Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2010, 14:36   #1
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard Indianen op Cuba

Ik ben net terug uit Cuba, en ben niet van plan om nog maar eens een politieke thread daarover te maken. Eens iets anders. We bezochten het mooie kuststadje Baracoa, en wat onmiddellijk opviel was hoeveel mensen in de stad en omgeving duidelijk Indiaanse ("native American", indigeno, etc.) trekken hebben. Op de weg naar Baracoa viel dit nog meer op. De dorpen in de jungle zien er exact uit als de Taino (Cubaanse bevolking voor de komst van de Spanjaarden) dorpen die te bewonderen zijn in het etnologisch museum, en de meeste mensen die we tegenkwamen zagen er erg Indiaans uit, te vergelijken met inwoners uit El Salvador of Panama. Deze afgelegen en geïsoleerde streek van Cuba werd pas in de jaren 60 verbonden met de rest van Cuba en tot begin 20ste eeuw zou er nog Taino gesproken worden. Ook de 19de eeuwse Cubaanse revolutionair Jose Marti vermeldt hen in zijn artikels en boeken. Veel lokale bijgeloven en gebruiken zouden ook van Indiaanse origine zijn, hoewel de taal zelf uitgestorven is.
Ik raakte geïnteresseerd in de kwestie, vooral omdat ik er van uitging dat de Cubaanse cultuur in grote lijnen het resultaat is van Spaanse en Afrikaanse vermenging. Uit genetische studies blijkt echter dat maar liefst 33% van de totale Cubaanse bevolking matrilineaire Amerindische genen in zich draagt. En als je Cubaanse blanken of zwarten vergelijkt met Spanjaarden of Afrikanen zie je ook dat, naast de vermenging van die 2, er toch ook Indiaanse invloed is. Ook talloze plaatsnamen in Cuba hebben een Indiaanse ethimologische oorsprong, en zelfs de muziek zou beïnvloed zijn door Indiaanse invloeden, met name bepaalde muziekinstrumenten.
Officieel zou 65 % van de bevolking blank zijn. Als je al eens op Cuba geweest bent weet je natuurlijk dat dat onzin is. De grote meerderheid van de bevolking is van gemengd bloed. In Santiago is de meerderheid eerder Afrikaans, maar in de rest van Cuba is het echt een mengelmoes. Echte blanken zijn er ook, en meestal, maar niet altijd, zijn dit de rijkste, met de beste socio economische positie. Ik schat dat ongeveer 1 op de 10 Cubanen van zuiver Spaanse oorsprong is. Anderen noemen zich blank maar hebben duidelijk Afrikaanse en Indiaanse voorouders, naast Spaanse. In Cuba noemt men deze "overwegend blanke" mensen "triguenos". Interessant is ook dat ook de blanke of overwegend blanke Cubanen geloven in santeria, een soort voodoo godsdienst van overwegend Afrikaanse origine, waarin lokale Afrikaanse talen en Arabisch gesproken wordt. (een bewijs dat veel slaven via Arabische slavenhandelaars gerecruteerd werden), maar met ook katholieke en Indiaanse invloeden.
Op etnologisch vlak een zeer divers en interessant land dus, met een zeer warmbloedige bevolking die als nergens elders in de wereld houdt van dansen, seks en muziek. (alles overgoten met veel rum). Anders dan in de rest van Latijns Amerika zie je ook veel meer rassenvermenging en gemengde koppels. De elite is duidelijk nog steeds blank of trigueno (Castro zelf maakte de opmerking dat de partij grotendeels bevolkt wordt door blanken en de gevangenissen grotendeels door zwarten) maar binnen enkele generaties is Cuba één gemengd ras denk ik.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 november 2010 om 14:38.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 15:04   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Cuba é Vietnam
Unidos venceran

stond er in mijn schoolagenda.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 15:19   #3
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Cuba é Vietnam
Unidos venceran

stond er in mijn schoolagenda.
Dan zullen de Cubanen toch mogen beginnen iets meer te werken en iets minder te feesten. Economisch gaat het niet echt goed, maar ze hebben we alle basisvoorzieningen, wat Cuba anders maakt dan veel derde wereldlanden. Een economische tijger zal het nooit worden, ook niet onder een kapitalistisch regime. Wat ik wel grappig vond is dat overal, zefs in dorpjes, culturele feesten georganiseerd worden door de partij, die steevast uitdraaien op neuk- en zuipfestijnen, en vanuit elke uithoek is er wel een bus van en naar die festiviteiten. Overdag zie je merkelijk minder activiteit...
Ze exporteren waar ze goed in zijn: rum, cigaren, dans en geile mulatas...
Natuurlijk hebben ze wel een hoogstaand onderwijs- en gezondheidszorgsysteem, en een uitgebreide culturele sector die voor iedereen toegankelijk is, dat zijn verwezenlijkingen van het regime die ver te zoeken zijn in de meeste van Cuba's buurlanden.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 november 2010 om 15:25.
Oud 1 november 2010, 19:45   #4
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dit is te interessant voor K&K.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 19:59   #5
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dit is te interessant voor K&K.
waar anders?
Oud 2 november 2010, 17:42   #6
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
waar anders?
Algemeen lijkt me niet slecht. Hier wordt hij toch weggespammed.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be