Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vera Dua (Groen!) - 17 tot 23 mei "Samen met haar ploeg trekt ze zonder kartel naar de verkiezing. Een gewaagde zet van deze Groen!e partij die volgens de peilingen flirt met de kiesdrempels. Ze nam het roer als voorzitster over in moeilijke tijden en pakte uit met een eerlijke verki

Discussietools
Oud 17 mei 2004, 18:56   #1
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

mevrouw dua,

als ik de antwoorden lees van u, uw collegas en uw sympathisanten kan ik daar slechts uit afleiden dat u een verdoken communistisch programma hebt. vele van jullie streefdoelen kunnen immers zo komen uit de geschriften van lenin :

-het winstmotief moet ondergeschikt worden aan de noden van de werkende klasse, de "bourgeoisie" moet dus sterk aan banden gelegd worden. aangezien dit streefdoel altijd al het omgekeerde heeft bereikt dan wat het beoogde zie ik niet in waarom u dit nog steeds wilt nastreven, de geschiedenis heeft immers al vele malen uitgewezen dat een gemengde economie met overleg tussen ondernemers en de werkende klasse het meeste welvaart brengt bij de beide groepen.

-het gebrek van de auto moet door zeer zware belastingen afgeraden worden (eigenlijk verboden) en iedereen moet maar het openbaar vervoer nemen (doet dit mij niet denken aan de sowjetunie)

-het nastreven van een compleet multiculturele samenleving (ook dit heeft in de geschiedenis al zeer vaak zijn onwerkbaarheid bewezen)

u opereert dus eerder vanuit de communistische dogmas dan vanuit het gezond verstand.......
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 17 mei 2004, 19:51   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
mevrouw dua,

als ik de antwoorden lees van u, uw collegas en uw sympathisanten kan ik daar slechts uit afleiden dat u een verdoken communistisch programma hebt. vele van jullie streefdoelen kunnen immers zo komen uit de geschriften van lenin :

-het winstmotief moet ondergeschikt worden aan de noden van de werkende klasse, de "bourgeoisie" moet dus sterk aan banden gelegd worden. aangezien dit streefdoel altijd al het omgekeerde heeft bereikt dan wat het beoogde zie ik niet in waarom u dit nog steeds wilt nastreven, de geschiedenis heeft immers al vele malen uitgewezen dat een gemengde economie met overleg tussen ondernemers en de werkende klasse het meeste welvaart brengt bij de beide groepen.

-het gebrek van de auto moet door zeer zware belastingen afgeraden worden (eigenlijk verboden) en iedereen moet maar het openbaar vervoer nemen (doet dit mij niet denken aan de sowjetunie)

-het nastreven van een compleet multiculturele samenleving (ook dit heeft in de geschiedenis al zeer vaak zijn onwerkbaarheid bewezen)

u opereert dus eerder vanuit de communistische dogmas dan vanuit het gezond verstand.......
-Als het winstmotief dominerend blijft dan is het binnen de korte keer gedaan met ons. Groen denkt dit op lossen door sociale correcties aan te brengen terwijl wij vinden dat je fundamenteel moet breken met het systeem. Conclusie. De Groenen zijn geen communisten.

Het feit dat er in Vlaanderen (de rijkste regio ter wereld) nog zo veel armoede is, dat de armoede zelfs nog stijgt, dat er honderdduizenden werklozen zijn zonder enig perspectief op werk, dat er tienduizenden gezinnen jaren moeten wachten op een deftige en betaalbare woning toont volgens mij aan dat er toch iets mis is met het huidige systeem. Wat volgens velen toch een gemengde economie is. Om nog maar te zwijgen van de totale verloedering van water, lucht en aarde. Ok er is hier en daar wat verbetering maar de globale trend is toch nog steeds naar beneden.

-De voorstellen van o.a de 'communistische' groenen treffen de armsten het hardst. Zij worden gedwongen om het openbaar vervoer te nemen en niet zij die er warmpjes inzitten. Integendeel, laat het plebs maar de trein nemen zodat 'wij' met onze Mercedessen niet meer in de file hoeven te staan.

-Welke bewijzen? In Joegoslavië ging het vrij goed tot men het kapitalisme herinvoerde waarop ze elkaar de hersens in sloegen.

Kortom. Je zit er naast.
solidarnosc is offline  
Oud 19 mei 2004, 00:20   #3
lvp
Vreemdeling

Standaard

Voor eenmaal moet ik een LSP'er gelijk geven. Doch welk belang ik hieraan moet hechten weet ik niet echt. Immers is Trotsky niet het toonbeeld van een foute communist? Kan je Trotsky wel een communist noemen? Dankzij hem was de revolutie van Lenin en de zijnen bijna om zeep geholpen en had het oude tsaaristisch Rusland zich met gerust hart kunnen settelen. Laat mij duidelijk wezen alvorens de goedkope beschuldigingen weer komen, het wil niet zeggen dat je Trotsky een idioot vond dat je daarom vanzelfsprekend een pro-Stalin persoon zou zijn.
Persoonlijk heb ik van beiden een afkeer.

EERST DE MENSEN NIET DE WINSTEN!!!
STEM PVDA+

1, recht op brugpensioen op 55 MET aanwerving van jongere
2, goedkopere geneesmiddelen en een goedkopere ziekteverzekering
3, vermogensbelasting van 1% op alle fortuinen boven de 500 000euro.
lvp is offline  
Oud 19 mei 2004, 11:37   #4
kangoo
Partijlid

Standaard

geen persoonlijke aanvallen
johanvdw
kangoo is offline  
Oud 20 mei 2004, 03:17   #5
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

De Groenen das zoals de meloenen.
Groen van buiten maar rood van binnen........
Oud 20 mei 2004, 14:02   #6
krostif
Vreemdeling

Standaard

groen en communisme, wanneer je groen links noemt is iedereen uiteraard akkoord met je stelling, feit is dat een links gedazchtegoed maar al te vaak verward wordt met communisme.
enkele stellingen (wie weet wel boutades) lijken me dan interessant:

1/ de enige echte communistische samenlevingen in ons eigen land zijn de kloosterordes, geen persoonlijk bezit, alles wordt gedeeld binnen en buiten de muren van de orde

2/ Een absolute fout van de westerse wereld was om na de val van de muur te stellen dat dit het ultieme bewijs was van het gegeven dat 'hun systeem slecht was en het onze goed'. Dit is geen aanval op onze westerse democratie wel een oproep tot relativering.

3/ Wat is er mis met de idee van communisme, niets als je het mij vraagt, over de uitvoering daar kan ik honderden vraagtekens bij plaatsen maar in sé is het gedachtegoed onberispelijk.

4/ Het pervers worden van de idee communisme is een logisch gevolg van menselijk handelen, elk bestaande 'geïnstutionaliseerde' systeem wordt uiteindelik pervers. Het christelijke gedachtegoed is fantastisch, de uitvoering pervers, dit louter als vb.

conclusie, het is niet verwonderlijk dat er linkse standpunten terug te vinden zijn bij een linkse partij, het is zelfs niet verwonderlijk dat die communistisch lijken, schijnen of een andere koppelwerkwoord. Tenslotte het is helemaal niet erg dat dat zo is want met de idee communisme is er niks mis (nogmaals met de perverse en quasi machtsgeile uitvoering ervan in de 20ste eeuw is alles mis)
krostif is offline  
Oud 20 mei 2004, 15:52   #7
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenslotte het is helemaal niet erg dat dat zo is want met de idee communisme is er niks mis (nogmaals met de perverse en quasi machtsgeile uitvoering ervan in de 20ste eeuw is alles mis)
Dus als ik het goed begrepen heb gaat het als volgt:

Eerst krijgt iemand een briljant idee,past het in tietallen landen toe,elke keer gaat het fout....maar desalniettemin blijft het een briljant idee????

Wow,alvast hartelijk bedankt dat je me hier geholpen hebt.
Werkelijk,ik bedoel maar:als ik morgen een woest-inovatieve inval krijg,die door gans de wetenschappelijke wereld keer op keer als een stommiteit aan de kaak gesteld wordt,dan hebben miljoenen academici het gewoon fout begrepen?

Afspraak in Zweden - voor mijn Nobelprijs voor poging-tot-fysica of zoiets....
Oud 20 mei 2004, 16:32   #8
krostif
Vreemdeling

Standaard

ik ging er al wat vanuit zo'n antwoord te krijgen, de toepassing die jij bedoelt hebben niets te maken met communisme, we zouden een discussie over Cuba kunnen beginnen maar ook dit zou ons veel te ver brengen. De plaatsen waar de idee communisme wel is toegepast in een practisch model zijn er alleszins beter van geworden, ik denk aan de commune van Parijs, samenlevingsvormen in het atlasgebergte en aan Cuba.
Communisme is een perfecte theorie en daarom zo goed als niet toepasbaar op de mens. Net daarom ben ik absoluut geen aanhanger van het communisme, net omdat het onuitvoerbaar is. Verwar A.U.B. geen politieke modellen met politieke theorieën.

enige politieke realiteitszin moet je ook aan de dag leggen wanneer je beweert dat het communisme overal pervers was, de westerse wereld heeft namelijk altijd alle moeite van de wereld gedaan om een communistisch regime te kelderen, daar kan noch mag je blind voor zijn. en opnieuw relativeer ik mezelf door te stellen dat de U.S.S.R geen haar beter was door bv. Dubcek in Tsjechoslovakije te blokken tijdens de Praagse Lente
krostif is offline  
Oud 21 mei 2004, 17:59   #9
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Communisme is een perfecte theorie en daarom zo goed als niet toepasbaar op de mens. Net daarom ben ik absoluut geen aanhanger van het communisme, net omdat het onuitvoerbaar is. Verwar A.U.B. geen politieke modellen met politieke theorieën.
Als je dat inziet kan ik je niets meer leren.En ben je 150 jaar verder dan diegenen die communisme onverkort willen invoeren......

Citaat:
de westerse wereld heeft namelijk altijd alle moeite van de wereld gedaan om een communistisch regime te kelderen, daar kan noch mag je blind voor zijn.
Ik ben er niet blind voor,ik ben er me accuut van bewust.
En het moet keer op keer herhaald worden:
De combinatie van een vrije markt met sociale correcties beheerd door een demokratisch bestel met stemplicht (=cruciaal!) zal het altijd beter doen.Maar dat wist Kontradieff ook.Spijtig genoeg (voor hem) is hij aan de foute kant van het Ijzeren Gordijn tot die conclusie gekomen......

Maareuh....heb je ooit bedacht dat wat de theoretische communisten wilden,nl een equitabele verdeling van de welvaart en een regering in naam van het volk gerealiseerd werd door.........de "verwerpelijke en decadente" kapitalisten?
(of tenminste:het is een werk in uitvoering)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be