Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2010, 19:36   #1
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard panorama quebec bhv

wat te denken over onze vlaamse/belgische taal aanpak?

bv loketbediende die weigert te antwoorden op franse vraag...

enerzijds doet het mij wat bizar aan, waarom dat niet wat pragmatischer kan;
anderzijds is het natuurlijk wel vlaanderen: vlaanderen vlaams
Oud 4 april 2010, 19:42   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht

& in Polen pools, in Italië Italiaans enz... of dacht je dat ambtenaren over in de gansche wereld echte taalpolyglotten zijn ? Als toerist neem je altijd best een boekje mee wat en hoe zeg ik het in het litauws als je naar Litouwen reist enz.. geloof vooral niet dat de brave mensen overal de engelse taal of het Esperanto machtig zijn...

Verrassingen niet te na gesprokn :

ik had eens een geestig gesprekje met iemand in Beograd in het Nederlands,
de man kende geen Engels, Duits, Frans of Esperanto... maar wel Nederlands
opgedaan tijdens een bezoekje aan een landgenoot in Apeldoorn.

---

Nu zou men van de would-be hoofdstad van Europa en zijn Vlaamse Rand
wel wat meer inspanningen mogen verwachten dan van de modale europeaan...
of toch niet ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 19:49   #3
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Montreal is goed vergelijkbaar met Brussel. Tot de jaren 60 was Montreal min of meer volledig Engelstalig (terwijl de "boerenbuiten" overwegend Franstalig bleef). Maar de taaie Quebeqois deden dat 300 jaar oude Engelse suprematie volledig teniet.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 19:59   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vergeleken met de taalpolitiek die in Québec gevoerd wordt - tot en met een taalpolitie die overal de straat op trekt - zijn de zogenaamde 'pestmaatregelen' tegen de Franstaligen in Vlaanderen gewoon een lachertje.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 20:02   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vergeleken met de taalpolitiek die in Québec gevoerd wordt - tot en met een taalpolitie die overal de straat op trekt - zijn de zogenaamde 'pestmaatregelen' tegen de Franstaligen in Vlaanderen gewoon een lachertje.
En dan? Dat ze in Québec nog verder gaan is toch geen excuus?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 4 april 2010 om 20:03.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 20:04   #6
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Standaard

hebben jullie er eigenlijk een probleem mee dat uw loketbediende frans zou praten tegen een franstalige?
Oud 4 april 2010, 20:13   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Tja, wat moeten we dan doen? Moeten wijzelf maar heiliger zijn dan de Paus en ons slaafs aanpassen aan diegenen die zich hier komen vestigen in plaats van omgekeerd? Als we zo allemaal redeneerden dan zaten we hier nu misschien al te discussiëren in het Frans omdat het Nederlands hier ondertussen verdwenen was, en was Québec nu misschien al helemaal Engelstalig. Wie geen ruggengraat laat zien en geen enkele assertiviteit aan de dag legt, is op termijn gedoemd om te verdwijnen. Alsof het de Vlaming zo nog niet genoeg aan karakter ontbreekt, alsjeblieft.
Oud 4 april 2010, 20:34   #8
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hebben jullie er eigenlijk een probleem mee dat uw loketbediende frans zou praten tegen een franstalige?
Als dat iemand is van buiten 'België': neen. Maar is het zo vreemd om er vanuit te gaan dat de Franstaligen in dit land noties Nederlands hebben? Ze verwachten het blijkbaar wel van de Vlamingen...

Zo moeilijk is het overigens niet. Als het om het toerisme gaat, kunnen ze 't wel. De miserie zijn de Brusselaars die het Nederlands generaties lang aanzien hebben als de taal van de meiden en de knechten.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 20:36   #9
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Het bewijst vooral dat de Vlaamse 'onverdraagzaamheid' en 'nazi-praktijken' toch niet zo specifiek is en misschien toch niet zo verregaand...
Oud 4 april 2010, 20:55   #10
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Het bewijst vooral dat de Vlaamse 'onverdraagzaamheid' en 'nazi-praktijken' toch niet zo specifiek is en misschien toch niet zo verregaand...
maar wel dat het als franstalige assertiviteit geldt en niet als Vlaams racisme.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 21:02   #11
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

pittig feit:

Gelieve te vergelijken:

1. de francophonie vindt het beleid van Québec heel normaal en verdedigt het nog ook.

2. de francophonie vindt het beleid van Vlaanderen onverdraagzaam en racistisch.

HYPOCRISIE of IMPERIALISME?

beide, mijne heren.

Laatst gewijzigd door Thomas VDB : 4 april 2010 om 21:02.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 21:13   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
pittig feit:

Gelieve te vergelijken:

1. de francophonie vindt het beleid van Québec heel normaal en verdedigt het nog ook.

2. de francophonie vindt het beleid van Vlaanderen onverdraagzaam en racistisch.

HYPOCRISIE of IMPERIALISME?

beide, mijne heren.
Die radicale Québecquois die men in de uitzending aan het woord liet kon er nochtans begrip voor opbrengen dat men in Vlaanderen het Nederlands als bestuurstaal oplegt.
Oud 4 april 2010, 21:18   #13
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Standaard

ik ben niet zo voor regelneverij, maar dat ideetje over "het uitzicht" van de stad / het dorp: alles in de franse / vlaamse taal (of toch minstens de duidelijkste helft), vind ik prima facie niet zo een slecht idee
Oud 4 april 2010, 21:36   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als rechtgeaarde Vlaming en flamingant, schaam ik me eigenlijk ervoor dat in gans Vlaanderen, in alle gemeentehuizen en overheidsgebouwen, in alle horeka- en andere zaken, niet iedereen - toerist, inwoner ... - perfekt klantvriendelijk bediend kan worden in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Zelfs een mondje Spaans mag erbij.

