb.jpg

Een wat gedailleerder plaatje van het Hofplein, het bekendste plein van Rotterdam, voor en na het bombardement:



Rotterdam moest dus weer worden opgebouwd en er werden dus moderne gebouwen neergezet. Meestal van die lelijke gebouwen uit de jaren 50, die nu al weer worden afgebroken, maar ook hoogbouw. Rotterdam is met afstand de stad met de meeste bijzondere architectuur in Nederland en met de hoogste gebouwen. Het hoogste gebouw is met 151 meter Delftse Poort I, een complex van de verzekeringsmaatschappij Nationale Nederlanden. Het staat naast het Centraal Station, dat voor de oorlog Rotterdam Delftsche Poort heette, maar net als de Delftse Poort zelf, een oude stadspoort (midden op het Hofplein op de vooroorlogse foto), in de oorlog is kapotgeschoten.
Daarom zijn wolkenkrabbers in Rotterdam dus wel min of meer een teken van vooruitgang. In de nu geplande Parkhaventoren zit ook wel een mooie symboliek. De hoogte van 392 meter is nl. afgeleid van het verval van de Rijn van Zwitserland tot Rotterdam.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 18:24   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Het belangrijkste deel van Istanbul ligt aan de zuidkant van de Bosporus, die algemeen aanvaard is als grens tussen het werelddeel Europa en Azië.

Dus
1)Istanbul heeft misschien wel een berg Wolkenkrabbers, maar die liggen dan al zeker niet in Europa.
2) de laatste natuurramp in Turkije heeft aangetoond dat de bouwkwaliteit van de meeste van die blokkendozen die van zandtaartjes evenaard.

Oftewel ,prachtige reclame ,maar die botst af op mijn onverschilligheid.
Ik heb het ff nagekeken en de meeste 'wolkenkrabbers' liggen wel aan de westkant van de Bosporus, in het Europese deel. Dat zijn er dan nog altijd iets meer dan in Londen, de stad met de meeste wolkenkrabbers in Europa.
Naast de bescheiden gemiddelde hoogte van de meeste wolkenkrabbers in Istanboel blijkt de bouwkwaliteit inderdaad vaak niet zo best te zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 18:45   #8
Bolter
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: Zonhoven
Berichten: 1.087
Standaard

Hoe belangrijk is het materiële ???

Is het aantal wolkenkrabbers wel belangrijk ??

Of moeten we niet eerder praten over sociale voorzieningen, over mensenrechten...

Hoe leeft de gewone man, de gewone vrouw, de gewone kinderen....

En hierbij refereer ik niet alleen naar Turkije maar wel naar elk land op zich..

Hoe beoordeel je immers de status van een land ??

Meestal gebeurt dit inderdaad op een financiële basis.
Maar om de status van een land te bepalen zijn er volgens mij meerdere factoren die een rol spelen.

Ik ben wel akkoord dat een tekort aan financiële middelen natuurlijk nefast is voor de ontwikkeling op zich.
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2002, 14:29   #9
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

In welk land hoppen de meeste chupacabras?

__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 14:14   #10
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Frankfurt heeft er wel echt veel hoor.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 14:29   #11
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Frankfurt heeft er wel echt veel hoor.
zei hij na een diepgaande studie van vier en een half jaar...
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 27 juli 2007 om 14:30.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 14:44   #12
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Moskou heeft zonder enige twijfel de meeste gebouwen van meer dan 15 verdiepingen van Europa, gevolgd door Kiev, ook tegenwoordig worden er honderden per jaar bijgebouwd, ook andere ex-Sovjet steden als Sint-Petersburg tellen vele 100'en gebouwen van meer dan 15 verdiepingen.
Een typisch beeld in Moskou:





http://www.michau.se/pics/my_pics/mo...918_9466_2.jpg

typische Sovjet-stad:

Laatst gewijzigd door tomm : 27 juli 2007 om 15:13.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 15:25   #13
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Nog meer Moskou-foto's:

[quote]
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 15:46   #14
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Toch erg dat het in zo'n rijk land als België zo pover gesteld is met moderne architectuur, werkelijk hemeltergend welke miserabele misbaksels ze durven neerplanten in grootse rijke steden als Brussel of Antwerpen. Niets geen visie of grandeur, de kneuterigheid straalt er van.(extreem voorbeeld: dat hotel recht tegenover het Centraal-Station in Brussel.)
Nederland is op dat vlak een stuk beter, maar toch nog niet te vergelijken met toppers als de VS, China, Japan, Brazilië of Rusland.
Istanbul vond ik op architecturaal vlak een grote tegenvaller, weinig visie of stijl, weinig grote gebouwen in het algemeen, behalve in bepaalde wijken, bvb. rond Taksim. Behalve een paar prachtige moskeeën en kerken vond ik er helemaal niets aan.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 juli 2007 om 15:51.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 16:32   #15
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Op internationaal vlak was de VSA lange tijd koploper op dat vlak. (Denk maar aan de race tussen Chrysler Building, Empire State Building,40 Wall Street... in de jaren dertig)
Nu is China eigenlijk koploper aan het worden (maar dan niet Peking, eerder Shanghai, Hong Kong,...)
Het hoogste gebouw van Europa staat op dit moment inderdad in Moskou, niet die universiteitstoren maar het Triumph Palace.
Wel jammer dat die Ostankinotoren in brand is gevlogen.
Voor die "dikzakken" in Moskou heb ik het wel niet zo (die "stalinistische architectuur). Als je rondwandelt in een stad als New York zal je snel zien dat die gebouwen misschien wel hoog zijn, maar eigenlijk niet zo breed. Hoe zit dat dan met de ramen?
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 27 juli 2007 om 16:32.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 16:49   #16
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
In België heeft men lange tijd een schrik voor wolkenkrabbers gehad, als landschapsvervuilend. Vandaar dat in Antwerpen er bijvoorbeeld maar 2 serieuze torens te zien zijn in het centrum van de stad (waaronder de "Boerentoren")
Wolkenkrabbers zijn idd geen teken van vooruitgang, leefbare steden voor mij wel.

Leefbare steden en wolkenkrabbers zijn volgens mij perfect combineerbaar, het enige dat nodig is is een goed urbanistisch project.
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be