![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Geachte heer Leterme,
Centrum voor Politieke, Economische en Sociale Studies (CEPES - studiedienst CD&V). 28 maart 2000. "Evaluatie van het Vlaams Blok programma: op welke punten zijn de standpunten van het VB envan de CVP fundamenteel verschillend en waarom zijn coalities en samenwerking met het Vlaams Blok uitgesloten". onder punt 2: "Vlaamse onafhankelijkheid: opsplitsing van België en afschaffing van het Koningshuis". Hernieuwd op 15 april 2003 door CD&V in nota van CEPES over "cordon sanitaire". "het programma van het Vlaams Blok is voor de CD&V onaanvaardbaar omwille van: -het republicanisme. Voor CD&V rijmen monarchie en democratie -Het Vlaams Blok is een separatistische partij. Precies op grond van het separatisme is het programma van het Vlaams Blok onverdraagzaam. Republicanisme en separatisme maakt als kernbestanddeel deel uit van de motivatie waarom samenwerking van zowel CVP als CD&V met het Vlaams Blok uitgesloten is. Is het niet wat vreemd dat CD&V dan in kartel stapt met de NVA, nochtans een republikeinse en separatistische partij? graag een gemotiveerd antwoord, en dus niet iets genre "ze vertrekken vanuit een ander visie bij de NVA". Want dat slaat op niet veel. Het is het loutere standpunt dat van belang is, in casu republicanisme en separatisme. met vriendelijke groeten, Tom Vandendriessche stud. 2e lic. rer. pol. |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben N-VA lid en ga u alvast mijn mening hierover geven.
Politiek evolueerd constant. Paars heeft de laatste jaren vlaanderen achteruit geholpen in plaats van vooruit. De waalse politiek eist van vlaanderen steeds maar meer en meer. VLD zal dit niet tegenhouden Spa is te druk bezig met het knuffelen van Elio de pipo N-VA heeft tenminste de ambitie om vlaanderen te doen heropleven. Ook de mening van het volk veranderd. Vlaams gezindheid is de laatste jaren fors gestegen. En dit meet ik niet aan de uitslagen van het vb maar aan het stijgende aantal vlaamse leeuwen op 11 juli en het dalende aantal belgische vodden op 21 juli. |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Ik wil hier nu niet in de plaats van meneer leterme antwoorden, maar ik denk dat hij iets zal zeggen in de aard van de overeenkomstdie ze met elkaar gemaakt hebben. CD&V heeft met NVA een soort van overeenkomst gesloten (de nam ontglipt me even van het betreffende woord). In die overeenkomst staat niets geschreven over uw bovengenoemde feiten waarvoor ze mee in het cordon sanitaire zijn gestapt. NVA behoud zijn eigenheid, op die enkele punten van het "gezamelijk" programma na.
Nu vind ik dat persoonlijk wel vrij hypocriet, want dan kan je evengoed met Vlaams Blok in kartel gaan, dan heb je een meerderheidspositie om U tegen te zeggen. Maar ik denk dat de CD&V op dat punt wel een beetje de publieke opinie volgt om het cordon te respecteren. Volledig hypocriet vind ik dat cordon, maar dat is een andere discussie. Ik vind je vraag anders wel een hele goeie, grossfaz. Ben ook eens benieuwd wat meneer leterme hier zal neerpennen. MVG Chris |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() gezien mijn thesis over het cordon sanitaire gaat, zou ik dan ook zeer graag een goed antwoord krijgen. Afwachten hé. Benieuwd of Leterme hierop wil antwoorden, het is namelijk een vraag waarop men moeilijk kan scoren....
|
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() nadat de vu en cvp alle krdiet hadden verloren,moeten ze nu heil zoeken bij elkaar,maar ik wil niet binnenkort nu we al gele verlichtingpalen hebben,lopen met gele vlag en korte broek,neen dan ga ik nog liever naar wallonie gaan wonen,daar zijn de mensen nog sociaal en sp^ringen in de bres voor elkaar,neen pas flamingants pour moi,je suis fier d'etre belge.
|
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Humor moet er natuurlijk ook zijn. Vroeger had men daar dorpsidioten voor.
![]() --S--
#7 |
Vreemdeling
|
![]() En voor soske maken we een speciaal narren pak! een knal geel! Zoals de vogel van radio 2!!
Ziet gij nu iedereen soms in een paars broek rondlopen ofzo?? Ga dan naar walonie hé. Nu is het daar nog goe omdat ze daar teren op vlaams geld.
#8 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() jammer dat Leterme niet antwoordt, maar hij antwoordt natuurlijk op veel vragen niet. Denk dat hij geen tijd heeft.
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben geen lid van N-VA (meer) of van CD&V, maar goed... Ik vind dat cordon sanitaire gewoon ondemocratisch. Punt. Men heeft aan het begrip democratie een hele nieuwe inhoud gegeven, die niet meer overeenkomt met een regeringsvorm die het volk de baas maakt, maar democratie is synomiem geworden voor een hoger moreel goed dat zelf bepaald wordt door de redefinitioners. Een cordon sanitaire past wel in die visie, maar niet in de echte definitie van democratie. Vanuit linkerzijde is het duidelijk: het cordon sanitaire biedt een schitterend voordeel dat er anders in het centrum-rechtse Vlaanderen niet zou zijn om aan de macht te blijven. Dat is anders niet zo'n hoog moreel goed, maar daarvoor is er camouflage. Voor de rechterzijde is het uiteraard anders. Een cordon sanitaire is als het ware een middel om zich dat hoger moreel goed, dat transcendente, zich toe te eigenen. Zet je je af tegen het niet zo koosjere VB, dan ben je "ne goeie", "ne brave", en plaats je jezelf buiten verdenking. Want wie niet met ons is, is tegen ons. Ben je niet akkoord met het VB, maar laat je hun hun democratische recht om hun kiezers te vertegenwoordigen, sans rancune, dan ben je eigenlijk een passieve collaborateur, haast een "mol" die -paradoxaal- onze democratie wil ondergraven. Een transcendente materie, dat moreel hogere goed... Ook dat is zever. Een bewustzijnsinhoud is immers fysisch onverklaard, en men kan dus geen wegingscriteria bepalen om goed en slecht is. Zulke dingen zijn onaanraakbaar, transcendent idd, van hoger opgelegd (maar in feite van beneden komende en dus onzin). Zulke zaken worden niet alleen door marxisten gebruikt om hun moderne inquisities op te baseren, maar ook door fascistische dictaturen in te stellen, want het is het gevolg van het ongebreidelde collectivisme. In dat opzicht is het interessant om De Weg naar Slavernij van Hayek te lezen. Kortom: van mij mag dat cordon meteen verdwijnen, omdat het juist schendt wat het zogezegd -officieel althand- wil bewaren: de democratie.
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() De vraag waarom geen cordon rond ...
zou dan eigenlijk moeten vervolledigd worden met - cordon rond MDP / AEL - cordon rond FDF - cordon rond Franstalig extreen rechts - cordon rond rattachisten. ... en we zijn weeral weg voor een rondje.
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() en we blijven maar verstoken van antwoord... Nogal dunnetjes vind ik hoor.
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#13 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat: