Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
15 maart 2010, 19:17 | #1 |
Banneling
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
|
Vlaamse regering geplaagd door Lange Wapper
Neen is neen :: Vlaamse regering geplaagd door Lange Wapper
In oktober 2009 zei 60 % van de Antwerpse bevolking neen tegen de Lange Wapper. Daarop richtte de Vlaamse regering zeven werkgroepen op. Het enige wat die maanden lang deden was… wachten op een uitspraak van de Raad van State. Joris Van Gorp In februari sprak de Raad van State zich uit over een klacht tegen het ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) van de Lange Wapper. Als de Raad de klacht had aanvaard dan had dit het definitieve einde van de Lange Wapper betekend, maar de Raad wees de klacht af. Grote opluchting bij de voorstanders van de Lange Wapper, zij zagen de weg vrij om de Antwerpenaren alsnog een lichtjes gewijzigde Lange Wapper, een Lange Wapper light, op te dringen. De Lange Wapper light volgt het hele tracé van de variant die bij het referendum van oktober een overweldigend neen kreeg, en wijzigt alleen de omstreden en complexe aansluitingen tussen Lange Wapper en de ring in Deurne en Merksem. Een nieuw alternatief Terwijl de Vlaamse regering wachtte op de uitspraak van de Raad van State, nam een groep Antwerpse bedrijfsleiders en academici, verzameld in Forum 2020, het initiatief. Forum 2020 engageerde Manu Claeys en Peter Verhaeghe van de actiegroep stRaten-generaal om de studie uit te voeren. Eind februari bracht Forum 2020 de resultaten van deze studie naar buiten. Een gloednieuw tracé zag het licht. Het nieuwe tracé leidt al het doorgaand verkeer rond Antwerpen, terwijl dat vandaag letterlijk door Antwerpen stad davert: 200.000 Antwerpenaren wonen op minder dan 1 km van de Antwerpse ring. Als het nieuwe tracé ten westen, noorden en oosten van de stad er komt, kunnen zij eindelijk rustig slapen en verse lucht inademen. Bovendien loopt het nieuwe tracé hoofdzakelijk door industrieterrein en voor het grootste deel door korte tunnels, zodat ook de rand van Antwerpen niet extra belast wordt. Vlaamse regering zwaar verdeeld CD&V en N-VA willen dolgraag de werken voor de Lange Wapper light van start zien gaan. Zij staan onder zware druk van de bevriende bedrijfswereld (de betonboeren). De derde regeringspartner, sp.a, zit met een groot probleem. Patrick Janssens was tot een paar maanden voor het referendum nog honderd procent pro Lange Wapper – “walk and don’t look back” – maar draaide toen plots volledig bij. Weer zo’n bocht maken, dat zou geen enkele Antwerpenaar verstaan. Dat betekent voor de sp.a een snelweg naar een electorale nederlaag in Antwerpen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Iets wat noch burgemeester Patrick Janssens noch de hele sp.a zich kan permitteren. Vlaams minister-president Kris Peeters zegt dat hij voor 31 maart de knoop wil doorhakken. Het nieuwe alternatief tracé van Forum 2020 en de hachelijke positie van zijn sp.a-coalitiepartner maken het hem niet gemakkelijk. Het wordt vermoedelijk kiezen tussen de Lange Wapper light en het ‘bretellentracé’ van Forum 2020. De actiegroep Ademloos wil dan ook de druk op Kris Peeters opdrijven en startte verleden week een affichecampagne “Nee is nee, Kris”. De PVDA steunt deze affichecampagne. De Antwerpse bevolking heeft heel het Lange Wapper-tracé afgekeurd. Nee is nee. Geen Lange Wapper light. Nog jaren in de file? Sommige voorstanders van de Lange Wapper light bezweren de inwoners dat ze nog jaren in de file zullen staan, als ze de Lange Wapper afwijzen. “Ondertussen rijdt Antwerpen zich vast”, klinkt het steevast. Louter bangmakerij of een reëel probleem? Een snelle oplossing voor de files ligt nochtans voor de hand, dat zeggen tal van Antwerpenaren al jaren. Roep via de radio af dat vanaf heden de Liefkenshoektunnel tolvrij is en binnen de tien minuten resulteert dit in een vermindering van het verkeer op de Antwerpse ring. Dat wordt bij elk ongeval op de ring opnieuw bewezen. Dan wordt inderdaad via de radio omgeroepen