Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2004, 13:26   #1
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

http://www.vrtkies.net/vrtkies_maste...vdb/index.html
Citaat:
"Last but not least: het is best mogelijk dat ik in de Vlaamse regering eindig, als de personeelsbezetting van de SP.A dat vereist", zegt minister van Werk Frank Vandenbroucke in een dubbelinterview met zijn partijgenoot en vice-minister Johan Vande Lanotte in het weekblad Humo.
Enkele maanden geleden schreef hij hier

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=10882

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Vandenbroucke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetnaz
Beste Frank,

wat vindt u zelf van het voornemen van Steve Stevaert om na de regionale verkiezingen alle ministers, inclusief de federale, te herschikken ?

Ziet u zichzelf al op het Vlaamse niveau functioneren ? Of bent u er zeker van dat u en Johan Vandelanotte hun ministerpost mogen behouden (in tegenstelling tot Freya Vandenbossche)?
Beste Spetsnaz,

De Vlaamse verkiezingen zullen ontzettend belangrijk zijn, niet alleen voor het Vlaamse beleid, maar ook voor de krachtsverhoudingen tussen de politieke stromingen op het federale vlak. Het is dus normaal dat Steve iedereen in de verkiezingscampagne ter hulp roept.

Het is niet zo dat ik mezelf uitsluitend zie functioneren op het federale niveau, maar ik functioneer nu op dat niveau en ik probeer dat zo goed mogelijk te doen. Iets anders is vandaag niet aan de orde. Overigens zijn Johan, Freya en ik geen mensen die in de politiek om het even wat willen doen of op eender welk moment van portefeuille zouden willen wisselen: wij willen als minister graag dingen doen waarin we zelf geloven, en waar we verstand van hebben. Anderzijds vond ik het wel een goed idee van Steve dat hij een signaal heeft gegeven dat de sp.a-ministers niet vastgebeiteld zitten in hun post: zelfgenoegzaamheid en te veel zelfzekerheid is een grote kwaal in de politiek.

Frank
Als Vandenbroucke gelooft in zijn job als minister van werk en pensioenen en er verstand van heeft, vind ik het niet ernstig dat hij nu overweegt om na een jaar al zijn federale ministerpost eraan te geven.

En ik vraag me ook af hoe het staat met wat hij 9 maanden geleden heeft gezegd http://www.politics.be/nieuws/3289

Citaat:
Ik sta hier niet met mijn portefeuille te zwaaien”, zegt Frank Vandenbroucke. Hij wil alleen dat de beleidsverantwoordelijken effectief met het beleid bezig zijn. En niet enkel met het beleid van vandaag en morgen. Maar ook en vooral met dat van overmorgen. Vandenbroucke wil meer op lange termijn denken. Hij vindt dat de regering daarbij realistisch moet blijven, goed op de centen moet passen en klaar moet staan om moeilijke keuzes te maken.

Het lange termijn denken is een eigenschap die Vandenbroucke ook al met succes gebruikte in de vorige legislatuur als minister van Sociale Zaken. Een toekomstgericht beleid voeren is niet altijd de makkelijkste weg. Maar het is volgens Vandenbroucke wel de juiste weg om zoveel mogelijk te doen voor de mensen. Vandaag en morgen. Hij wil de mensen wijzen op de uitdagingen van de toekomst. "Kijk naar de doelstelling om zoveel mogelijk mensen uit alle leeftijdscategorieën aan het werk te houden. Dat is een delicate zaak. Jongeren moeten sneller een baan vinden. Vrouwen die hun baan hebben opgegeven, moeten makkelijker opnieuw aan de slag kunnen en 50-plussers moeten langer werken", zegt hij.

Op dit moment heeft Frank Vandenbroucke de handen vol met de voorbereidingen voor de Werkgelegenheidsconferentie. "We moeten aan een grondige strategie werken om zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen en er moet zoveel mogelijk geld naar het Zilverfonds gaan. Dat moet als we de pensioenen financieel leefbaar willen houden", zegt hij. Intussen wil hij 'makkelijker' maatregelen nemen om de economie voor te bereiden voor het moment dat de conjunctuur weer aantrekt. "Maar ik benadruk de nood om een langetermijnvisie uit te werken. De komende 9 maanden zal ik iedereen overtuigen van de ernst hiervan", besluit hij.
Zou hij iedereen al overtuigd hebben van de ernst van een langetermijnvisie? Ik durf dat ernstig te betwijfelen. En getuigt zijn eventuele overstap van een langetermijnvisie? Voor de partij misschien...
Oud 26 mei 2004, 14:08   #2
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Twee dingen:
1) Onthoud jij altijd alles wat iemand hier maanden geleden schreef?
2) Als het in het belang van de partij is, zal geen enkele minister zich aan zijn postje (kunnen) vasthouden, want het is de partij die beslist wie op welke post zit, en niet de politicus zelf. Als Stevaert dus beslist dat Vandenbroecke ergens anders thuis hoort, dan zal dat ook gebeuren. En anders komt er weer een goed in de media uitgesmeerde partijruzie van.

Maar ik ben toch onder de indruk van je geheugen... Ik vergeet soms wat ikzelf pas ervoor heb gezegd.
Oud 26 mei 2004, 14:20   #3
PieterP
Gouverneur

Standaard

De PS zegt nooit dat ze nationalistisch is, neen ze zegt dat ze regionalistisch is. Dit is de erfenis van de zeer linkse maar ook zeer Waalse vakbondsleider Renard. De PS is er in geslaagd de associatie te maken: La Gauche; la Wallonnie. Wie in het zuiden Walligant is, is links. De traditie werd verdergezet door Cools, Spitaels, Di Rupo. Doch hebben systematisch elke euro naar het federale niveau maximaal te weten recupereren. Vroeger met de beruchte wafelijzerpolitiek, die de enorme staatschuld veroorzaakt heeft, nu met een transferresultaat in de orde van 5 miljard euro per jaar.

In de huidge situatie waar VB scheldt op Nva, de VLD scheldt op de CD&V wordt Steve Stevaert glimlachend rijk. In dit verband weze opgemerkt dat de relatie tussen de voorzitter van de SPA, Stevaert en de voorzitter van de PS, sedert 1978, boedelscheiding van de BSP, nog nooit zo goed is geweest.

Deze middag op de radio: Vandenbroucke opteert voor de Vlaamse regering.

Tiens, Tiens Tiens, Di Rupo heeft gesproken en Stevaert heeft gehoorzaamd. Vandenbroucke wordt verketterd door de FGTB omdat hij de controle over de werklozen die weigeren mee te werken wil verscherpen. FGTB verdient geld aan het uitbetalen van de werkloosheid. Ijzeren wet, een uniecum in de wereld. Het aantal schorsingen door RVA in Wallonnië is slechts een minieme fractie van het aantal schorsingen in Wallonnië. Weet je nog wel, Dutroux genoot van 2.000 euro per maand aan uitkeringen...

Landuyt deed zijn best met VDAB. Doch herinner u de porblemen medt de dienstencheques. En waar kwamen die vandaan? Juist , ja FGTB.

Hopelijk onstaat er een Vlaams front voor eigen sociaal ekonomisch beleid
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 14:23   #4
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Twee dingen:
1) Onthoud jij altijd alles wat iemand hier maanden geleden schreef?
Langetermijnvisie hé...
Gecombineerd met een beetje zoeken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
2) Als het in het belang van de partij is, zal geen enkele minister zich aan zijn postje (kunnen) vasthouden, want het is de partij die beslist wie op welke post zit, en niet de politicus zelf. Als Stevaert dus beslist dat Vandenbroecke ergens anders thuis hoort, dan zal dat ook gebeuren. En anders komt er weer een goed in de media uitgesmeerde partijruzie van.
Dat is nu net wat me ergert: dat ook bij de zo vaak om zijn ernst en degelijkheid geprezen VDB het partijbelang blijkbaar op het algemeen belang primeert.
Oud 26 mei 2004, 14:36   #5
tool2kil
Lokaal Raadslid

tool2kil's schermafbeelding

Standaard

Hij is dan ook afhankelijk van de partij he...
Oud 26 mei 2004, 15:03   #6
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Ik heb VDB nochtans ooit horen beweren (tijdens een uitzending van Titaantjes) dat hij helemaal GEEN partijman is. Indien mogelijk, zou hij zelfs als onafhankelijke willen zetelen, want de partijpolitiek interesseert hem (nog steeds naar eigen zeggen) niets.

Ik vind het dus inderdaad nogal straf dat hij in deze kwestie zo mak in de pas loopt.

En dan dat voornamen-gedoe, ik krijg er zo stillekesaan het sch**t van...
Oud 26 mei 2004, 15:37   #7
PieterP
Gouverneur

Standaard

Mia DeVidts, Nationaal voorzitter van ABBV/FGTB is ook moeten wijken onder druk FGTB. Doch kreeg van Stevaeret een promotie: europa. Dit alles op een WE geregeld.

Bekijk maar de relatie tussen de regionalistische PS en de vriendschap tussen Di Rupo en Stevaert. Veel zal duidelijk worden. Doch Stevaert zwijgt, en praat alleen als het voor de mensen is...
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 20:24   #8
Spolpoel
Banneling

Standaard

Feit is dat Onkelinks en VDB elkaar rauw lusten ; dat de PS de commando's blijft uitdelen en om te vermijden dat dit landje zou imploderen, er één zijn broek moet laten zakken, i.c. VDB.
Niet te geloven dat S. Stevaert bereid is zijn Waalse vrienden zo ver te laten gaan. Het moet zijn dat dat dictatortje - nog meer dan de CVP ooit een machtspartij was - een echte machtgeile figuur is.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 20:31   #9
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

hij gaat witloof telen... als seizoenarbeider... voor mijn part het hele jaar door !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 20:27   #10
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP
Mia DeVidts, Nationaal voorzitter van ABBV/FGTB is ook moeten wijken onder druk FGTB. Doch kreeg van Stevaeret een promotie: europa. Dit alles op een WE geregeld.

Bekijk maar de relatie tussen de regionalistische PS en de vriendschap tussen Di Rupo en Stevaert. Veel zal duidelijk worden. Doch Stevaert zwijgt, en praat alleen als het voor de mensen is...
Inderdaad, Franck Vandenbroucke moet vertrekken onder druk van de PS. Niettegenstaande ik het absoluut niet begrepen heb op de SP.a en Steve Stunt en zijn brunnette'babes' (geef mij toch maar liever de blonde meisjes die bij het Vlaams Blok kandideren), vind ik Franck Vandenbroucke wel een goede minister, ook al zou ik wat minder gul zijn met de sociale uitgaven. Hij is in elk geval de enige minister met een langetermijnvisie en hij beseft ook maar al te goed dat er forse besparingen nodig zullen zijn in de sociale uitgaven om de vergrijzing betaalbaar te houden, dat er een streng begrotingbeleid zal moeten worden gevoerd, en dat het sociaal profitariaat moet bestreden worden. Vorig jaar schreef hij nog een artikel waarin hij stelde dat strikte begrotingsdiscipline nodig is om de vergrijzing betaalbaar te houden en dat er bovendien niets fout mocht lopen als men de vergrijzing betaalbaar wil houden. Dergelijk realisme wordt door de PS niet gesmaakt en daarom moet Franck Vandenbroucke na 13 juni uit de federale regering verdwijnen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 20:33   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ik heb VDB nochtans ooit horen beweren (tijdens een uitzending van Titaantjes) dat hij helemaal GEEN partijman is. Indien mogelijk, zou hij zelfs als onafhankelijke willen zetelen, want de partijpolitiek interesseert hem (nog steeds naar eigen zeggen) niets.

Ik vind het dus inderdaad nogal straf dat hij in deze kwestie zo mak in de pas loopt.

En dan dat voornamen-gedoe, ik krijg er zo stillekesaan het sch**t van...
Ik denk dat dit voor de meeste parlemtsleden held. Een lidkaart is niet meer dan een noodzakelijk kwaad om mee te kunnen graaien in de vetpotten van de staat of om het eigen ego te kunnen strelen voor de camara's.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be