![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Ter rechterzijde belooft men, eerlijk zijnde dat alle werknemers, de ambtenaren wat meer, met lage en middel tot grotere inkomsten "pijn" zal doen en dat ze de echte rijken en super-rijken zullen sparen, extra's geven in de hoop dat voor zover het ze ondernemers zijn extra mensen in dienst nemen en zo een terugverdieneffect bekomen. Het meest onrealistische in die aard heb ik vandaag nog uit de mond van FDW. In een onafhankelijk Vlaanderen zou elke werknemer 100 �* 300 euro meer verdienen per maand. Ten eerste zou ik de berekeningen voor de extra inkomsten van een onafhankelijk Vlaanderen wel eens willen zien.
Vertellen dat elke Vlaming 2000 per jaar aan transfers naar Wallonië stuurt is wel kort door de bocht. Elke Vlaming of enkel de werknemers? Wat is inbegrepen, wat zijn de terugverdieneffecten, wat kosten de dubbele of driedubbele bevoegdheden aan minister parlements en alle andere overbodige bevoegdheden en administraties niet? Das niet nieuw natuurlijk. Voor FDW zijn er maar 2 problemen, migratie en België. Wat me echter het meest verbaasde is dat hij denkt dat met het extra geld, hoeveel juist is niet geweten natuurlijk, de bedrijven minder te belasten dit een effect zou hebben op op het loon van de werknemers en wel 100 �* 300 euro per maand. Hoe idioot ben je dan? Als bedrijven per werknemer €600 korting krijgen gaan ze heus geen opslag geven. Ofwel keren ze die extras uit aan de aandeelhouders of gebruiken ze dat geld om te automatiseren zodat ze met minder mensen kunnen werken of investeren ze in delokalisatie. Er zijn wellicht ondernemers, kleinere kmo's die hun werknemers zullen laten meegenieten van die korting. Voor de laagste lonen is een maandelijkse verhoging van €100 netto, zelfs met verlaagde loonlasten, een loonkoststijging van meer dan 10%. Met hoeveel procent moet je de bedrijfslasten niet verminderen om zelfs welwillende werkgever de mogelijkheid te geven om die netto opslag te geven? Maar goed, ter rechterzijde zijn ze wel eerlijk. De intentie om de gewone mensen te laten betalen steken ze niet weg, ze willen niet eens trachten elders geld te halen. Er is slechts sprake van te besparen op de overheidskosten door het aantal ambtenaren te verminderen, efficiënter werken zodat men met minder ambtenaren beter kan werken is maar bijzaak. Bij de centrumpartijen hoort men daar wel eens iets over maar niets concreets. In het centrum en aan de linkerzijde word wel een gewag gemaakt van het kiwi-model, dubbele onderzoeken in de geneeskunde verminderen. Da s natuulijk al een eerste stap die veel kan opleveren en misschien haalbaar is. Het centrum en links komt ook met ideeën om grotere vermogens te laten bijdragen. Het gedacht alleen al is even idioot als de onzin van FDW. Hun intentie siert hen echter wel. Ze zullen de "rijken" ook niet kunnen laten meebetalen maar kunnen de schade voor de gewone burger misschien wat beperken. Wat ik bij elke partij mis en wat veel zou opleveren is administratieve vereenvoudiging. We hebben met z'n allen betaald voor ministers, kabinetten, ambtenaren en wellicht ook onderzoekscommissies om dit tot stand te brengen maar er is enkel moeilijker geworden. Ik pleit niet voor een flat-taks maar er is toch een groot verschil tussen een flat-taks en hoe het er nu voor staat. 1 voorbeeldje; Ik ben nog steeds werknemer. Om de 2 weken krijg ik chemo. Ik krijg die op woensdag en om ervan te recupereren vraag ik ziekteverlof tot en met de vrijdag. 3 dagen ziekenkas dus. Nu moet ik telkens een aangifte doen van mijn ziekteperiode, dat kan ik nog begrijpen maar ik moet ook telkens een formulier invullen met persoonlijke gegevens. Adres, werkgever, uitkeringen waar ik van zou genieten. Ook mijn werkgever en het sociaal secretariaat van de werkgever moet om de 2 een inkomensverklaring doorgeven aan de ziekenkas. Hoeveel mensen zijn er niet nodig om dat allemaal te doen, te controleren? Moest het zijn dat de ziekenkas of bij uitbreiding de sz iets zou moeten uitbetalen dan zou ik het ook kunnen begrijpen maar die 3 dagen vallen ten laste van werkgever. Allemaal weggegooid geld. 1 vermelding op een officieel formulier zou de overbodige lasten en kosten kunnen vermijden. Dit is slechts 1 voorbeeld maar dit geld voor iedere arbeider in dit land die minder dan 10 werkdagen afwezig is door ziekte. Wat kost dat aan arbeidsuren, papier, inkt, verzendingskosten? Kortom, België of Vlaanderen (zijn in hetzelfde bedje ziek) heeft nood aan administratieve, fiscale vereenvoudiging. Dat maakt het aantrekkelijker voor internationale investeerders, maakt de controle en vervolging op fraude, zowel sociale als fiscale, gemakkelijker. Helaas zijn de luidste stemmen wat dit betreft enkel te horen bij de rechtse partijen en enkel om de rijken en super-rijken het leven makkelijker te maken. Tot slot nog een woordje van verontwaardiging, vooral gericht aan de partijen die de werkeloosheiduitkering willen afschaffen. Moest ik mij job zo slecht doen als jullie, moest ik maar evenveel verantwoordelijkheidsgevoel hebben als jullie was ik al lang ontslagen en zou ik volgens u nu dus maar moeten creperen. Ik kost de staat teveel. Haja, ik heb nog geen 45 jaar gewerkt, ik ben nog geen 45j al haal ik dat wellicht nog wel. Ik hekel het gewoon hoe rechtse politici tegenover sociale fraude staan en fiscale fraude ongemoeid willen laten. Ik heb altijd gewerkt vanaf m' 20ste tot nu en ik ben de sociale fraudeur, ik moet gestraft worden omdat ik reeds op m'n 43 kanker heb gekregen. Eerlijk gezegd had ik liever geen "allochtone (slecht tweede generatie half Duits) generatie profiteur" geweest en wat gezonder. Ik geloof er niet in dat eender welke partij in België of Vlaanderen of zelfs Europa het verschil zal maken. Onderling zullen er wel verschillen zijn maar Europa is een stagnerende markt. China en India zijn groeiende markten. Hogere winsten dus daar trekt het kapitaal naartoe. Met de onafwendbare mindere middelen is enkel vereenvoudiging van vrijwel alle staatsstructuren het enige wat het uitstel en geleidelijke overgang naar onze terechte levensstandaard kan laten aanvaarden. Enerzijds had ik graag nog wat langer geleefd maar als ik zie hoe hoe politici hun gang gaan, dat politici mij veroordelen en dus de meerderheid van de bevolking (degenen die de politici kiezen) dan neem ik er graag vrede mee dat ik geen 46j meer zal worden.