Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
29 juni 2010, 18:48 | #1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
|
Idiote doodrijders.
Een fenomeen waar ik mij echt niet aan kan verstaan, en het komt nogal veel voor.
Deze namiddag weer op de E40 Brussel-Antwerpen. Een auto staat geparkeerd op de pechstrook (om gelijk welke reden) en wordt aangereden door een bestelwagen, maar wat een idioot kalf! De balans: 2 doden van de auto die op de pechstrook geparkeerd stond. AUB, de pechstrook, voor wat dient dat? Voor de pechgevallen ed uiteraard. Hoe komt het dan in Godsnaam dat zovele mensen de dood vinden omdat ze geparkeerd stonden op de pechstrook? De pechstrook zou net veilig moeten zijn, maar in feite is ze erg onveilig. En let er eens op hoeveel pechparkeerders je zoals tegenkomt? Heel heel weinig. Allerlei idiote sukkels zorgen ervoor dat de pechstrook erg onveilig is. Vb: sommige afritten zijn felle cirkels, waar je niet verder kunt kijken dan enkele meters. Ze bestaat in 2 delen: de helft voor de gebruikers, en de rechterhelft als pechstrook. Maar ontelbare keren zag ik van die stomme mensen gewoon half of zelfs helemaal op die pechstrook rijden, gewoon uit luiheid of simpelweg domheid. Indien daar nu iemand geparkeerd stond waren er gegarandeerd brokken ervan gekomen. Ik erger mij dus echt blauw aan die onnozele onbedachtzaamheid en onverantwoordelijkheid van die mensen. Die mensen moesten gewoon hun rijbewijs afgenomen worden, want ze zijn echt een gevaar op de weg. Excuseer voor de vele scheldwoorden in de post, maar dit moest echt van mij af. Alweer 2 mensen vonden de dood door enkel op de pechstrook te staan. Die bestelwagen moest daar gewoon niet zijn. De stompheid en nonchalance van sommigen toch. http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100629_118
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!! |
29 juni 2010, 19:05 | #2 |
Banneling
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
|
Er wordt niet voor niets geadviseerd op de pechstrook zo SNEL mogelijk te verlaten ( waar mogelijk)
|
29 juni 2010, 19:10 | #3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
|
Citaat:
Idd maar dit zou toch zo niet mogen zijn? Ik dacht al eens bij mezelf wat ik zou doen indien ik met panne kreeg af te rekenen. Ik zou, indien mogelijk, mijn auto naast de pechstrook in de graskant laten bollen.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!! |
|
29 juni 2010, 20:15 | #4 |
Minister
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
|
Motorrijders kennen dit goed. Target Fixation.
Je rijdt naar waar je kijkt. Bij motards kan dat resulteren in het niet halen van een bocht maar het decor in te rijden omdat de ogen gefixeerd zijn op dat decor (ik haal het niet, ik haal het niet...) Bij bestelwagens kan dat dus ook gebeuren als het kalf aan het stuur te veel aandacht heeft voor een wagen op de pechstrook...
__________________
Laatst gewijzigd door Dajjal : 29 juni 2010 om 20:15. |
29 juni 2010, 20:26 | #5 |
Banneling
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
|
Waarom (tien)duizenden chauffeurs niet inrijden op een pechstroker en ééntje wel ? geen idee..
|
29 juni 2010, 20:38 | #6 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.763
|
Citaat:
Ook gevarendriehoek goed zichtbaar gaan opstellen - rand pechstrook- ca. 100 m voor jouw voertuig. even googlen: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 juni 2010 om 20:44. |
||
29 juni 2010, 20:41 | #7 |
Banneling
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
|
Bij plaatselijke pechverhelpingen ben je helaas verplicht van op de pechstrook te blijven..
|
29 juni 2010, 21:47 | #8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
|
Een pechstrook, man past daar mee op.
Ik sta met 2 wielen op de pechstrook en 2 wielen zo ver mogelijk op het gras als het mogelijk is.
__________________
|
30 juni 2010, 07:21 | #9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.530
|
aanzuig effect is dat
je kijkt ernaar en je rijdt ertegen... trouwens die lichten of die pijlen snachts bvb bij wegvesmalling hebben zo ook een immens aanzuigeffect. |
30 juni 2010, 07:24 | #10 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
the dukes of Hazard vergeten ! Laatst gewijzigd door Anna List : 30 juni 2010 om 07:25. |
|
30 juni 2010, 08:25 | #11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
Citaat:
|
|
30 juni 2010, 08:56 | #12 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
|
Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten. Mijn neef werkt voor een kleine koeriersdienst en heeft een redelijk grote bestelwagen, ,een halve vrachtwagen zeg maar, van de firma. Zijn baas, tevens zijn vader, verplicht hem om onwaarschijnlijke uren te kloppen. Meermaals zit hij 24 uur zo goed als onafgebroken achter het stuur. De tijdsdruk is enorm en om dit op te vangen rijdt hij regelmatig tegen 170, de maximum wat dat ding kan halen, over de Belgische, Nederlandse, Duitse en Franse snelwegen. Dat hij zichzelf dood rijdt, tot daar aan toe maar dat hij in het proces nog anderen mee kan/zal sleuren is er mij teveel aan. Dat zijn vader/baas en zijn ma dit "rij(wan)gedrag" echter goedkeuren kan er bij mij niet in.
Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten. Laatst gewijzigd door lantjes : 30 juni 2010 om 08:57. |
30 juni 2010, 09:02 | #13 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|
30 juni 2010, 09:04 | #14 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
|
|
30 juni 2010, 09:05 | #15 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
|
30 juni 2010, 09:07 | #16 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
|
De vader en het neefje zijn er pas later bijgekomen, toen de bol al aan mijn been was vergroeid.
|
30 juni 2010, 09:08 | #17 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
edit : het zegt toch wat over de sellectiecriteria die de familie van je echtgenote er op na houdt ! Laatst gewijzigd door Anna List : 30 juni 2010 om 09:09. |
|
30 juni 2010, 09:13 | #18 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
|
Citaat:
We wijken van ons rijbaan af, straks frontaal achteraan tegen Magni's kar. |
|
30 juni 2010, 09:25 | #19 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
|
30 juni 2010, 10:28 | #20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.763
|
Citaat:
Want volgens Europa gaat die eraan komen ten vroegste in 2015 maar wslk 2018. http://www.autokanaal.be/nieuws/aid9...-te-komen.aspx Er is natuurlijk kans dat - een bepaald deel van - die bestelwagenchauffeurs "hun verloren tijd" ´verloren´ op de veiligste wegen (de autosnelwegen in Europa) terug gaan goedmaken - snelheid/rijstijl - op de *veel gevaarlijkere gewone wegen* [max 90/70 kmh] incl. de bebouwde kom [max 50/30 kmh] ? In Europa *zijn de autosnelwegen gemiddeld ca. 3 maal minder dodelijk per km als de overige wegen*, bron: http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf laatste 2 kolommen. Ik ken wat van de ongevallenstatistiek van die bestelwagens, er zijn Duitse studies over, waar de registratie voor zulke ongevallen voldoende bijgehouden wordt om er cijfers op te plakken. Er was idd een zeer verontrustende piek tot 2001, die vanaf 2002 geleidelijk afnam en sinds 2004 toch een serieuze dalende tendens heeft. Statistisch spijtig dat de volledige studie van 1996 t.em. 2006 betreft en niet tot 2009. Samengevat: er vallen zeker niet meer slachtoffers/ongevallen met deze bestelwagens als met personenwagens als men rekening houdt met het gestegen aantal ~ aantal kilometers; integendeel zelfs, vanaf 2005. Dit specifiek voor de populairste groep 2,8 - 3,5 T (rijbewijs B voldoende) Het enige serieuze probleem dat blijft is dat bij ongevalschuld bij deze bestelwagenbetrokkenheid de bestelwagenchauffeur voor 64 % schuldig is aan deze ongevallen; terwijl dat algemeen voor personenwagenchauffeurs 55 % is. directe link: Unfallbeteiligung von Kleintransportern - 2006 Erscheinungsdatum 18. März 2008 (.pdf) uit Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt) bast.de Evolutie van het aantal verkeerdoden met bestelwagenbetrokkenheid tot 2001 zeer onrustwekkend gestegen... nadien afbouwend en nadien vanaf 2004 (2005) zelfs (serieus) %-gewijs dalend als de toename van het aantal 2,8-3,5 T tussen 1996 en 2006, oordeel zelf maar: Jaren : 1996 .. 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Doden : 50 |..| 132 120* ~132 ~132 101 111 (120* = - 9% tov 2001, bron Duitse verzekeringen: GDV) %-toename tov´96*: *|..|164% 140% ~164% ~164% 102% 122% aantal 2,8-3,5T 164.000 331.232 386.088 430.358 468.376 507.224 548.441 (ref p 40) %-toename tov´96*: *|..|102 % 136% 162,5% 186 % 209% 234,4% De toename van het aantal "bestelwagens" onder de + 7,5T op 10 jaar (1996-2006) : 3,5 - 7,5 T : - 20,1 % 2,8 - 3,5 T : + 234,4 % 2 - 2,8 T = + 0,3 % onder 2 T = + 26,6 % (o.a. normale Post...) Personenwagens = + 12,4 % Spijtig genoeg niet met het aantal gereden kilometers - ook niet geschat - dan gaan we ervanuit dat het aantal km/bestelwagen gelijkgebleven is. Zegt natuurlijk niet alles als we niet meer parameters hebben o.a afgelegde kilometers, gordeldracht zou ook zeer laag zijn in die bestelwagens, kan ook sinds 2004 rapide gestegen zijn ... wie weet, enz... m.a.w. met statistieken kun je soms wat alle kanten uit... Aja, dit is wat meer topic
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2010 om 10:57. |
|