Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
|
Discussietools |
11 maart 2011, 05:27 | #1 |
Banneling
Geregistreerd: 8 maart 2011
Berichten: 174
|
Investeren in Onderzoek naar STOOMGENERATOREN
Stoommachine James Whatt?
Ingenieurs, technici moeten zich TOELEGGEN op het zoeken naar manieren om een motor te laten werken op STOOM... Water doen koken wordt stoom, Stoom ontwikkelt druk... Druk kan een Zuiger in een Cilinder doen bewegen!!! Ok, de paardenkracht van de wagen zal dalen... Het is hier geen racecircuit!!! Zoveel zal het niet schelen qua Topsnelheid, de acceleratie zal alleen minder sterk zijn van de wagen. En de manier om het water te doen opwarmen zal misschien nog met een benzine-gestuurde motor (van een ENORM laag vermogen) moeten geregeld worden! Ik ben geen technieker ofzo! Het is maar een idee! Graag mensen met ervaring van Techniek gewenst en geen zoals sommige (rechtse?) politici het zo graag noemen INFANTIELE opmerkingen!! Haat jegens het socialisme is SLECHT!!! |
11 maart 2011, 09:43 | #2 |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
Stoom houdt nogal wat risico's in en vraagt heel wat meer dan alleen warmte aan een ketel met water toevoegen. Bovendien vreet het ook energie. In feite is stoom alleen goed wanneer deze oververhit wordt omdat de energietoevoeging vs beschikbare arbeid veel beter is bij temperaturen van boven de 100 °C en dat lijkt me nogal onmogelijk in een wagen.
Bovendien zijn alle omzettingen van energie in een andere soort een verliespost. Best is om de energie zo direct mogelijk te gebruiken. Laatst gewijzigd door Stingray : 11 maart 2011 om 09:43. |
11 maart 2011, 18:49 | #3 |
Secretaris-Generaal VN
|
Er is al lang een veel betere truk dan de klassieke stoom-zuiger of turbine motoren.
Zo kan men het warmte transfer medium vervangen. Geen water, maar bijvoorbeeld kwik, of natrium. Of men kan in plaats van het redelijk lompe stoomturbine, of inefficiente stoom-zuigermotor overstappen naar de Stirling motor. Zoals Stingray zegt, stoom is een raar beestje. Op lage temperatuur en dus druk is't zeer inefficient, en op hoge temperatuur en druk zeer gevaarlijk. In mijn opleiding als stoomketel-lasser heb ik zwart wit beelden gezien van de gevaren van stoomketels en stoomgeneratoren voor oververhitte stoom. Neme 1 kooitje met zo'n lief wit ratje in. Plaats kooitje dat voor een kraantje met kleine doorlaat op een 350°C stoomleiding. Draai het kraantje open, en zie een ratje gewoon smelten tot alleen een witgebleekt hoopje botjes overblijft, en dan alleen de grotere, sterkere botjes, de rest was gewoon weggeblazen. Deze beelden waren uit een langere opleidingsfilm van net voor WO II, met name voor de opleiding van de matrozen die op de "twins", de lichte, snelle slagschepen Scharnhorst en Gneisenau. Eneuh, alle grote fossiele en kernelectriciteitscentrales gebruiken stoomturbines als hoofmoot van de hitte naar electriciteitsomzetting. Dus, hoeveel research wil U hier nog laten naar doen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
12 maart 2011, 08:54 | #4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
|
Citaat:
"Stoomtechnologie" is vrijwel verdwenen in grote delen van de transportsector ,kompleet verdwenen in gelokaliseerde drijfkracht (ooit hadden fabrieken allemaal hun eigen stoomcentrale),maar het is nooit gestopt in de electriciteitsopwekking.. Laatst gewijzigd door kelt : 12 maart 2011 om 08:54. |
|
12 maart 2011, 12:01 | #5 | |
Banneling
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
|
Citaat:
|
|
12 maart 2011, 17:27 | #6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En om steenkool om te zetten in electriciteit. Je kan ook nog Stirling motoren gebruiken. Of iets minder efficient. In WO II werden genoeg wagens omgebouwd met "houtgas" generatoren. Die dingen kan je ook doen werken met steenkool.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 12 maart 2011 om 17:28. |
|
12 maart 2011, 17:32 | #7 |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
Waarom geen electrische centrale die op getijden werkt?
Gratis energie en komt gegarandeerd. In Frankrijk is er minstens één: de 'Usine maréemotrice de la Rance.' http://en.wikipedia.org/wiki/Rance_Tidal_Power_Station Dat moet ook op kleine schaal mogelijk zijn: twee golfbrekers verhogen, een dam met turbines tussen de uiteinen ervan of op grote schaal: een kunstmatig eiland in zee, met een grote put in 't midden en turbines. Laatst gewijzigd door filosoof : 12 maart 2011 om 17:35. |
12 maart 2011, 17:35 | #8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat betreft uw groot eiland met put. Je kan dat idee sterk verbeteren. Plan lievense en de omgekeerde versie ervan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 12 maart 2011 om 17:37. |
|
12 maart 2011, 17:40 | #9 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
Citaat:
Kan ook gebruikt worden voor oester en mosselteelt. Andere mogelijkheid: boeien die de golfslag opvangen en omzetten in electriciteit. Laatst gewijzigd door filosoof : 12 maart 2011 om 17:41. |
|
12 maart 2011, 17:51 | #10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|||
12 maart 2011, 18:00 | #11 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
|
Euh, ben jij niet een paar eeuwen te laat?
Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 12 maart 2011 om 18:04. |
12 maart 2011, 18:02 | #12 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
|
|
12 maart 2011, 18:08 | #13 |
Secretaris-Generaal VN
|
Ook daar zijn er toepassingen voor. Als de "bereider" heet genoeg is, kan een Stirling motor energie uit de actie halen .
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
12 maart 2011, 18:13 | #14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
|
ale jongen stoomgeneratoren ? daar is gewoon niets meer aan uit te vinden, die staan op punt, wat is een stegcentrale in de 2de deel van de cyclus ?
|
17 maart 2011, 14:27 | #15 | ||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
Citaat:
Citaat:
|
||
17 maart 2011, 14:30 | #16 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
stoom is toch maar een transportmodus en geen energiebron ?!
ik snap deze draad blijkbaar niet. |
17 maart 2011, 20:39 | #17 |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
|
17 maart 2011, 20:40 | #18 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
Citaat:
Hiroshima Atom Bomb Impact: http://www.youtube.com/watch?v=x9lwv...eature=related |
|
17 maart 2011, 23:23 | #19 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
|
Citaat:
Volgens mij is de stem van de verteller trouwens die van John Hurt (my hero! ). Maar goed, als ge echt spektakel wilt dan moet ge naar de Czar Bomba kijken, een 55 megaton explosie (t.o.v. 21 kiloton voor Hiroshima, dus ruim 2000 keer krachtiger). http://www.youtube.com/watch?v=WwlNP...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=LxD44...eature=related |
|