Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2010, 04:21   #1
Moor
Gouverneur

Standaard Plant een boom

Beste mensen,

Ik zou graag een oproep willen doen

Heb je een tuintje, huur je een tuintje, of heb je grond,

Is het geen goed idee om wat bomen aan te planten?

Bomen hebben een heilzame effect op de aarde en helpen bij de vernietiging van C02, bomen bieden ook allerlei andere voordelen zoals vruchten en zoals een soort vluchtplaats voor de vogels,

Is het je niet opgevallen dat er minder en minder zingende vogels zijn?

Beste mensen plant een boom, bied een tegenwind aan de bomenhakkers, zoals in het Amazonien woud
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 05:50   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Beste mensen,
Ik voel me nu al niet meer aangesproken.

Citaat:
Fijn.

Citaat:
Ja, de volle 20m² vervuilde grond.

Citaat:
Zeker, maar ik heb die ruimte nodig voor 3 stukken snelgroeiende 1 jarige, die de afmeting kunnen krijgen van een stevig boompje.

Citaat:
Bomen hebben een heilzame effect op de aarde en helpen bij de vernietiging van C02,
Bomen vernietigen geen CO2. Ze nemen dat op en geven de O2 af omdat die boom meer is met het koolstof alleen. Chlorofyl en zonlicht zijn de stuwende factor achter dit stukje wonderbaarlijke organische chemie. Maar daardoor doen alle groene planten dat, en dan is een boom maar een traag plantje om de aarde te redden. Ook werkt dat trukje ook alleen met zonlicht. Dus 's nachts is't nougabollen.
Citaat:
bomen bieden ook allerlei andere voordelen zoals vruchten en zoals een soort vluchtplaats voor de vogels,
Onze katten danken U met het 3D buffet.

Citaat:
Is het je niet opgevallen dat er eigenlijk veel te veel mensen zijn?

Citaat:
Beste mensen plant een boom, bied een tegenwind aan de bomenhakkers, zoals in het Amazonien woud
Aanbevolen door Topfokkers.
Oud 5 augustus 2010, 06:04   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik voel me nu al niet meer aangesproken.

Fijn.

Ja, de volle 20m² vervuilde grond.

Zeker, maar ik heb die ruimte nodig voor 3 stukken snelgroeiende 1 jarige, die de afmeting kunnen krijgen van een stevig boompje.

Bomen vernietigen geen CO2. Ze nemen dat op en geven de O2 af omdat die boom meer is met het koolstof alleen. Chlorofyl en zonlicht zijn de stuwende factor achter dit stukje wonderbaarlijke organische chemie. Maar daardoor doen alle groene planten dat, en dan is een boom maar een traag plantje om de aarde te redden. Ook werkt dat trukje ook alleen met zonlicht. Dus 's nachts is't nougabollen.

Onze katten danken U met het 3D buffet.

Is het je niet opgevallen dat er eigenlijk veel te veel mensen zijn?

Aanbevolen door Topfokkers.
Neem er dan nog eens bij dat een boom planten een hoop co² veroorzaakt en die hoeveelheid pas na 5 jaar door de boom terug opgezet is.
Daarnaast veroorzaken veel bomen methaangas dat veel slechter is dan CO².
Het CO² verhaal is dus niet op te lossen door massaal bomen te planten.
De zaken zitten veel ingewikkelder in elkaar en kunnen enkel opgelost worden door CO² en methaan uitstoot te verlagen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 06:59   #4
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Neem er dan nog eens bij dat een boom planten een hoop co² veroorzaakt en die hoeveelheid pas na 5 jaar door de boom terug opgezet is.
Daarnaast veroorzaken veel bomen methaangas dat veel slechter is dan CO².
Het CO² verhaal is dus niet op te lossen door massaal bomen te planten.
De zaken zitten veel ingewikkelder in elkaar en kunnen enkel opgelost worden door CO² en methaan uitstoot te verlagen.
Bomen produceren geen methaan, bomen geplant in natte ondergronden transporteren het aanwezige methaan naar de lucht..

Bomen zijn idd maar een 'tijdelijke' opslagplaats voor co², als ze afsterven of opgebrand worden geven ze deze weer af..

Je kan ook de gen populieren planten waar biobrandstof van wordt gemaakt..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 5 augustus 2010 om 07:00.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:13   #5
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste mensen,

Bomen hebben een heilzame effect op de aarde en helpen bij de vernietiging van C02, bomen bieden ook allerlei andere voordelen zoals vruchten en zoals een soort vluchtplaats voor de vogels,

Awel, dat is nog eens een idee.
Ben zelf verleden jaar gestart met het planten van twee fruitbomen in onze tuin.
Kersen en appelen.
Nu blijkt dat die kersenboom 'een vriendje' nodig heeft om bevrucht te raken.
Er zal dus een derde bij komen
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:48   #6
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Awel, dat is nog eens een idee.
Ben zelf verleden jaar gestart met het planten van twee fruitbomen in onze tuin.
Kersen en appelen.
Nu blijkt dat die kersenboom 'een vriendje' nodig heeft om bevrucht te raken.
Er zal dus een derde bij komen
Als je wat landelijk woont is dat niet echt nodig..biekes vliegen ver hoor..
Oud 5 augustus 2010, 15:13   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Bomen produceren geen methaan, bomen geplant in natte ondergronden transporteren het aanwezige methaan naar de lucht..