dat Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij is en elke keer daalt inderdaad binnen de kortste keren het verkeer op de ring. Tolheffing Het Forum 2020 wil een ‘slimme tolheffing’ introduceren op het toekomstige snelwegencomplex rond Antwerpen: “Duidelijke visuele verkeersinformatie langs het hoofdwegennet kan de gebruikers informeren over de minimale kostenroute, waardoor ze via hun portemonnee aangespoord worden om de minst drukke route te gebruiken.” Zo’n slimme tolheffing voor vrachtwagens zien ze bij de PVDA nog wel zitten. Maar niet voor personenwagens. Omdat zo’n tol het draagvlak voor het bretellentracé ondermijnt. En omdat je ook met goede verkeersinformatie en snelheidsbeperkingen op de ring het doorgaand personenverkeer voldoende uit de stad kunt weghouden. Het Forum 2020 meent ook dat tol “fiscale inkomsten genereert. Die kunnen aangewend worden voor (…) de bekostiging van de infrastructuur.” Hiermee zitten we weer midden in een publiek-private samenwerking, met alle nadelen die eraan verbonden zijn: duurder, meer veiligheidsproblemen, verbod op alternatieve infrastructuurwerken die de tolinkomsten van het bretellentracé in gevaar brengen… De PVDA pleit voor het schrappen van elke publiek-private samenwerking én elke tolheffing op de nieuwe Antwerpse infrastructuur. Rekeningrijden voor vrachtwagens over het hele Belgisch grondgebied kan jaarlijks ruim 800 miljoen euro opbrengen. Met deze inkomsten kan de overheid alle nieuwe investeringen financieren over het hele autowegennet. Met dit rekeningrijden kan men ook verkeersstromen sturen. Men heeft geen specifieke tolheffing nodig in Antwerpen en zeker niet voor personenwagens. Om al deze reden zal de PVDA de volgende weken haar campagne voor een tolvrije Liefkenshoektunnel opvoeren. Liefkenshoektunnel tolvrij Teken de petitie voor het onmiddellijk tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. Voor een onmiddellijke verbetering van de mobiliteit in en om Antwerpen. Schaf de tol af in de Liefkenshoektunnel. Op dit ogenblik rijden er dagelijks 20.000 voertuigen door de Liefkenshoektunnel. De tunnel zou dagelijks 80.000 tot 90.000 voertuigen aan kunnen. Door de Kennedytunnel rijden er dagelijks 140.000 voertuigen. Wanneer we dagelijks 50.000 �* 70.000 voertuigen kunnen afleiden van de Kennedytunnel naar de Liefkenshoektunnel dan zouden er onmiddellijk minder files op de ring zijn. Om dit te realiseren volstaat het gewoon de tol aan de Liefkenshoektunnel af te schaffen. Teken de petitie op www.liefkenshoektunneltolvrij.be |
17 maart 2010, 09:36 | #2 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
Citaat:
Maar daar wordt geen enkele aannemer beter van. En a fortiori geen enkele politicus. En dan heeft Antwerpen nog steeds geen schoon brug om op de Eurobiljetten te zetten...
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
17 maart 2010, 11:12 | #3 |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
|
Excuseer?! 60% van 24% van de Antwerpse bevolking, zal je bedoelen.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence. |
15 juni 2010, 19:21 | #4 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
|
Citaat:
www.opstand.net Paul
__________________
|
|
18 juni 2010, 15:29 | #5 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
Citaat:
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
6 juli 2010, 23:37 | #6 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 7
|
Doe toch iets met de Liefkenshoek!
In 2009 reden er gemiddeld 17.500 voertuigen per dag door de Liefkenshoektunnel (4 rijvakken).
De Kennedytunnel slikt er 154.000 per dag, met pieken tot zelfs 200.000 (6 rijvakken). De Waaslandtunnel 33.000 (2 rijvakken). Als elke rijstrook van de LHT evenveel zou verzetten als een rijstrook van de Kennedy op een gemiddelde dag, dan zou de Liefkenshoek 102.000 voertuigen per dag slikken. Per rijstrook in de Kennedy rijdt 6 maal meer verkeer dan over een rijstrook in de Liefkenshoek. Doe toch iets met die tunnel! www.liefkenshoektolvrij.be |
6 juli 2010, 23:41 | #7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
|
Petitie is getekend.
