![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Frank Vanhecke (Vlaams Blok) - 10 tot 16 mei "De media kon er niet omheen na de uitspraak in Gent. Het arrest werkte de voorzitter meteen op de voorgrond. 'We geven het toe. We zijn naïef geweest.' staat te lezen op website. Het arrest zou een aanslag op de vrije meningsuiting zijn, vanuit link |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Graag een vraagje aan de Vanhecke. Beseft u dat de vlaamse bevolking fel aan het vergrijzen is? Wie denkt u dat de lasten van de vergrijzende vlaming zal moeten betalen. Ja inderdaad de verguisde jonge actieve migrantenbevolking. Of hoe ziet u de toekomst in?
Hoe denkt uw partij het vergrijzingsprobleem op te lossen? |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Het is een fabeltje dat men met immigratie de vergrijzing oplost. Men bestendigt immers het probleem (tenzij de nataliteit plots sterk zou stijgen). Om de basis van de bevolkingspyramide voldoende breed te houden, moet men immers steeds weer immigranten aantrekken. Dat is niet onze optie, omdat wij de mens zien als meer dan een loutere werkkracht. Mensen zijn ook wezens met een sociale, culturele en godsdienstige achtergrond, die zij niet zomaar afwerpen als ware het een jas.
De oplossingen voor de vergrijzing liggen elders. Men moet de pensioenen zoveel mogelijk onfhankelijk maken van de bevolkingspyramide. Als iedereen voor zijn eigen pensioen afdraagt, is er geen probleem. Maar dat vergt een overschakeling van het huidige repartitiestelsel voor het wettelijk pensioen naar een kapitalisatiestelsel (pensioenfondsen). Uiteraard vormt die overgang een financieel probleem (de huidige gepensioneerden moet natuurlijk hun pensioen blijven krijgen). Maar dat is een eenmalige kost. Daarna is het probleem van de vergrijzing voor wat de pensioenen betreft, bedwongen. Om de kosten van de pensioenen in te dammen zijn evenwel ook andere maatregelen nodig. Zo is het absoluut noodzakelijk dat mensen langer werken. De gemiddelde werkelijke pensioenleeftijd is 57 jaar. In onze buurlanden ligt dat hoger. Die leeftijd omhoog krijgen moet niet alleen door inperking van het brugpensioen, men kan de bedrijven bijvoorbeeld ook fiscaal stimuleren om oudere werknemers in dienst te houden. Het 'immigratie moet'-praatje is dus ietwat kortzichtig. |
![]() |
![]() |
#3 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
maw u wilt dat we in de toekomst moeten rekenen op banken en multinationals om aan ons pensioen te geraken? Dat ziet er veelbelovend uit :\ |
|
![]() |
![]() |
#4 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#5 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat is het enige wat ik kan concluderen uit het feit dat de pensioenen uit kapitalisatie moeten komen volgens het vlaams blok. Of is het vlaams blok van plan om staatsbanken en verzekeringsmaatschappijen op te richten? |
||
![]() |
![]() |
#6 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#7 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Selectieve immigratie moet kunnen !
We zien sinds het openstellen van de grenzen voor Oostblokkers (1 mei) al een eerste invulling van een aantal knelpuntjobs. Dat is alvast goed voor de economie. (Alleen spijtig dat onze eigen werklozen die jobs niet konden/wilden invullen) Gezien onze hoge loonkost is er in dit landje weinig ruimte voor "werk dat om het even wie kan doen". Wat wel nog kan, zeker met het hoog op de toekomst is werk voor goed geschoolde en hoog opgeleide werknemers. Wat zeker kan zijn initiatiefnemers die hier nieuwe werkgelegenheid willen opzetten. Waar ons landje de financiële marge niet voor heeft dat zijn nieuwkomers die alleen ons legertje werklozen nog komen vergroten. Immigratie op zich gaat ons pensioenprobleem niet oplossen. Dat klopt! Van dat repartitiesysteem moeten we af, want het wurgt zichzelf in tijden van economische recessie. Kapitalisatiesystemen kunnen ook via de staat, maar het is onzin om een zilverfondsje tegen lage rente op te bouwen terwijl we de staatsschuld tegen hoge rente moeten afbetalen (zie ook elders) Naast (al dan niet gedeeltelijke) kapitalistatiesystemen moet er ook aan nog andere bijdragen gedacht worden, kwestie van de draagkracht en inspanning te spreiden. Eén simplistisch voorbeeld: "laat de robots in de toekomst voor ons werken". Wie zegt dat daaruit onvoldoende bijdragen te halen zijn ?
#9 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een kapitalistatie (onder staatsbeheer) van een afhouding op alle ingebrachte belastingen kan evengoed. Daar heeft men geen privé pensioenfonds voor nodig. Volgens mij heeft de heer Vanhecke nergens gesproken over privatisering.
