Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 april 2010, 08:30   #1
josnissan
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2010
Berichten: 9
Standaard normverbruik, droom of werkelijkheid?

De 'groene auto' is bijlange niet zo 'groen' als de constructeur ons voorspiegelt. Dat was enkele weken geleden de conclusie van een groot Nederlands onderzoek. Maar is dat ook zo? Wie wil er zijn effectieve verbruikscijfers met ons delen. Graag met auto, motorisatie en jaartal. En, mochten jullie het weten, het door de constructeur opgegeven gemiddeld normverbruik.

Bedankt voor de medewerking

jos@nissan
josnissan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 09:27   #2
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josnissan Bekijk bericht
De 'groene auto' is bijlange niet zo 'groen' als de constructeur ons voorspiegelt. Dat was enkele weken geleden de conclusie van een groot Nederlands onderzoek. Maar is dat ook zo? Wie wil er zijn effectieve verbruikscijfers met ons delen. Graag met auto, motorisatie en jaartal. En, mochten jullie het weten, het door de constructeur opgegeven gemiddeld normverbruik.

Bedankt voor de medewerking

jos@nissan
Wat je vraagt is zéér subjectief zoniet onmogelijk. Er zijn teveel factoren die meespelen. Iedereen heeft verschillende rijstijlen

De waarden die de fabrikant opgeven zijn gemeten op een testbank dus ver van "real life situ".
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 09:37   #3
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josnissan Bekijk bericht
De 'groene auto' is bijlange niet zo 'groen' als de constructeur ons voorspiegelt. Dat was enkele weken geleden de conclusie van een groot Nederlands onderzoek. Maar is dat ook zo? Wie wil er zijn effectieve verbruikscijfers met ons delen. Graag met auto, motorisatie en jaartal. En, mochten jullie het weten, het door de constructeur opgegeven gemiddeld normverbruik.

Bedankt voor de medewerking

jos@nissan
Interessant. Zonder teveel in detail te treden: bij een 'normale' rijstijl (combinatie snelweg/stad) kom ik aan 6.1 gemiddeld.
Bij een ECO-driving-rijstijl kom ik aan 5.5 (dat is nog altijd 1 liter meer dan de norm van de constructeur).

M.a.w.: bullshit
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 09:40   #4
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Bij een ECO-driving-rijstijl kom ik aan 5.5 (dat is nog altijd 1 liter meer dan de norm van de constructeur).
M.a.w.: bullshit
Zonder te weten wat "ECO-driving-rijstijl" is , is deze info van weinig nut.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 09:50   #5
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Zonder te weten wat "ECO-driving-rijstijl" is , is deze info van weinig nut.
Zoek het eens op, luiwammes.

Allé, bon

http://www.mobimix.be/thema/eco-driving
http://www.eco-drivingxl.be/10-XL-tips

Ik heb zo'n cursus gevolgd en de resultaten waren zeer indrukwekkend.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 10:15   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.180
Standaard

Er staat toevallig in de krant een artikel over Volvo die voor het eerst met een diesel vijf sterren haalt
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=LI2OJKJ1
Citaat:
- Voor het eerst haalt een dieselwagen vijf sterren op een ecotest.
Auto's die op diesel rijden, vervuilen steeds minder. Volgens een ecotest van de internationale automobilistenfederatie FIA is de Volvo V70 1.6D de vijfde minst vervuilende wagen. In de top tien staan nog twee dieselwagens: de Audi A3 1.6TDI op plaats acht en de BMW 316d op negen.
http://www.fiafoundation.org/Documen...g_protocol.pdf

http://www.ecotest.eu/Pages/Home.aspx

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 april 2010 om 10:22.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 10:38   #7
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

2006 BMW 330ci (6 cil in lijn 2,979 cc, 6bak manueel)

Volgens boekske:
14,9l Verbruik stad
7,5l Verbruik buiten stad
10,2l Verbruik gecombineerd

Gemiddeld verbruik volgens mijn boordcomputer:
11l

Laatst gewijzigd door Johnny Blaze : 8 april 2010 om 10:45.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 10:45   #8
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
2006 BMW 330ci (6bak, manueel)

Volgens boekske:
14,9l Verbruik stad
7,5l Verbruik buiten stad
10,2l Verbruik gecombineerd

Gemiddeld verbruik volgens mijn boordcomputer:
11l
Aha, duidelijk een zéér efficiente wagen die meestal enkel de chauffeur vervoert (80-100kg) waardoor 99% van het verbruik gaat naar de voortbeweging van de voertuig zelf(+1 Ton).
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 10:51   #9
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Aha, duidelijk een zéér efficiente wagen die meestal enkel de chauffeur vervoert (80-100kg) waardoor 99% van het verbruik gaat naar de voortbeweging van de voertuig zelf(+1 Ton).
Dat is met bijna elke auto van mensen die ermee naar hun werk gaan zo he, slimmeke.

Ow, en als 99% van het verbruik naar de voortbeweging ging zou mijn motor niet warm worden he

Laatst gewijzigd door Johnny Blaze : 8 april 2010 om 11:10.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:15   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.180
Standaard

Er staat daar een leuke spreadsheet online
http://www.ecotest.eu/news/Pages/Eco...lsEcotest.aspx

de zuinigste auto's zijn
smart fortwo coupé 0.8 cdi pure softip (DPF offen)
VW Polo 1.4 TDI BlueMotion (DPF)
Fiat 500 1.3 JTD Multijet 16V Lounge (DPF)
Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotive (DPF)
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic
Citroen C1 HDi 55 Style
Renault Clio 1.5 dCi Initiale
Skoda Fabia Combi 1.4 TDI GreenLine (DPF)
VW Polo 1.4 TDI BlueMotion (DPF)
Audi A2 1.4 TDI
Toyota Yaris 1.4 D-4D Executive
Mini Cooper D Clubman (DPF)
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM 16V Turismo (DPF)
Lancia Ypsilon 1.3 jtd Multijet 16v Platino


de meest ecologische auto's zijn (vier sterren dus)
VW Passat 1.4 TSI EcoFuel Trendline (Erdgasbetrieb)
VW Polo 1.4 TDI BlueMotion (DPF)
Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotive (DPF)
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic
Fiat Panda 1.2 8V Natural Power Panda Panda (Erdgasbetrieb)
Toyota Prius 1.5 Hybrid Executive
Toyota Prius 1.5 Hybrid Sol
Skoda Fabia Combi 1.4 TDI GreenLine (DPF)
Fiat Grande Punto 1.4 8V Natural Power (Erdgasbetrieb)
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM 16V Turismo (DPF)
VW Golf 2.0 TDI Comfortline (DPF) (119g)
Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFlex (DPF)
Audi A3 1.9 TDI e Ambition (DPF)
Audi A3 1.9 TDI e Attraction (DPF)
VW Golf 1.9 TDI BlueMotion Trendline (DPF)
Honda Civic 1.3 DSi IMA
Honda Civic 1.3 i-DSi i-VTEC IMA Comfort
VW Golf 2.0 TDI Highline (DPF)
Fiat Bravo 1.6 JTD Multijet 16V Emotion (DPF)
Toyota Corolla 1.4 D-4D Sol
Lada Priora 2172 1.6 16V LPG (Autogasbetrieb)
Toyota Yaris 1.33 Sol
Citroen C4 HDi 110 FAP VTR Plus
Peugeot 308 HDi FAP 110 Sport
Honda Jazz 1.4 Exclusive
Hyundai i20 1.2 Comfort
Honda Civic 1.4 Sport
Lancia Delta 1.6 jtd Multijet 16v Oro (DPF)
Chevrolet (EU) Aveo 1.2 EcoLogic LS (Autogasbetrieb)
Peugeot 307 Break HDi FAP 90 Tendance
Mercedes B 170 NGT BlueEFFICIENCY (Erdgasbetrieb)
Audi A3 1.9 TDI Ambition (DPF)
Volvo C30 1.6D Momentum (DPF)
Mitsubishi Colt 1.3 ClearTec Invite
VW Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion (DPF)
VW Passat 1.9 TDI BlueMotion (DPF)
Opel Astra 1.3 CDTI (DPF)
Peugeot 307 SW HDi FAP 110 Prémium
VW Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion Comfortline (DPF)
Ford Focus 1.6 TDCi DPF Ghia
Citroen C4 HDi 110 FAP Confort
KIA cee´d 1.6 CRDi 115 EX (DPF)
BMW 123d (DPF)
BMW 123d Coupé (DPF)
BMW 318d (DPF)
Volvo V50 1.6D Momentum (DPF)
Chevrolet (EU) Nubira Wagon 1.8 LPG CDX (Autogasbetrieb) (LPG)
BMW 318d touring (DPF)
VW Golf 1.9 TDI Comfortline (DPF)
Peugeot 308 HDi FAP 140 Sport Plus
Mercedes A 180 CDI Avantgarde (DPF)
Citroen C4 HDi 135 FAP Exclusive
Fiat Bravo 1.9 JTD Multijet 8V Emotion (DPF)
Peugeot 307 Break HDi FAP 135 Tendance
Peugeot 307 HDi FAP 135 Prémium
BMW 320d (DPF)
Mercedes A 160 CDI BlueEFFICIENCY Classic (DPF)
VW Polo 1.4 FSI Highline
Lada Priora 2172 1.6 16V LPG (Benzinbetrieb)
Lancia Delta 2.0 jtd Multijet 16v Oro (DPF)
BMW 320d touring (DPF)
Skoda Octavia Combi RS TDI (DPF)
Citroen C5 HDi 110 FAP Style
Opel Zafira 1.6 CNG Edition (Erdgasbetrieb)
BMW 318d (DPF)
Mercedes C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition (DPF)
Mazda 6 Sport Kombi 2.0 CD Top (DPF)
Mazda 6 Sport Kombi 2.2 CD Dynamic (DPF)
VW Touran 2.0 EcoFuel Trendline (Erdgasbetrieb)
Citroen Berlingo Kombi 1.4 Bivalent Multispace Plus (Erdgasbetrieb)
Opel Astra 1.4 Twinport Enjoy
Honda Civic 2.2 i-CTDi Type S (DPF)
Citroen C5 Tourer HDi 110 FAP Confort
Subaru Legacy Kombi 2.0D Comfort (DPF offen)
Mazda 6 Sport Kombi 2.2 CD Exclusive (DPF)
Ford Focus 2.0 TDCi DPF Titanium
Ford Focus 2.0 TDCi DPF Titanium
Chevrolet (EU) Rezzo 2.0 LPG CDX (Autogasbetrieb)
Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro (DPF)
BMW 325d (DPF)
Citroen C5 Kombi HDi 110 FAP Tendance
Toyota Avensis 1.8 Sol
Mercedes C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Classic
Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFlex Edition (Erdgasbetrieb)
BMW 520d touring (DPF)
Audi A4 Avant 2.0 TDI Ambition (DPF)
Renault Mégane 1.6 16V 110 Dynamique
Peugeot 407 SW HDi FAP 140 Sport
Volvo S40 2.0D Summum (DPF)
Opel Astra 1.6 Twinport Enjoy
VW Passat Variant 2.0 TDI Comfortline (DPF)
BMW 320d touring xDrive (DPF)
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Executive (DPF)
BMW 320d (DPF)
Opel Vectra 1.9 CDTI DPF Elegance
Opel Insignia 2.0 CDTI Edition (DPF)
VW Golf 1.4 TSI Comfortline
Peugeot 407 HDi FAP 135 Tendance
Saab 9-3 SportCombi 1.9 TiD Vector (DPF)
Toyota Avensis 2.0 D-CAT Executive
VW Golf 1.4 TSI Comfortline DSG (7-Gang)
Ford Focus 1.4
BMW 120i
BMW 320d touring (DPF)
Fiat Stilo 1.2 16V Active
Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi FAP Initiale
Audi A6 2.0 TDI e (DPF)
Opel Vectra Caravan 1.9 CDTI DPF Edition
Lexus IS 220d Luxury (DPF)
Mercedes CLC 220 CDI (DPF)
Mazda 6 2.0 CD DPF Active
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V Distinctive (DPF)
Audi A4 2.0 TDI Ambition (DPF)
BMW 330d BluePerformance (DPF)
Ford Focus 1.6 Ti-VCT Trend
VW Passat 2.0 TDI Sportline (DPF)
Citroen C5 HDi 135 FAP Exclusive
BMW 520d (DPF)
Opel Astra Caravan 1.6 Edition
VW Passat 1.4 TSI Comfortline
Toyota Avensis Combi 2.2 D-CAT Executive
Toyota Avensis Combi 2.2 D-CAT Executive
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 16V Multijet Progression Q2 (DPF)
Audi A3 1.6 FSI Ambiente
VW Passat Variant 2.0 TDI Comfortline DSG (DPF)
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi DPF Titanium
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 16V Distinctive (DPF)
VW Golf 1.4 TSI Comfortline
Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16V Dynamic
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Edition (DPF)
Volvo V50 2.0D Summum (DPF)
Mazda 6 1.8 Exclusive
Ford Mondeo 2.0 TDCi DPF Ghia X
VW Golf 1.6 FSI Comfortline
VW Passat CC 2.0 TDI DSG (DPF)
Audi A4 2.0 TDI (DPF)
Honda Accord Tourer 2.2 i-CTDi Sport
Toyota Avensis Combi 2.2 D-CAT Executive
KIA Magentis 2.0 CRDi EX (DPF)
Skoda Superb 2.0 TDI Elegance (DPF)
Toyota Verso 1.8 Executive
Mercedes C 220 CDI Elegance (DPF)
Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TTiD Aero (DPF)
Mercedes C 220 CDI T-Modell Elegance (DPF)
Skoda Octavia 1.6 FSI Ambiente
Seat León 1.4 TSI Stylance
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance DSG (DPF)
Mazda 6 Sport Kombi 1.8 Exclusive
Mercedes A 170 Classic
Renault Laguna 2.0 dCi FAP Dynamique
Peugeot 407 SW HDi FAP 135 Platinum
Citroen C4 Coupé VTi 120 VTR Plus
Saab 9-5 SportCombi 1.9 TiD Vector (DPF)
Ford Focus 1.8 FFV Ambiente (Ethanol-Betrieb)
Ford Mondeo 1.6 Ti-VCT Trend
Skoda Superb 2.0 TDI L&K (DPF)
Chrysler Sebring 2.0 CRD Limited
Brilliance BS4 1.6 Comfort
Nissan Qashqai 1.6 acenta 2WD
Mercedes E 220 CDI BlueEFFICIENCY Elegance Automatik (DPF)
Volvo V70 2.0D Summum (DPF)
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel CNG Momentum (Erdgasbetrieb)
Audi A4 1.8 TFSI Ambition
Audi A4 Avant 1.8 TFSI Ambition
Audi A6 2.0 TDI (DPF)
Citroen C6 HDi 170 Biturbo FAP Pallas
Ford Mondeo 1.8 SCi Ambiente
Mazda 6 1.8 Comfort
BMW 525d (DPF)
KIA Magentis 2.0 EX
Hyundai Elantra 2.0 GLS
Mercedes E 220 CDI Classic (DPF)
Saab 9-3 SportCombi 2.0t Biopower Vector (Ethanol-Betrieb)
Toyota Avensis 2.0 Executive
Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D Instyle (DPF offen)
Skoda Octavia Combi 2.0 FSI Elegance
VW Tiguan 1.4 TSI Sport & Style 4Motion
BMW 318ti compact Edition Lifestyle
Renault Laguna 2.0 16V IDE Privilège
Mercedes E 220 CDI Elegance Automatik (DPF)
Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo L&K
Mercedes CLK 220 CDI Coupé Elegance (DPF)
Audi TT Roadster 2.0 TFSI
VW Passat CC 1.8 TSI
Citroen C-Crosser 2.2 HDi FAP Exclusive
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle (DPF)
Peugeot 4007 HDi FAP 155 Platinum (7-Sitzer)
VW Passat 1.8 TSI Comfortline
BMW 318i
Renault Laguna 2.0 16V Expression
Opel Signum 2.2 direct Cosmo
Opel Vectra Caravan 2.2 direct Elegance
Ford Mondeo 1.8 Futura
Mercedes C 200 Kompressor Classic
Audi A6 Avant 2.7 TDI multitronic (DPF)
Audi A4 2.0 TFSI
Mazda 6 Sport 2.0 Exclusive
Mazda 6 Sport Kombi 2.0 Exclusive
BMW 530i
Citroen C5 Kombi 2.0 16V Tendance
BMW 330i Automatic
Renault Laguna Grandtour 2.0 16V Dynamique
BMW 530d touring Automatic (DPF)
Peugeot 407 115 Esplanade
Ford Mondeo Turnier 2.0 Trend
Mercedes E 220 CDI Elegance Automatik
Citroen C5 Kombi 1.8 16V Tendance
Mercedes E 280 CDI Elegance (DPF)
Subaru Outback 2.5 ecomatic Comfort Automatik (Autogasbetrieb) (LPG)
Mercedes C 180 Kompressor Elegance
Mercedes C 200 Kompressor T-Modell Avantgarde Automatik
BMW 520i Automatic
Mercedes E 320 CDI Elegance Automatik (DPF)
Mercedes E 200 Kompressor Classic
Toyota Celica 1.8 TS
Seat Toledo 2.0 FSI Stylance
VW Passat 2.0 FSI Sportline
BMW 525i touring Edition Exclusive
Peugeot 607 V6 HDi FAP 205 Bi-Turbo Platinum Automatik
Volvo S40 2.4i Momentum
Saab 9-5 SportCombi 2.0t Biopower Vector (Ethanol-Betrieb)
Saab 9-5 SportCombi 2.0t Biopower Vector (Ethanol-Betrieb)
BMW 730d Automatic (DPF)
Lexus RX 400h Luxury Automatik
Subaru Outback 2.5 ecomatic Comfort Automatik (Benzinbetrieb)
Mercedes E 200 Kompressor T-Modell Elegance
Audi A6 3.0 TDI quattro tiptronic (DPF)
BMW 730d Automatic (DPF)
Mercedes E 350 CGI BlueEFFICIENCY Elegance 7G-Tronic
Audi A8 2.8 FSI e multitronic
Mercedes E 300 BlueTEC Elegance 7G-Tronic (DPF)
Mercedes E 350 CGI Elegance 7G-Tronic
Volvo V70 T5 Summum
Mercedes S 320 CDI Automatik (DPF)
Mercedes S 320 CDI 7G-Tronic (DPF)
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel CNG Momentum (Benzinbetrieb)
Audi A6 2.4
Lexus LS 600h L Ambience & Wellness AWD Automatik
BMW 630Ci Coupé Automatic
Mercedes SL 350 Sportmotor 7G-Tronic
Mercedes S 350 7G-Tronic
Jaguar XJ6 3.0 V6 Automatik
Lexus SC 430 Automatik
Honda Legend 3.5 V6 Automatik
VW Phaeton V6 FSI 4Motion Tiptronic (5-Sitzer)
Lexus LS 460 Impression Automatik
Mercedes S 350 Automatik
Mercedes CL 500 Automatik
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:20   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Er staat toevallig in de krant een artikel over Volvo die voor het eerst met een diesel vijf sterren haalt
Niet slecht voor een redelijk zware dieselauto, maar wel dankzij -imho- overdreven hoge CO2-waardetoekenning, enkel al tot 50 % van de totale punten.

Naja, moesten ze dat niet doen geraakte een diesel nooit aan "redelijke milieupunten."

Dus enkel dankzij de lage CO2-uitstoot waar hij 50/50 punten, of het MAXIMUM* haalt, bij de andere emissies ligt hij in het gemiddelde, of 41 ptn/50. Totaal 91 ptn, ttz of vanaf 90 ptn = 5 sterren.

*Volgens mij zal de ADAC hun quotering binnen enkele jaren toch moeten herzien, anders halen ze allemaal 5 sterren, zeker met wat E-hulp...

Vergeet ook niet dat de ADAC ecotest per voertuigklasse gaat (rekening met grootte/gewicht), de Volvo V70 is logischerwijze ingedeeld in de obere mittelklasse(6) (haalt ook daarom zoveel punten) ; dezelfde motor in de lichtere Volvo V50 middenklasse (5) haalt maar 82 ptn, de C30 ondere middenklasse (4) 83 ptn.

Alle Volvo-diesels:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...4633&Schritt=2

uit: http://www1.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/default.asp

Ach, de Belgische media heeft de Ecotest van de Duitse ADAC ontdekt, zéér langzaam worden ze wakker.

btw, toch raar van destandaard.be dat ze "de ontwikkelaar" ADAC helemaal niet vermelden in hun bericht, en dat FIA 7 maal vermeld wordt....

Citaat:
Testing and Assessment Protocol
including Results and Findings
1 1. Introduction

This protocol has been developed by ADAC, with funding from the FIA
Foundation.
The aim of the research is to provide consumer information on aspects of
the environmental performance of popular car models in Europe. It is hoped
that the publication of the EcoTest programme may help to raise awareness
of the environmental choices available to motorists.
http://www.fiafoundation.org/Documen...g_protocol.pdf
Citaat:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...ePageID=184633
Der ADAC EcoTest wurde 2003 erstmals vorgestellt. Sein Ziel ist die ganzheitliche Bewertung des Umweltverhaltens von PKW, um Kaufinteressenten eine unabhängige Vergleichsbasis an die Hand zu geben, mit der sie ihre Entscheidung auch direkt an Kriterien des Kraftstoffverbrauchs und der Schadstoff-Emissionen ausrichten können. Das Ergebnis ist eine einfach nachvollziehbare Bewertung mit bis zu fünf Sternen für jedes Auto.

Wie viele Sterne ein Fahrzeug im ADAC EcoTest erhält, hängt von folgenden wichtigen Messkriterien ab: Ausstoß von gesetzlich limitierten Schadstoffen (Kohlenmonoxid CO, Kohlenwasserstoffe HC, Stickoxide NOx und Partikel) sowie von Kohlendioxid CO2 (Treibhausgas). Alle Antriebsarten/Kraftstoffe werden im ADAC EcoTest absolut gleich behandelt. Im Gegensatz zur Gesetzgebung gibt es somit beim ADAC EcoTest keinen Vorteil für Diesel-Motoren. Beim ADAC EcoTest wird neben dem „Neuen Europäischem Fahrzyklus" (NEFZ) im ADAC-Abgaslabor auch ein eigener (NEFZ-basierter) Messzyklus mit Klimaanlage gefahren und ein ADAC-Autobahntest durchgeführt.

Die Bewertung der Schadstoffe (CO, HC, NOx und PM) basiert auf einem linearen Skalensystem, das unabhängig von der Fahrzeugklasse für alle Pkw gleichermaßen erfolgt. Die Bewertung der CO2-Emissionen erfolgt nach einem relatives Skalensystem, abhängig von der jeweiligen Fahrzeugklasse. Denn Ziel des ADAC EcoTest ist, dem Verbraucher hilfreiche Informationen beim Vergleich von Fahrzeugen gleicher Größe und Fahrzeugklasse zu geben – und nicht die simple Information, dass große Fahrzeuge mehr CO2 ausstoßen als kleine.
Citaat:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...ePageID=184633
Die ersten Fünf-Sterne-Auto im ADAC EcoTest

Die umweltfreundlichsten Automodelle

Die Spritspar-Diätpläne der Hersteller zeigen ihre Wirkung. Erstmals ist ein Diesel-Pkw in den Fünfsterne*olymp des ADAC EcoTests aufgestiegen. Die Auszeichnung erhält der Volvo V70 mit neu eingeführtem 1.6D DRIVe Dieselmotor und 80 kW Leistung.

Sensationell ist der niedrige Verbrauch des V70: Gerade mal 4,97 Liter Diesel werden im praxisnahen EcoTest Verbrauchszyklus auf 100 km benötigt. Dieser hervorragende Wert beschert dem Volvo V70 1.6D DRIVe 50 Punkte in der CO2 Bewertung. Durch diesen extrem guten Verbrauch gleicht der Volvo seine leichte Schwäche bei den Schadstoffemissionen aus. Mit 41 Punkten liegt er hier für einen Dieselmotor im Mittelfeld. Der ehemalige Klassenbeste im EcoTest, ein Mercedes E 200 CDI BlueEFFICIENCY T-Modell wird mit 5 Punkten Abstand auf den 2. Platz in dieser Fahrzeugklasse verwiesen. Der Volvo benötigt knapp 1 Liter Diesel je 100 km Fahrstrecke weniger und spart je gefahrenen Kilometer 24,8g/CO2 ein.

Hybridfahrzeuge hatten Ende 2009 gleich gezogen: Nach dem Passat 1.4 TSI EcoFuel – dem ersten Fünf-Sterne-Auto im ADAC EcoTest, hatten die beiden Hybridmodelle Toyota Prius 1.8 Hybrid und Honda Insight 1.3 Hybrid die 5-Sterne-Grenze von 90 Punkten überschritten.

Der Toyota Prius 1.8 erreichte, wie der Passat 1.4 TSI EcoFuel (im Erd*gasbetrieb), insgesamt 92 Punkte. *Nicht nur bei der Schadstoffbewer*tung sind beide Modelle mit je 50 EcoTest-Punkten Spitze, auch bei den CO2-Emissio*nen (Kraftstoffverbrauch) erreichten sie mit je 42 Punkten einen sehr guten Wert. Der Honda In*sight 1.3 Hybrid erzielte insgesamt 91 Punkte. Bei den CO2-Emissionen (Kraftstoffverbrauch) erreichte auch er sehr gute 42 Punkte. Bei der Schadstoffbewertung gab es jedoch auf Grund der höheren CO-Emissio*nen im ADAC Autobahnzyklus einen Punkt Abzug – also 49 Punkte.

In der Praxis bedeutet dies für den Passat 1.4 TSI EcoFuel einen Verbrauch von 4,9 kg Erdgas auf 100 km bzw. einen CO2-Ausstoß von 134 g/km (132 g/km in der Kombivariante) in den realitätsnahen Fahr*zyklen des ADAC EcoTest. Damit liegt der Passat 1.4 TSI EcoFuel deutlich vor dem besten gemessenen Diesel (BMW 318d DPF: 141 g/km) und auch vor dem besten bisher gemessenen Benziner (Toyota Aven*sis 1.8 Sol: 155 g/km) in der Fahrzeug-Mittelklasse. Der Passat EcoFuel ist für den Betrieb mit Erdgas hin optimiert. Deshalb verzichtet der Hersteller bewusst auf einen Betriebsstoffumschalter (Benzin/CNG). Nur wenn dieser Kraftstoff zur Neige geht, wird auf den 31-Liter-Benzintank zurückgegriffen, um die Reichweite zu vergrößern. So soll in jedem Fall souverän eine Erdgastankstelle erreicht werden können. Das Fahr*zeug startet und fährt somit immer mit Erdgas, bis der Vorrat von ca. 21 Kilogramm verbraucht ist. Basie*rend auf dem ADAC EcoTest-Verbrauchswert lässt sich hiermit eine Reichweite von rund 430 Kilometern im Erdgasbetrieb erzielen. Zudem sind weitere rund 430 Kilometer im Benzinbetrieb möglich. Der kleine 1.4 TSI Motor schöpft die hohe Klopffestigkeit von Erdgas (130 Oktan) voll aus, um einen guten Drehmo*mentanstieg bereits bei niedrigen Drehzahlen zu erreichen.

Für den Prius 1.8 Hybrid und den Honda Insight 1.3 Hybrid – beides Fahrzeuge der Unteren Mittelklasse – bedeutet dies in der Praxis einen Verbrauch von 4,6 l/100km bzw. einen CO2-Ausstoß von 110 g/km (bzw. 109 g/km).

Dass eine Modellbezeichnung „eco“ nicht immer für „umweltfreundlich“ steht, zeigt freilich der Peugeot 206+ HDI éco 70, der serienmäßig nicht mit Partikelfilter ausgerüstet ist und daher in der Kleinwagen-Klasse nur 61 Punkte und 3 Sterne erreicht.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 april 2010 om 11:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:21   #12
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Dat is met bijna elke auto van mensen die ermee naar hun werk gaan zo he, slimmeke.

Ow, en als 99% van het verbruik naar de voortbeweging ging zou mijn motor niet warm worden he
Exact de reden waarom ik auto's haat.
Worden al langer hoe "vetter" waardoor er in normale straat, rechts, geen plaats meer is(lees : links 2 meter, rechts 20cm laten)
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:24   #13
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet slecht voor een diesel, maar wel dankzij -imho- overdreven hoge CO2-waardetoekenning, enkel al tot 50 % van de totale punten.

Naja, moesten ze dat niet doen geraakte een diesel nooit aan "redelijke milieupunten."

Dus enkel dankzij de lage CO2-uitstoot waar hij 50/50 punten, of het MAXIMUM* haalt, bij de andere emissies ligt hij in het gemiddelde, of 41 ptn/50. Totaal 91 ptn, ttz of vanaf 90 ptn = 5 sterren.
* Volgens mij zal de ADAC hun quotering binnen enkele jaren toch moeten herzien.

Vergeet ook niet dat de ADAC ecotest per voertuigklasse gaat (rekening met grootte/gewicht), de Volvo V70 is logischerwijze ingedeeld in de obere mittelklasse(6) (haalt ook daarom zoveel punten) ; dezelfde motor in de lichtere Volvo V50 middenklasse (5) haalt maar 82 ptn, de C30 ondere middenklasse (4) 83 ptn.

Alle Volvo-diesels:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...4633&Schritt=2

uit: http://www1.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/default.asp

Ach, de Belgische media heeft de Ecotest van de Duitse ADAC ontdekt, zéér langzaam worden ze wakker.

btw, toch raar van destandaard.be dat ze "de ontwikkelaar" ADAC helemaal niet vermelden in hun bericht, en dat FIA 7 maal vermeld wordt....
Prachtige analyse die aantoont hoe je "tests" kan manipuleren.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:34   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Prachtige analyse die aantoont hoe je "tests" kan manipuleren.
weet je elke analyse is een compromis van cijfers, dus op dat vlak ben ik niet verwonderd, probeer maar eens zelf een ranking te maken op basis van alle gegevens die je hebt ?
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:42   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Prachtige analyse die aantoont hoe je "tests" kan manipuleren.
Het positieve is wel, dat iedereen voor zich kan uitmaken hoeveel waarde hij hecht aan CO2 als totaal ongevaarlijk "broeikasgas", tov van de andere "veel schadelijkere-giftigere" emissies...