Die dienstverlening zal spijtig genoeg pas mogelijk zijn als 100 persent vast staat dat de druk om de taalgrens alsmaal op te schuiven, volledig weggevallen zal zijn.
Heel konkreet betekent dat: zodra de taalgrens een staatsgrens wordt.

Wij verontschuldigen ons bij onze bezoekers voor deze tijdelijke hinder, die hopelijk van zeer korte duur zal zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2010, 21:44   #15
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als rechtgeaarde Vlaming en flamingant, schaam ik me eigenlijk ervoor dat in gans Vlaanderen, in alle gemeentehuizen en overheidsgebouwen, in alle horeka- en andere zaken, niet iedereen - toerist, inwoner ... - perfekt klantvriendelijk bediend kan worden in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Zelfs een mondje Spaans mag erbij.

Die dienstverlening zal spijtig genoeg pas mogelijk zijn als 100 persent vast staat dat de druk om de taalgrens alsmaal op te schuiven, volledig weggevallen zal zijn.
Heel konkreet betekent dat: zodra de taalgrens een staatsgrens wordt.

Wij verontschuldigen ons bij onze bezoekers voor deze tijdelijke hinder, die hopelijk van zeer korte duur zal zijn.
Als nationalist vind ik talenkennis een goede zaak maar - dat stel je ook - zolang niet aanvaard wordt dat Vlaanderen Nederlandstalig is, zal die discussie er altijd zijn. Zeker met een mentaliteit van Franstaligen dat ze geen Nederlands moeten leren. Let wel: dat moet niet veralgemeend worden.

Maar je kan niet verwachten dat wij alle talen gaan leren, terwijl de grote volkeren er vaak nauwelijks in slagen om meer dan één taal te spreken en dat maar normaal te vinden.

Kortom: het moet niet altijd van dezelfde komen.
Oud 4 april 2010, 22:12   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Als nationalist vind ik talenkennis een goede zaak maar - dat stel je ook - zolang niet aanvaard wordt dat Vlaanderen Nederlandstalig is, zal die discussie er altijd zijn. Zeker met een mentaliteit van Franstaligen dat ze geen Nederlands moeten leren. Let wel: dat moet niet veralgemeend worden.

Maar je kan niet verwachten dat wij alle talen gaan leren, terwijl de grote volkeren er vaak nauwelijks in slagen om meer dan één taal te spreken en dat maar normaal te vinden.

Kortom: het moet niet altijd van dezelfde komen.
Waartoe dient onze superioriteit, als we er geen gebruik van maken.
(afgekeken van de reklame van Audi: waartoe dient de (technische�* vooruitgang, als we er geen gebruik van maken)

Waarom zouden wij geen troefkaart uitspelen, zelfs al laten sommige anderen (niet de Skandinaven, Nederlandsers, Luksemburgers ...) deze onbenut ...?

Waarom wil je trachten water de berg op te laten stromen ?

(ben je eventueel verblind voor het feit dat de taalstrijd vroeger een sosiale strijd was, terwijl nu, voor ons toch reeds, de 'bedreiging' van het Engels van een heel andere orde is ... bla bla ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 05:27   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Tja, wat moeten we dan doen? Moeten wijzelf maar heiliger zijn dan de Paus en ons slaafs aanpassen aan diegenen die zich hier komen vestigen in plaats van omgekeerd? Als we zo allemaal redeneerden dan zaten we hier nu misschien al te discussiëren in het Frans omdat het Nederlands hier ondertussen verdwenen was, en was Québec nu misschien al helemaal Engelstalig. Wie geen ruggengraat laat zien en geen enkele assertiviteit aan de dag legt, is op termijn gedoemd om te verdwijnen. Alsof het de Vlaming zo nog niet genoeg aan karakter ontbreekt, alsjeblieft.
2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 06:55   #18
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Ik stel mij vragen naar het waarom van deze uitzending door de vrt: wil men de Vlaming voorbereiden op toegevingen voor de splitsing van bhv in de "Brusselse" Rand ?
Oud 5 april 2010, 08:22   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

NU, de vergelijking gaat dus helemaal niet op.
Want elke Franstalige Canadees kent ook Engels en zal eens buiten de Franstalige zone het Engels gebruiken.
En als er iemand van buiten de Franstalige zone hen aanspreekt zullen zijn die persoon niet verplichten om hun Frans te gebruiken. Doch wie in hun zone komt wonen zal door hen verplicht worden om zich aan te passen of vaak met zijn hoofd tegen de muur lopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2010, 08:30   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik stel mij vragen naar het waarom van deze uitzending door de vrt: wil men de Vlaming voorbereiden op toegevingen voor de splitsing van bhv in de "Brusselse" Rand ?
De VRT heeft in ieder geval weer eens een vrij eenzijdig beeld van de situatie weergegeven: dat van de ame, onderdrukte Franstalige versus de stugge, onverdraagzame Vlaming. Getuige ook het fragment waarbij het door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerde CC De Moelie in Linkebeek in beeld kwam en men daartegenover de verouderde infrastructuur van het Franstalige culturele centrum plaatste. Over de pesterijen van de Franstalige gemeentbesturen tegenover de Vlamingen ter plaatse echter geen woord. Ik denk bijvoorbeeld aan de schrijnende situatie waarin het Nederlandstalige schooltje 'De Letterbijter' in Wezembeek-Oppem verkeert (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=136989), waarover men de Vlaming blijkbaar liever in het ongewisse laat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be