Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2010, 01:18   #1
Sus Iratus
Banneling

Standaard Groenen zijn gemener

Er blijkt onderzoek gedaan te zijn naar iets wat ik eigenlijk altijd al wel vermoedde, maar nooit kon staven: 'Groene' mensen zijn gemener:

Citaat:
Mensen die 'groen' leven zijn vaker onaardig tegen andere mensen. Bovendien stelen deze milieubewuste mensen vaker dan gemiddeld, zo blijkt uit een nieuw Brits onderzoek.

Iemand die bijvoorbeeld biologisch voedsel eet, speelt vaker vals en steelt meer dan iemand die dat niet doet. Milieubewuste types voelen zich namelijk moreel superieur omdat zij 'de wereld redden'.

De groene consumenten kregen een computerspel te spelen, net zoals een controlegroep van milieuvervuilers. De eerste groep speelde vaak vals, terwijl de tweede groep dat niet deed. Ook werd beide groepen gevraagd om hun eigen salaris uit een envelop te pakken. Bij de groenen werd zes keer zo veel gestolen als bij de anderen.

Het onderzoek onderzocht ook de bereidheid tot eerlijk delen. Mensen die groene producten kochten, waren minder vaak bereid geld te delen met anderen, die niet groen aten.

bron
Heeft er iemand een linkje naar het onderzoek waarvan sprake is, of weet iemand er meer over?

Het gaat mij namelijk om: "Milieubewuste types voelen zich namelijk moreel superieur omdat zij 'de wereld redden'".

Deze houding heb ik zelf ook vaak waargenomen bij macrobiotische graseters, bomenknuffelaars en aanverwanten. Vaak, maar niet altijd, bevinden zij zich ter linkerzijde van het politieke midden en niet zelden worden ze geteisterd door een hevige vorm van politieke hypercorrectheid waarbij ze dan alles en iedereen verketteren die niet aan de door hun opgelegde standaard voldoen. Terwijl ze, als puntje bij paaltje komt, op allerlei gebied zelf zo hypocriet als de neten blijken te zijn. Een Duitse term voor dit soort mensen is dan ook 'Gutmenschen', de zogenaamd moreel superieuren. Althans, dat vinden ze zelf. Een hoogst irritant slag volk, maar nu is dus aangetoond waarom dat zo is.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 01:30   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Het is evident dat ze moreel superieur zijn.
Oud 16 maart 2010, 01:40   #3
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Als ik heel mijn leven van brocolli en bonen moest leven zou'k ook chagerijnig worden.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 01:43   #4
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het is evident dat ze moreel superieur zijn.
Kunt u dat wat nader toelichten?
Want mensen die van zichzelf vinden dat ze moreel superieur zijn, blijken dus vaker naar te doen tegen andere mensen, vaker te stelen, vaker vals te spelen enzovoorts. Ik vind dat beslist niet moreel superieur.

De karakteristieken zoals beschreven in het artikel geven overigens wel een perfecte beschrijving van het gedrag van de Partij van de Arbeid en GroenLinks in Nederland.
Oud 16 maart 2010, 01:48   #5
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Ze 'menen' de wereld te redden, terwijl ze diezelfde wereld volledig naar de verdommenis helpen, ze 'noemen' zichzelf 'wereldverbeteraars', zelfverklaarde wereldverbeteraars die 'menen' dat zij het allemaal beter weten, zelfs beter dan de wereld zélf, van een superioriteitsgevoel gesproken kan dat wel tellen, hoogmoedswaanzin!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 01:57   #6
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo es boel gehad met lesbische vegetariërs.
Da's echt de laatste groep mensen waarmee je in ruzie met wil liggen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 02:03   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Terwijl ze, als puntje bij paaltje komt, op allerlei gebied zelf zo hypocriet als de neten blijken te zijn.
Van dat hypocriet zijn heeft Vogels al een schoolvoorbeeld gegeven.

In het parlement afgeven op alles wat nog maar enigzins met de auto en de daarmee gepaarde vervuiling te maken heeft om zelf nadien reklame voor Volvo te maken.

Als er geld aan te pas komt zijn ze dan toch precies iets minder groen, de hypocrieten.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 02:29   #8
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Van dat hypocriet zijn heeft Vogels al een schoolvoorbeeld gegeven.

In het parlement afgeven op alles wat nog maar enigzins met de auto en de daarmee gepaarde vervuiling te maken heeft om zelf nadien reklame voor Volvo te maken.

