![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Na mijn middelbaar was ik schoolbeu.
Ik heb wel mijn middelbaar diploma gehaald en ben op 8 juli (8 dagen nadat het school gedaan was) gaan werken. Ik heb toen 3 jaar gewerkt in verschillende bedrijven. In die 3 jaar ben ik maar 1 maand thuis gebleven omdat ik geen werk vond. Ik was dan ook niet kieskeurig en probeerde alles uit. Als het mij niet aanstond zocht ik iets anders. Maar na 3 jaar kwam ik toch tot de conclusie dat je zonder diploma echt niet verder geraakt dan onderaan in de ladder van een bedrijf. Vroeger kon dit wel, als ik zie wat mijn vader zonder opleiding als job doet, daar moet je nu zwaar geschoold voor zijn! Zeker toen mijn bazen me begonnen te zeggen dat ik wel de ambitie en het kunnen had om hogerop te geraken dat ze dit niet konden omdat ik geen hoger diploma in handen had. Als ik dan nog eens ging uitrekenen of het mogelijk was alleen te wonen dan begon ik echt zot te worden. Als je een minimum inkomen neemt en daar al je kosten van af, dan houd je niet veel meer over. Dus enige logische ding dat ik kon doen --> terug gaan studeren! Dit heb ik dan ook gedaan en heb gekozen voor industrieel ingenieur in Groep T te Leuven. Nu omdat ik 3 jaar had gewerkt kon ik genieten van het behoud van mijn werkloosheidsuitkering. Dit was meer dan welkom want op deze manier kon ik mijn studies betalen. Maar zoals verwacht was het eerste jaar zeer moeilijk aangezien ik al 3 jaar uit het circuit was. Doordat het zo moeilijk was kon ik niet slagen in mijn jaar en moest ik bissen. Ik kon wel een IAJ doen en enkele vakken van het 2de jaar bij nemen. Maar dit was niet voldoende en volgens de regels verloor ik mijn werkloosheidsuitkering. Dit vind ik logisch, maar hetgeen dat ik niet logisch vind is dat als ik dit jaar wel zou slagen, dat ik dan niet terug op mijn werkloosheidsuitkering kan vallen. Wat zelfs nog straffer is dat is dat de regelingen voor zelfstandige studenten weer veranderd zijn zonder het weten van deze studenten. Volgens de scholen en de sociale diensten ging de overheid ZELF de melding doen dat deze statuten gingen veranderen. Dit is tot op heden nog niet gebeurd! De verandering is dat je nu elk jaar opnieuw moet kunnen aantonen dat je 2490€/jaar verdiend als je domicilie bij je ouders staat. Wel nu kan ik gaan zorgen dat ik op een half jaar tijd (min een maand examens nu en een maand augustus door 2de zit) 2490 eur bijeen ga werken... Als ik dit niet kan bewijzen verlies ik mijn statuut van zelfstandig student en verlies ik ook mijn studiebeurs. Gevolg: geen geld meer! Als ik mijn domicilie ergens anders kan zetten moet ik dit inkomen niet meer verdienen. Maar ik ben al gaan horen en de stad Leuven zou zeer weigerachtig zijn tegenover de studenten + komt er dan nog eens bij dat ik een kot moet zoeken waar ik mijn domicilie mag zetten. En dit word steeds moeilijker en moeilijker. Niet enkel worden ze duurder de koten, maar hoe minder papieren een kotbaas moet invullen en hoe minder hij met het kot moet bezig zijn hoe beter voor hem... Ik heb vorig jaar met verschillende politiekers contact opgezocht en ook dit jaar. En allen zeggen ze hetzelfde dat deze zaken niet kloppen. Dat dit herbekeken moet worden. Maar tot op heden is er nog niets herbekeken geweest... Enkel nog maar erger geworden door het statuur van zelfstandig student te veranderen! Ik zou toch een beetje meer respect willen voor de mensen die terug de moed vinden om te gaan studeren en die dit zelf willen doen! Bekijk het als een investering. Mensen die hoger geschoold zijn betalen meer belastingen. Investeer 3-4-5 jaar in een opleiding en zij betalen 30 jaar meer belastingen terug! En ook hoe meer hoger geschoolde hoe groter de welvaart! Ik moet zeggen met u heb ik nog geen contact opgezocht, u bent een van de weinigen. Hoe aanziet u dit probleem? Wat zou u hieraan veranderen? In elk geval heb ik al contact gehad met u kartel partner NV-A. Aangezien ik voor hen ben. Zij zijn allicht bereid dit probleem te bekijken. Hoe staat CD&V hier tegenover? Vriendelijke groeten |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Kan enkel de mening bijtreden : zit in het zelfde geval.
Opnieuw gaan studeren na tot de vaststelling gekomen te zijn dat het zonder hoger diploma quasi onmogelijk is om ook maar een kleine stap hogerop te zetten. Druk om te slagen wordt door het hele systeem nu wel bijzonder hoog, waarbij vergeten wordt dat mensen die enige tijd uit het studie-milieu weg zijn, heel wat moeite hebben om weer aan te pikken. Nu is het gewoonweg alles of niets : je mag bij wijze van spreken 6 keer een 15 hebben en 1 keer een 7 : in dat geval blijft alles in orde en behoud je de uitkering (die ondertussen wel verlaagd wordt met het verstrijken van de tijd) Indien je 6 keer een 15 hebt en 1 keer een 6 (dus 1 punt minder dan in het andere geval) is het onherroepelijk gedaan. 1 punt meer of minder (arbitrair door een prof bepaald) betekent dus letterlijk alles of niets en kan anders uitgedrukt bepalend zijn voor heel de verdere levensloop. Al ben ik al blij dat er zoiets bestaat als een systeem waarbij je een deel van je uitkering kan behouden. Alleen zou het dringend aangepast moeten worden aan de maatschappelijke en studentenrealiteit door middel van een actualisatie.
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Dat wil zeggen dat je op een univ zit. Bij ons als je daar 6 keer een 15 hebt en 1 keer een 6 dan laten ze je er wel door.
Ik heb nu enkel het geluk dat mijn ouders nog wat willen financieren. Maar ik ken er genoeg die zijn moeten stoppen omdat de ouders niets meer van geld bijlegde. Maar nu ik dan misschien nog eens mijn studiebeurs ook ga verliezen ga ik volledig op men ouders moeten rekenen. Wat als zij dit niet meer willen/kunnen? Kwou eigenlijk gewoon reageren zodat het weer bovenaan komt te staan. Als er nog mensen zijn die in deze situatie verkeren, laat u horen! Ik dacht ook eerst dat ik 1 van de weinigen was, maar het is ni zo en het geeft soms moed om te weten dat je niet alleen bent! |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Postje naar boven want Yves is aan het reageren!
![]()
#5 |
Vreemdeling
|
![]() En wat met het voorstel van ervaringsdiploma's? Welke waarde zullen die hebben?
|
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Zorgen voor avondonderwijs aan de univs, zoals in de States, probleem opgelost.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben het volledig eens dat studeren moet aangemoedigd worden. Het systeem mag echter niet misbruikt worden door mensen die niet echt studeren. Voor mensen die echt de lessen volgden en een behoorlijke maar niet voldoende eerste uitslag haalden vind ik wel dat ze nog een tweede kans moeten krijgen.
De regels moeten dus aangepast worden en de overheid moet de betrokkenen goed en tijdig inlichten. Wij kennen in Vlaanderen al diverse statuten voor werkstudenten. Dit is uiteraard ook een combinatie die aanbevelenswaardig is. |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Wel ik heb het ook al voorgesteld aan u kartelpartner NV-A en deze vonden het ook een goed idee.
Ik vind dat je hier een andere uitbetaling moet krijgen. zoals het nu is krijg je het eerste jaar een volledige werkloosheidsuitkering en dit minderd naarmate de jaren. Maar de studies worden er niet goedkoper op. In tegendeel zelfs. Bij sommige richtingen heb je in het voorlaatste jaar een schoolreis. Je moet stage volgen. etc... Ik zou voorstellen om een vast bedrag te zoeken dat voldoende is en dat elk jaar hetzelfde blijft. Ook moest ik op school elke maand een bewijs gaan tekenen dat ik aanwezig was in de lessen. Dus inschrijven in school en ni naar de les gaan was dus geen sprake van. Dan als je er niet door bent verlies je deze uitkering. Maar als je er dan op eigen krachten het jaar erna door geraakt zou je terug deze uitkering moeten krijgen. Ongeveer zoals met de studiebeurzen die met jokers werken. Zo betaal je ook maar het aantal studiejaren. Als je er 2 jaar langer over doet, dan moet je ook maar 2 jaar zelf betalen. Zo heb je geen last van te veel profiteurs. Ik hoop echt dat er snel iets kan aan veranderd worden. Want zoals het nu ernaar uit ziet heb ik volgend jaar geen enkele bron van inkomsten meer. Geen uitkering, geen studiebeurs, niets... Waarvoor dank aan paars die het weer eens nodig vonden om alle wettekes omver te gooien!!
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Zou u willen aanmoedigen dat meer universiteiten werkstudenten ondersteunen door work shops / clinic shops in avondonderwijs of echt avondonderwijs. Momenteel is de VUB een van de weinige die werkstudenten volledig ondersteunt in veel opleidingen. Ik zou het positief vinden mochten de universiteiten gestimuleerd worden om avondonderwijs in de vorm van ondersteunende sessies aan te bieden. Voor mij is dit zelfs nuttiger dan een uitbreiding van het educatief verlof. Als je effectief 's avonds les kan gaan volgen, is dit voor velen een stimulans om eventueel zelfs een extra basisopleiding te volgen.
Aan de KULeuven wordt uitsluitend wijsbegeerte in avondonderwijs aangeboden. Dit vind ik te weinig. Ik zou wel pleiten dat avondstudenten reeds een diploma hoger onderwijs of werkervaring bezitten. Ook het statuut van student hoeft voor mij niet aan avondstudenten toegekend te worden. Ik vind vooral de praktische organisatie van avondonderwijs belangrijk, het feit dat het er is en dat de bevolking ook weet dat het bestaat. |
![]() |