![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Patricia Ceysens (VLD) - 17 tot 23 mei "Sedert 1995 is ze aanwezig in het Vlaamse Parlement. Eerst als volksvertegenwoordiger, later (en nog steeds) als Vlaams minister van Economie en Buitenlands Beleid." - Maarten Malaise |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Als je alle campagnemiddelen die tijdens de verkiezingen in een pot zou steken, hoeveel krijg je dan bijeen?
Mag een snotneus zoals ik dat weten? ![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() je zou in elk geval kunnen berekenen hoeveel er totaal mag worden uitgegeven. Als ik me niet vergis is dat 1 000 000 euro per lijst...
|
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Een effectieve kandidaat die niet te fel vooraan staat mag zo'n 5 000 € uitgeven. De politici bovenaan de lijsten vele keren meer.
Er komt echt wel kunst- en vliegwerk aan te pas om onder die maxima te blijven hoor Skill. Borden, affiches, lijm, folders, advertenties, t-shirts,.... allemaal leuke dingen maar vrij prijzig ![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Het is inderdaad allemaal erg ingewikkeld. Ik geef een snel overzicht van de maximum bedragen die een kandidaat mag uitgeven. Dat betekent niet dat dat bedrag er ook effectief besteed wordt want daar is elke kandidaat vrij in zolang hij maar niet boven de maximum grens gaat. De eerste opvolger en de kandidaten die lager dan de vijfde plaats op de lijst staan voor VLD Vlaams-Brabant mogen tot 5.000 euro uitgeven. De andere opvolgers tot 2.500 euro en de 5 eerst gerangschikte kandidaten (gelijk aan het aantal uittredende parlementsleden) -en een vrij te kiezen kandidaat- mogen 8.700 euro uitgeven plus .035 euro per ingeschreven kiezer van de provincie (dat zijn er 759 535). Dat komt op een maximumbedrag van om en bij de 35.000 euro. De VLD nationaal krijgt -op basis van de vorige stembusuitslag- nog een bedrag om nationaal campagne mee te voeren dat rond de 1 miljoen euro ligt. Dat zijn natuurlijk behoorlijke bedragen maar peulschillen in vergelijking met andere landen. Er komt wat creativiteit aan te pas om de burger zo goed mogelijk te informeren over waar je voor staat in het huidige medialandschap.
|
![]() |