Als er geld aan te pas komt zijn ze dan toch precies iets minder groen, de hypocrieten.
Wat dacht u hiervan:

GroenLinkse NIMBY's

GroenLinkse millieu-sinterklazerij

GroenLinkser rijdt in ultravervuilende Trabant

De lijst is schier oneindig, voor de PvdA geldt hetzelfde. Als er wat te graaien valt, zijn ze opeens helemaal niet meer zo principiëel meer. Maar wel anderen de wet willen voorschrijven vanuit hun eigen totaal misplaatste morele superioriteit. Ik walg echt van dat volk.
Oud 16 maart 2010, 06:21   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet in welke mate zulk een gedrag typisch 'groen' is. Ik denk dat je zo een hypocriet gedrag, gekoppeld aan een meerderwaardigheidscomplex en een minachting voor andersdenkenden, bij elke ideologisch-sterk-overtuigde kliek gaat terugvinden.
Kwezelarij, in de grond.
Oud 16 maart 2010, 06:36   #10
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Het gaat mij namelijk om: "Milieubewuste types voelen zich namelijk moreel superieur omdat zij 'de wereld redden'".

Deze houding heb ik zelf ook vaak waargenomen bij macrobiotische graseters, bomenknuffelaars en aanverwanten. Vaak, maar niet altijd, bevinden zij zich ter linkerzijde van het politieke midden en niet zelden worden ze geteisterd door een hevige vorm van politieke hypercorrectheid waarbij ze dan alles en iedereen verketteren die niet aan de door hun opgelegde standaard voldoen. Terwijl ze, als puntje bij paaltje komt, op allerlei gebied zelf zo hypocriet als de neten blijken te zijn. Een Duitse term voor dit soort mensen is dan ook 'Gutmenschen', de zogenaamd moreel superieuren. Althans, dat vinden ze zelf. Een hoogst irritant slag volk, maar nu is dus aangetoond waarom dat zo is.
Het zal misschien als een verrassing komen, maar een dergelijke ingesteldheid vind je terug bij alle ideologieën die min of meer fundamentalistisch of radicaal zijn.

Het feit dat je de kleine kantjes van een aantal mensen van de groene beweging eruit pikt, verraadt je persoonlijke hekel eraan.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 08:19   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Jos Geysels
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 08:25   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Als ik heel mijn leven van brocolli en bonen moest leven zou'k ook chagerijnig worden.
vwoilla,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 08:30   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
vwoilla,
ik lust graag brocolli, maar ik heb ook wel een gemeen kantje

mss moeten die wetenschapper gewoon het direct verband tssn brocolli in gemeen zoeken ipv over groenen te gaan
Oud 16 maart 2010, 08:39   #14

Karma's schermafbeelding

Standaard

Draai het misschien om ... valsspelers en dieven worden groen om hun geweten te sussen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 08:53   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik lust graag brocolli, maar ik heb ook wel een gemeen kantje

mss moeten die wetenschapper gewoon het direct verband tssn brocolli in gemeen zoeken ipv over groenen te gaan

Wij zijn geen konijnen he , ... te veel rood vlees eten maakt u misschien agressiever , maar misschien is dat uiteindelijk wel eerlijker.
Oud 16 maart 2010, 08:56   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij zijn geen konijnen he , ... te veel rood vlees eten maakt u misschien agressiever , maar misschien is dat uiteindelijk wel eerlijker.
ik eet niet teveel rood vlees, mss is mijn agressiviteit wel aangeboren.
Oud 16 maart 2010, 08:58   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik weet niet in welke mate zulk een gedrag typisch 'groen' is. Ik denk dat je zo een hypocriet gedrag, gekoppeld aan een meerderwaardigheidscomplex en een minachting voor andersdenkenden, bij elke ideologisch-sterk-overtuigde kliek gaat terugvinden.
Kwezelarij, in de grond.
Ongezouten racisme dus.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 08:58   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je ziet dat ook veel bovenkomen in volgende situatie, ...

Groene jef en zijn marie gaan van t stad op den buiten wonen, in t groen, (ah ja als groene zijnde... ) eerst gaat alles goed, vogeltjes fluiten, koeien loeien, ... maar als de koeien wat te veel beginnen loeien s morgens, of de haan van boer Teun kraait hen om 6.30 uit bed, dan begint het al wat wrijving te geven met boer Teun, als de boer dan ook die daar al 30 jaar woont, en werkt, zijn veld gaat bemesten, dan stinkt het, en dan start operatie pest boer Teun weg, ... alle middelen zijn goed, rechtzaken, gesprekjes en dealtjes met de lokale burgemeester en een paar andere politieke vrienden .

Nee groene eco communisten, laat die maar schoon in t stad blijven, het park bied voor hen fun genoeg, en daar zitten ook geen kraaiende hanen.
Oud 16 maart 2010, 09:03   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik eet niet teveel rood vlees, mss is mijn agressiviteit wel aangeboren.
Ik denk toch eerder dat ge een brave jongen zijt hoor.
Oud 16 maart 2010, 09:07   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk toch eerder dat ge een brave jongen zijt hoor.
dat vind ik een comfortabele en aangename uitgangspositie, we gaan dat zo houden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be