Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2010, 19:17   #1
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard Electrabel = een monopolie beest. Uw mening

De liberalisering van de energiemarkt is flagrant gefaald, dat is een feit.

Welke oplossingen zien jullie:
-Nationalisering
-Verdere liberalisering (meer concurrentie veroorzaken en hoe?)
...
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2010, 19:22   #2
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht

-Nationalisering
...
Maar hoe kan het ook anders.
De liberalisering zit vol nep-bedrijven die kunstmatig in leven gehouden moeten worden. Eclectrabel werd verplicht percentages marktaandeel af te staan aan nepbedrijven. Hoe eindigt zoiets? Uiteraard in het bestendigen ven net die percentages!

Kleinere bedrijfjes doen het echter niet slecht. Vooral de groene stroom bedrijven doen het zeer sterk. EBEM, Ecopower ... net omdat die een ecologische incentive aanreiken een de consument die daar op zoek naar is.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 3 juni 2010 om 19:22.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2010, 22:07   #3
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Electrabel opsplitsen in kleinere bedrijven, een voormalig overheidsmonopoliebedrijf omvormen tot een privaat bedrijf gaat alleen als je de productie van electriciteit ook effectief in verschillende kleinere bedrijven steekt.

Eigenlijk was het te verwachten dat Electrabel zou opgekocht worden door een groot buitenlands bedrijf. Het is een beetje als visjes vrijlaten in een zee vol met grote haaien (multinationals zoals Suez, BNP-Paribas, ...), rara wat er gaat gebeuren ...

Blijkbaar slagen de Fransen er wel in om een lagere energiefactuur te krijgen, ik vraag me af of die factuur dan betaalt is door de belgen of niet (Suez + uitbuiting Belgische Kerncentrales)? Ik vraag me af wanneer de Fransen ons zullen bedanken voor hun nieuwe kerncentrale & nieuwe bank (Fortis)

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 3 juni 2010 om 22:09.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2010, 22:52   #4
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Men heeft de privatisering duidelijk verkeerd aangepakt, door een geprivatiseerde monopolist te creëren. Hoe je dat oplost? Ik ken geen wondermiddelen, maar de verplichte opdeling van de productiecapaciteit lijkt me een minimum, of op zijn minst een verplichte afbouw, door de kernuitstap en het sluiten van te vervuilende (kolen)centrales.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2010, 23:27   #5
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar hoe kan het ook anders.
De liberalisering zit vol nep-bedrijven die kunstmatig in leven gehouden moeten worden. Eclectrabel werd verplicht percentages marktaandeel af te staan aan nepbedrijven. Hoe eindigt zoiets? Uiteraard in het bestendigen ven net die percentages!

Kleinere bedrijfjes doen het echter niet slecht. Vooral de groene stroom bedrijven doen het zeer sterk. EBEM, Ecopower ... net omdat die een ecologische incentive aanreiken een de consument die daar op zoek naar is.
De situatie is volledig scheefgetrokken. De groene bedrijven worden zot gesubsidieerd.
Langs de andere kant, maakt Electrabel een riante winst, omdat in Belgie niemand in staat is, om tegen kerncentrales te concureren. Zodat de marktprijs van electriciteit eerder rond deze voortgebracht door, welliswaar moderne, doch met klassieke brandstof gestookte centrales, zal liggen.
Maar voor de liberalisering was electriciteit in Belgie ook duur. En wat is er eigenlijk niet duur in Belgie (internet, water, telefoon...).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2010, 23:39   #6
groentje
Minister-President

Standaard

Voor liberalisering hebben we met z'n allen die kerncentrales afbetaald. En nu gaan de winsten quasi volledig naar Parijs. Geen wonder dat Electrabel tegen de kernuitstap is...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 3 juni 2010, 23:40   #7
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

-Nationalisering
...
Het meest eenvoudige lijkt mij maximumtarieven. maak vh huidige sociaal tarief het maximumtarief en dan zakt de doordsneefactuur voor het doorsneegezin al gauw met 20 �* 30%
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 01:42   #8
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De situatie is volledig scheefgetrokken. De groene bedrijven worden zot gesubsidieerd.
Langs de andere kant, maakt Electrabel een riante winst, omdat in Belgie niemand in staat is, om tegen kerncentrales te concureren. Zodat de marktprijs van electriciteit eerder rond deze voortgebracht door, welliswaar moderne, doch met klassieke brandstof gestookte centrales, zal liggen.
Maar voor de liberalisering was electriciteit in Belgie ook duur. En wat is er eigenlijk niet duur in Belgie (internet, water, telefoon...).
Electrabel zit in België zonder concurrentie
Ze doen wat ze willen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 06:18   #9
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Voor liberalisering hebben we met z'n allen die kerncentrales afbetaald. En nu gaan de winsten quasi volledig naar Parijs. Geen wonder dat Electrabel tegen de kernuitstap is...
Aan wie hebben we dat te danken? Aan de politiekers die de reet likken van de franstalige haute finance in ruil voor hun eigen belangetjes. Idem o.a. fortis.
Oud 4 juni 2010, 07:42   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kerncentrales zouden den dag van vandaag ook afbetaald zijn. Dertig jaar is nu eenmaal de normale afschrijvingsperiode voor kerncentrales. Of wilt ge beweren dat kernenergie uiteindelijk duurder kost dan groene energie ?
Oud 4 juni 2010, 07:49   #11
groentje
Minister-President

Standaard

Nee, ik bedoel dat Electrabel oneerlijke concurrentie kan voeren door zijn schaalgrootte, al helemaal omdat het niet Electrabel was die de investering in die kerncentrales heeft betaald, maar wij allen. Niet alleen in die kerncentrales, trouwens.
Jeroen Boone
Oud 4 juni 2010, 07:49   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Electrabel zit in België zonder concurrentie
Ze doen wat ze willen.
Waarom is er geen concurentie ? Omdat niemand er brood in ziet ? In elk geval worden concurenten niet gehinderd door ander welke instantie. Integendeel.
Eventuele concurenten zijn blijkbaar niet happig om hier een fabriek neer te poten, en tegen de huidige prijzen hunnen electriek op de markt te gooien. Groene energie is dan weer een ander verhaal. Dat is een verhaal van subsidies, en trouwens één van de redenen, van de hoge electriciteitsprijzen in ons land.
Oud 4 juni 2010, 07:58   #13
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik bedoel dat Electrabel oneerlijke concurrentie kan voeren door zijn schaalgrootte, al helemaal omdat het niet Electrabel was die de investering in die kerncentrales heeft betaald, maar wij allen. Niet alleen in die kerncentrales, trouwens.
Zou niet zeggen door de schaalgrootte (dit kan ook zijn nadelen hebben), wel doordat ze een groot gedeelte van hunne elektriek op een goedkope manier kunnen opwekken (kernenegie).
Echte concurentie kan er pas ontstaan, als de concurentie ook over kerncentrales zal beschikken.
Maar de investeringen zijn uiteindelijk betaald door de aandeelhouders, en terugbetaald door de verbruikers. Maar dat is toch in alle systemen zo.
Trouwens het voorstel van Van de Lanotte, is gewoonweg een terugkeer naar diene tijd.
Oud 4 juni 2010, 08:22   #14
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Vanquickenborne had het idee om vanaf dat een speler meer dan X% van de productie in handen heeft een extra heffing op te leggen.
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 08:36   #15
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In elk geval worden concurenten niet gehinderd door ander welke instantie. Integendeel.
Dat is er zeemijlenver naast. De anderen zijn per definitie kleine decentrale spelers, die het bijvoorbeeld met windturbines proberen en daarbij op tal van obstakels stoten.

Gek genoeg vanuit de liberaliseringsidee. Dat maakt de overheid terughoudend om bijvoorbeeld zones voor windturbines af te bakenen en te onteigenen en ter beschikking te stellen.

Nogal een verschil met de aanpak voor kerncentrales...
Oud 4 juni 2010, 08:43   #16
groentje
Minister-President

Standaard

Je krijgt vandaag inderdaad amper nog een nieuwe energiecentrale gebouwd, laat staan een kerncentrale.
Men had nooit de kerncentrales in 1 hand mogen laten bij de privatisering, maar goed, daar is het nu wellicht te laat voor.
Jeroen Boone
Oud 4 juni 2010, 08:53   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Dat is er zeemijlenver naast. De anderen zijn per definitie kleine decentrale spelers, die het bijvoorbeeld met windturbines proberen en daarbij op tal van obstakels stoten.

Gek genoeg vanuit de liberaliseringsidee. Dat maakt de overheid terughoudend om bijvoorbeeld zones voor windturbines af te bakenen en te onteigenen en ter beschikking te stellen.

Nogal een verschil met de aanpak voor kerncentrales...
Windturbines zijn geen echte concurenten. Ze kunnen zich trouwens alleen druivende houden met subsidies. En de kleinschalige milieuproblematiek speelt hier nu eenmaal een rol.
Als morgen een concurent opstaat, die een moderne stegcentrale wil neerpoten. Hij zal niet meer gehinderd worden, dan dat bvb Electrabel, of eender wie zou gehinderd worden.
Oud 4 juni 2010, 08:57   #18
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanquickenborne had het idee om vanaf dat een speler meer dan X% van de productie in handen heeft een extra heffing op te leggen.
En Electrabel verpatst al zijn klassieke productie, en behoud zijn nucleaire productie ? (gelijk trouwens al gedeeltelijk is gebeurd, dacht ik toch).
Oud 4 juni 2010, 09:00   #19
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Windturbines zijn geen echte concurenten. Ze kunnen zich trouwens alleen druivende houden met subsidies.
Dat klopt niet. Electrawinds bijvoorbeeld zet ondertussen ook projecten op in andere landen waar 'onze' subsidies er uiteraard niet aan te pas komen...

Citaat:
Als morgen een concurent opstaat, die een moderne stegcentrale wil neerpoten. Hij zal niet meer gehinderd worden, dan dat bvb Electrabel, of eender wie zou gehinderd worden.
En dit klopt evenmin, zoals iedereen hier (Zeehaven Gent) maar al te goed weet.

Laatst gewijzigd door nihao : 4 juni 2010 om 09:00.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 09:00   #20
groentje
Minister-President

Standaard

Maar Electrabel moet geen nieuwe, moderne STEG-centrale neerpoten, ze heeft al voldoende capaciteit. Er was wel degelijk interesse van buitenlandse spelers om nieuwe centrales te bouwen om aan de vraag te voldoen als de kerncentrales sluiten. Want momenteel volstaat de capaciteit grotendeels. Ondertussen zijn ze alweer minder happig, omdat inbreken op een volle markt een pak moeilijker is.
Jeroen Boone
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be