![]() |
#10 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Volgens mij wel, maar hij zal er natuurlijk niet op antwoorden. Nogmaals, als het niet over privatisatie gaat, zal men dan staatsbanken gaan oprichten? En indien ja, ruikt dit niet naar communisme? |
||
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() De nationale bank bestaat al bijna zolang dat België bestaat. Wat is daar mis mee ?
Nu al staat een boel van het overheidsgeld op privé-banken. Werkt dat of niet ?
#12 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
U bent waarschijnlijk niet op de hoogte van de problemen die de privatisatie van pensioenen meegebracht hebben voor een groot deel van de bevolking van de VS. tegelijk zoekt u manieren om te zeggen dat het niet om privatisering gaat, maar langs de andere kant wilt u diezelfde privatisering goedpraten. Mijn vraag aan dhr Van Hecke was gewoon of ik het goed voorheb als ik zeg dat het vlaams blok de pensioenen wil privatiseren. |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het echter zo is dat onze eigen werklozen die jobs niet kunnen/willen invullen dan is er iets grondig fout met ons systeem. Of we hoog opgeleide buitenlandse werkkrachten nodig hebben durf ik ook betwijfelen. Mij lijkt het dat juist die werkzaamheden gemakkelijk naar het buitenland kunnen verplaatst worden waar, gezien de lage levensstandaard, ook lagere lonen kunnen betaald worden. |
|
![]() |
![]() |
#14 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
2 voorbeelden die ik persoonlijk ken: - Vrachtvoerder ADR: Er staan vrachtvoerders genoeg op de dop, maar niemand die met die gevaarlijke stoffen wil rijden. - Onderhoudstechnicus pompen & installaties in 't zelfde bedrijf. Ook gevaarlijk natuurlijk Beide jobs sinds kort ingevuld door 2 Polen, die daarvoor al sinds maanden gecontacteerd zijn en zelfs al een woordje Nederlands hebben geleerd. Er zijn nog massa's knelpuntjobs hier, die omdat ze lokaal verankerd zijn (distributie, densten, ... ) hier moeten gedaan worden en die maar niet ingevuld worden. Noem ze maar gerust de "te-vies", "te-lastig", "te-weinig-betaald", "ik-kan-het-mij-permitteren-iets-anders-af-te-wachten" jobs. Wat is er verkeerd aan ons systeem ? Heb ik dat ook al niet aangegeven in "gemeenschapswerk" ?
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ons sociaal systeem is niet door hem uitgevonden en daar kan hij ook weinig aan veranderen. Er kan maar heel geleidelijk overgegaan worden op een ander systeem en dat lost helemaal niets op, integendeel. Voor het nieuw systeem werkbaar is zijn de gevolgen van de vergrijzing voorbij, uitgestorven zeg maar. Het is alleen bruikbaar om de staatsschuld aan te pakken. Op die manier worden de ouderen aangepakt en in armoede gestort. Ik heb niet de indruk dat de man daar moet op antwoorden. Ons sociaal systeem is niet door hem uitgevonden en daar kan hij ook weinig aan veranderen. Er kan maar heel geleidelijk overgegaan worden op een ander systeem en dat lost helemaal niets op, integendeel. Voor het nieuw systeem werkbaar is zijn de gevolgen van de vergrijzing voorbij, uitgestorven zeg maar. Het is alleen bruikbaar om de staatsschuld aan te pakken. Op die manier worden de ouderen aangepakt en in armoede gestort. |
||
![]() |
![]() |
#16 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
In al deze aangehaalde gevallen is het dus nog steeds wenselijk actieve, selectie migratie te doen, raar maar waar. |
|
![]() |
![]() |
#17 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om op uw vrachtvoerders terug te komen. Die mensen willen het waarschijnlijk ook doen maar het is wettelijk niet toegelaten. Polen ontsnappen waarschijnlijk aan onze regels. Ik denk aan het ongeval aan de tunnel in Antwerpen waarbij een vrachtvoerder rechtsomkeer wilde maken omdat hij te laat besefte dat hij met zijn lading niet door de tunnel mocht . Ik vraag mij af waarom in dat geval de nationaliteit van de bestuurder niet vermeld wordt. Het zou wel eens verhelderend kunnen zijn. |
||
![]() |
![]() |
#19 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Langzaam herpakt de informatisering en komt er ruimte voor nieuwe toepassingen. Maar dat vereist ook van vele informatici een herscholing. Hetzelfde is in menige sector het geval. Alle min of meer technische beroepen moeten regelmatig bijscholen. Anderzijds verliest een werkloze na zekere tijd inactiviteit zijn vaardigheden, leercapaciteit en zelfs werkattitude. Daar ligt het probleem ! Na korte tijd is de werkloze niet meer ingesteld op de vereisten voor de meeste vacatures.
![]() |
#20 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |