![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Zo’n 250 mensen namen vandaag deel aan de antikapitalistische 1 mei demonstratie in Nijmegen die voor die streed voor vrijheid, welvaart en bloemetjesjurken!
Beelden die tonen hoe onverantwoordelijk de politie in stormt op demonstranten in gezelschap van kinderen! Halverwege de demonstratie bij het uitzendbureau Adecco, dat personeel werft voor de detentiecentra waar illegalen worden opgesloten, greep de talrijk aanwezige en voortdurend provocerende ME hardhandig in. De manifestatie kende een rustige start op het Stationsplein van Nijmegen waar deelnemers uit het hele land zich verzamelden. Aan het begin van de middag leek de manifestatie rustig te verlopen. Belangstellenden uit het hele land waren samen gekomen. Een schoonmaakster en een organisator van de recente stakingen in de schoonmaakbranche spraken de mensen toe. Zij benadrukten het belang van solidariteit en organisatie op de werkvloer om je eisen kracht bij te kunnen zetten en dat dit van belang is om samen deze wereld kunnen veranderen. De demonstratie begaf zich vervolgens als een vrolijke en strijdbare optocht met veel vlaggen, spandoeken en muziek naar de volkswijk Wolfskuil. De leuzen op borden en spandoeken varieerden van ‘vrijheid voor gevangen arbeiders in Iran’ tot ‘tegen banen en politici, voor zelfbestuur en anarchie’.Daar werd het pas gekraakte autonome centrum bezocht. Ook hier werd het belang om jezelf te organiseren benadrukt. Verderop sprak Abel Heijkamp, maker van de reportage “Leegstand zonder zorgen”, over de afbraak van sociale rechten door middel van antikraak en tijdelijke huurcontracten. De sociale cohesie verdwijnt hierdoor uit de buurt en is het makkelijker zo’n buurt zonder verzet te ontruimen en te slopen. Op deze manier worden mensen uit deze buurten de stad uitgedreven om plaats te maken voor diegene die straks de nieuwbouw die er voor in de plaats komt, kunnen bekostigen. De spoortunnel werd vervolgens terug geclaimd. Vaak worden in deze tunnel vrouwen seksueel lastig gevallen of zelfs misbruikt. De actiegroep de Dolle Mollies vestigden de aandacht op dit probleem. Even verderop bij uitzendbureau Adecco liep het uit de hand. De politie had een linie opgesteld. De spreker van AAGU wilde zijn verhaal houden, terwijl enkele mensen een spandoek wilden ophangen met de tekst “Adecco: uitzetbureau”. Daarop begon de politie te chargeren. De demonstratie werd beschermd door een groot spandoek, maar een smeris te paard had geen controle over haar paard. Het paard sprong over het spandoek en daarop viel de agent op de grond. http://www.youtube.com/watch?v=NLq-B-Pa0yw&hd=1 http://www.youtube.com/watch?v=xK3mcWzqgsk http://www.youtube.com/watch?v=FYntGxpmB6A Er raakten meerdere mensen gewond, onder wie ook een agent. Hij kreeg een fles tegen zijn hoofd en raakte lichtgewond. Demonstranten zouden ook met stenen hebben gegooid naar de ME. Een aantal ruiten van het uitzendbureau sneuvelden in het tumult. Een politiewoordvoerster liet in De Gelderlander weten: "Een deel van de groep wilde richting Oranje Nassausingel gaan. Dat was niet de route die we hadden afgesproken. Toen begonnen de demonstranten met stenen te gooien. Daarop heeft de ME ingegrepen." De demonstratie bleef grotendeels bijeen. Door de ontstane chaos kon de geplande route niet verder worden gelopen. De betogers werden naar het nabij gelegen Kronenburgpark gedreven. Daar kregen zee te horen dat ze onder begeleiding naar het station zouden worden vervoerd en dat iedereen de stad moest verlaten. Een absurde opstelling van de politie aangezien er mensen uit Nijmegen afkomstig waren en omdat er bovendien nog een avondprogramma georganiseerd was in de Klinker. Na kort overleg mocht iedereen in kleine groepjes het park verlaten richting het station. Daar werd gezamenlijk de demonstratie beëindigd. Een tiental demonstranten zou gearresteerd zijn. Drie tot vijf deelnemers zouden nog vast gehouden worden op het politiebureau. Laatst gewijzigd door Wisord : 1 mei 2010 om 22:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1 mei is nu eenmaal de herdenking van het brutale geweld van de politie van Chicago tegen stakers 124 jaar geleden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
|
![]() In Rotterdam begonnen de flikken gewoon op de mensen te meppen omdat ze vlaggenstokken bijhadden...
http://www.youtube.com/watch?v=mXtft...layer_embedded |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Ze hadden stokken bij, dat iemand er vlaggenstokken van maakt......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens jou mag ik dus van geluk spreken dat de politie mij niet het ziekenhuis in gerammeld heeft? ![]()
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() U zegt zelf, dat er bij u een vlag aanhing, voor diegenen waar dat niet zo was, weet men helaas tegenwoordig nooit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Mogelijke rellen met betogers met stokken zijn een groot risico, logisch dat de politie ingreep, maar ik begrijp dat u het daar niet mee eens bent...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daarbij, laten we eerlijk zijn, de dag zou waarschijnlijk niet compleet geweest zijn voor de 'anti-kapitalistische' betogers zonder enige confrontatie met de fascistische politie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politieagenten krijgen (mag ik aannemen) een opleiding in escalatie en deëscalatie van betogingen. Maar ik heb het gevoel dat ze vooral het eerste deel van de cursus in praktijk brengen.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
BS kerel de politie was erop uit om ons in het nauw te drijven .... ze weerhielden zelfs mensen om zich bij ons te voegen......zij zijn beginnen duwen en trekken met alle gevolgen vandien... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Nederlandse politie verschilt daarin niet van de politie in andere landen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoals ik het begreep hebben ze verzocht aan de betogers om de stokken, die naar ik aanneem niet voor vlaggen, banieren of spandoeken, werden gebruikt om die af te staan, zelfs dát werd geweigerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Ik bedoel dit niet eens neerbuigend, ik kan me dat perfect voorstellen in hun plaats. Ik meen het als ik zeg dat voor een deel van de betogers de dag niet compleet was geweest zonder confrontatie, rebellie, defiance. En daarvoor moet de politie natuurlijk zijn rol spelen. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 2 mei 2010 om 00:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja iedereen stond in de rij om eens ne matrak te voelen..... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Aangezien ze al waren overgegaan tot het samendrijven van betogers, los van het feit of dat terecht was, maar dan is het geheel logisch (en op dat punt ook volgens instructies) dat ze anderen ervan weerhouden om zich bij die betogers te voegen.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 2 mei 2010 om 00:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Je weet toch hoe dat gaat als overwegend jonge mensen samen komen om tegen iets te protesteren...bij gebrek aan NSV/Antifa/wat dan ook als tegenstander, richten ze zich op de politie. Het is nogal naïef om te doen of sommige betogers niet uit waren op een confrontatie.
|
![]() |
![]() |