Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2011, 16:24   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard Basic vraagje: precieze betekenis waarde aandeel

Hallo,

ik had graag eens een vrij "basic" vraagje gesteld.

Op bijvoorbeeld http://www.beursduivel.be/koersen/aex/index kan ik van allerlei bedrijven de huidige waarde van een aandeel zien (bijvoorbeeld bij Randstad: 31.28) . Zoals ik het echter begrijp is dat een klein percentage van het totale aantal aandelen. Is er een plaats op het web waar ik kan uitvissen voor welk percentage die 31.28 juist staat (is toch wel belangrijk?)$

Met dank!
Oud 29 juli 2011, 16:29   #2
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hallo,

ik had graag eens een vrij "basic" vraagje gesteld.

Op bijvoorbeeld http://www.beursduivel.be/koersen/aex/index kan ik van allerlei bedrijven de huidige waarde van een aandeel zien (bijvoorbeeld bij Randstad: 31.28) . Zoals ik het echter begrijp is dat een klein percentage van het totale aantal aandelen. Is er een plaats op het web waar ik kan uitvissen voor welk percentage die 31.28 juist staat (is toch wel belangrijk?)$

Met dank!
Als je eventjes geklikt had op 'details' op beursduivel, dan had je gezien dat er in 2010 voor Randstad 171.800 aandelen uitstonden (RANDSTAD.fundamentals). De waarde van het bedrijf (aantal aandelen x koers = marktkapitalisatie) werd op het einde van 2010 op de beurs dus op 6.786.100 € geschat.

Laatst gewijzigd door gertc : 29 juli 2011 om 16:31.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 16:31   #3
kameleon
Minister

Standaard

De boekwaarde van een aandeel is het Eigen vermogen gedeeld door het aantal uitgegeven aandelen. Het aantal uitgegeven (uitstaande) aandelen kan je makkelijk in de Tijd vinden bv. http://www.tijd.be/beurzen/60202209

De boekwaarde geeft niet de beurswaarde weer van een aandeel. De beurswaarde van een aandeel kan lager of hoger liggen, al naar gelang men slechtere of betere resultaten van dit bedrijf in de toekomst verwacht.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 20:23   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Bovendien is de huidige beurswaarde maal het aantal aandelen niet gelijk aan de "totale waarde van de aandelen", want in die huidige prijs zit ook verwerkt hoeveel mensen zo een aandeel zouden willen kopen *en hoeveel mensen er een zouden willen verkopen*. Maw, de huidige prijs is enkel maar de huidige prijs als de meeste bezitters van een aandeel nu juist NIET dat aandeel willen verkopen.

Gooi al die aandelen op de beurs, en de koers zakt volledig ineen. Op DAT ogenblik ken je de waarde van het totale aandelen portefeuille van een bedrijf (wat dus niet veel voorstelt).

Stel dat ik duizend aandelen van Boma Worst heb en ik ga er 5 van verkopen. Blijkt dat ik die 5 kan verkopen voor 20 Euro. Heb ik nu 20 000 Euro waarde in mijn portefeuille ? (20 x 1000)

Nee. Want de dag dat ik mijn 20 000 Euro wil bekomen, en ik stel mijn 1000 aandelen te koop, dan gaat de koers zakken naar iets van 3 Euro of zo (gewoon omdat er niet veel mensen zijn die Boma Worst aandelen willen kopen). Mijn totale portefeuille kan ik dus verzilveren voor 3 000 Euro (3 x 1000) en niet 20 x 1000.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 09:27   #5
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

De waarde van een aandeel is de geactualiseerde waarde van toekomstige dividenden. Dat zal je beter focussen op aandelen die geld verdienen. De actualisatievoet is je opportuniteitskost. Boekwaarde is iets voor boekhouders, niet voor investeerders.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be