Bomen zijn idd maar een 'tijdelijke' opslagplaats voor co², als ze afsterven of opgebrand worden geven ze deze weer af..

Je kan ook de gen populieren planten waar biobrandstof van wordt gemaakt..
Bomen produceren zelfs heel veel methaan.

Of welk gas denk je dat er vrij komt bij het rotten van hun bladeren en hun vruchten.

Denk nu niet direct dat het dan zuurstof of co² is die vrij komt, aangezien dat gas brandbaar is en gebruikt word om stroomgroepen te laten draaien.
Oud 5 augustus 2010, 15:19   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik heb bomen geplant in mijn tuin in Oost Vlaanderen maar de streek waar ik woon bestaan uit bomenhaters. Als er een tak op 20 meter hoogte oversteekt, of er vallen bladeren op het gras van de buren, of er valt wat schaduw op hun 30 meter verderop gelegen zonnepanelen dan beginnen de buren te klagen en zelfs bomen af te zagen als ik er niet ben. Dát is de vlaming ten voeten uit, met uitzondering van delen van Antwerpen en Limburg waarschijnlijk. Bomen planten is duur in Vlaanderen eens als ze beginnen groeien, want een boom laten snoeien of omdoen kost veel geld. Maar ondertussen vinden diezelfde bomenhatende vlamingen het wel zo gezellig in de ardennen op vakantie. Thuis echter willen ze die 'overlast' niet.

Kijk eens naar duitsland om een andere meer boomvriendelijke mentaliteit te zien, waar niet elk excuus voldoende is om bomen om te hakken. Bekrompen Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2010 om 15:20.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 16:26   #9
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bomen produceren zelfs heel veel methaan.

Of welk gas denk je dat er vrij komt bij het rotten van hun bladeren en hun vruchten.

Denk nu niet direct dat het dan zuurstof of co² is die vrij komt, aangezien dat gas brandbaar is en gebruikt word om stroomgroepen te laten draaien.
Citaat:
Het gebruik van biomassa is niet schadelijker voor het klimaat dan het laten wegrotten ervan. Een boom bijvoorbeeld neemt CO2 op tijdens zijn groeiproces. Wanneer een boom afsterft komt die CO2 in het rottingsproces weer vrij.
Bij de verbranding van die boom voor het opwekken van energie komt geen extra CO2 vrij.
Een gecontroleerd gistingsproces om hernieuwbare brandstoffen te generen is niet hetzlefde als vallende bladeren in de natuur...in de natuur zijn geen 'mesthopen' van 70° c
Jantje toch..heb je nu nog altijd iet geleerd van eerst eens uw mening te googelen alvorens die onbezonnen te plaatsen ?
Er wordt evenveel zuurstof VERBRUIKT bij het rotten of verbranden dan dat de boom ooit geproduceerd heeft = nuloperatie

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 5 augustus 2010 om 16:28.
Oud 5 augustus 2010, 16:34   #10
Moor
Gouverneur

Standaard

Beste mensen,

Deze bomen kunnen ook gebruikt worden voor export, of om meubels te bouwen,

Indien deze bomen verbrand worden, dan komt er inderdaad CO 2 vrij, maar ze hoeven niet noodzakelijk verbrand te worden, ze kunnen ook geleidelijk aan als humus en mest gebruikt worden, als compost, indien ze geleidelijk aa, uitgemest worden, en bijvoorbeeld in zo'n machine gestoken worden die hen kan malen tot fijne deeltjes dan wordt zo het uitstoot van C0 2 verlaagt,

Bij mij gaat het om iets anders, plaatsen waar veel bomen zijn, ruiken altijd beter, er hant een mooie geur en er is een gezonde lucht, indien een boom jaren oud is, die voordelen die het met zich meebrengt gedurende al die jaren is niet te vergelijken met een dagske die boom verbranden,

Gegroet
Oud 5 augustus 2010, 16:40   #11
Moor
Gouverneur

Standaard

Voordelen bomen:

http://www.groasis.com/page/nl/advantage.php

http://www.wervel.be/agroforestry-th...len-themas-335

Is het niet beter mensen om ergens in een streek hier in Vlaanderen om zo een regenwoud te planten, waar de dieren gewoon met rust worden gelaten, een regenwoud met inheemse en uitheemse bomen, met alles er op en eraan, laat de dierenn daar leven, de beestjes, de insecten, een bos waar geen enkele mens binnenkomt voor jaaaren, hopelijk is dit een bijdrage aan de natuur
Oud 5 augustus 2010, 16:59   #12
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

@ Moor,
check guerilla gardening
http://www.guerrillagardening.org/
http://www.youtube.com/watch?v=ssz8AvCrqoM
One London gardener on a mission to make our green spaces brighter.
Oud 5 augustus 2010, 20:28   #13
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
@ Moor,
check guerilla gardening
http://www.guerrillagardening.org/
http://www.youtube.com/watch?v=ssz8AvCrqoM
One London gardener on a mission to make our green spaces brighter.

Thanx bro, very interesting
Oud 5 augustus 2010, 23:45   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik heb bomen geplant in mijn tuin in Oost Vlaanderen maar de streek waar ik woon bestaan uit bomenhaters. Als er een tak op 20 meter hoogte oversteekt, of er vallen bladeren op het gras van de buren, of er valt wat schaduw op hun 30 meter verderop gelegen zonnepanelen dan beginnen de buren te klagen en zelfs bomen af te zagen als ik er niet ben. Dát is de vlaming ten voeten uit, met uitzondering van delen van Antwerpen en Limburg waarschijnlijk. Bomen planten is duur in Vlaanderen eens als ze beginnen groeien, want een boom laten snoeien of omdoen kost veel geld. Maar ondertussen vinden diezelfde bomenhatende vlamingen het wel zo gezellig in de ardennen op vakantie. Thuis echter willen ze die 'overlast' niet.

Kijk eens naar duitsland om een andere meer boomvriendelijke mentaliteit te zien, waar niet elk excuus voldoende is om bomen om te hakken. Bekrompen Vlaanderen.
Dat klopt wel.
Bijna bij iedereen zie je waar ze beginnen te bouwen dat alle bomen rondom (zeg maar ver rondom) hun huis worden afgedaan omwille van dat blad dat in hun dakgoot valt of zo.

Nochtans bomen geven nuttige schaduw bij zonnige temperaturen, breken de wind bij slecht weer en geven een ideale buffer rondom uw huis.
Oud 6 augustus 2010, 00:12   #15
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat toch met dat groene gezever? Plant een boom ... jeesus.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 02:36   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat is dat toch met dat groene gezever? Plant een boom ... jeesus.
Ik doe nu al tegen mijn goesting het gras af in mijn tuin en dan nog een boom er in zetten zodat ik nog wat bladeren kan gaan harken...... no way!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 06:31   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Jantje toch..heb je nu nog altijd iet geleerd van eerst eens uw mening te googelen alvorens die onbezonnen te plaatsen ?
Er wordt evenveel zuurstof VERBRUIKT bij het rotten of verbranden dan dat de boom ooit geproduceerd heeft = nuloperatie
Nu een boom die ergens in een tuin of park staat zijn vruchten en bladeren komen zeer vaak op een mesthoop terecht en niet in een biogasinstallatie.
Oud 6 augustus 2010, 15:16   #18
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Het gaat zelfs nog verder hoor. Ze willen allemaal rustig én in het "groen" wonen, maar eens ze er komen wonen dat hakken ze eerst alle bomen om, om dan vervolgens een gigantisch grasveld aan te leggen. Vervolgens lopen ze dan hele dagen rond met lawaaierige (en vervuilende) 2 takt bladblazers en - zuigers rond om toch maar dat laatste bladje dat van de buren is overgewaaid weg te krijgen. Tot zover de "rust" en in het "groen" wonen dus.
Zo'n mensen zouden beter in het stad gaan wonen denk ik dan.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 augustus 2010 om 15:16.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2010, 14:41   #19
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste mensen,

Ik kan al niet meer tellen hoeveel ik er heb
Ik geef ook geregeld gratis gezaaide dingen weg.

Vermeerder ook uw bomen
Zo heb ik tot mijn grote verbazing een appelboom stek kunnen laten aanslagen. Putteke zomer tijdens deze zeer strenge zomer is het mij gelukt een appelboom te stekken. Wat een prestatie

Helaas is dit pissen tegen de wind beste Moor.

Kweek eerder uw eigen groenten zodat er geen bos moet verdwijnen voor landbouw.
Oud 2 september 2010, 09:24   #20
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik kan al niet meer tellen hoeveel ik er heb
Ik geef ook geregeld gratis gezaaide dingen weg.

Vermeerder ook uw bomen
Zo heb ik tot mijn grote verbazing een appelboom stek kunnen laten aanslagen. Putteke zomer tijdens deze zeer strenge zomer is het mij gelukt een appelboom te stekken. Wat een prestatie

Helaas is dit pissen tegen de wind beste Moor.

Kweek eerder uw eigen groenten zodat er geen bos moet verdwijnen voor landbouw.

Aaah oké maan, dank voor de raad

Mijn tuin had ik verwaarloosd, ik had onkruid zo hoog als anderhalve meter, ik wou het laten groeien, ik dacht dat er een natuurlijke groei van bos ging, zien maar tevergeefs, mijn buren begonnen te klagen, dus heb ik het dan maar met de grond gelijk gemaakt,

Volgende lente zal ik wat kersenbomen planten

Gegroet
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be