Daarnaast betrappen ze ook constructeurs die hun auto vooral afstemmen op de praktijkvreemde NEFZ-cyclus, en in de praktijk hun cijfers in de verste verte niet kunnen waarmaken.

"Eerlijkere constructeurs" worden wel beloond, want realistische emissies worden beloond.

En de *strengere Euronorm 5 als Euro 4 (*op papier volgens Labocyclus -NEFZ) is daarom ook geen zekerheid op meer Eco-punten, ze verliezen soms een ster...
Tja, teveel tegendruk (extra filtering) verhoogt het verbruik -vooral- in de praktijk, op een flauw labo-cyclusje natuurlijk niet...

Citaat:
Eco – oder doch nicht Eco?

Gut, dass es den EcoTest gibt – er entlarvt auch Sünder, die sich als Ergebnis der aufwändigen Messungen im Testlabor als keinesfalls so ökologisch darstellen wie sie vorgeben.

Zum Beispiel der Peugeot 206+HDi éco 70: Trotz seiner Typbezeichnung fehlt ihm, was heutzutage jeder Diesel haben sollte, nämlich der Partikelfilter. Womit er bei drei dürftigen Sternen im EcoTest landet. Noch schlimmer trifft es den Nissan Micra 1.5 dCi – ebenfalls ohne Filter: Mehr als zwei Sterne sind nicht drin, was auch an seinem hohen Kraftstoffverbrauch bzw. CO2-Ausstoß liegt. Fakt ist, dass ein Neuwagen ohne Russpartikelfilter, auch in der Kleinwagenklasse, heutzutage nicht mehr zeitgemäß ist.

Eine weitere Erkenntnis aus dem EcoTest: Modelle, welche die Schadstoffstufe „Euro 5“ bereits jetzt erfüllen (für alle Neuwagen obligatorisch ab Januar 2011, für neuentwickelte Modelle ab 1.9.2009) verdienen sich nicht unbedingt eine gute Test-Platzierung. So reicht es für den Audi Q5 3.0 TDI quattro S tronic (DPF) und den Renault Grand Scenic 2.0 dCi FAP gerade mal für drei Sterne. Resumee: „Euro 5“ steht nicht unbedingt für optimales Umweltverhalten – eine klare Aussage liefert wiederum der EcoTest.
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...ePageID=184633
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:47   #16
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Exact de reden waarom ik auto's haat.
Worden al langer hoe "vetter" waardoor er in normale straat, rechts, geen plaats meer is(lees : links 2 meter, rechts 20cm laten)
Jij haat auto's omdat mensen ermee naar hun werk gaan? Sorry vriend, maar openbaar vervoer is voor veel mensen echt geen optie hoor.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:51   #17
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Waar een wil is...

-Dichter bij je werk wonen

-Veranderen van job

-Telewerken

Allemaal een kwestie van prioriteiten. Mij gelukt , dus waarom jullie niet?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:53   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Waar een wil is...

-Dichter bij je werk wonen

-Veranderen van job

-Telewerken

Allemaal een kwestie van prioriteiten. Mij gelukt , dus waarom jullie niet?
he ik woon op mijn werk, en rij 2000km/jaar, OK ?
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:55   #19
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Waar een wil is...

-Dichter bij je werk wonen

-Veranderen van job

-Telewerken

Allemaal een kwestie van prioriteiten. Mij gelukt , dus waarom jullie niet?
Ik ben blij dat het voor u gelukt is, niet iedereen leeft echter in een perfect wereldje waar dat allemaal kan.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 11:59   #20
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Perfect wereldje?

Kom nog eens terug als je , net zoals ik , bijna 4 JAAR LANG elke dag naar Brussel gaat met openb vervoer en TEGELIJK een graduaat volgt in avondschool.
Dit allemaal met openbaar vervoer = Vertrek 06.30 hr, thuiskomst 22:30 - 23hr.

Waar een wil is is een weg.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be