__________________
Citaat:
|
|
7 juli 2010, 01:03 | #8 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
|
Een mooie toepassing van het Keynesiaanse economiemodel zou zijn als we nu een tunnel of brug bouwen.
Beslis ... Tegenstanders zal je altijd vinden, maar dan wordt het Vlaamse niveau besmet met het Belgische status quo. Het is maar wat je verkiest. |
7 juli 2010, 05:43 | #9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Met het bedrag dat reeds is uitgegeven aan de Lange wapper, had men reeds lang de problemen kunnen oplossen en heel de Antwerpse ring kunnen ontlasten. |
|
7 juli 2010, 09:25 | #10 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
|
Citaat:
Desondanks is er een zuidelijke ruime snelwegring of alternatief nodig voor het verkeer O<>W. Logisch zou zijn vanaf knooppunt E313/E34-Ranst. Dit zou de totaal overbelaste "achilleshiel" verkeerswisselaar A´werpen-Oost ontlasten; vandaar draagt de meeste miserie over het hele verkeerdsysteem rond Antwerpen. (d = is geen tipfout ) Mooi uitgelegd in Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2010 om 09:52. |
|||
7 juli 2010, 09:58 | #11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
|
Citaat:
en moest je nu eens die liefkenshoek verbinden met de E17 ipv die ommetoer van 30 km ?? je voert een slimme kilometerheffing in. Dus elke auto moet een RFID chip hebben en als je door de tunnel rijd zonder chip wordt je onderschept en krijg je een boete Dus je koopt eenmalig een RFID chip, je koppelt die aan uw VISA kaart en klaar is kees. En waarom niet je gebruikt hetzelfde systeem als Telepeage van frankrijk.
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ https://twitter.com/ragnarbjartur https://ground.news/ https://antidisinfo.net/ https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 7 juli 2010 om 10:00. |
|
7 juli 2010, 10:12 | #12 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
|
Citaat:
Citaat:
http://www.wegen-routes.be/doss/R2n.html En een discussie over het verbinden van de E17 met de R2: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 juli 2010 om 10:33. |
|||
7 juli 2010, 15:16 | #13 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
getekend
|
7 juli 2010, 15:33 | #14 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
Citaat:
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
7 juli 2010, 15:35 | #15 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
Citaat:
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
7 juli 2010, 22:06 | #16 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
|
|
7 juli 2010, 22:30 | #17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
|
Dat viel me ook als eerste op, jij leest het tenminste.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
12 juli 2010, 10:42 | #18 |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
Ondertussen toont de studie naar het stemgedrag op het referendum de oubolligheid van het Oosterweelconcept aan :
"Alleen in de categorie zestigplussers vond de 'ja'-stem een meerderheid (54,1%)."
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
23 juni 2011, 13:36 | #19 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 7
|
Liefkenshoek Tolvrij en W-eb zullen op 10 juli 2011 om 11u elk een bloemenkrans neerleggen in de berm van de Liefkenshoektunnel ter hoogte van de tolhuisjes.
Beide actiegroepen zullen hierbij de tunnel herdenken voor haar 20 jaar ondergewaardeerde diensten en hun steun betuigen voor een mooiere toekomst. Een toekomst die weggebruikers de kans zal bieden om haar efficiënter te benutten, tot eer en glorie van werkgelegenheid en economische welvaart. Uw steun aan de Liefkenshoektunnel stellen wij bijzonder op prijs en rekenen op uw talrijke aanwezigheid. Leg samen met ons bloemen neer en steun de Liefkenshoektunnel in haar bestaan. Deze symbolische actie op haar 20ste verjaardag mag niet onopvallend voorbij gaan. Een klein gebaar door haar gebruikers maar een groot gebaar voor het volledige mobiliteitsprobleem rond Antwerpen en in het Waasland. De Lege Tunnel, dankt u bij voorbaat. U KOMT TOCH OOK? |