Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2011, 13:37   #1
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard de terugkeer van een uitroeibare ziekte

De mazelen zijn terug (hoewel ze natuurlijk nooit echt helemaal weg waren in België). Dit jaar alleen al werden er 95 gevallen opgetekend, terwijl vorig jaar in totaal slechts 40 gevallen waren.

Er wordt nogal schamper gedaan over deze "onschuldige" kinderziekte.

Het is een zeer besmettelijke virale ziekte: 1 patient kan tientallen andere patienten besmetten (het heeft een R0 van 12-18, wat gigantisch is in vergelijking met andere virussen). Er bestaat geen enkel geneesmiddel voor het virus. Het enige dat mogelijk is, is een symptomatische behandeling (of een vaccin dat gezet moet worden 1 tot maximaal 3 dagen na de blootstelling).

De ziekte doodt nog steeds een groot aantal kinderen in de derde wereld (met een mortaliteitsgraad die kan oplopen tot 28%, afhankelijk van ondervoedingsstatus en gezondheidszorg), maar ook hier. Zelfs in onze Westerse wereld en onze westerse gezondheidszorg vertoont de ziekte een mortaliteitsgraad van 0,02 tot 0,05% (2 tot 5 doden per 10.000 gevallen). Dat lijkt weinig, maar deze doden hadden vermeden kunnen worden via vaccinatie.

Maar dat is niet het belangrijkste gevaar van de ziekte. In 10 tot 20% van de gevallen veroorzaakt de ziekte complicaties, die kunnen gaan van oog- en oorontsteking tot pneumonie en hersenonsteking en die aanleiding kunnen geven tot hospitalisatie en blijvende schade (blindheid en hersenschade).

Mazelen is 1 van de weinige virale ziekten die uit te roeien is dmv vaccinatie. Het vaccin slaat aan in 95% van de gevallen, en dat cijfer loopt op tot 98% bij een herhalingsvaccin. Alleen de politieke wil ontbreekt.

Uit wat ik kan opmaken, doen de gevallen zich voor binnen de niet-gevaccineerde populatie.

Bent u gevaccineerd tegen mazelen? En in orde met uw herhalingsvaccin? En uw kinderen?
Vind u dat de overheid het recht heeft om dit vaccin te verplichten, als dat inhoudt dat we op die manier de ziekte zelf kunnen uitroeien?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 15:58   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ga naar de huisarts.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 16:53   #3
Groentje-18

Standaard

Boeiend onderwerp. Ik vernam dit ook via de media.

Ik dacht dat men in België de kinderen systematisch vaccineerde tegen onder andere mazelen, voor de kleuterleeftijd en dat dit herhaalt werd indien nodig op school?

Kinderen van andere landen waar men dit niet toepast die hier binnenkomen, kruipen zo weer door de mazen van het net. Of is er hier een mouw aangepast door deze kinderen ook systematisch te vaccineren?

Ouders die beslissen hun kinderen niet te vaccineren, dragen een enorme verantwoordelijkheid. Eentje die ik niet zou willen dragen. Enfin, als ouder draag je sowieso al een enorme verantwoordelijkheid, maar word je ook geacht gebruik te maken van je gezag en rechten als ouder ten voordele van het kind, dacht ik ...
In geval men een vaccin weigert, kan men niet enkel het eigen kind, maar ook andere kinderen potentieel zeer grote schade toebrengen.
Volgens mij is er zelfs een wet waarop men zich in zo'n geval kan beroepen. Ik ken ze niet uit het hoofd. Het is dezelfde wet waarop een mannelijk arts zich kan beroepen indien de man van de Moslima zich verzet tegen haar behandeling (gesteld dat de Moslima wilsonbekwaam is(*) en de man dus werkelijk beslissingsbevoegdheid over haar heeft).

(*) volgens Belgisch recht uiteraard, niet op Moslim-wijze geïnterpreteerd �* la "ze heeft niets te zeggen omdat ze vrouwelijk is".

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 april 2011 om 16:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 17:29   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

hetzelfde telt voor (MR-) TBC en polio. Eveneens terug van weggeweest.
Oud 5 april 2011, 18:16   #5
Groentje-18

Standaard

Polio is nochtans de enige verplichte vaccinatie in ons land als ik me niet vergis?

Betekent dit dat het op konto van de migranten komt?
Oud 5 april 2011, 19:26   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Boeiend onderwerp. Ik vernam dit ook via de media.

Ik dacht dat men in België de kinderen systematisch vaccineerde tegen onder andere mazelen, voor de kleuterleeftijd en dat dit herhaalt werd indien nodig op school?

Kinderen van andere landen waar men dit niet toepast die hier binnenkomen, kruipen zo weer door de mazen van het net. Of is er hier een mouw aangepast door deze kinderen ook systematisch te vaccineren?

Ouders die beslissen hun kinderen niet te vaccineren, dragen een enorme verantwoordelijkheid. Eentje die ik niet zou willen dragen. Enfin, als ouder draag je sowieso al een enorme verantwoordelijkheid, maar word je ook geacht gebruik te maken van je gezag en rechten als ouder ten voordele van het kind, dacht ik ...
In geval men een vaccin weigert, kan men niet enkel het eigen kind, maar ook andere kinderen potentieel zeer grote schade toebrengen.
Volgens mij is er zelfs een wet waarop men zich in zo'n geval kan beroepen. Ik ken ze niet uit het hoofd. Het is dezelfde wet waarop een mannelijk arts zich kan beroepen indien de man van de Moslima zich verzet tegen haar behandeling (gesteld dat de Moslima wilsonbekwaam is(*) en de man dus werkelijk beslissingsbevoegdheid over haar heeft).

(*) volgens Belgisch recht uiteraard, niet op Moslim-wijze geïnterpreteerd �* la "ze heeft niets te zeggen omdat ze vrouwelijk is".
Tuurlijk is dit boeiend. En je verhaal begint interessant, wordt boeiend, om uiteindelijk in de schuif te belanden. Je verpest je wetenschappelijke kennis. Wat is uw probleem met moslima's ?
Oud 5 april 2011, 19:33   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Polio is nochtans de enige verplichte vaccinatie in ons land als ik me niet vergis?

Verplichte vaccinaties gebeuren via de clb's. Wat heeft dit met migranten te maken ?
Oud 5 april 2011, 20:11   #8
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Tuurlijk is dit boeiend. En je verhaal begint interessant, wordt boeiend, om uiteindelijk in de schuif te belanden. Je verpest je wetenschappelijke kennis. Wat is uw probleem met moslima's ?
Dank je.

Ik ben bezig met dat type literatuur momenteel, het Moslima-voorbeeld werd in dat boek aangehaald omdat het erg toepasbaar is en een veelvoorkomende praktijk, zoals enkele artsen terecht aanhaalden.
Als je wil kan ik je zeggen welke professor het schreef, dan kan je hem zelf vragen waarom hij dat voorbeeld gebruikt heeft.

In dat boek worden er vaak allerhande voorbeelden gebruikt hoor, zo ook met mindervalide kinderen bv. of wilsonbekwamen, of bv. de Jehova-getuigen die bloed weigeren voor hun kind. Als ik het daarover had gehad (wat dus niet in het boek staat, er werd werkelijk specifiek het Moslima voorbeeld aangehaald omdat dit zo veelvuldig voorkomt dat mannelijke urgentie-artsen / aneasthesisten de toegang tot hulpbehoevende Moslima's wordt geweigerd, vaak met gebruik van geweld, had u dan ook gevraagd wat mijn probleem was daarmee?
Of kunnen mensen hier per definitie geen probleem mee hebben, maar als iemand het woord Moslima gebruikt en een situatie aanhaalt die hiermee voorkomt, is het allicht een racist?
Ik vind het jammer.

Dat er geen oplossing is voor bepaalde problemen is één ding.
Dat bepaalde problemen zich voordoen bij bepaalde groepen onder de mat willen schuiven, maar anderzijds er geen probleem mee hebben dat er andere voorbeelden zouden worden aangehaald vind ik zeer spijtig en discriminerend.
Zolang bepaalde groepen weigeren problemen met een bepaalde groep mensen te herkennen omwille van politieke belangen, kan er niet gewerkt worden aan een oplossing. En zolang die oplossing er niet komt, blijven deze problemen zich voordoen, waardoor die groep zichzelf meer en meer te kijk zet en potentieel slachtoffer wordt van discriminatie of zelfs racisme.
Je kan je voorstellen dat op de gemiddelde spoeddienst de mannelijke urgentie-arts zelf al bijna onwel wordt wanneer hij ziet dat de familie nummer zoveel met een hulpbehoevende Moslima binnenkomt ...

En dan kaarten we maar één punt aan waarmee er problemen voorkomen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 april 2011 om 20:26.
Oud 5 april 2011, 20:18   #9
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Verplichte vaccinaties gebeuren via de clb's. Wat heeft dit met migranten te maken ?
Er zijn weinig vaccinaties verplicht in ons land, behalve polio dacht ik?

Dat is toch simpel?

Een kind dat hier altijd heeft geleefd heeft de gezondheidszorg, - screening en preventiemogelijkheden meegekregen die hier gelden.
In het begin via kind & gezin of de pediater, later via de school, waar er ook werd gezorgd voor de nodige vaccinaties.

Als een kind hier plots toekomt op bv. 14-jarige leeftijd, viel het volledig buiten die vaccinatieprogramma's. Hoe ouder het kind, hoe meer het al die programma's gemist heeft. Deze kinderen of volwassenen zijn dus niet gevaccineerd en kunnen dus het virus krijgen en/of (aan mekaar) doorgeven.

Edit: het voorbeeld dat Raven aanhaalt, TBC, daarvan zijn zelfs al berichten in de pers verschenen waarin de link met migranten gelegd werd ...

Hier hetzelfde: je kan het onder de mat vegen en doen alsof er niets aan de hand is omdat je met alle macht andere behandelingen van migranten en mensen die hier geboren zijn wil vermijden, m�*�*r ... vraag is of je de migranten en de autochtonen hier enigszins mee helpt. In dit geval is het zeer duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn, lijkt me ...
Niemand heeft baat bij ziekte, laat staan bij een ziekte die resistent is geworden tegen onze huidige middelen!!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 april 2011 om 20:24.
Oud 5 april 2011, 21:04   #10
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

Dit komt deels door migranten ja, maar ook door de toename van vakanties naar exotische oorden waar het wemelt van de vieze ziektes en waar men het met de hygiëne niet zo nauw neemt.

Overigens is vanwege dezelfde oorzaken o.a. de bedwants ook weer terug van weggeweest in onze contreien, nadat die in het westen tijdenlang uitgeroeid was geweest.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 21:40   #11
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Ik volg hier precies niet goed hoor. Mijn kinderen hebben al hun vaccinaties gehad: ik ging tot ze 3j waren met hen naar "de weeg". Oftewel "Kind en Gezin".Ze hebben steeds op tijd al hun vaccinaties gekregen. Later via CLB. Toch heeft mijn jongste op 14-jarige leeftijd de mazelen gehad. Zou het kunnen dat dit erfelijk is? Ikzelf heb dit immers 2 keer gehad als kind.(zou normaal niet voorkomen). Ook windpokken hebben zowel ikzelf als mijn dochter 2 keer gehad. Voor de rest zijn wij kerngezond.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 22:36   #12
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
De mazelen zijn terug (hoewel ze natuurlijk nooit echt helemaal weg waren in België). Dit jaar alleen al werden er 95 gevallen opgetekend, terwijl vorig jaar in totaal slechts 40 gevallen waren.

Er wordt nogal schamper gedaan over deze "onschuldige" kinderziekte.

Het is een zeer besmettelijke virale ziekte: 1 patient kan tientallen andere patienten besmetten (het heeft een R0 van 12-18, wat gigantisch is in vergelijking met andere virussen). Er bestaat geen enkel geneesmiddel voor het virus. Het enige dat mogelijk is, is een symptomatische behandeling (of een vaccin dat gezet moet worden 1 tot maximaal 3 dagen na de blootstelling).

De ziekte doodt nog steeds een groot aantal kinderen in de derde wereld (met een mortaliteitsgraad die kan oplopen tot 28%, afhankelijk van ondervoedingsstatus en gezondheidszorg), maar ook hier. Zelfs in onze Westerse wereld en onze westerse gezondheidszorg vertoont de ziekte een mortaliteitsgraad van 0,02 tot 0,05% (2 tot 5 doden per 10.000 gevallen). Dat lijkt weinig, maar deze doden hadden vermeden kunnen worden via vaccinatie.

Maar dat is niet het belangrijkste gevaar van de ziekte. In 10 tot 20% van de gevallen veroorzaakt de ziekte complicaties, die kunnen gaan van oog- en oorontsteking tot pneumonie en hersenonsteking en die aanleiding kunnen geven tot hospitalisatie en blijvende schade (blindheid en hersenschade).

Mazelen is 1 van de weinige virale ziekten die uit te roeien is dmv vaccinatie. Het vaccin slaat aan in 95% van de gevallen, en dat cijfer loopt op tot 98% bij een herhalingsvaccin. Alleen de politieke wil ontbreekt.

Uit wat ik kan opmaken, doen de gevallen zich voor binnen de niet-gevaccineerde populatie.

Bent u gevaccineerd tegen mazelen? En in orde met uw herhalingsvaccin? En uw kinderen?
Vind u dat de overheid het recht heeft om dit vaccin te verplichten, als dat inhoudt dat we op die manier de ziekte zelf kunnen uitroeien?

Heb jij enige medische/ epidemiologische achtergrond?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 22:43   #13
Groentje-18

Standaard

Als er iemand dat hier heeft, is het Pieke wel.
Oud 5 april 2011, 22:55   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht

Heb jij enige medische/ epidemiologische achtergrond?
aangezien ik graag bijleer, mag je mij eens wijzen waar ik de mist ben ingegaan
Oud 5 april 2011, 23:05   #15
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
hetzelfde telt voor (MR-) TBC en polio. Eveneens terug van weggeweest.
geef eens een bron voor polio in belgie? want bij mijn weten is europa polio-vrij verklaard in 2002
Oud 7 april 2011, 08:57   #16
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Er kwamen op 23 maart j.l. twee steinerscholen in het nieuws doordat er een mazelenuitbraak heerste. Veel kinderen in steinerscholen komen uit de antroposofische gemeenschap en zijn vaak niet ingeënt. Net voor Het Nieuwsblad kwam De Standaard als eerste met het nieuws.

Citaat:
De ontdekte besmettingen met de mazelen zijn te situeren in de steinerschool aan de Kasteellaan en in De Teunisbloem.

Mazelen zijn geen onschuldige ziekte. Er duiken af en toe verwikkelingen op en in één geval op de duizend kan de ziekte zelfs leiden tot ernstige complicaties zoals een herseninfectie.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=2H37NR98

Dat de uitbraak net na een vakantie plaatsvindt is niet zo vreemd: waarschijnlijk zijn er kinderen op reis geweest en hebben ze in een land met een lage vaccinatiegraad het mazelenvirus opgelopen. Ver hoeft men daar niet voor te gaan. Er wordt zelfs vanuit de antroposofische gezondheidszorg de suggestie gegeven om naar England te gaan om daar mazelen te halen.

Citaat:
Door dat virus uit te roeien, ontneem je kinderen wellicht een ontwikkelingskans! Ouders die er zo tegenaan kijken, kunnen een weekend naar Engeland gaan en een mazelenhaard proberen tegen te komen.
http://www.antroposana.nl/info/4.4_mazelen.php?admin=1

Zie ook deze berichten en de links die erin staan: http://weblog.steinerscholen.com/2011/03/23/mazelen/

http://weblog.steinerscholen.com/200...-hoer-mazelen/
Oud 7 april 2011, 15:31   #17
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

ffs, een ontwikkelingskans. Zulke zever gaat mijn verstand te boven.

ik neem liever geen risico, als er een 20% kans is op complicaties. Maar het gaat veel verder. Zulke idioten brengen niet enkel hun eigen kinderen in gevaar, maar ook net diegenen die voor hun bescherming volledig afhangen van kudde-immuniteit. Het is door dergelijke nitwits dat de immunisatiegraad in België maar ligt rond de 80%, wat te weinig is voor kudde-immuniteit. Dergelijke egoisten mogen ze dus voor mijn part uit hun ouderrechten ontzetten, en hun kinderen overdragen aan de gemeenschap.
Oud 7 april 2011, 15:36   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ja, want systematisch mensen ontzetten uit hun ouderrechten en kinderen overdragen aan de gemeenschap zal geen secundaire negatieve gevolgen hebben.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 21:31   #19
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Er kwamen op 23 maart j.l. twee steinerscholen in het nieuws doordat er een mazelenuitbraak heerste. Veel kinderen in steinerscholen komen uit de antroposofische gemeenschap en zijn vaak niet ingeënt. Net voor Het Nieuwsblad kwam De Standaard als eerste met het nieuws.

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=2H37NR98

Dat de uitbraak net na een vakantie plaatsvindt is niet zo vreemd: waarschijnlijk zijn er kinderen op reis geweest en hebben ze in een land met een lage vaccinatiegraad het mazelenvirus opgelopen. Ver hoeft men daar niet voor te gaan. Er wordt zelfs vanuit de antroposofische gezondheidszorg de suggestie gegeven om naar England te gaan om daar mazelen te halen.
Ik vraag me of af er geen wettelijk kader voor is?
Al vrees ik van niet, want moest dat bestaan èn worden toegepast op bv. het dagelijks leven of op internet, dan raakten heel veel mensen plots hun inkomsten kwijt èn kregen de internetservers plots de helft van hun capaciteit extra...

Toch is er iets als:

Citaat:
"1. Eenieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. (...)
Bron: http://www.europa-nu.nl/id/vgm7mnouk...e_vrijheid_van

M�*�*r:

Citaat:
2.
Daar de uitoefening van deze vrijheiden plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de onpartijdigheid van de rechtelijke macht te waarborgen.".
http://www.europa-nu.nl/id/vgm7mnouk...e_vrijheid_van

Of interpreteer ik dat verkeerd?
Oud 7 april 2011, 21:40   #20
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ffs, een ontwikkelingskans. Zulke zever gaat mijn verstand te boven.

ik neem liever geen risico, als er een 20% kans is op complicaties. Maar het gaat veel verder. Zulke idioten brengen niet enkel hun eigen kinderen in gevaar, maar ook net diegenen die voor hun bescherming volledig afhangen van kudde-immuniteit. Het is door dergelijke nitwits dat de immunisatiegraad in België maar ligt rond de 80%, wat te weinig is voor kudde-immuniteit. Dergelijke egoisten mogen ze dus voor mijn part uit hun ouderrechten ontzetten, en hun kinderen overdragen aan de gemeenschap.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja, want systematisch mensen ontzetten uit hun ouderrechten en kinderen overdragen aan de gemeenschap zal geen secundaire negatieve gevolgen hebben.

Dat is volgens mij wel bij wet geregeld:

Keuzes over gezondheid e.d.m. over minderjarigen (wilsonbekwamen) worden door zijn wettelijke vertegenwoordiger gemaakt, maar die mag geen keuezes maken die strijdig zijn met de belangen van de wilsonbekwame!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be