![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Partijlid
|
Onder druk van de maatschappij nemen wij de verantwoordelijkheid op voor de daden van onze pedofiele broeders. Wij zullen de slachtoffers vergoeden... met uw geld. Wij zijn toch zo arm en alleen door uw dotaties kunnen wij onze belofte waarmaken. Dan zijn we eindelijk van jullie gezaag af en kunnen we deze zwarte periode snel vergeten. Wij danken u bij voorhuid.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Europees Commissaris
|
Misbruik valt niet met geld te vergoeden.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Minister
|
Echt wel belachelijke mensen die rokkendragers, hebben echt geen scrupules.
|
|
|
#6 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Minister-President
|
Oproep Antwerpse bisschop botst op weerstand
Gelovigen willen niet betalen voor misdaden pedopriesters woensdag 01 juni 2011Auteur: Tom Christiaens Het Interdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB), het overlegorgaan van Vlaamse leken in de katholieke kerk, vindt niet dat de gelovigen moeten opdraaien voor de schadevergoeding aan slachtoffers van seksueel misbruik. Bisschop Bonny rekent nochtans op hun bijdrage. ‘De daders zélf moeten het slachtoffer vergoeden', zegt de lekenorganisatie. De Antwerpse bisschop Johan Bonny zei gisteren dat de Kerk bereid is te betalen voor de schade die de slachtoffers van seksueel misbruik hebben geleden. Maar hij voegde er meteen aan toe dat de Kerk eigenlijk niet genoeg geld heeft. ‘De Kerk heeft nooit reserves aangelegd of verzekeringspolissen afgesloten. Het is onmogelijk om geld te gebruiken dat nu naar vorming, personeel of andere zaken gaat', zegt Bonny. ‘We zullen moeten rekenen op vrijwillige bijdragen van de bisdommen, congregaties en gelovigen.' De bisschoppen hopen dus ook op giften van individuele gelovigen. ‘Dat houd je toch niet voor mogelijk', reageert een verontwaardigde advocaat Walter Van Steenbrugge, die 80 slachtoffers vertegenwoordigt. ‘De Kerk geen centen? Waar is dan het fortuin naartoe van de immense giften en schenkingen die ze door de eeuwen heeft verworven? Dat net de bisschoppen die in paleizen wonen waar het goud en de marmer van de muren druipen, nu geld vragen aan de gewone gelovigen: je moet het maar durven.' Geen collectes Ook bij de gelovigen zelf valt de impliciete oproep ‘vrijwillig' geld te doneren in slechte aarde. ‘Het kan echt niet dat de financiële verantwoordelijkheid bij de geloofsgemeenschap komt te liggen', zegt Josian Caproens, voorzitster van het Interdiocesaan Pastoraal Beraad. ‘Collectes in de kerk om geld in te zamelen voor schadevergoedingen, dat zie ik niet zitten.' Opmerkelijk: de lekenorganisatie vindt ook niet dat de Kerk zelf voor een financiële compensatie van de slachtoffers moet zorgen. ‘In tegenstelling tot vroeger is de Kerk in ons land behoorlijk arm. Mochten er veel schadeclaims komen dan is ze morgen failliet', beweert Caproens. Ze legt alle financiële lasten op de schouders van de daders van seksueel misbruik. ‘Als ik een verkeersongeval veroorzaak, moet ik daar ook zelf voor opdraaien. Hetzelfde principe moet gelden voor zedendelinquenten. Zij, en niemand anders, moeten de slachtoffers vergoeden.' Solidaire congregaties Maar hoe realistisch is dit, als de vergoedingen in de miljoenen kunnen lopen? Bovendien beschikt niet elke geestelijke over een spaarpot. Veroordeelde priesters hebben dat wel, want zij hebben een vast maandelijks inkomen. Leden van een orde of congregatie hebben dat niet. ‘Indien nodig zal het geld komen uit de algemene kas van de orde', zegt abt Erik De Sutter, voorzitter van de Unie Religieuzen Vlaanderen die hun belangen behartigt. ‘De rijkere congregaties zullen solidair zijn met de armere collega's en vermoedelijk ook geld schenken aan de bisdommen. Maar daar is nog geen consensus over.' http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=EC3ATVN2 Gelovigen willen niet betalen voor misdaden pedopriesters,....wat meer is "gelovigen moeten niet betalen" Dat is toch het toppunt van arrogante en verwaandheid. Dat ze nog op straat durven komen. Gelijk het Vaticaan strippen en verkopen met paus en al erbij. Dan is er wel geld genoeg voor de slachtoffers. Schaf de RK gelijk af, verkoop de gebouwen en inboedel. Er is een nieuwe beeldenstorm nodig !!!
|
|
|
#8 |
|
Minister-President
|
BTW hier in Limburg komen een hoop kerken leeg te staan. Goed voor verkoop en geld naar slachtoffers.
|
|
|
#9 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben geen kaloot en ik heb het niet staan op die mensen.
Maar ik vind het wel eigenaardig, dat als ene Van Gheluwe wat mispeutert, iemand anders, toevallig lid van dezelfde club maar geen medeplichtige, daarvoor zou moeten opdraaien financieel. (versta me niet verkeerd: als een pastoor iets weet van een andere, en het misbruik zou blijven voortduren, dan is er minstens schuldig verzuim .... afijn ge verstaat wel wat ik bedoel: ze moeten maar beslag leggen op het pensioen van Van Gheluwe en zijn vunzige veroordeelde collega's)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En zijn eigendommen en geld zal wel op een andere naam staan. Net als de bandieten van L&H geweest. Alles staat op zijn dochters naam. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een beetje ook wel ons gehoor. We horen toch zoveel onzin vertellen ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is juist tegen die onzin dat ik manifesteer. Het ziet er voorlopig naar uit dat we zullen moeten leren leven met een massa goedgelovige zieltjes. Goedgelovige zieltjes die altijd met het hoofd schuin en met begripvolle glimlach en knikkend hoofdje met veel begrip hebben gekeken naar een instituut als een vaticaan uit een zogezegd goddelijke wereld: Een instituut dat hun penissen rechthield op basis van goedgelovigheid. Laatst gewijzigd door Rudy : 1 juni 2011 om 17:11. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Minister
|
Geloof je echt dat de kerk schatrijk is? We hebben het hier over een instituut dat over duizenden moeilijk verkoopbare en in slechte staat verkerende gebouwen beschikt. De lage opkomst in de mis vergoedt geenszins alle onkosten. Van Steenbrugge doet hier aan plat populisme. Anderzijds, als je het niet kan betalen, moet je mensen ook geen geld beloven, hé.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Partijlid
|
Mijn probleem is dat deze crapuleuze organisatie nog steeds dotaties van de staat krijgt, dotaties waarvoor ik verplicht bijdraag. Ik wil niets meer betalen voor de Kerk. Ik wil al hun eigendommen laten confisqueren en het geld besteden aan nuttige zaken waar iedereen iets aan heeft. Geen geld, laat me niet lachen. Ik ben kwaad, echt kwaad. Nog een geluk dat er zoiets bestaat als zelfbeheersing...
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Albrecht : 1 juni 2011 om 20:03. |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Partijlid
|
Momenteel???? Het liep al mis van het jaar nul. Geloof kan je niet institutionaliseren. Spiritualiteit is een individuele belevenis, geen groepsgebeuren, geen sociale druk, geen bekeringsdrang: iets waar alle monotheïstische godsdiensten zich schuldig aan maken, behalve de Joden. Laat iedereen toch gerust.
|
|
|
|
|
|
#19 | ||||
|
Banneling
|
Het jaar nul bestaat niet.
Citaat: